طرز تهیه باقلوا ترکی با خمیر یوفکا + ویدیوی آموزشی

طرز تهیه باقلوا ترکی با خمیر یوفکا + ویدیوی آموزشی


25 دی 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه باقلوا اصل ترکی با خمیر یوفکا | به همراه ویدیوی آموزشی

۱۸ نوامبر روز جهانی باقلوا است. دسر ترکی باقلوا اصل ترکی پسته‌ای بدون شک محبوب‌ترین نوع باقلوای ترکی و از جمله شیرینی‌های محبوب ماه رمضان است. در ایران هم انواع باقلوای ایرانی بسیار مشهورند و در لیست دسر ایرانی محبوب قرار می‌گیرند. اما شیرینی باقلوا ترکیه‌ای با ترکیب پسته، مشهورترین باقلوای دنیاست. طرز تهیه باقلوا پسته‌ای استانبولی اصل ترکی با خمیر یوفکا به همراه طرز تهیه شربت باقلوا و دوغاب کره به همراه ویدئوی آموزشی آن را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

باقلوا چیست؟

 

باقلوا یک نوع شیرینی است که اصل آن به ترکیه و جمهوری آذربایجان برمی‌گردد. اصلا اسم «باقلوا» که وسط می‌آید نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد یک ظرف شیرینی باقلوا اصل ترکی و چای در استکان کمر باریک است. اگر چه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه انواع باقلوا درست می‌شود و حتی در یونان، باقلوا یونانی به عنوان یک دسر پرطرفدار پخته و سرو می‌شود.

 

در این میان باقلوا جزو شیرینی های سنتی تبریز و سوغاتی های مشهور ارومیه هم محسوب می‌شود.

 

مواد تشکیل دهنده باقلوا کم و معمولا در دسترس است. با طرز تهیه باقلوا و شهد باقلوا استانبولی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه شیرینی باقلوا ترکی پسته‌ای با خمیر یوفکا

 

برخلاف تصور عموم درست کردن انواع شیرینی باقلوا اصل ترکی استانبولی یا کیک باقلوا شربتی یا حتی باقلوا رشته‌ای یا همان تهیه کنافه اصلا کار سختی نیست. کافی است کمی صبر و حوصله داشته باشید و نکات مهم در پخت باقلوا را بلد باشید.

 

در اکثر کشورهایی که باقلو را به عنوان یک شیرینی سنتی درست می‌کنند، مثل طرز تهیه باقلوا سنتی یزدی و باقلوا اصفهانی، از شهد باقلوا به عنوان ماده شیرین کننده باقلوا استفاده می‌کنند. اما ترک‌ها برای درست کردن باقلوا شربت یا شیره باقلوا درست می‌کنند.

 

طرز تهیه شیرینی باقلوا ترکی پسته‌ای با خمیر یوفکا

 

مواد لازم برای طرز تهیه شربت باقلوا استانبولی

 

  • ۴ فنجان آب
  • ۳ فنجان شکر
  • نصف یک لیمو‌ترش
حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو کدو حلوایی با سیب زمینی مرحله به مرحله

 

مواد لازم باقلوا

 

  • ۳۶ عدد خمیر تازه فیلو یا یوفکا
  • ۳۰۰ گرم کره بدون نمک
  • ۳۰۰ گرم مغز پسته خرد شده بدون نمک
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر

 

 

مراحل طرز تهیه باقلوا استانبول

 

مرحله به مرحله با پخت باقلوا همراه ما باشید.

 

 

مرحله اول؛ طرز تهیه شربت باقلوا

 

برای طرز تهیه انواع باقلوا ابتدا شربت باقلوا را آماده کنید. برای این کار ابتدا آب، شکر و آب لیمو‌ترش را در یک قابلمه کوچک با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی شعله ملایم گاز بگذارید و آنقدر هم بزنید تا به جوش بیاید، شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید شربت در دمای اتاق خنک شود.

 

این بود طرز تهیه شهد باقلوا به روش استانبولی.

 

 

مرحله دوم؛ طریقه گرفتن دوغاب کره

 

در مرحله بعد که اتفاقا در پخت باقلوا بسیار هم مهم است باید کره را صاف کنید.

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چگونه کره را صاف کنیم یا دوغاب کره  را بگیریم؟

 

برای صاف کردن کره و گرفتن دوغ یا دوغاب کره بد نیست بدانید که کره از سه عنصر چربی، مقداری آب و پروتئین شیر تهیه شده است. در حقیقت صاف کردن کره شامل جدا کردن شیر و آب یا همان دوغاب کره و باقی ماندن قسمت اصلی و روغنی کره است.

 

چگونه کره را صاف کنیم یا دوغاب کره  را بگیریم؟

 

یک روش آسان برای صاف کردن کره این است که کره بدون نمک را روی حرارت خیلی ملایم اجاق یا در مایکروویو بدون هم زدن گرم می‌کنیم. به محض آب شدن، کره به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ مایع سفید رنگ دوغ مانند در رو و روغن در زیر. بدون اینکه ظرف را خیلی تکان بدهید، ظرف را درون یخچال بگذارید تا کره خودش را بگیرد.

 

سپس به راحتی کره سفت شده را از روی دوغاب بلند کنید و اضافات دوغاب را از روی کره پاک کنید. کره صاف کرده یا خالص شده آماده است. که به راحتی در پخت و پز می‌توان از آن استفاده کرد.

 

یک روش دیگر این است که زمانی که کره داغ شد و دوغاب روی آن قرار گرفت با یک ملاقه و به آرامی دوغاب را از روی روغن جدا و به این ترتیب کره را صاف کنید.

 

 

مرحله سوم؛ تفت دادن مغز پسته با شکر

 

مغز‌ پسته‌ های خرد شده و ۲ قاشق غذاخوری شکر را با هم ترکیب کنید. کف یک ظرف را کمی با کره چرب کنید و مخلوط مغز‌ پسته و شکر را کمی تفت دهید.

 

 

مرحله چهارم؛ طریقه پیچیدن باقلوا ترکی با خمیر یوفکا و قرار دادن در ظرف مخصوص باقلوا

 

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک گلابی کافی شاپی ساده و شکلاتی

لازم نیست طرز تهیه خمیر باقلوا استانبولی را بلد باشید. چون برای تهیه باقلوا باید از خمیر یوفکا یا فیلو استفاده می‌شود.

 

طریقه پیچیدن باقلوا ترکی با خیمر یوفکا و قرار دادن در ظرف مخصوص باقلوا 

 

خمیر فیلو یا همون یوفکا یک نوع خمیر بسیار نازک و از ابتدا و قبل از پخت به صورت لایه‌های خیلی نازک و جداگانه است. این خمیر بعد از پخت هم شکل لایه لایه خودش رو حفظ می‌کند.

 

خمیر فیلو را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های بزرگ خریداری کنید. قبل از پهن کردن لایه خمیر یوفکا، کف یک ظرف نچسب و ضد‌حرارت مثل پیرکس یا سرامیک را با کمی روغن و با برس چرب کنید.

 

یک لایه خمیر یوفکا را کف ظرف پهن کنید و روی خمیر را هم با کمی کره با برس چرب کنید. سپس مواد تشکیل دهنده باقلوا استانبولی را اضافه کنید. مغز‌ پسته و شکر را که تفت داده بودید روی خمیر پخش کنید.

 

یک لایه خمیر دیگر روی خمیر قبلی و مغز‌ پسته و شکر قرار دهید و باز هم به همان ترتیب با کره چرب کنید. این کار را تا تمام شدن ورقه‌های خمیر یوفکا و پودر پسته و شکر ادامه دهید.

 

وقتی آخرین لایه خمیر را قرار دادید و روی آن را با کره چربی کردید، خمیرها را با یک چاقوی تیز به شکل لوزی یا مربع به آرامی برش بزنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی

 

 

مرحله پنجم؛ قرار دادن باقلوا در فر

 

حالا ظرف را در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. زمان پخت باقلوا در فر، ۴۵ دقیقه است تا روی خمیرها طلایی و برشته شود.

 

 

مرحله ششم؛ ریختن شربت باقلوا بر روی آن

 

بعد از ۴۵ دقیقه ظرف باقلوا را از فر خارج کنید و شربت باقلوا را که حالا سرد شده را روی باقلواها بریزید.

 

 

مرحله آخر؛ تزیین باقلوا

 

حالا نوبت تزیین باقلواهاست. می‌توانید روی باقلوا را با پودر پسته و موادی مثل پودر هل و دارچین تزیین کنید. اما در ترکیه معمولا باقلوا ساده را با پودر پسته تزیین می‌کنند.

 

اجازه دهید باقلواها در دمای اتاق سرد شوند و سپس آن را با چای، قهوه، انواع بستنی یا سایر خوراکی‌های مورد علاقه‌تان سرو کنید.

 

طرز تهیه باقلوا اصل ترکیه ای با تزیین آن

 

طرز تهیه باقلوا با شیرعسلی و باقلوا عربی هم در برخی کشورهای مدیترانه و حتی ایران مرسوم است. 

 

 

ویدیوی آموزشی طرز تهیه باقلوا

 

با ویدیوی آموزشی طرز تهیه باقلوا و نکات مهم در طرز تهیه آن همراه ما باشید.

 

کالابرگ الکترونیک