تاریخچه غذاهای کنسروی و تن ماهی

تاریخچه غذاهای کنسروی و تن ماهی


4 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاریخچه غذاهای کنسروی
 
غذاهای آماده در دنیا یک صنعت عظیم با سرمایه‌ای هنگفت است که طرفداران خاص خود را دارد. این صنعت در ایران هم علاوه بر حفظ جایگاه قبلی‌اش روز به روز پیشرفت می‌کند، به عنوان مثال کنسرو تن ماهی محبوب‌ترین غذای آماده در بین مردم ایران است. آمار بالای فروش این کنسرو غذایی نشان می‌دهد که این ماده‌ی غذایی چقدر در دل مردم برای خود جا باز کرده است. ولی کنسرو تن ماهی از کجا آمد و چگونه ساخته شد؟ با ما در سرویس سلامت  مجله کوروش همراه باشید تا به سوال‌هایتان پاسخ دهیم.
 

 

همه شما به‌خوبی می‌دانید طعم و مزه کنسروهای ماهی با یکدیگر بسیار تفاوت دارد. مردم کنسرو ماهی را با نام «تن ماهی» می‌شناسند که عنوان نادرستی است زیرا کنسرو ماهی می‌تواند از انواع مختلف ماهی تهیه شود. ماهی‌های که طبع گرم دارند و ماهی‌های که طبع سرد دارند تماماً بر اساس قدرت ماندگاری و تحمل در برابر درجه حرارت بالا برای آماده‌سازی کنسرو ماهی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در تولید کنسرو ماهی نکته‌ای وجود دارد که مردم آن را نمی‌دانند و البته تقلب هم محسوب نمی‌شود؛ اینکه تولیدکنندگان فقط در انواع سفارشی کنسرو از انواع مرغوب ماهی تن استفاده می‌کنند.

 

تاریخچه کنسروسازی و غذاهای کنسروی

در جواب باید بگوییم که کنسرو ماهی تن یا همانطور که در بین ما ایرانی‌ها جا افتاده است «تُن ماهی» از فرانسه آمده است. وقتی که ناپلئون بناپارت سردار فرانسوی در جریان جنگ‌هایی که با سایر کشورهای اروپایی داشت، متوجه شد که باید فکری به حال کمبود غذا در سپاهش بکند.
 
این کشورگشای فرانسوی با رغبت تمام نشدنی که به کشورگشایی داشت یک جایزه ۱۲ هزار فرانکی برای کسی که بتواند شیوه‌ای را ابداع کند که غذاها به مدت طولانی سالم بمانند،گذاشت.
 
اینگونه به مبلغ کم این جایزه نگاه کنید، مبلغ ۱۲ هزار فرانک در آن زمان مبلغ بسیار هنگفتی بود، ولی ابداع کنسروسازی سریع رخ نداد و دقیقا هشت سال طول کشید که نیکولاس آپرت که در تاریخ نام پدر کنسروسازی را از آن خود کرده است، بتواند روشی را ابداع کند که امکان آن را فراهم کند که غذا را برای مدت طولانی، سالم نگه دارند.
 

وضعیت کنونی کنسروسازی در ایران

بعد از فراز و نشیب‌های زیادی اکنون کنسرو در تمام دنیا و در هر فروشگاهی یافت می‌شود. این کنسروها نه تنها حاوی گوشت بلکه شامل انواع کمپوت‌ها، کنسروهای خوراکی مثل غذاهای آماده، گوشت انواع چهارپایان، مرباها و غیره هم می‌شوند. ولی عمده‌ی مصرف کنسرو در ایران مربوط به کنسرو تن ماهی است.
 
 تا چند سال پیش کنسروهای دیگری نیز از انواع ماهی‌ها مانند ساردین و کیلکا در بازار موجود بودند ولی با عدم استقبال عمومی روبرو شدند و اکنون بیشتر کنسرو تُن ماهی را در بازار می‌بینیم.
 

تاریخچه غذاهای کنسروی و کنسرو تن ماهی در ایران

 
خانواده‌ی ماهی تُن در آبهای آزاد از ۴ نوع اعظم تشکیل شده است که تمامی آنها مورد توجه صنعت کنسروسازی در جهان قرار گرفته‌اند..
 
«گیدِر»، «زرده»، «اَسبَک» و «هَوور» نام این چهار دسته از این خانواده ماهی‌ها هستند. شاید استقبال عمومی که از این نوع کنسروها صورت می‌گیرد به علت عدم وجود بوی ضخم در کنسروها باشد. مردم ایران اغلب با بوی بدی که از اغلب ماهی‌ها به مشام می‌رسد سر سازگاری ندارند ولی از کنسرو تن ماهی بسیار راضی هستند. رنگ گوشت تن ماهی برخلاف رنگ گوشت اغلب ماهی‌ها رنگ قرمز یا صورتی است و جایگاه ویژه ای را در صنعت ماهیگیری دنیا از آن خود کرده است.
 
کنسرو تن ماهی در ایران

ارزش غذایی کنسرو تن ماهی

 
 این سوالی است که احتمالا برای شما پیش بیاید چون تن ماهی از یکسری مراحل باید عبور کند تا به سر سفره‌های شما برسد. ولی براساس تحقیقات صورت گرفته  اگر ماهی استفاده شده در کنسروها سریع منجمد شودو تمام نکات بعداشتی در مورد آن رعایت شود ارزش غذایی با ماهی تازه‌ای که از دریا صید می‌شود تفاوت چندانی نخواهد داشت.
 
 
دو عدد کنسرو ماهی می‌تواند به راحتی می‌تواند یک منبع غذایی خوب از پروتئین، اسیدهای چرب چرب غیراشباع، ویتامین‌های گروه B، E، A و سلنیوم باشد. همچنین امگا۳ که ماده ای است که برای جلوگیری از التهابات بسیار مفید است به خوبی در این منبع غذایی یافت می‌شود.
گرچه همه چیز بستگی به ذائقه و طبع مصرف کننده دارد ولی توصیه می‌شود که ۲ بار در هفته ماهی مصرف کنیم.  تا تمام ویتامین‌های بدنمان تامین شود. وجود املاح و مواد معدنی نیز برای داشتن بدنی شاداب بسیار لازمند.
 

روش آماده کردن کنسرو تن ماهی

 

 
علاوه بر دقت در نگاه کردن به تاریخ انقضای یک قوطی کنسرو باید ببینید که قوطی کنسرو دارای ضربه خوردگی، و ورم نباشد. حتما قبل از استفاده از یک قوطی کنسرو آن را بیست دقیقه در آب بجوشانید تا مطمئن شوید تمام خطرات مسمومیت را رفع می‌کنید. یک نوع مسمومیت بسیار رایج در میان کنسروهای خوراکی گوشتی و دیگر  غذاهای آماده مسومیت بوتولیسم نام دارد که حتی به مرگ نیز منجر می‌شود.
 
دقت کنید که نگهداری کنسرو در شرایط نامناسب باعث فساد سریعتر آن می‌شود پس به توصیه‌های بهداشتی روی قوطی دقت کنید.
غذاهایی که می توان با کنسرو تن ماهی پخت
غذاهای بسیاری می‌توانید با کنسرو تن ماهی درست کنید، از انواع سالادها بگیر تا استفاده در پلوها و ماکارونی‌ها، کنسرو تن ماهی غذای موردعلاقه‌ی دانشجویان نیز هست، راحت پخته می‌شود و دردسرهای غذاهای دیگر را ندارد. در هرحالتی این کنسرو بسیار خوشمزه و مقوی است و در سفره‌های ایرانی جایگاه ویژه ای را از آن خود کرده است.
 
کالابرگ الکترونیک