روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

کلمه سبز از ترکیب دو کلمه گرفته شده که در زبان آلمانی به معنای علف و رشد است. رنگ سبز معانی و مفاهیم متفاوتی چون حس زندگی، رشد و طبیعت را در طراحی داخلی دارد. در کشورهای اروپایی و ایالات متحده هم معمولا از رنگ سبز برای توصیف جوانی، آرامش، تحمل، عشق و زندگی استفاده می‌کنند. در روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ سبز به عنوان نمادی از تعادل و هارمونی یاد می‌شود. دراین مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به نحوه استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک می‌پردازیم.

 

 

رنگ سبز و معانی روانشناسی آن در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک

 

رنگ سبز و معانی روانشناسی آن در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک

 

از دیدگاه روانشناسی، رنگ سبز، رنگ زندگی، طبیعت و انرژی است. رنگی که با مفاهیمی چون رشد، هارمونی و هماهنگی، طراوت و باروری همراه است. در روانشناسی دکوراسیون داخلی رنگ سبز به معنای محیطی مثبت تعبیر می‌شود. اما در مقابل از رنگ سبز تعابیری چون پول و بانکداری هم می‌شود. سبز ترکیبی از تعابیر مثبت و منفی است. که بنا بر کاربرد آن در طراحی و ترکیب رنگ‌ها و حتی دکوراسیون می‌توان معانی متفاوتی از آن برداشت کرد.

 

سبز رنگ تعادل و هماهنگی است. اعتقاد بر این است که این رنگ حاوی انرژی‌های قدرتمند طبیعت است. به همین دلیل از این رنگ در دکوراسیون داخلی اغلب در مواقعی که نیاز به ایجاد حس تعادل و نظم و تغییر و تحول باشد، استفاده می‌شود. همچنین گفته می‌شود که از رنگ سبز برای ایجاد ذهنیت رشد و تغییرپذیری هم در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

 

 

بازنمایی رنگ سبز در علم

 

بازنمایی رنگ سبز در علم

 

از رنگ سبز معمولاً در اهداف پزشکی برای نشان دادن ایمنی در تبلیغات داروها و محصولات پزشکی استفاده می‌شود. در فضاهای درمانی سعی می‌شود تا از رنگ سبز به دلیل طول موج آرام‌بخش آن برای چشم بسیار زیاد استفاده شود. به کارگیری رنگ سبز در دکوراسیون مراکز درمانی با هدف درمان و ایجاد حس آرامش است. این در حالیست که اعتقاد بر این است که معنای روانشناسی رنگی سبز در مراکز پزشکی چه آگاهانه و چه ناخودآگاه در ذهن ثبت می‌شود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

معمولا در مراکز روانشناسی برای طراحی دکوراسیون داخلی از رنگ سبز استفاده می‌شود. چرا که این رنگ باعث کاهش اضطراب و رفع افسردگی می‌شود. رنگ سبز، رنگ آرامش‌بخش و جوانی است. در روانشناسی رنگ اعتقاد بر این است که سبز به شما کمک می‌کند تا ذهنتان کمتر منحرف شده و آرامش داشته باشید.

حتما بخوانید  ۸ ایده بهترین رنگ کوسن برای انواع رنگ و مدل مبلمان

 

رنگ سبز مانع از عصبی شدن می‌شود. اما در برخی از فضاهای پزشکی و در طراحی دکوراسیون داخلی آن‌ها از رنگ سبز برای ایجاد حس امید، سلامتی، ماجراجویی، دلسوزی، همراهی و هماهنگی استفاده می‌شود. از آنجا که سبز نمادی از ارتباط مستقیم با طبیعت است، معمولاً برای نشان دادن محصولات طبیعی از رنگ سبز استفاده می‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

 

 

اهمیت رنگ سبز در طراحی دکوراسیون داخلی

 

اهمیت رنگ سبز در طراحی دکوراسیون داخلی

 

در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک از رنگ سبز معمولاً برای ایجاد فضایی تسکین‌دهنده استفاده می‌شود. رنگ سبز اغلب در فضای خاصی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. برای استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی قوانین سخت و صریحی وجود دارد که باید بر روی آن‌ها تاکید کرد. اگر در دیوارها از رنگ‌های ملایم سبز استفاده شود، احساس خنکی و آرامش به مخاطب القا می‌شود و این در حالی است که رنگ‌های سبز تیره بر روی دیوارهای داخلی باعث تحریک چشم شده و چندان مناسب نیست.

 

 

معمولاً برای سقف از رنگ‌های سبز خیلی روشن و یا خیلی تیره استفاده نمی‌شود. چراکه اعتقاد بر این است در صورت استفاده از رنگ سبز روشن یا تیره محیط داخل آزاردهنده می‌شود . در روانشناسی رنگ در طراحی دکور، استفاده از رنگ سبز در سقف خانه با هدف ایجاد فضایی محافظتی و امن است. در مورد رنگ‌هایی که در کف استفاده می‌شود هم ماجرا به همین منوال است. معمولاً توصبه می‌شود که برای ایجاد فضای ملایم و آرام از سبز بسیار ملایم و کمرنگ استفاده شود. رنگ سبز تیره برای کف گزینه مناسبی نیست.

 

 

اثرات روانشناختی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

 

این که رنگ توانایی تاثیر در محیط اطراف را دارد، امری انکارناپذیر است. در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک یک رنگ با تم‌ها و اصطلاحات مختلفی از جمله گرما و سرما سنجیده می‌شود. بنابراین از آنجایی که رنگ سبز رنگی با تم آرامش و گرم است معمولاً در طراحی فضاهای درمانی و پزشکی زیاد استفاده می‌شود.

 

این رنگ از نظر تاثیر درمانی شبیه به رنگ آبی بوده و برای چشم بسیار آرامبخش است. معمولاً طیف‌های مختلف آن گزینه بسیار مناسبی برای طراحی داخلی در مطب‌های پزشکی اعم از روانپزشکی تا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. گفته می‌شود در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز به همراه ترکیبی از چندین سایه و طیف از آن، آرامش و تسکین را به مخاطب القا می‌کند.

حتما بخوانید  معرفی 8 رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

 

 

چه جاهایی در استفاده از رنگ سبز دستمان باز است؟

 

چه جاهایی در استفاده از رنگ سبز دستمان باز است؟

 

اگر می‌خواهید در طراحی معماری داخلی مدرن یا سنتی خانه از رنگ سبز زیاد استفاده کنید، توصیه می‌شود از این رنگ برای حمام، رنگ در و دیوار اتاق خواب و یا اتاق مطالعه استفاده کنید. دست‌تان در این فضاها کاملاً باز است. استفاده از رنگ سبز برای حمام، اتاق خواب و اتاق مطالعه باعث ایجاد فضایی آرام می‌شود. سبز در اتاق خواب فضایی ایجاد می‌کند که هم برای خواب مناسب است و هم باعث پایین آمدن فشار خون و ضربان قلب می‌شود.

 

این رنگ در عین حال باعث تمرکز بر روی فعالیت‌های فکری می‌شود. سبز در کنار ترکیب سایه‌های آبی در اتاق خواب یک گزینه مناسب است. اما شما می‌توانید از یک گزینه دیگر در انتخاب رنگ سبز استفاده کنید. در طراحی دکوراسیون داخلی معمولاً به کسانی که نیاز به آرامش بیشتر دارند توصیه می‌شود تا برای رنگ پرده و ملافه‌ها از سبز استفاده کنند.

 

 

ترکیب متفاوت رنگ سبز در دکوراسیون داخلی آشپزخانه و رستوران

 

ترکیب متفاوت رنگ سبز در دکوراسیون داخلی آشپزخانه و رستوران

 

رنگ سبز به طور شگفت‌انگیزی در ترکیب با رنگ‌های دیگر  باعث ایجاد احساس طراوت و اشتها می‌شود. بنابراین در طراحی اتاق‌های غذاخوری و آشپزخانه هم از ترکیب سبز با رنگ‌های دیگر استفاده می‌شود. چراکه این ترکیب اثراتی مشابه با رنگ قرمز، نارنجی و حتی رنگ زرد دارد که اتفاقا رنگ منتخب شرکت پنتون برای سال ۲۰۲۱/۱۴۰۰ است. اگر باور ندارید رستوران معروف مک دونالد را در نظر بگیرید.به ترکیب رنگ‌ها در این رستوران دقت کنید. مک دونالد معمولاً از ترکیب سبز زیاد استفاده می‌کند.

 

 

اگر محدودیت در بودجه به شما اجازه نمی‌دهد تا دیوارها و یا مبلمان و یا حتی کاشی‌های کف را به رنگ سبز درآورید می‌توانید از طریق استفاده از لوازم جانبی آشپزخانه این حس را به محیط خود القا کنید. لوازم جانبی از نمکدان گرفته تا ظرف فلفل و بطری‌ها و ظروف و یا حتی بشقاب‌های میوه هم می‌توانند گزینه خوبی باشند. سبزیجات که معمولاً در آشپزخانه‌ها وجود دارد، خود به طور ناخودآگاه مکمل این موضوع می‌شوند. شما می‌توانید از تصویر و تابلوهای پس زمینه‌های سبز هم استفاده کنید.

 

 

منبع: simourdesign

کالابرگ الکترونیک