۱۳ رسم عجیب و جالب مراسم عروسی در کشورهای مختلف

۱۳ رسم عجیب و جالب مراسم عروسی در کشورهای مختلف


28 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراسم عجیب عروسی در کشورهای مختلف

 

مراسم عروسی اگر چه در ذات خود رسمی کردن پیوند میان دو نفر است. اما این تمام ماجرا نیست. مراسم، رسم و رسوم و بایدها و نبایدهای آن در فرهنگ‌های سرتاسر جهان و گاهی حتی از محله‌ای به محله یا شهری به شهر دیگر در کشوری واحد، امری متفاوت است. برخی از این رسم و رسوم آن‌قدر جالب و عجیب هستند که در همه جای جهان دهان به دهان می‌چرخند. در این نوشتار ۱۳ رسم عجیب و جالب مراسم عروسی را در کشورهای مختلف در سرویس  سبک زندگی  مجله کوروش  بخوانید.

۱- مراسم عروسی  در خاندان سلطنتی انگلیس؛ کودکان ساقدوشند

 

 

در مراسم عروسی خاندان سلطنتی انگلیس رسم بر این است که به طبق رسوم قدیمی دو کودک خردسال ساقدوش عروس خانم باشند. جالب است بدانید که در مراسم ازدواج ملکه الیزابت در سال ۱۹۴۷ این رسم اجرا نشد و هشت خانم که جوان‌ترین‌شان ۲۱ سال سن داشت ساقدوش عروس بودند. پرنسس «دایانا» پنج ساقدوش داشت که کوچک‌ترین‌شان دختر‌بچه‌ای ۵ ساله بود. در مراسم عروسی دوشس «کیت میدلیتون» هم دو دختر بچه سه ساله ساقدوش‌های اصلی عروس بودند.

 

 

بیشتر بخوانید: جدیدترین ترندها و مدل های لباس عروس سال ۲۰۲۱/ ۱۴۰۰

 

 

«مگان مارکل» عروس دو‌رگه خاندان سلطنتی انگلیس هم که همین اواخر ازدواج کرد با دو پسر‌بچه ساقدوش پا به کلیسای محل انجام مراسم عقد گذاشت و به نوعی سنت‌شکنی کرد. یک رسم جالب دیگر در میان انگلیسی‌ها این است که عروس یک وسیله به رنگ «آبی» همراهش داشته باشد، انگلیسی‌ها معتقدند این‌ کار برای عروس و داماد خوش‌شانسی می‌آورد. حلقه ازدواج مگان مارکل با یک سنگ بزرگ آبی را یادتان هست؟

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- مراسم عروسی در چین؛ یک عروس با سه پیراهن

 

مراسم عجیب عروسی در چین

 

در مراسم عروسی مدرن چینی، عروس خانم باید سه لباس برای شب عروسی تدارک ببیند. لباس نخست لباسی موسوم به «qipao» است که لباسی گلدوزی شده با طرح‌های اژدهای طلایی و سیمرغ (نماد مردانگی و زنانگی در چین باستان) و از جمله البسه سنتی زنان چینی است. این لباس که در شب عروسی باید به رنگ قرمز باشد (  چینی‌ها اعتفاد دارند که رنگ قرمز نشانه خوش شانسی، خوشبختی بی پایان و دور نگه داشتن شیاطین و انرژی‌های بد از عروس و داماد است، به همین دلیل لباس سنتی داماد هم معمولا قرمز و با نقش اژدهای طلایی است). پس از آن معمولا عروس‌های چینی لباس عروسی سفید و کلاسیک عروسی را که در همه جای دنیا به عنوان لباس عروس شناخته می‌شود، به تن می‌کنند. بعد از رفتن مهمان‌های غریبه و خودمانی شدن مجلس نوبت پوشیدن سومین لباس عروسی است که معمولا اسپرت و راحت است.

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید چینی‌ها هم مثل ایرانی‌ها برای تعیین تاریخ عقد «ساعت» می‌بینند تا مراسم عروسی را در یک تاریخ خوش‌یمن برگزار کنند. در روز عروسی، داماد باید با همراهی دوستان و فامیلش دنبال عروس برود، عروس هم باید به گونه‌ای رفتار کند که انگار از رفتن به خانه داماد امتناع می‌کند و این رفتار تا زمانی ادامه دارد که داماد به تمام حاضران «شاباش» بدهد.

 

چینی‌ها رسم دارند در سنین زیر سی سال ازدواج کنند. معمولا به دختری که تا سی سالگی مجرد می‌ماند لقب «دوشیزه ابدی» می‌دهند. از جمله وسایل موجود در جهزیه دختران چینی «قیچی پروانه‌ای» برای تضمین جدا نشدن عروس و داماد و «گلدان» به عنوان نماد صلح و ثروت است.

 

 

حتما بخوانید: ۲ طرز تهیه کیک شیفون، پایه کیک عروسی و تولد

 

 

۳- حلقه ازدواج در پای عروس هندی

 

مراسم عجیب عروسی در هند

 

پیش از برگزاری مراسم عروسی هندی، عروس و دوستان نزدیکش دستان‌شان را با نقش و نگارهای زیبا «حنا» می‌بندند. به این مراسم «Menhdi» می‌گویند، کار طراحی آن گاهی ساعت‌ها به طول می‌انجامد و به نوعی همان جشن سنتی «حنابدان» خودمان است. لباس عروس سنتی هندی‌ها موسوم به «ساری» عموما به رنگ قرمز یا طلایی است و از لباس عروس سفید خبری نیست.

داماد مسئول عوض کردن لباس عروس و پوشاندن ساری به تن اوست که نمادی از قبول مسئولیت عروس از سوی داماد است. هندی‌ها حلقه عروسی را به جای گذاشتن در انگشت حلقه دست چپ در انگشت پای عروس می‌گذارد که البته رسمی نمادین است و بعدا به انگشت دست عروس منتقل می‌شود. هندی‌ها به جای نقل و نبات روی سر عروس برنج و گل می‌ریزند و این کار را عروس و داماد هم برای برکت بخشیدن به زندگی‌شان انجام می‌دهند. بعد از گذاشتن علامتی با پودر نارنجی بر پیشانی عروس که نشان تاهل است، عروس خانم به جای عسل معجونی از ماست و عسل به دهان داماد می‌گذارد.

 

 

۴- پریدن از روی جارو؛ رسم ازدواج رمی‌ها و هندو ‌اروپایی‌ها

 

پریدن از زروی جارو در مراسم عجیب عروسی هندو اروپایی‌ها

 

یکی از رسوم اهالی رم باستان و هندو‌اروپایی‌ها که هنوز هم در مناطقی از اروپا و در مراسم عروسی سیاه‌پوستان آمریکا هم اجرا می‌شود، رسم «پریدن عروس و داماد از روی جارو» است. به نظر می‌رسد که این رسم در میان سیاه‌پوستان آمریکا به زمان بردگی آن‌ها برمی‌گردد. در آن زمان سیاه‌پوستان اجازه ازدواج قانونی نداشتند و بعد از این‌که اجازه ازدواج قانونی پیدا کردند، با پریدن از روی جارو به شکل سمبلیک رهایی خود را جشن می‌گرفتند.

 

 

۵- پرو؛ روبان کیک را بکش

 

کشیدن روبان کیک عروسی در مراسم عروسی عجیب پرو

 

در مراسم عروسی پروئی‌ها رسم جالبی اجرا می‌شود. دور کیک عروسی با روبان‌هایی تزیین می‌شود که از داخل کیک هم رد می‌شوند و حلقه عروس هم در یکی از این روبان‌هاست. قبل از بریدن کیک توسط عروس و داماد، دخترهای جوان حاضر در مراسم عروسی هر کدام یک روبان را می‌گیرند و شروع به کشیدن می‌کنند، هر کدام از دخترها روبانی که حلقه ازدواج در آن است نصیبش شود، عروس بعدی است.

 

 

۶- در اسکاتلند مراقب کیک خوردن‌تان باشید

 

مراسم عجیب عروسی در اسکاتلند

 

اسکاتلندی‌ها معمولا با غریبه‌ها ازدواج نمی‌کنند و همسرشان را از منطقه یا فامیل خودشان انتخاب می‌کنند. یکی از رسوم اسکاتلندی در میان پسران جوان مجرد این است که باید که یک سیب درختی را به گونه‌ای پوست بگیرند که در حین پوست کندن، پوست آن از وسط جدا نشود. سپس راس ساعت دوازده پوست سیب را دور سرشان می‌چرخانند، بعد آن را از بالای شانه چپ‌شان به هوا پرتاب می‌کنند، وقتی پوست سیب به زمین افتاد به شکل هر حرفی دربیاید همان حرف نخست نام همسر آینده‌شان است. لباس عروس نباید هیچ گره‌ای داشته باشد چون در زندگی گره می‌افتد.

در گذشته کیک عروسی (که نوعی نان کوچک بود) را مادر عروس می‌پخت. یک تکه از کیک را بالای سر عروس می‌بریدند و اگر آن به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شد، خوش‌یمن و نشانه ازدواجی موفق و بادوام بود. اما در سال‌های بعد پای کیک‌های مرسوم عروسی به مراسم ازدواج اسکاتلندی‌ها باز شد و عروس و داماد با یکدیگر کیک را می‌برند. در برخی خانواده‌ها رسم است که رویه کیک را با میوه تزئین می‌کنند و زیورآلات ارزان قیمت کوچکی هم درون آن قرار می‌دهند تا به این ترتیب مهمانان مجبور شوند که با احتیاط آن را بخورند و در حین خوردن به کیک عروسی چشم بدوزند.

 

۷- عروسی در ایتالیا؛ یک قطعه آهن در جیب کت داماد

 

مراسم عجیب عروسی در ایتالیا

 

تا سال‌ها پیش عروس‌های ایتالیایی به خصوص در منطقه توسکانی، لباس عروس مشکی می‌پوشیدند. جالب است بدانید پوشیدن لباس سفید از سال ۱۸۴۰ در اروپا مرسوم شد. تا آن زمان لباس سفید مخصوص مراسم عزا بود. در این سال ملکه ویکتوریا برای مراسم عروسی برخلاف رسم و رسوم خود لباس سفید پوشید. حالا دیگر عروس‌های ایتالیایی لباس سفید می‌پوشند، در ایتالیا داماد برای دفع ارواح خبیثه، باید یک قطعه آهن در جیب کت خود بگذارد و عروس با تور سفید، صورت خود را از چشم بد بپوشاند.

پاره کردن بخش کوچکی از این تور از نظر ایتالیایی‌ها خوش یمن است. شیرینی سنتی روز عروسی در ایتالیا شیرینی «بادامی» است. بادام‌ها با پودر شکر تزیین شده‌اند و عروس و داماد آن‌ها را میان مهمانان تقسیم می‌کنند. تا پیش از آن‌که عروس و داماد شیرینی‌ها را خودشان شخصا تقسیم نکرده‌اند هیچ‌کس نباید شیرینی‌ها را ببیند. بد نیست بدانید که عروس‌های ایتالیایی در روز عروسی هیچ زیورآلات طلایی به خود نمی‌آویزند چون معتقدند که بدشانسی می‌آورد. در روز عروسی میهمانان به طرف عروس و داماد «کون‌فتی» (Confetti) که کاغذهای رنگی همراه با چیزی شبیه نقل با مغز بادام  هستند پرتاب می‌کنند، تا اجاقشان کور نباشد.

 

حتما بخوانید: جدیدترین مدل لباس عروس براساس فرم اندام ؛ راهنمای انتخاب لباس عروس مناسب

 

 

۸- مراسم عروسی در مکزیک؛ گره زدن عروس و داماد

 

مراسم عجیب عروسی در مکزیک

 

مکزیکی‌ها برای تمام مراسم و حتی اتفاق‌های رسم و رسوم خاص خودشان را دارند که ریشه در اعتقاد آنان به خرافات قدیمی دارد. برای مثال داماد در روز عروسی حق ندارد تا مستقر شدن عروس در محراب کلیسا او را ببیند.

پدر و مادر عروس، دخترشان را در مسیر کلیسا همراهی می‌کنند و دامادهای جوان آینده هم باید مراقب باشند چشم‌شان به دنباله لباس عروس بیفتد چون خوش‌یمن نیست. داماد در روز عروسی ۱۳ سکه طلا که سمبل عیسی مسیح و حواریونش است به عروس هدیه می‌دهد. مکزیکی‌ها هم هنگام خواندن خطبه عقد عروس و داماد را با یک روبان به هم وصل می‌کنند تا پیوندشان دیرینه بماند. رسم گره زدن عروس و داماد در میان ارتدوکس‌های یونان هم مرسوم است.

 

 

۹- رسم ازدواج آلمانی‌ها؛ شکستن کاسه و بشقاب

 

مراسم عجیب عروسی در آلمان

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید آلمانی‌های سختگیر و مقرراتی هم برای خودشان عقاید خرافی عجیبی دارند. برخی از این خرافات به مراسم عروسی مربوط می‌شوند. برای مثال شکستن تعداد زیادی ظرف از سوی فامیل عروس و داماد که بعد باید زوج جوان خرده‌های شکسته را جمع کنند تا بعدها هم به همین ترتیب به جنگ مشکلات بروند، دزدیدن عروس توسط دوستان داماد و به زحمت افتادن داماد برای پیدا کردن عروس، و از همه مهم‌تر اره کردن یه تنه درخت در روز عروسی با دست راست توسط عروس و داماد به خاطر پیدا کردن شانس و موفقیت در زندگی مشترک.

یکی دیگر از مراسم جالب عروسی در این کشور دزدیدن عروس است. در شب عروسی دوستان عروس و داماد او را می دزدند. در این راه اگر کسی به داماد در این راه کمک کند باید میتواند یک نوشیدنی به عنوان جایزه و پاداش دریافت کند.

 

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید بهترین برند تخت و تشک دو نفره و سرویس خواب عروس

 

 

 ۱۰- در مصر لیوان شربت را تا ته سر بکشید

 

مراسم عجیب عروسی در مصر

 

اگر گذرتان به کشور مصر افتاد و در منزل یک خانواده مصری که اتفاقا دختر مجرد هم دارند مهمان شدید و برای پذیرایی به شما شربت تعارف کردند، مراقب باشید. شما باید تمام لیوان شربت را سر بکشید و هیچ چیز از آن باقی نگذارید. در غیر این‌صورت به عقیده مصری‌ها نصفه نوشیدن لیوان شربت سبب بدشانسی دختران مجرد خانواده می‌شود و احتمالا آن‌ها تا آخر عمر شانسی برای ازدواج پیدا نمی‌کنند.

 

 

۱۱- مراسم ازدواج در فیجی

 

مراسم ازدواج در فیجی بسیار غیرمعمول است. در کشور فیجی که در اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته است، برخلاف ایران که به مادر عروس بیشتر اهمیت داده می شود پدر عروس درجایگاه بسیار بالایی قرار دارد. در این کشور داماد برای گرفتن رضایت از پدر عروس باید دندان نهنگ پیدا کرده و به او هدیه بدهد. همچنین در طول مراسم عروسی باید دستان پدر عروس را در دستان خود نگه دارد.

 

 

۱۲- مراسم ازدواج در سودان

 

اگر نتوانید دو فرزند سالم به دنیا بیاورید، همسر اجازه حق طلاق دارد! شاید برای شما عجیب باشد اما در کشور سودان این سنت سالهاست که پابرجاست. در جنوب سودان مردم قبیله ای بر این اعتقاد هستند که عروسی دو نفر زمانی کامل می شود که زن دو فرزند سالم به دنیا بیاورد.

 

 

۱۳- روزه سکوت زنان کره‌ای

 

زنان کره‌ای از آغاز زندگی مشترک در مقابل همسرانشان سکوت کرده و از دستورات آنها اطاعت و پیروی کنند. به همین دلیل عروس‌های کره‌ای در نخستین روز زندگی مشترک باید سکوت اختیار کنند. آنها با همسرانشان صحبتی نکرده و به همین دلیل شوهر آنها را روانه خانه پدری می‌کند.

بعد از مراسم عروسی عروس و داماد کره‌ای لباس سنتی پوشیده و بزرگان خانواده به آنها احترام می‌گذارند.

 

کالابرگ الکترونیک