۱۰ تکنیک اصلی تمیز کردن خانه و خانه تکانی عید

۱۰ تکنیک اصلی تمیز کردن خانه و خانه تکانی عید


18 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تکنیک های خانه تکانی عید و تمیز کردن خانه

بلد بودن تکنیک‌های تمیز کردن خانه و خانه تکانی برای انجام یک خانه تکانی اصولی لازم و ضروری است. شما چقدر با تکنیک‌های تمیز کردن خانه و خانه تکانی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید بهترین زمان برای خانه تکانی عید چه موقعی است؟ چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش ما قصد داریم تا به شما بگوییم که چگونه خانه تکانی را هم برای خودتان و هم تمامی اعضای خانواده لذت بخش کنید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد ترفندهایی برای تمیز کردن خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

 تکنیک‌های لذت‌بخش‌ کردن خانه تکانی

 

 تکنیک های لذت بخش تر کردن خانه تکانی

 

وقتی اسم خانه تکانی می‌آید، بدن آقایان مثل بید می‌لرزد و سعی می‌کنند تا با بهانه‌های مختلفی مانند اضافه‌کاری و غیره، از زیر آن در بروند؛ از این رو اغلب شاهد بحث بین خانم و آقای خانه در انجام خانه تکانی عید هستیم. بیشتر خانم‌ها به دنبال روشی هستند که بتوانند مراحل خانه تکانی را لذت بخش‌تر کنند تا هم خودشان خسته نشوند و هم تمامی اعضای خانواده را برای کمک کردن ترغیب کنند.

 

اما چطور می‌توان مراحل خانه تکانی را به راحتی و بدون دردسر سپری کرد؟ در ادامه می‌توانید با ایده‌ها و ترفندهایی برای تمیز کردن خانه و خانه تکانی عید آشنا شوید.

 

 

۱- زودتر از موعد خانه تکانی را شروع کنید

 

اولین نکته‌ای را که باید در نظر داشته باشید این است که خانه تکانی بر خلاف آنچه که در ذهن اکثر افراد وجود دارد، فقط مختص شب عید نیست. خانه تکانی به منظور تمیز کردن منزل از هر گونه گردوخاک است و می‌تواند فعالیت‌های کوچکی مانند گردگیری تا شستن کامل دیوارها را شامل شود.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

آلودگی و کثیفی همیشه در منزل وجود دارد و اگر دقتی در تمیز کردن آن نشود، سلامت اعضای خانواده را تهدید خواهد کرد؛ ازاین رو توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یکبار خانه تکانی را در منزل خود انجام دهید.

 

نکته دیگر اینکه امروزه اکثر اعضای خانواده مخصوصاً خانم‌ها هم بیرون از خانه فعالیت می‌کنند و سرکار می‌روند و از این رو وقت کمتری را در روز برای انجام فعالیت تمیز کردن منزل دارند.

 

بهترین کار این است که تمامی فعالیت‌ها را تقسیم بندی کرده و زودتر از موعد شروع کنند. به این صورت دیگر هم به آن‌ها در روزهای آخر فشار کمتری وارد می‌شود و هم اینکه کمتر خسته شده و به راحتی می‌توانند افراد منزل را ترغیب به کمک برای تمیز کردن منزل کنند.

 

 

۲- کارها را در خانه تکانی تقسیم بندی و لیست درست کنید

 

لازم نیست که در یک روز همه قسمت‌های مختلف منزل را تمیز کنید. فعالیت‌هایی را که باید انجام دهید در حالت کلی بر روی یک کاغذ بنویسید و هرکدام به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید؛ برای مثال قسمت‌های مختلف منزل که باید تمیز شوند را در ابتدا بنویسید مانند آشپزخانه، اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و سپس هر کدام را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم بندی کنید؛ برای مثال اتاق را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید و هر بار هرکدام را تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله لیست کارهای خانه تکانی را بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورشت باقلا قاتق مجلسی رشتی + فیلم آموزش

 

 

۳- هر دفعه مدت زمان مشخصی را به خانه تکانی عید اختصاص دهید

 

برای اینکه هم به شما و هم به اعضای خانواده فشار نیاید، هر روز مقدار زمان خاصی را برای تمیز کردن اختصاص دهید یا یک حداقل و حداکثر تعیین کنید. توصیه می‌شود که اگر شاغل هستید و اینکه خانه تکانی فشار فیزیکی بیشتری بر روی شما نیاورد، حداکثر یک ساعت در روز را به خانه تکانی عید اختصاص دهید.

 

۴- همه فعالیت‌ها را لازم نیست خودتان انجام دهید

 

بعضی از فعالیت‌های منزل سنگین و خسته کننده هستند مانند شستن فرش و تمیزکردن دیوارها. لازم نیست که شما همه این فعالیتپ‌ها را خودتان انجام بدهید، در غیر اینصورت باید عطای کمک دیگر اعضای خانواده را به لقایش ببخشید. بهترین راه استفاده از خدمات شرکت‌های تمیزکاری منزل است.

 

برای مثال می‌توانید فرش‌های خود را به قالیشویی بدهید یا برای تمیز کردن دیوارهای منزل و دیگر قسمت‌های سخت از شرکت های‌ خدماتی نیرو بگیرید. ممکن است این روش هزینه بر باشد، ولی ارزش این را دارد که انرژی خود را برای دیگر قسمت‌های منزل بگذارید تا آنجا را بهتر تمیز کنید.

 

 

۵- کودکان را با جایزه تشویق کنید خانه تکانی کنند

 

یکی از مشکلات خانه تکانی خانم‌ها، کودکان هستند. کودکان عموما با شیطنت‌های خود بیشتر جو منزل را به هم ریخته و مانع فعالیت درست خانم‌ها می شود. از طرفی دیگر کودکان به وسایل شخصی خود بیشتر از بزرگترها حساس هستند.

 

از این رو برای اینکه بتوانید کودکان خود را به تمیز کردن ترغیب و تشویق کنید، اول از همه بهتر است که به آن‌ها توضیح بدهید که چرا باید وسایل خود را تمیزکند و به عبارتی دیگر خانه تکانی به چه معناست؛ سپس اگر آن‌ها اتاق خود را به خوبی تمیز کردند، برای اینکار یک جایزه در نظر بگیرید تا به اینصورت بتوانید آن‌ها را تشویق کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله رازهای خانه تکانی با بچه‌ها را هم مطالعه کنید.

 

 

۶- در خانه تکانی سخت گیری نکنید

 

در خانه تکانی سخت گیری نکنید

 

سخت نگیرید. حساسیت زیادی روی هرچیزی، نتیجه برعکس می‌دهد. در هنگامی که خانه تکانی را انجام می‌دهید، با اعضای دیگر صحبت کنید، لطیفه بگویید، بخندید، برای استراحت نوشیدنی‌های خوشمزه تهیه کنید، از آهنگ استفاده کنید و طوری رفتار کنید که انگار بهترین کار زندگی خود را انجام می‌دهید.

 

 

۷- خود را مقید به انجام هر کاری نکنید

 

شما قرار نیست که همه وسایل منزل را تمیز کنید. بعضی از این وسایل، دیگر کارایی ندارد و فقط مکانی را اشغال کرده‌اند. بهتر است که هرچه سریع‌تر آن‌ها را دور بریزید. به عبارتی دیگر خود را از شر وسایل اضافه راحت کنید.

 

مساله دیگری که وجود دارد، این است که بعضی از خانم‌ها، وقتی یکی از کالاها را در کارتنی قرار داده و هرسال بدون استفاده، آن‌ها را می‌شویند. این کارها نه تنها اضافه است، بلکه بیشتر خسته کننده وقت گیر است. این وسایل را کافی است در گوشه‌ای قرار داده و در مواقع نیاز، آن‌ها را تمیز کنید.

 

 

۸- در مواقع نشاط خانه تکانی کنید

 

حتماً لازم نیست که هر روز خانه خود را تمیز کنید. بعضی از روزها، افراد منزل به حدی از فشار کاری و درسی خسته شده‌اند که حتی حوصله خودشان را هم ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند یک کار دیگری هم انجام بدهند. توصیه می‌شود که هر یک روز در میان، هر قسمت از خانه را تمیز کنید تا اینطوری هم کمتر به شما فشار بیاید و هم فرایند خانه تکانی را اصولی و سریع انجام بدهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 14 مدل شیرینی عید ترکیه به روش قنادی + فیلم

 

 

۹- از مواد و ابزار شوینده مناسب استفاده کنید

 

استفاده از مواد و ابزار شوینده مناسب و قوی به شما در افزایش سرعت تمیز کردن منزل کمک می‌کند؛ برای مثال فرض کنید که قصد پاک کردن لکه‌ای را بر روی سرامیک کف دستشویی دارید. اگر قصد تمیز کردن لکه با آب و تاید خالی را داشته باشید، باید زمان و انرژی زیادی را هدر بدانید  و در آخر هم معلوم نیست که لکه واقعاً از بین می‌رود یا خیر. اگر استفاده از مواد شوینده مناسب سنگ و سرامیک، باعث از بین رفتن سریع لکه می‌شود.

 

یک مثال دیگر، تمیز کردن کف و سطوح است. بسیاری از خانم‌ها از دستمال خیس برای تمیز کردن سرامیک کف منزل استفاده می‌کنند؛ این کار هم خسته کننده است و هم اینکه ممکن باعث آسیب‌های فیزیکی شود. بهترین راه استفاده از تی شورهایی با دسته‌های بلند است. با استفاده از تی هم سرعت تمیز کردن کف و سطوح افزایش پیدا می‌کند و هم کمتر خسته می‌شوید.

 

 

۱۰- برای خانه تکانی حتما از ابزارهای مناسب کمک بگیرید

 

برای خانه تکانی حتما از ابزارهای مناسب کمک بگیرید

 

فراهم کردن ابزارهای مناسب در زمان خانه تکانی عید یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های خانه تکانی است چون به شما کمک می‌کند تا سرعت عمل بیشتری حین کار داشته باشید و راحت‌تر بتوانید فضای خانه را تمیز و مرتب کنید.

درواقع شما باید قبل از شروع تمیزکاری ابتدا لوازم ضروری برای انجام این کار را تا حدی تهیه کنید که در زمان خانه تکانی با مشکل روبرو نشوید. اما فراهم کردن کدام لوازم برای خانه تکانی ضروری است؟ در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین لوازم مورد نیاز برای خانه تکانی آشنا شوید.

 

  • تی
  • جارو دستی و خاک انداز
  • دستمال تمیز
  • پارچه میکروفیبر
  • اسپری چند منظوره
  • اسپری شیشه پاک‌کن
  • فرچه یا برس مخصوص
  • شوینده مناسب سطح مختلف
  • اسکاچ یا ابر
  • جرم گیر
  • جاروبرقی

 

نکته نهایی در خانه تکانی عید

 

خانه تکانی فعالیتی است که اکثر اهالی منزل به خصوص آقایان از آن فراری هستند؛ اما به هر حال باید انجام شود تا خانه از هرگونه کثیفی و آلودگی پاک شود. برای همین تا می‌توانید خانه تکانی را باید برای خود لذت بخش‌تر کنید و اینکه از انجام اقدامات و فعالیت‌هایی خسته کننده دوری کنید.

 

 

سوالات متداول

 

 

چرا باید زودتر از موعد خانه تکانی را شروع کنید؟

 

یکی از تکنیک‌های تمیز کردن خانه این است که تمامی فعالیت‌ها را تقسیم بندی کرده و زودتر از موعد شروع کنند. به این صورت دیگر هم فشار کمتری به شما وارد می‌شود و هم اینکه کمتر خسته شده و به راحتی می‌توانند افراد منزل را ترغیب به کمک برای تمیز کردن منزل کنند.

 

 

چرا برای خانه تکانی عید باید ساعات و مدت زمان مشخصی کار کنید؟

 

برای اینکه هم به شما و هم به اعضای خانواده فشار نیاید، هر روز مقدار زمان خاصی را برای تمیز کردن اختصاص دهید یا یک حداقل و حداکثر زمانی برای این کار تعیین کنید.

 

 

چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم؟

 

یکی از نکات تمیز کردن خانه و خانه تکانی عید این است که خانه تکانی را زودتر از موعد شروع کنید و برای این کار از تمام اعضای خانواده کمک بگیرید. سعی کنید مدت زمان مشخصی را برای کار کردن تعیین کنید و با تهیه ابزارهای ضروری کارها را در کمال آرامش انجام دهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک