چه غذاهایی را می‌توان با خرما درست کرد؟

چه غذاهایی را می‌توان با خرما درست کرد؟


26 فروردین 1397 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چه غذاهایی را می‌توان با خرما درست کرد؟

ماه مبارک رمضان ایامی است که مردم روزه‌دار باید با غذاهای پرکالری، انرژی موردنیاز برای ساعات میانی روز را فراهم کنند. در این ماه که با روزهای گرم سال نیز مصادف شده می‌توان از خرما غذا و دسرهای مقوی، لذیذ و کم‌حجمی مانند رنگینک، قیساوای و کیک خرما را تهیه نمود. دسرهایی که هم مانع از احساس سنگینی در معده می‌شود و هم تا ساعات طولانی نیروی بدن را تأمین می‌کنند. با ما همراه باشید تا با دستور تهیه این دسرها و غذاها آشنا شوید.

 

قیساوای خرما

قیساوای خرما دسری آذربایجانی است که می‌تواند در سه وعده مورد مصرف قرار گیرد. این دسر برای صبحانه و سحری با تخم‌مرغ همراه است. برای ناهار نیز می‌توان با برنج آن را میل کرد و برای شام نیز با گردوی فراوان مخلوط می‌شود. قیساوای خرما از مواد ساده‌ای تشکیل شده و تهیه آن نیز بسیار آسان است اما در عوض طعم بی‌نظیر و لذیذی دارد. طرز تهیه این وعده غذایی به‌صورت زیر است

 

مواد لازم قیساوای خرما:

 

خرمای بدون هسته ۴۰ عدد

گردو چهار تکه شده ۱۰ عدد

گردو خردشده ۶۰ گرم

تخم‌مرغ ۲ عدد

کره آب‌شده ۶۰ گرم

شیر ۱ قاشق سوپ‌خوری

پسته خردشده ۶۰ گرم

پودر دارچین ۱ قاشق سوپ‌خوری

 

طرز تهیه قیساوای خرما:

 

قیساوای خرما

 

ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید.
در داخل هر خرما به‌جای هسته یک ربع گردو قرار دهید. سپس خرماها را در کنار یکدیگر در یک ظرف نسوز (پیرکس) بچینید. توجه کنید چینش چند ردیفی خرما بر روی هم هیچ اشکالی ندارد.

یک عدد تخم‌مرغ و شیر را با هم مخلوط کنید و سپس روی خرماها بریزید و فواصل خالی میان خرماها را هم با گردوی خردشده پر کنید تا سطح یکنواختی حاصل شود.
ظرف خرما را به مدت ۱۰ دقیقه در طبقه میانی فر قرار دهید و پس‌ازآن دوباره از فر بیرون بیاورید.
تخم‌مرغ دوم را ابتدا با چنگال به هم زده و سپس روی خرما بریزید. دوباره ظرف خرما را در فر قرار داده تا ۵ دقیقه دیگر با همان درجه پخته شود.
پس از خارج کردن ظرف قیساوای خرما از فر کره ذوب‌شده را روی آب بریزید و با پسته و پودر دارچین آن را تزئین کنید.

 

رنگینک

 

رنگینک

 

مواد لازم رنگینک:

 

آرد گندم ۲ لیوان معادل ۵۰۰ گرم

رطب یا خرما ۵۰۰ گرم

مغز گردو چهارتکه به میزان دلخواه

کره یا روغن ۲۰۰ گرم

پودر هل نصف قاشق چای‌خوری

دارچین نصف قاشق چای‌خوری

پودر قند یا پودر پسته برای تزیین

 

طرز تهیه رنگینک:

 

کره یا روغن را داخل ماهیتابه بریزید تا گرم شود. سپس آرد گندم را به روغن اضافه کنید و با قاشق تحت حرارت متوسط دائم هم بزنید تا آرد سرخ شود. دقت کنید که حرارت زیاد موجب سوختن آرد و بو گرفتن آن می‌شود. همچنین آرد سبوس‌دار طعم و مزه بهتری می‌دهد.
پس از سرخ شدن آرد پودر هل و دارچین را به مخلوط آرد و روغن اضافه کنید. با کمی تفت دادن ماهیتابه را از روی گاز بردارید.
در داخل خرماها به‌جای هسته یک ربع گردو بگذارید و آن را با فشار دست ببندید. سپس خرماها را در کنار هم در ظرف دیگری قرار دهید.
مخلوط آرد و کره (روغن) را روی خرماها بریزید به‌گونه‌ای که تمام سطح آن را بپوشاند.
ظرف رنگینک را یک ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود. سپس با هر میزان دلخواه پسته و پودر قند سطح ظرف را تزئین کنید.

 

کلوچه خرمایی دزفول

 

تولید کلوچه تنها به شمال کشور محدود نمی‌شود. در جنوب ایران و در شهر دزفول کلوچه‌ای خوشمزه با طعم خرما طبخ می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. بافت خمیری و تازه به همراه خرما و زیره در میان آن موجب شده تا این کلوچه به یک میان وعده پرانرژی برای روزهای گرم سال به‌ویژه ماه مبارک رمضان تبدیل شود.

 

کلوچه خرمایی دزفول

 

مواد لازم برای ۲۲عدد کلوچه خرمایی دزفول:

 

آرد ۱ کیلو

شیر ۴۰۰ گرم

آب ۱۰۰ گرم

نمک ۱ قاشق مرباخوری

شکر ۱ قاشق غذاخوری

مایع خمیر تازه ۴۲ گرم یا پودر مایه خمیر۱ قاشق غذاخوری

خرمای بدون هسته ۴۰۰ گرم

روغن مایع به میزان لازم

زیره درسته ۳_۴ قاشق غذاخوری

پودر زیره ۱ قاشق مرباخوری سر پر

پودر دارچین ۱ قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول:

 

آرد و زیره را با یکدیگر مخلوط کنید و مقداری روغن مایع نیز به آن اضافه نمایید. میزان روغن باید به حدی باشد که آرد تنها مرطوب شده و مخلوط شکلی شبیه خرده نان پیدا کند. این ترکیب بهتر است ۸ تا ۹ ساعت استراحت کند.
پودر زیره و دارچین را به همراه یک قاشق کره روی حرارت ملایم قرار داده و کمی گرم کنید. سپس خرما را به آنها اضافه کنید. پس از سرد شدن از این مخلوط گلوله‌های کوچکی به‌اندازه گردو درست کرده و کنار بگذارید.
شکر و شیر نیمه گرم شده مخلوط و سپس مایع خمیر را به آنها اضافه می‌کنیم. پس از ۵ دقیقه این مخلوط را به آرد اضافه کرده و خمیر می‌کنیم. در صورت نیاز مقدار کمی آب نیز به خمیر می‌زنیم تا حالتی یکدست و غیر چسبنده پیدا کند. این خمیر ۱ تا ۲ ساعت به استراحت نیاز دارد.
خمیر حاصل‌شده را به ۲۰ چانه کوچک تقسیم می‌کنیم. سپس هر چانه را کمی با دست پهن کرده و یک گلوله خرمایی را در میان آن قرار می‌دهیم و خمیر را جمع می‌کنیم. پس از آن خمیر رو روی تخته می‌گذاریم با فشار دست دوباره آن را پهن می‌کنیم. در صورت تمایل می‌توانید با قالب یا چاقو شکل‌های مختلفی برای کلوچه در نظر بگیرید.
خمیرها را فاصله‌ای مناسب از هم در سینی قرار دهید و بنا به سلیقه خود با چنگال سوراخ‌هایی را بر روی آن ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با قالب های متنوع شکل های مورد علاقه خود را بر روی کلوچه‌ها اجرا کنید.
مقداری زرده تخم مرغ را با برس مخصوص به روی کلوچه‌ها بمالید.
فر را به مدت ده دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و سپس سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.
اگر فر شما مجهز به سیستم پخت گریل است می‌توانید برای برشته شدن سطح کلوچه‌ها پس از خاموش کردن شعله پایین ۴ تا ۵ دقیقه نیز المنت بالا را روشن کنید.

 

کیک خرما

 

کیک خرما

 

میان وعده‌های تهیه‌شده از خرما تنها به کلوچه و حلوا خلاصه نمی‌شود. با خرما حتی می‌توان کیک نیز تهیه نمود.

 

مواد موردنیاز کیک خرما:

 

خرمای خردشده یک پیمانه

کشمش سه چهارم پیمانه

بکینگ سودا یک قاشق چای‌خوری

آبجوش یک پیمانه

کره یا روغن مایع دو قاشق غذاخوری

شکر یک پیمانه

تخم‌مرغ یک عدد

آرد یک و یک‌سوم پیمانه

وانیل یک‌هشتم قاشق چای‌خوری

گردوی خردشده یک‌سوم پیمانه

 

طرز تهیه کیک خرما:

 

خرمای خردشده را به همراه کشمش، بکینگ سودا و آب جوش مخلوط می‌کنیم. ظرف حاوی این ترکیب را با پارچه‌ای پوشانده و کنار می‌گذاریم.
در ظرف دیگری شکر و کره آب‌شده را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم تا حالتی کرمی پیدا کند. پس از آن تخم‌مرغ و وانیل را نیز به این مخلوط اضافه می‌کنیم و با قاشق یا همزن آنها را خوب مخلوط می‌کنیم.
آرد را دو بار الک نموده و به مخلوط دوم اضافه می‌کنیم. به‌طور هم‌زمان با اضافه کردن آرد با دور کند همزن نیز این ترکیب را مخلوط می‌کنیم. سپس گردوهای خردشده را به مایع می‌افزاییم.
حال محتویات ظرف اول (خرما، کشمش و بکینگ سودا) را به آرد خمیر شده افزوده و تا زمانی که مایع یکدست و نرمی حاصل شود به مخلوط کردن ادامه می‌دهیم.
مایع کیک را در قالب مناسب ریخته و در حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم. قالب مناسب برای این کیک ظرف‌های ۲۰ سانتی میان‌تهی می‌باشد.

کالابرگ الکترونیک