نکاتی که باید در تمیز کردن سرویس بهداشتی منزل خود جدی بگیرید

نکاتی که باید در تمیز کردن سرویس بهداشتی منزل خود جدی بگیرید


25 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکاتی که باید در تمیز کردن سرویس بهداشتی منزل خود جدی بگیرید

 تا به حال نشده است که خانم خانه داری پیدا شود و بر تمیز کردن سرویس بهداشتی وسواس نداشته باشد. سرویس بهداشتی، مهم‌ترین قسمت منزل است که باید در تمیز نگه داشتن آن دقت بسیاری کرد؛ زیرا به علت نوع استفاده آن، منبع تجمع انواع میکروب و قارچ است و به راحتی بعد از هر بار استفاده و در صورتی که خود افراد منزل هم نکات بهداشتی را رعایت نکنند، وارد محیط خانه می‌شوند. متاسفانه خیلی از خانم ها هنوز نمی‌دانند که در تمیز کردن سرویس بهداشتی چه نکاتی را باید رعایت کنند و ممکن است که تکنیک های اشتباهی را به کار بگیرند. ما در مجله کوروش قصد داریم تا به شما به خصوص خانم‌های خانه دار، تکنیک های تمیز کردن سرویس بهداشتی را بیان کنیم. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.
 

تکنیک های تمیز کردن سرویس بهداشتی
 

ما سعی کرده ایم که این مقاله را به چند بخش تقسیم کنیم و هر بخش را اختصاص به یک قسمت از حمام یا دستشویی بدهیم.

 

 

۱- انتخاب مایع تمیز کننده

 

انتخاب مایع تمیز کننده برای تمیز کردن دستشویی
 

اولین قسمت انتخاب تمیز کننده برای پاک کردن و از بردن جرم بر روی کاشی ها و درزهای بین آن ها است. از آنجا که بخار همیشه در حمام و دستشویی وجود دارد و خود این بخار عامل رشد میکروب ها است و همچنین اینکه کاشی های استفاده شده در سرویس بهداشتی از جنس خاصی هستند، انتخاب مایع تمیز کننده اهمیت خاصی دارد.

 

بسیاری از برندهای معروف تمیزکننده، محصولات پاک کننده ای مخصوصی را برای از بین بردن جرم بر روی کاشی ها، سنگ دستشویی و روشویی در بازار عرضه کرده اند که هر کدام از این ها برای جنس خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر اهل استفاده از این مواد نیستید، می توانید از مواد طبیعی و خانگی مانند سرکه، خمیردندان و غیره استفاده کنید؛ به هر حال توصیه می شود که از قبل و بسته به نوع جنس کاشی خود (مرمر، سرامیک، کاشی عادی و غیره) ماده شوینده مناسب را انتخاب کنید.

 

نکته مهم اینکه در استفاده از مایع پاک کننده نه خسیس باشید و نه ولخرج. به اندازه بر روی سطوح بریزید. مطمئن شوید که همه سطوح کامل با مایع پوشانده شده است و اینکه اجازه بدهید تا مایع حدود سی دقیقه بماند (البته مقدار زمان ماندن مایع بر روی برچسب راهنمای کالاها نوشته شده است.)

حتما بخوانید  12 روش سریع و موثر از بین بردن بوی بد جاکفشی

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ مرحله و نکته برای تمیز کردن و برق انداختن پنجره

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- گردگیری کنید

 

گردگیری کردن دستشویی

 

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن کاشی با آب و ماده شوینده کنید، سطح روی کاشی و دیگر قسمت های حمام را با دستمال خشک گردگیری کنید تا خاک روی آن ها یا لکه و جرم های بزرگ نیز گرفته شود.

 

 

۳- فقط دستمال را به کار نبرید

 

در تمیز کردن دستشویی فقط دستمال را به کار نبرید
 

فقط از دستمال برای تمیز کردن سرویس بهداشتی استفاده نکنید. فرچه های مخصوصی برای تمیز هر قسمت در بازار وجود دارد. این فرچه به خاطر ساختاری که دارند، به راحتی و سریع تر از دستمال تمامی جرم ها و کثیفی ها را از بین می‌برند.

 

فقط نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، تمیز کردن فرچه بعد از استفاده کرد؛ حتی شاید لازم باشد که فرچه را بعد از استفاده نیز دور بیندازید.

 

نکته دیگر اینکه، هیچگاه فرچه خیس را درون محفظه خود قرار ندهید؛ زیرا فرچه خیس و به خصوص اینکه تمیز هم نشود، مستعد رشد میکروب و باکتری ها و نفوذ و ورود آن ها به دیگر قسمت و داخل منزل خواهد بود.

 

 

بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن انواع دیوار رنگ شده

 

 

۴- همه قسمت‌ها را در نظر بگیرید

 

در تمیز کردن دستشویی همه قسمت‌ها را در نظر بگیرید
 

سرویس بهداشتی فقط روشویی، سنگ دستشویی، وان حمام و کاشی نیست. میکروب و باکتری در همه قسمت ها اتراق می کند. فلاش تانک ها، شیر آلات، قسمت های کوچک مانند جاحوله ای و ابزارهای حمام، پنجره و درزهای آن، شیشه لامپ و غیره از قسمت هایی که کمتر مورد توجه افراد  برای تمیزکردن قرار می گیرند. از آنجا که این قسمت ها بیشتر از بقیه، مورد استفاده و تماس دست خواهند بود؛ تمیز کردن و زدودن میکروب از این قسمت ها اهمیت بیشتری دارد.

 

 

۵- تمیز کردن شیرآلات

 

تمیز کردن شیرآلات دستشویی
 

همانطور که در مورد پیش گفتیم، تمیز کردن همه قسمت ها ضروری است. شیرآلات یکی از مهم ترین قسمت ها است. از آن جا که زمان تماس دست انسان با شیرآلات و میزان رطوبت آن ها از دیگر بخش ها بیشتر است، باید همیشه مورد جرم گیری قرار بگیرند.

 

یکی از تکنیک های تمیز کردن شیرآلات، استفاده از ترکیب لیموترش و نمک و سپس آغشته کردن آن ها بر روی قسمت های فلزی است. این ترکیب به راحتی و سریع، تمامی جرم های موجود بر این سطوح را از بین خواهد برد؛ فقط کافی است تا چند دقیقه این ترکیب را قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

حتما بخوانید  درمان انواع مشکلات مو و پوست سر از ریزش مو و موخوره تا شپش

 

 

۶- آینه و شیشه ها را دریابید

 

یکی از اولین قسمت هایی که سریع بخار را به خود جذب می کند، آینه و شیشه است. تمیز کردن آینه و شیشه شاید در نگاه اول خیلی سخت باشد؛ ولی باید گفت که یکی از سریع ترین قسمت ها برای پاک کردن است. شیشه شوی یکی از بهترین ابزارها است؛ اما اگر اعتقادی به استفاده از مواد شوینده شیمیایی ندارید، می توانید ترکیب هیدورژن پروکساید و جوش شیرین را به کار ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید: برق انداختن و تمیز کردن سینک ظرفشویی

 

 

۷- مراقب خراش ها باشید

 

اولین نکته ای که بیان کردیم، انتخاب ماده شوینده مناسب بود. مواد شوینده غیر استاندارد و نامناسب، می تواند باعث آسیب به کاشی و ساختار سطح رویی آن شود. یکی از این آسیب ها خراش و از بین رفتن رنگ و کیفیت آن ها است.

 

بهترین راه به کار بردن ماده تمیز کننده مناسب و دستمال یا فرچه های مرطوب و نرم است که هیچ گونه خراش یا خرابی بر روی سطح کاشی ها ایجاد نکند.

 

 

۸- حوله ها و دیگر وسایل را درون حمام قرار ندهید

 

حوله ها و دیگر وسایل را درون حمام قرار ندهید

 

همانطور که در بالا گفتیم، حمام و دستشویی همیشه در معرض قرار گرفتن بخار است و این بخار و خیسی یکی از مهم ترین عامل های رشد میکروب و باکتری خواهد بود. بسیاری از خانواده ها علاقه دارند که وسایل هایی مانند شانه، مسواک و حوله خود را درون حمام و بدون هیچ پوششی قرار دهند. از آن جا که بخار هم بر روی این سطوح قرار می گیرد و به علت ساختار بافتی آن ها، بهترین مکان برای رشد میکروب و باکتری خواهد بود. تا جایی که می توانید این ابزار را بیرون از سرویس های بهداشتی نگه دارید یا اینکه درون یک محفظه یا کمد دربسته قرار دهید.

 

 

۹- آبکشی کنید
 

بعد از هر بار استفاده از حمام یا دستشویی، تمامی قسمت ها را آبکشی کنید. این آبکشی باعث می شود که کثیفی های به وجود در هنگام استفاده بدون ماندن اثر آن ها از بین برود. تمامی قسمت ها کاشی و به خصوص شیرآلات باید آبکشی شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

 

کالابرگ الکترونیک