۶ نکته مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

۶ نکته مفید برای شام خوردن در ماه رمضان


30 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 نکته مفید برای شام خوردن در ماه رمضان

شام خوردن در ماه رمضان چه اهمیتی دارد؟ سیاری از روزه‌داران وعده‌های غذایی ماه رمضان را به ۲ وعده افطار و سحری خلاصه می‌کنند؛ حال‌ آنکه به عقیده متخصصان تغذیه بهتر است در این ایام نیز مانند دیگر روزهای سال ۳ وعده غذایی کامل داشته باشیم. در واقع شام خوردن در ماه رمضان دومین وعده غذایی محسوب می‌شود و با وعده افطاری تفاوت دارد. این دو وعده غذایی که با فاصله زمانی اندکی از یکدیگر صرف می‌شوند دارای دسته‌بندی غذایی مجزایی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. با سرویس سلامت در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

افطار و شام در ماه رمضان

 

افطار و شام در ماه رمضان

 

با شروع ماه مبارک رمضان اصول صحیح تغذیه و غذا خوردن در ماه رمضان دوباره مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در این میان شام خوردن در ماه رمضان به دلیل عدم فعالیت سیستم گوارشی در ساعات طولانی پیش از افطار بسیار اهمیت دارد و بسیاری از روزه‌داران با پرخوری یا استفاده از مواد غذایی نامناسب روزهایی سخت و طاقت‌فرسا برای خود رقم می‌زنند.

اما بد نیست بدانید که با رعایت اصولی ساده و کم‌هزینه می‌توانید در این ایام هم اعمال روزه‌داری خود را بجا آورید و هم با انرژی کافی به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

 

با چه غذاهایی افطار کنیم؟

 

احساس گرسنگی در ساعات پایانی روزه طبیعی است اما باز کردن روزه با غذاهای سنگین جز احساس سیری کاذب و بی‌حالی ساعات بعد از افطار نتیجه‌ای ندارد. احتمالاً برای شما هم پیش آمده که با گرسنگی زیاد مشغول خوردن غذای سنگین شده‌اید اما پس از چند لقمه احساس سیری می‌کنید و میلی به غذا ندارید.

این موضوع کاملاً طبیعی است چرا که سیستم گوارش ساعت‌ها فعالیت نداشته و نمی‌تواند به‌سرعت و همگام با خوردن شما کار کند. بهتر است برای شروع از غذاهای سبک استفاده کنید. غذاهایی مانند شله‌ زرد، فرنی آرد برنج و شیر برنج که از نشاسته بیشتری برخوردارند. همچنین اگر در طول روز احساس تشنگی می‌کنید خوردن سوپ جو همراه با آلو نیز بسیار مفید خواهد بود.

حتما بخوانید  لیست 70 مدل غذاهای تابستانی برای کودکان + فیلم آموزش

بعضی از روزه‌داران عادت دارند تا با شربت‌های خنک و شیرین افطار کنند. ورود مایعات خنک به سیستم گوارشی که تقریباً بیشتر روز فعال نیست موجب بروز ناراحتی‌های معده در طولانی‌ مدت می‌شود. همچنین قند موجود در این شربت‌ها نیز احساس سیری کاذب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود شما از خوردن افطاری و شام اجتناب کنید و در میانه‌های روز انرژی لازم برای کارهای روزانه خود را نداشته باشید.

افزون بر این مصرف زولبیا و بامیه اگرچه لذت‌بخش است اما باید با احتیاط همراه باشد. در صورت تمایل زیاد به مواد شیرین می‌توانید از قند طبیعی موجود در خرما و دسر رنگینک استفاده کنید.

 

مواد غذایی مناسب برای شام خوردن در ماه رمضان

 

مواد غذایی مناسب برای شام خوردن در ماه رمضان

 

هنگام شام خوردن در ماه رمضان مواد غذایی نشاسته‌دار را در اولویت قرار دهید. زیرا نشاسته به نسبت قند با سرعت ملایم‌تری وارد جریان خون می‌شود و به‌ موجب آن انسولین ترشح نمی‌شود و قند خون به‌ طور ناگهانی افت نمی‌کند. مواد قندی و غذاهای شیرین اگرچه موجب احساس سیری می‌شوند اما در کمتر از نصف روز از بدن دفع می‌شوند.

بهترین غذاها برای وعده شام در ماه رمضان غذاهای آب‌دار به همراه نان و برنج است؛ غذاهای که از نشاسته و کربوهیدرات مناسبی برخوردارند. در این بین ماکارونی به‌عنوان یک منبع غنی از نشاسته می‌تواند غذای مناسبی باشد.

برای کسانی که احساس تشنگی دارند یا در طول روز فعالیت‌های سنگین می‌کنند مصرف موادی مانند آلو، زرشک، قارچ، فلفل دلمه و نخودفرنگی توصیه می‌شود. این مواد علاوه بر آب، آنتی‌اکسیدان موردنیاز بدن را نیز تأمین می‌کنند.

 

در ماه رمضان چه غذاهایی نخوریم؟

 

در ماه رمضان چیزی که بیش از گرسنگی آزاردهنده است احساس تشنگی در فرد روزه‌دار است. غذاهای حاوی ادویه‌های گرم و غذاهای سرخ‌ شده و خیلی چرب می‌توانند این احساس را تشدید کنند. در هر حال اگر ناچار به خوردن این مواد غذایی شدید چند ساعت پس از شام، مقداری پودر رازیانه حل‌ شده در آب بنوشید. این کار به هضم بهتر و سریع‌تر غذای چرب و تند کمک می‌کند.

حتما بخوانید  20 ماده غذایی که بعد از ورزش نباید بخوریم

 

نکات مهمی که هنگام شام خوردن ماه رمضان باید رعایت کنید

 

نکاتی مهم که هنگام شام خوردن ماه رمضان باید رعایت کنید

 

*در هنگام شام خوردن در ماه رمضان سعی کنید غذا را آرام و خوب بجوید. معده و سیستم گوارش در این ایام کمی ضعیف‌تر از روزهای دیگر عمل می‌کند و خوب جویدن غذا می‌تواند به هضم بهتر و سریع‌تر آن کمک کند.

*نخوردن شام به بهانه رهایی از احساس سنگینی جز بی‌حوصلگی، افت قند خون و کاهش نشاط و شادابی سودی ندارد. همچنین این کار روی سلامت و زیبایی پوست شما نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

*با رعایت نکات ساده ذکر شده می‌توانید ماه رمضان را با نشاط و شادابی به پایان برسانید و به اعمال روزه‌داری و معنوی خود نیز بپردازید. به یاد داشته باشید زیاده‌روی در خوردن مواد غذایی به معنای انرژی بیشتر نیست. با این کار تنها نشاط و شادابی خود را برای فعالیت از دست می‌دهید. توصیه می‌کنیم که این نکات را در دیگر ایام سال نیز رعایت کنید چرا که مصرف بیش‌ از اندازه مواد چرب و شیرین جز بیماری سودی ندارد.

 

سوالات متداول

 

بهترین غذاها برای وعده شام ماه رمضان شامل چه مواردی می‌شود؟

 

بهترین غذاها برای وعده شام در ماه رمضان غذاهای آب‌دار به همراه نان و برنج است؛ غذاهای که از نشاسته و کربوهیدرات مناسبی برخوردارند. در این بین ماکارونی به‌ عنوان یک منبع غنی از نشاسته می‌تواند مناسب‌ترین گرینه به عنوان غذای شام ماه رمضان باشد.

 

بهترین مواد غذایی برای کاهش تشنگی در طول ماه رمضان، شامل چه مواردی می‌شوند؟

 

در وعده شام و افطار مصرف موادی مانند آلو، زرشک، قارچ، فلفل دلمه و نخود فرنگی توصیه می‌شود. این مواد علاوه بر آب، آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌کنند.

 

کالابرگ الکترونیک