۴ روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

۴ روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت


3 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت به نحوی که آسیبی نبینند و کیفیت خود را از دست ندهند، به خصوص در پروسه خانه تکانی عید معمولا یکی از دغدغه‌های کسانی است که سطح کف منزل یا محل کارشان با کف‌پوش پارکت یا لمینت پوشیده شده است. ۴ روش برای تمیز کردن کف‌پوش‌های پارکت چوبی و لمینت و روش براق کردن کفپوش چوبی و کفپوش لمینت را در سرویس سبک زندگی مجله کوروش بخوانید.

 

تفاوت پارکت چوبی و لمینت را می‌دانید؟

 

تفاوت پارکت چوبی و لمینت را می‌دانید؟

 

پیش از آن‌که در مورد نحوه صحیح تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت راهکارهایی را به شما بگوییم بد نیست ابتدا در مورد تفاوت‌های این دو کفپوش کمی بدانید. «پارکت‌های چوبی» در حقیقت کف‌پوش‌های چوبی هستند که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند.

 

بعد از نصب پارکت‌های چوبی به کف، سطح چوب را ساب و لاک می‌زنند و به این ترتیب پارکت‌ها صاف و صیقلی می‌شوند. در نتیجه به خاطر جنس چوبی پارکت‌، این کفپوش نسبت به آب حساس است و در اثر برخورد آب با آن باد کرده و متورم می‌شود. به همین دلیل اگر کف منزل یا محل کار شما از جنس کفپوش پارکت است به هیچ عنوان نباید از «آب» به طور مستقیم یا حوله آبدار و بسیار مرطوب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات کلیدی برای انتخاب رنگ کفپوش پارکت، لمینت 

 

 

«کفپوش‌های لمینت»  یا همان «کفپوش‌های پارکت لمینت» که برخی آن‌ها را با کفپوش پارکت چوبی اشتباه می‌گیرند در واقع از جنس HDF یا همان الیاف فشرده چوبی هستند. به همین دلیل کفپوش لمینت نیازی به ساب و لاک ندارد و به راحتی نظافت می‌شوند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

از سوی دیگر کفپوش‌های لمینت نسبت به پارکت‌های چوبی در برابر آب مقاوم‌تر هستند با این‌همه ترجیحا بهتر است آن‌ها را هم با آب تمیز نکنید، با یک حوله مرطوب تمیز و بلافاصله خشک کنید.

 

 

روش‌های ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

روش‌های ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

وسایل  لازم برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

  • جاروبرقی
  • جارو دستی
  • تی
  • آب
  • مایع شستشوی مخصوص کفپوش پارکت چوبی یا لمینت
  • حوله یا دستمال نانو برای خشک کردن سطح پارکت

 

 

۱- ابتدا جاروبرقی بکشید

 

مرحله اول؛ جارو برقی کشیدن برای تمیز کردن کفپوش پارکت

 

برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت، ابتدا سطح این کفپوش‌ها را با جاروبرقی یا جارو دستی نرم، جارو کنید تا تمام گرد و غبار آن‌ها گرفته شود. مراقب باشید که برس جاروبرقی چرخشی نباشد چون روی سطح پارکت خش ایجاد می‌کند. بهتر است از لوله خرطومی جارو برقی با یک سری نرم برای گرفتن گرد و خاک پارکت و لمینت استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چند ماسک تخم مرغ برای تقویت و درمان ریزش مو

 

یادتان باشد قبل از شستشوی پارکت تمام ذرات گرد و غبار را از سطح آن تمیز کنید. ذرات گرد و خاک مثل ذرات سخت، سبب خش‌دار شدن سطح پارکت در هنگام شستشو می‌شوند.

 

 

۲- با مایع مخصوص تمیز کنید

 

کفپوش پارکت با مایع مخصوص تمیز کنید

 

برای تمیز کردن پارکت‌ چوبی لازم است که هفته‌ای یک بار این کفپوش‌ها را نظافت کنید. بهترین روش نظافت استفاده از مایع مخصوص نظافت پارکت و یک دستمال نانو یا تی‌هایی است که جنس پارچه آن‌ها از مواد نانو است. بعد از تمیز کردن پارکت چوبی با مایع مخصوص شستشو ، اگر مایع به آبکشی نیاز دارد با دستمال مرطوب و بسیار کم آب، سطح پارکت را تمیز کنید و سپس با یک حوله یا دستمال خشک سطح را خشک کنید.

 

باید حتما سطح پارکت خشک شود تا به آن آسیبی وارد نشود. بهتر است بعد از خشک کردن پارکت روی سطح پارکت را با روغن جلادهنده اسپری کنید. سعی کنید از حداقل رطوبت ممکن برای شستن و تمیز کردن کفپوش پارکت استفاده کنید.

 

تمیز کردن کفپوش پارکت با مایع مخصوص

 

کفپوش لمینت را هم بهتر است با مایع مخصوص تمیز کننده پارکت لمینت پاک کنید. بهتر است لمینت را با یک پاک کننده ملایم و آب تمیز کنید. از پاک کننده‌های ساینده که لایه کدری روی کف ایجاد می‌کنند استفاده نکنید. مراقب پولیش های اسپری مانند و دیگر محصولات بر پایه سیلیکون باشید چون این شونیده‌ها، کف لمینت را خیلی لیز می‌کنند.

 

توجه داشته باشید که پارکت‌های لمینت هم از چوب طبیعی درختان ساخته می‌شوند و استفاده زیاد از حد آب سبب باد کردن و تورم پارکت لمینت می‌شود.

 

نکته: اگر آب مصرفی شما گچ و املاح زیادی دارد بهتر است برای تمیز کردن کفپوش پارکت و لمینت از آب مقطر یا آبی که از دستگاه تصفیه‌کن خانگی به دست می‌آید استفاده کنید.

 

۳- بهترین شوینده برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت کدام است

 

بهترین شوینده برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

انواع شوینده‌های تخصصی و جلادهنده‌ها و روغن‌های براق کننده از مارک‌ها و برندهای مختلف برای تمیز کردن و جلا دادن کفپوش‌ پارکت چوبی و لمینت در بازار موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر به صورت حضوری و آنلاین آن‌ها خریداری کنید. بعضی از این شوینده‌ها به شستشو با آب نیاز ندارند و به نظر می‌رسد انتخاب‌های بهتری برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی و لمینت هستند.

 

برخی دیگر از این شوینده‌ها با قدرت شستشوی بالا این توانایی را دارند که لکه‌های قدیمی روی پارکت و لمینت را شسته و براق کنند. برخی دیگر نیز خط و خطوط و خش کفپوش را برطرف می‌کنند. بهتر است از مواد شستشو‌ دهنده‌ای استفاده کنید که استاندارد هستند، کیفیت بالایی دارند، خشن نیستند، به سطح پارکت و لمینت آسیب نمی‌رسانند و آن را کدر نمی‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش ‌های تمیز کردن لوستر کریستالی

 

 

نکته: به هیچ‌وجه از ترکیب آب و سرکه برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت استفاده نکنید. سرکه سطح پارکت را تخریب می‌کند و سبب ایجاد خش روی آن می‌شود.

حتما بخوانید  بهترین روش های نگهداری از سیر تازه و خشک

 

۴- استفاده از بخارشو برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

استفاده از بخارشو برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

به نظر می‌رسد که دستگاه بخارشو انتخاب خوبی برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت نیست. برای چسباندن پارکت از چسب استفاده می‌شود و همان اندک رطوبت حاصل از بخار این دستگاه به این چسب‌ها آسیب می‌رساند و به مرور ورقه‌های پارکت‌ را شل و از کف جدا می‌کند.

 

 

چگونه کفپوش را براق کنیم؟

 

جدا از این که پارکت را چگونه تمیز کنیم، ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که بهترین روش برای براق کردن پارکت چوبی چیست. برای براق کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی تنها باید سطح کفپوش را با استفاده از جارو تمیز کنید و ردپا روی پارکت و گرد و غبار روی آن را از بین ببرید. سپس می‌توانید با استفاده از تی و مقداری شوینده مناسب پارکت سطح آن را تمیز کنید.

 

استفاده از واکس‌های پارافینی و براق‌کننده‌های دیگر به هیچ عنوان برای براق کردن پارکت مناسب نیستند و به مرور موجب کدر شدن و ایجاد خراش روی پارکت می‌شوند. به منظور براق کردن پارکت می‌توانید از پولیش‌های مخصوص پارکت استفاده کنید.

 

 

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن پارکت بدانید

 

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن پارکت بدانید

 

*استفاده از وایتکس روی پارکت موجب آسیب به سطح پارکت می‌شود. بنابراین برای تمیز کردن پارکت حتماً از مایع مخصوص شستشو پارکت استفاده کنید.

 

*برای پاک کردن گچ از روی پارکت باید مراقب باشید تا روی پارکت خش ایجاد نشود. بهترین روش برای پاک کردن گچ از روی پارکت استفاده از یک پارچه مرطوب است. در صورتی که لکه گچ کهنه است، بهترین روش تمیز کردن پارکت استفاده از مایع مخصوص شستشوی پارکت است.

 

*بهتر است شستن پارکت با آب را فراموش کنید و به جای تمیز کردن کفپوش چوبی با آب بهترین شوینده کفپوش را شناسایی کنید و از آن استفاده نمایید.

 

*به عنوان نکته مهم در مورد طرز تمیز کردن پارکت فراموش نکنید که استفاده از آب داغ برای تمیز کردن پارکت به هیچ عنوان مناسب نیست. برای شستن پارکت با آب تنها باید تی را کمی با آب ولرم مرطوب کنید و بعد کفپوش را تمیز نمایید.

 

 

سوالات متداول

 

بهترین شوینده برای پارکت چیست؟

 

انواع شوینده‌های تخصصی و جلادهنده‌ها و روغن‌های براق کننده از مارک‌ها و برندهای مختلف برای تمیز کردن و جلا دادن کفپوش‌ پارکت چوبی و لمینت در بازار موجود هستند و می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر به صورت حضوری و آنلاین آن‌ها خریداری کنید.

 

 

آیا تمیز کردن پارکت با سرکه روش مناسبی است؟

 

به هیچوجه از ترکیب آب و سرکه برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت استفاده نکنید، زیرا این کار موجب ساییده شدن و کدر شدن و ایجاد خش روی پارکت می‌شود.

 

 

چطوری پارکت را تمیز کنیم؟

 

برای تمیز کردن پارکت ابتدا باید سطح آن را جارو بزنید. سپس می‌توانید با استفاده از شوینده مناسب پارکت‌ها را تمیز نمایید.

 

 

منبع:  How to clean stuff

 

کالابرگ الکترونیک