طرز تهیه خوراک نودل و جوجه | غذای کم‌کالری و سالم به سبک آشپزی ژاپنی

طرز تهیه خوراک نودل و جوجه | غذای کم‌کالری و سالم به سبک آشپزی ژاپنی


26 اردیبهشت 1397 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک نودل و جوجه ؛ غذای کم‌کالری به سبک آشپزی ژاپنی

«خوراک نودل و جوجه تریاکی» یک وعده هیجان‌انگیز و لذیذ برای آشپری در وعده‌های ناهار یا شام است که به احتمال فراوان به خاطر شمایل خوش آب‌و‌رنگش بچه‌های کوچک هم عاشقش می‌شوند. ترکیب جوجه مزه‌دار شده با سویا‌ سس سیاه و عسل به علاوه نودل، لوبیا‌فرنگی و کلم بروکلی و زنجبیل و سبزیجات دلخواه، نوید یک وعده غذایی خوشمزه را می‌دهد. اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که برای وعده ناهار و شام به دنبال یاد گرفتن طرز تهیه خوراکی‌های سالم، خوشمزه و کم‌کالری هستید ،دانستن طرز تهیه «خوراک نودل و جوجه تریاکی» به عنوان یک غذای آسان و مفید و کم‌کالری می‌تواند برای شما یک دستور پخت ایده‌آل باشد.

طرز تهیه خوراک نودل و جوجه تریاکی

 

مواد لازم خوراک نودل و جوجه تریاکی برای ۴ نفر

 

نودل یا ماکارونی: ۵۰۰ گرم

گوشت سینه جوجه: ۳۰۰ گرم

عسل: یک قاشق غذاخوری

سویا سس تاماری: ۱/۴ پیمانه

زنجبیل تازه: یک قاشق مرباخوری

لوبیا فرنگی: ۲۵۰ گرم

سیر: ۲ حبه

روغن کنجد: ۲ قاشق غذاخوری

سبزیجات مختلف مثل هویج، کلم بروکلی، ذرت پخته، پیاز خام و گوجه گیلاسی خشک یا تازه به مقدار دلخواه

به دلیل نمک موجود در سویا سس برای پخت خوراک نودل و جوجه تریاکی از نمک استفاده نکنید.

 

مراحل طرز تهیه خوراک نودل با جوجه

 

طرز تهیه خوراک نودل و جوجه

 

طرز تهیه خوراک نودل و جوجه بسیار آسان است. برای شروع لوبیا فرنگی‌های شسته شده را به اندازه‌های دلخواه خرد کرده و با مقدارکمی آب چند دقیقه بپزید. مقداری سینه جوجه را به شکل مکعبی خرد کرده و با ادویه‌های دلخواه، پیاز و مقداری آب بپزید، اگر طعم جوجه آب‌پز را نمی‌پسندید بهترین روش کباب کردن گوشت جوجه به شکل آبدار است که هم طعم لذیذی دارد هم ارزش غذایی گوشت را به میزان زیادی حفظ می‌کند.

اگر تمایل دارید سس تریاکی خوراک‌تان را خودتان تهیه کنید، زنجبیل تازه، سیر، روغن کنجد، سویا سس تاماری و عسل را با هم ترکیب کنید. حالا نودل‌ها‌یی را که چند دقیقه در آب جوش ریخته و نرم شده‌اند را در این سس بریزید و سپس تکه‌های جوجه پخته شده و مزه‌دار شده با عسل و سس تریاکی را به مواد فوق اضافه کنید. می‌توانید به جای نودل از انواع ماکارونی رشته‌ای یا فرمی استفاده کنید.

خوراک نودل و جوجه تریاکی شما آماده است. می‌توانید در پایان پخت به دلخواه مقداری هویج خام یا پخته رنده شده، گوجه گیلاسی خام یا خشک شده، خلال پیاز خام، کلم بروکلی، ذرت پخته و دانه کنجد سیاه یا سفید هم به بشقاب غذایتان اضافه کنید.

 

ارزش غذایی خوراک نودل و جوجه در هر بشقاب (۳۰۰ گرم)

 

ارزش غذایی خوراک نودل و جوجه در هر بشقاب (300 گرم)

 

کالری: ۳۳۰

پروتئین: ۲۳.۳ گرم

کربوهیدرات: ۵۰.۴ گرم

قند: ۵.۱ گرم

چربی: ۶ گرم

چربی اشباع: ۱.۱ گرم

فیبر: ۸.۷ گرم

سدیم: ۰.۶۵ گرم

نمک:۱.۶۲۵ گرم

 

خواص غذایی مواد اصلی تشکیل دهنده خوراک نودل و جوجه 

 

خواص غذایی مواد اصلی تشکیل دهنده خوراک نودل و جوجه 

خواص غذایی نودل

 

رشته فرنگی یا همان «نودل» که یکی از ترکیبات اصلی در طرز تهیه خوراک نودل و جوجه تریاکی است در کشورهای خاور دور به ویژه کره‌ جنوبی از جمله غذاهای محبوب به خصوص در میان جوانان است. نودل از آرد گندم و یا نشاسته گندم و یا سایر انواع آرد به همراه آب به‌عنوان ترکیبات اصلی با یا بدون افزودن ترکیبات فرعی تهیه می‌شود. با این‌همه طبق توصیه پزشکان در مصرف آن باید جانب اعتدال را رعایت کنید. نودل یا رشته فرنگی حاوی مواد مغذی از جمله پروتئین، مواد معدنی، آهن، فیبر، کربوهیدرات و البته موادی مثل چربی‌های اشباع و سدیم است سبب می‌شود در مصرف انواع فوری آن جانب احتیاط را رعایت کنید.

 

خواص غذایی گوشت جوجه

 

طرز تهیه خوراک نودل و جوجه+خواص غذایی گوشت جوجه

 

اگر مشکل کلسترول خون یا چربی خون دارید یا می‌خواهید از ابتلا به آن پیشگیری کنید توصیه پزشکان این است که از گوشت سینه جوجه یا مرغ‌های کوچک‌تر که چربی کمتری در زیر پوست‌شان جمع شده استفاده کنید. گوشت جوجه که در گروه گوشت‌های سفید قرار می‌گیرد منبع خوب انرژی و پروتئین، فسفر، منیزیم، مقداری کلسیم، روی و آهن است که البته میزان روی و آهن موجود در آن نسبت به گوشت قرمز کمتر است.

 

خواص غذایی روغن کنجد

 

روغن استفاده شده در تهیه خوراک نودل و جوجه تریاکی «روغن کنجد» است. اما در مجموع اگر می‌خواهید برای پخت انواع خوراکی‌ها از روغنی سرشار از آنتی‌اکسیدان استفاده کنید که هم از انواع سرطان پیشگیری کند و هم به دلیل غنی بودن از ویتامین E سلامت پوست و مو را تضمین کند بهترین انتخاب برای شما «روغن کنجد» است. دانه کنجد در میان سایر دانه‌های مفید خوراکی حاوی بیشترین مقدار روغن است.

این روغن با‌کیفیت، بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در این روغن سبب مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و خواص فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است. از سوی دیگر ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت‌و‌پز و سالاد قابل استفاده است.

برخی دیگر از خواص ارزشمند روغن کنجد عبارتند از:

کمک به سلامت چشم و پیشگیری از آب‌مروارید

پیشگیری از بروز سکته قلبی و تصلب شرایین

کاهش فشار خون به‌خصوص برای افراد مبتلا به فشارخون بالا

کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر به دلیل میزان بالای ویتامین E موجود در آن

کاهش سطح کلسترول بد و مضر خون و افزایش جذب کلسترول خوب خون

یادتان باشد در مصرف روغن کنجد مثل سایر روغن‌ها باید جانب اعتدال را رعایت کنید. کالری تمام روغن‌ها یکسان است و ۵ گرم از هر روغن (معادل یک قاشق چای‌خوری) حدود ۴۵ کالری انرژی دارد.

 

توصیه آخر

 

سبزیجات حاوی مقدار فراوانی فیبر هستند. برای این‌که خوراک نودل و جوجه تریاکی سالم‌تر و مغذی‌تری داشته باشید از سبزیجات مختلف مثل انواع هویج، فلفل دلمه‌ای، قارچ پخته یا کبابی، کلم بروکلی، گوجه گیلاسی تازه یا خشک شده و ذرت پخته یا ذرت‌های کوچک که به‌صورت کنسرو در فروشگاه‌های بزرگ و سوپر‌مارکت‌ها موجود هستند به همراه این غذا استفاده کنید.

 

این مطلب را هم حتما بخوانید:

 

بیف‌‌استروگانف و چیکن‌‌استروگانف؛ طرز تهیه به همراه تاریخچه و آداب آشپزی روسی

 

کالابرگ الکترونیک