روانشناسی دروغ | ۷ نشانه‌ای که برای تشخیص دروغ و آدم‌های دروغگو باید بدانید

روانشناسی دروغ | ۷ نشانه‌ای که برای تشخیص دروغ و آدم‌های دروغگو باید بدانید


3 تیر 1397 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

روزانه ۵ بار دروغ گفتن میانگین دروغگویی در میان تمام افراد است. همه این دروغ‌ها آزاردهنده نیستند. برای مثال همسرتان به شما می‌گوید یک روز عالی داشته است در صورتی که روز خوبی را سپری نکرده است. این دروغ‌ها به «دروغ‌های سفید» معروفند. اما بعضی دروغ‌ها گاهی زندگی انسان‌ها را از این رو به آن رو می‌کنند. در این نوشتار با ما باشید تا به شما ۷ حقیقتی که باید در مورد آدم‌های دروغگو بدانید و نیز روانشناسی دروغ و آدم‌های درغگو را به شما بگوییم.

۱- همه آدم‌ها کم‌و‌بیش دروغ می‌گویند

 

 همه آدم‌ها کم‌و‌بیش دروغ می‌گویند

 

برای این‌که در مورد روانشناسی دروغ و آدم‌های دروغگو بیشتر بدانید بد نیست به این نکته توجه کنید: طبق تحقیقات علمی روانشناسان تمام افراد به طور میانگین روزانه یک تا دو بار دروغ می‌گویند. اگر این آمار را باور ندارید سوالات زیر را از خود بپرسید:

*وقتی از شخصی تعریف می‌کنید واقعا شایسته آن تعریف است؟

*روز بدی داشته‌اید اما به همه می‌گویید همه چیز خوب پیش رفته است؟

*برای این‌که حوصله نداشته‌اید با کسی صحبت کنید به او گفته‌اید که سرتان حسابی شلوغ است و وقت ندارید؟

اگر جواب‌تان به همه یا حتی یکی از این سوالات مثبت است پس شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که در طول روز حداقل یک یا دو بار دروغ می‌گویید.

 

۲- دروغگوهای نرمال در برابر دروغگوهای حرفه‌ای

 

دروغگوهای نرمال در برابر دروغگوهای حرفه‌ای

 

خبر خوب این است که اکثر افراد راستگو هستند و خبر بهتر این است گروه «دروغگوهای حرفه‌ای» دسته کوچکی از آدم‌های اطراف‌مان را تشکیل می‌دهند. اما چطور می‌توانید آدم‌های دروغگوی حرفه‌ای را شناسایی کنید. در حقیقت روانشناسی دروغ و آدمهای دروغگو به ما می‌گوید که:

تخفیف شوینده های افق کوروش

*دروغگوهای حرفه‌ای در طول روز حداقل ۵ تا ۶ دروغ می‌گویند.

*دروغگوهای حرفه‌ای بیشترین دروغ‌ها را به فرزند و همسرشان می‌گویند.

*دروغگوهای حرفه‌ای اعتفاد دارند که در بعضی شرایط لازم است دروغ بگویند.

*دروغگوهای حرفه‌ای در طول روز ۵ دروغ سفید به هر فرد می‌گویند.

*دروغگوهای حرفه‌ای در طول روز به طور میانگین ۱۹ دروغ بزرگ می‌گویند.

 

۳- به حرکات بدن آدم‌های دروغگو توجه کنید

 

به حرکات بدن آدم‌های دروغگو توجه کنید

 

از نظر روانشناسی دروغ حرکات و زبان بدن آدم‌های روغگو می‌تواند دروغ آن‌ها را فاش کند. وقتی فردی دروغ می‌گوید معمولا بدنش را عقب می‌کشد و کمی جمع می‌شود تا فاصله‌اش را با شما حفظ کند. به این ترتیب تصور می‌کنند که هر چه فاصله‌شان با شما بیشتر باشد دیرتر دست‌شان رو می‌شود. اما حرکات و زبان بدن شاخصه‌های کاملا نسبی هستند و معیار مطمئنی برای شناسایی آدم‌های دروغگو نیستند. برخی اوقات اضطراب و عقب کشیدن بدن یا نگاه نکردن به چشمان شخص مقابل به دلیل اضطراب و کم رویی و عدم اعتماد به نفس است.

 

۴- به چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید

 

به چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید

 

وقتی کسی دارد به شما دروغ می‌گوید معمولا مستقیم به چشمان شما نگاه نمی‌کند. افرادی که موقع صحبت کردن به گوشه‌ سمت راستِ بالا یا گوشه‌ سمت چپِ بالا نگاه می‌کنند، معمولا دارند دروغ می‌گویند به همین دلیل لازم است موقع صحبت با طرف مقابل ارتباط چشمی را حفظ کنید. کارشناسان زبان بدن معتقدند نگاه آدم‌های دروغگو در اکثر مواقع به سمت نزدیک‌ترین خروجی متمایل می‌شود، چرا که به خاطر دروغ گفتن دچار استرس می‌شوند و به لحاظ روانی دل‌شان می‌خواهد پا به فرار بگذارند. چنین افرادی ممکن است به دلیل اینکه منتظرند زودتر خلاص شوند، مدام به ساعت‌شان نگاه کنند.

 

۵- افراد دروغگو خیلی تکان می‌خورند

 

افراد دروغگو خیلی تکان می‌خورند

 

بازی کردن با انگشتان دست و یا بازی کردن با وسایل همراه مثل دسته‌کلید یا گوشی موبایل نشانه استرس داشتن برای برملا شدن موضوعی خاص است . فرد دروغگو معمولا هنگام حرف زدن زیاد وول می‌خورد و بیش از حد تحرک دارد. یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید با آن به دروغگویی طرف مقابل‌تان شک کنید این است که به‌طور ناگهانی دست‌هایش را در جیبش می‌گذارد اما این‌که چرا این عمل می‌تواند نشانه دروغگویی باشد به این دلیل است که وقتی فردی کف دست‌هایش را نشان می‌دهد یعنی این‌که او راحت و صادق است، بنابراین وقتی دروغ می‌گوید به‌طور غریزی احساس می‌کند که باید دست‌هایش را پنهان کند. همچنین ممکن است که فرد دروغگو دست‌ها را پشتش پنهان کند یا این‌که سعی کند با دست‌هایش با یک شی بازی کند، مثلا با گوشی موبایلش دست‌هایش را مشغول کند و به این طریق اجازه ندهد که شما دست‌هایش را آشکار ببینید. تکان دادن زیاد پاها یا سر و استفاده بیش از حد از انگشت اشاره به سمت شما از جمله نشانه‌های دروغگویی هستند.

یادتان باشد گاهی اوقات یک فرد دروغگو برای این‌که حواس شما را پرت کند به طور تصادفی بازوهایش را باز یا بسته می‌کند یا دستهایش را به اطراف بدنش تکان می‌دهد. ما از دوران کودکی یاد می‌گیریم موقع دروغ گفتن جلو دهان خود را با دست بپوشانیم؛ این هم یکی دیگر از حرکات بدن و به اصطلاح بادی لنگوئج در آدم‌های دروغگو است.

 

۶- به صحبت‌هایش گوش کنید

 

به صحبت‌هایش گوش کنید

 

با تمام مهارتی که دروغگوهای حرفه‌ای در دروغ گفتن دارند اما همیشه یک نقطه ضعف دروغ آن‌ها را برملا می‌کند؛ دروغگوها کم‌حافظه هستند. حقیقت این است که از زمانی که تصمیم می‌گیریم دروغ بگوییم و واقعیتی را پنهان کنیم حدود ۸۰۰ میلی ثانیه طول می‌کشد. طبق مطالعات صورت گرفته مغز انسان در موقع دروغ گفتن دیگر سرعت عمل قبل را ندارد و دروغ گفتن نسبت به راستگویی زمان بیشتری می‌برد. به عبارت دیگر، فعالیت مغز که در زمان دروغ گفتن بیشتر می‌شود باعث کاهش قابلیت این عضو در ذخیره کردن اطلاعات و پردازش آن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که می‌گویند دروغگو همیشه کم حافظه می‌شود. این جمله دقیقا با بررسی‌هایی که روی امواج مغزی صورت گرفته مطابقت دارد و آن را اثبات می‌کند. محققان امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند به‌واسطه این امواج مغزی الگوها و نقشه‌هایی از مغز تهیه کنند.

 

۷- دروغگوها معمولا تیک عصبی دارند

 

دروغگوها معمولا تیک عصبی دارند

 

از نظر روانشناسی دروغ و آدم‌های دروغگو وقتی فردی دروغ می‌گوید کنترل احساساتش کمی سخت می شود بنابراین بدنش مدام سیگنال‌های مختلفی می‌فرستد و او برای آن‌که خودش را از آن وضعیت ناخوشایند برهاند سعی می‌کند حواسش را از هیجانات منفی دور کند و به همین دلیل دچار تیک عصبی می‌شود. دروغگوها معمولا از خاراندن گردن و گوش به عنوان ابزاری برای آرام کردن خودشان استفاده می‌کنند. وقتی از کسی سوالی پرسیدید و او سریعا دستش را به سمت گوش و گردت خود برد یا دچار تیک عصبی دیگری شد می‌توانید به صداقتش شک کنید.

در مجموع دلایل متعددی متعددی شما را به دروغگویی وادار می‌کند. چگونگی تربیت خانوادگی، سابقه دروغگویی در کودکی و عادت کردن به آن، میزان قدرت حافظه‌ و بسیاری موارد دیگر از جمله این دلایل هستند. شما ممکن است به خاطر تحت تأثیر قرار دادن اطرافیان و بهبود تصویری که از خود به دیگران ارائه می‌دهید دروغ بگویید. واقع در اکثر مواقع علت دروغگویی این است که مورد تایید اطرافیان باشیم و موقعیت اجتماعی قابل‌ قبولی برای خودمان دست و پا کنیم. در برخی مواقع هم برای فرار از سرزنش دیگران، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین و نیز احساس خطر کردن در موقعیت‌های مختلف دروغ می‌گوییم. بد نیست بدانید که افراد برون‌گرا نسبت به افراد درون‌گرا دروغگویان بهتری هستند و اتفاقا بیشتر هم دروغ می‌گویند.

 

کالابرگ الکترونیک