ترفندهایی که حقوق را تا آخر ماه نگه می دارد

ترفندهایی که حقوق را تا آخر ماه نگه می دارد


19 خرداد 1397 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترفندهایی که حقوق را تا آخر ماه نگه می دارد

آخرماه ماه که نزدیک می شود، تمامی کارمندان چشمشان به صفحه گوشی موبایل خود است تا پیامک واریز حقوق به حساب را ببینند. حقوق زمانی که به حساب واریز می شود و آن را پر از پول می کند، خیلی شیرین است؛ اما این شیرینی دوام زیادی نداشته و به یک دغدغه اساسی تبدیل می شود و آن هم چگونگی مدیریت و نگه داشتن آن تا آخر ماه است.

مدیریت حقوق تا آخر ماه، چگونگی مطابقت آن با هزینه های سرسام آور زندگی و پس انداز کردن آن از مهم ترین دغدغه های تمامی کارمندان بخش دولتی و خصوصی است. در خصوص مدیریت و چگونگی مصرف حقوق در حالت کلی دو دسته افراد وجود دارند:

  • بعضی از افراد، مقدار بیشتر از پول را صرف پس انداز برای آینده می کنند و کمتر آن را خرج می کنند.
  • بعضی دیگر بیشتر حقوق خود را در ۱۵ روز اول خرج تفریح می کنند و معتقند که آدم فقط یک بار زندگی می کند و باید تا می تواند به فکر خوشگذرانی و استفاده از وقت خود باشد.

اینکه کدام دیدگاه درست است، مورد بحث ما در این مقاله نیست؛اما هر چه که باشد، حقوق برای خیلی از کارمندان تنها منبع مالی زندگی است و باید روش مدیریت و صحیح خرج کردن آن را تا آخر ماه بدانند. ما در این مقاله قصد داریم تا ترفندهای کمک کننده مدیریت حقوق را تا آخر ماه بیان کنیم.

 

ترفندهای مدیریت حقوق تا آخر ماه

 

۱- میزان درآمد ماهیانه خود را مشخص کنید

 

اولین قدم، تعیین میزان درآمد ماهیانه تا آخرماه است. بالا بودن خرج زندگی باعث شده است که خیلی از افراد دارای دو و حتی سه شغل باشند که یک شغل ثابت و دو شغل دیگر پاره وقت یا پروژه ای است. تمامی درآمد به دست آمده از شغل و پروژه های خود در آخر ماه حساب کنید و آن را در دفترچه ای یادداشت نمایید. به عبارتی دیگر، شما باید بدانید که برروی چه میزان پولی باید برنامه ریزی کنید.

 

۲- هزینه های کلی خود را مشخص کنید

 

هزینه های کلی خود را مشخص کنید

 

هزینه های زندگی را می توان به دو دسته دائم و موقت تقسیم کرد:

هزینه های دائم شامل مواردی است که شما هر ماه باید در زندگی خود بابت آن ها پول پرداخت کنید؛ مانند خرید غذا و مایحتاج زندگی، قسط، پوشاک، مالیات، عوارض، تحصیلی و غیره

تخفیف شوینده های افق کوروش

هزینه های موقتی شامل مواردی که فقط یک بار در عمر یا خیلی نهایتا چند بار در سال بابت آن ها پول پرداخت می کنید؛ مانند یک سفر دو روزه، خرید مسکن، بلیط سینما

همه موارد و هزینه های آن ها را برروی یک لیست کاغذی بنویسید. ابتدا براساس هزینه دائم، مبلغی از حقوق را کنار گذاشته و مقداری دیگر را هم برای موارد موقت مانند گردش، سینما و غیره در نظر بگیرید و در نهایت مابقی درحساب پس انداز خود ذخیره کنید.

 

۳- خریدهای خود را یکجا انجام دهید

 

خریدهای خود را یکجا انجام دهید

 

یکی از بهترین روش ها برای مدیریت و صرفه جویی هزینه، خرید از مکان هایی است که محصولات آن ها با تخفیف عرضه می شود. امروزه در کلانشهرها، فروشگاه ها و هایپرمارکت های بزرگی به وجود آمده اند که بیشتر محصولات و مایحتاج زندگی را با قیمت ارزانتری نسبت به سطح شهر عرضه می کنند.

بهترین راهکاراین است که ازقبل تمامی مایحتاج خوراکی و ضروری خود را نوشته و به دنبال آن ها در چنین فروشگاه هایی باشید تا تخفیف بیشتری بر روی خرید خود دریافت کرده و به نوعی خرید به صرفه انجام دهید. حتی بعضی از فروشگاه ها سطح شهر هم به افرادی که تعداد اقلام زیادی خریداری کنند، تخفیف های ویژه ای می دهند.

 

۴- به دنبال تخفیف های ویژه باشید

 

به دنبال تخفیف های ویژه باشید

 

یکی از اصول مدیریت هزینه ها در زندگی امروزه، کم کردن هزینه ها است. به غیر از رعایت مورد بالا، خرید خود را هم می توانید در هنگامی که اکثر فروشگاه ها تخفیف های ویژه بر روی محصولات خود قرار می دهند، انجام دهید؛ مواردی مانند شب عید، تغییر نیم فصل، جشنواره های فروش. به این صورت شما می توانید تا هزینه های خود را کاهش دهید و مقداری از حقوق بیشتری را پس انداز کنید.

 

۵- قبل از خرید بررسی کنید

 

وقتی بیرون و از جلوی فروشگاه های متعدد عبور می کنید، ممکن است که دلتان یک وسیله را بخواهد. قبل از اقدام به خرید، وسیله خود را بررسی کنید که آیا واقعا به آن نیاز دارید یا خیر. خریدهای اضافی و به درد نخور نه تنها هیچ مزیتی ندارد، بلکه باعث تمام شدن سریع حقوق شما می شود.

 

۶- اصول حسابداری و پس انداز کردن را یاد بگیرید

 

اصول حسابداری فقط شرکت ها و فروشگاه ها نیست، بلکه هر شخصی لازم است تا اصول ابتدایی آن ها را یاد بگیرد و درزندگی شخصی خود هم نیز به کارببرد. اینکه چگونه هزینه ها و مقدار آن ها را مشخص کرده و همچنین روش های ثبت هزینه، سرمایه گذاری، تکنیک های صحیح پس انداز کردن و غیره باید یاد بگیرید.

 

۷- قانونی در خرج کردن حقوق وضع کنید

 

قانونی در خرج کردن حقوق وضع کنید

 

برای حقوق خود یک قانون وضع کنید. البته منظور ما، قانونی است که شما در خصوص چگونگی خرج کردن حقوق خود وضع می کنید؛ برای مثال شما تعیین می کنید که ۵۰ درصد از حقوق باید برای خوراک، ۲۰ درصد برای خرید کتاب، ۱۰ درصد برای تفریح و غیره خرج شود. البته در قانون خود اول از همه نباید سختگیر باشید و دوم اینکه انعطاف برای اتفاقات ناخواسته داشته باشید.

 

۸- چند حساب جداگانه داشته باشید

 

اگر پول را در یک حساب قرار دهید، قادر به کنترل موجودی آن نخواهید بود. پولی که دریک حساب است، هرکسی وسوسه خرج می کند؛ ازاین رو بهترین راه این است که برای هر هدف خود مانند پس انداز کردن، یک حساب جداگانه ای در بانک باز کرده و به موجودی آن هم دست نزنید.

 

نکات پایانی

 

  • قبل از گرفتن حقوق، در خصوص چگونگی خرج کردن آن با اعضای خانواده خود صحبت کنید.
  • درمورد چگونگی پس انداز صحیح آن، با یک نفرکه با انواع سپرده های بانکی به خوبی آشنا است، مشورت کنید.
  • احساسات خود را در هنگام دریافت حقوق کنترل کنید تا در همان روزهای اول تمامی آن را خرج نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک