۳۰ خواص دارچین و عوارض آن برای بدن + طبع، مصلح و کالری دارچین

۳۰ خواص دارچین و عوارض آن برای بدن + طبع، مصلح و کالری دارچین


3 آذر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

خواص دارچین چیست و چرا باید در رژیم غذایی روزانه از آن استفاده کنیم؟ عطر و طعم دارچین نه تنها غذای شما را خوش‌طعم و خوش‌مزه می‌کند؛ بلکه خواص بی‌شمار دارچین باعث بهبود سلامتی می‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت به بررسی خواص دارچین برای پوست، لاغری و خواص ترکیب آن با عسل و چای و همچنین مضرات دارچین پرداخته‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

ارزش غذایی دارچین

 

ارزش غذایی دارچین 

 

دارچین از ادویه‌ها و چاشنی‌های مفید و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. در ۱۰۰ گرم دارچین می‌توانید ریز مغذی و درشت‌مغذی‌های زیر را پیدا کنید:

 

انرژی (کالری): ۲۴۷ کیلوکالری
کربوهیدرات: ۸۰.۵۹ گرم
پروتئین: ۳.۹۹ گرم
چربی: ۱.۲۴ گرم
آب: ۱۰.۵۸ گرم
فیبر: ۵۳.۱۰ گرم
قند: ۲.۱۷ گرم
کلسترول: ۰.۰۰ میلی‌گرم

 

ویتامین‌های موجود در دارچین

 

ویتامین A 15.00: میکروگرم
ویتامین D 0.00: میکروگرم
ویتامین E 2.32: میلی گرم
ویتامین K 31.20: میکروگرم
ویتامین C 3.80: میلی‌گرم

 

مواد معدنی موجود در دارچین

 

کلسیم: ۱۰۰۲.۰۰ میلی گرم
آهن: ۸.۳۲ میلی گرم
منیزیم: ۶۰.۰۰ میلی گرم
فسفر: ۶۴.۰۰ میلی گرم
پتاسیم: ۴۳۱.۰۰ میلی گرم
سدیم: ۱۰.۰۰ میلی گرم
روی: ۱.۸۳ میلی گرم
مس ۰.۳۴ میلی گرم
منگنز ۱۷.۴۷ میلی گرم
سلنیم ۳.۱۰ میکروگرم

 

دارچین به خاطر مواد مغذی که دارد، یک ادویه سودمند برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو به کار می‌رود.

 

خواص و فواید دارچین برای سلامتی و زیبایی

 

۱- خواص دارچین برای درمان دیابت

 

بررسی تمام خواص و مضرات دارچین برای سلامت زنان و مردان

 

شاید حیرت‌انگیزترین و مهیج‌ترین مزیت استفاده روزانه از دارچین، تأثیر آن بر دیابت نوع ۲ باشد. دارچین می‌تواند با کاهش فشار خون و بهبود حساسیت به انسولین به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی ترکیبات موجود در دارچین می‌توانند از اثرات انسولین تقلید کرده و به تنظیم قند خون کمک کنند، عملکردی که برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است.

 

۲- خواص دارچین برای پوست و آکنه

 

دارچین می‌تواند باعث نابود باکتری‌ها و جلوگیری از ایجاد آکنه‌ شود. برای تهیه ماسک دارچین با عطر و بوی فوق‌العاده، کافی است ۳ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده ترکیب کنید تا به‌ صورت خمیر درآید. این ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید، سپس آن را بشویید و از صورت شاداب خود لذت ببرید.

 

۳- خواص دارچین و عسل برای لاغری

 

خواص دارچین و عسل برای لاغری

 

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در دارچین، می‌تواند باعث چربی‌سوزی در بدن و در نتیجه کاهش چربی دور شکم و لاغری شود. می‌توانید از چای دارچین نیز استفاده کنید؛ زیرا یکی از خواص دارچین در چای چربی‌سوزی و کمک به سلامت کلی بدن است.

همچنین می‌توانید از پودر دارچین برای لاغر شدن استفاده کنید. البته پودر دارچین را باید با آب گرم و کمی عسل مخلوط کنید و هر روز صبح ناشتا بنوشید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت دارچین مجلسی

 

۴- خواص و فواید دارچین و عسل برای رشد مو

 

خواص و فواید دارچین و عسل برای رشد مو

 

در حالی که هیچ مطالعه قطعی وجود ندارد، برخی از دانشمندان اصرار دارند که دارچین می‌تواند به رشد مو کمک کند. دارچین این کار را با افزایش جریان خون به فولیکول‌های مو و تقویت گردش خون مورد نیاز برای رشد مو انجام می‌دهد.

می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و حدود یک فنجان روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا به‌صورت خمیر درآید. این ترکیب را روی پوست سر خود بمالید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس از یک شامپوی ملایم برای شست‌وشو استفاده کنید.

 

۵- خواص دارچین و زنجبیل برای درمان سرماخوردگی

 

بررسی تمام خواص و مضرات دارچین برای سلامت زنان و مردان

 

برای تسکین دردهای عضلانی، گرفتگی‌های قاعدگی و کمک به هضم غذا می‌توانید از دمنوش دارچین و زنجبیل تازه استفاده کنید. از دیگر خواص دارچین و زنجبیل می‌توان به درمان اسهال، درمان تب، درمان بیماری‌های قندی و تسریع روند درمان خانگی سرماخوردگی نام برد. البته به ‌خاطر طبع گرم دارچین و زنجبیل، باید در میزان مصرف آن دقت کنید.

 

۶- خواص دارچین برای جلوگیری از پیری پوست

 

خواص دارچین برای جلوگیری از پیری پوست

 

با افزایش سن پوست، کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌شود؛ پروتئین‌هایی که به صاف و لطیف نگه‌ داشتن پوست کمک می‌کنند. بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌ها ادعا می‌کنند که به افزایش تولید این پروتئین‌ها کمک می‌کنند، اما عصاره دارچین ممکن است بدون کمک مواد شیمیایی اضافی، کار خودش را انجام دهد.

 

۷- خواص دارچین برای رحم و تخمدان زنان

 

از آنجایی که دارچین خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد، یک درمان طبیعی و مفید برای عفونت رحم است. مصرف دارچین در دوران قاعدگی می‌تواند از بروز درد‌های ناشی از پریود جلوگیری و آن را کاهش دهد.

همچنین در مواردی که فرد با خونریزی شدید در این دوران مواجه می‌شود، با مصرف دارچین می‌توان این خونریزی را کاهش داد. خوردن دارچین به کاهش اسپاسم و گرفتگی‌های رحم نیز کمک می‌کند. می‌توانید در دوران قاعدگی و پیش از آن، دمنوش دارچین را برای کاهش درد و خونریزی این دوران میل کنید.

 

۸- خواص و فواید دارچین برای مردان

 

خواص و فواید دارچین برای مردان

 

دارچین یکی از ادویه‌های مفید برای درمان زود انزالی در مردان و رفع سردمزاجی در مردان و حتی زنان است. این ادویه از زمان‌های قدیم برای درمان زود انزالی و ناتوانی جنسی مردان به کار می‌رفته و امروزه هم این گیاه دارویی یکی از بهترین راه‌های درمان زودانزالی است.

این در حالی است که بسیاری از بانوان نیز می‌توانند روی دارچین برای افزایش قدرت جنسی، میل جنسی و حتی قدرت باروری حساب ویژه باز کنند.

 

۹- فواید دارچین برای مغز

 

یکی از خواص و فواید دارچین، تقویت مغز است. تحقیقات روی این گیاه دارویی نشان می‌دهد که دارچین عملکرد مغز را افزایش می‌دهد و به تقویت حافظه کمک زیادی می‌کند. مصرف دمنوش دارچین سبب کاهش استرس و آرامش اعصاب می‌شود.

همچنین خواص دارچین بر افزایش فعالیت مغز تأثیر مثبتی می‌گذارد و یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر، مصرف این ادویه مفید است. علاوه بر این‌ها دارچین پروتئین‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند.

 

۱۰- خواص دارچین برای انرژی مثبت و درمان افسردگی

 

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که از بیماری‌های روانشناختی مثل افسردگی، استرس و اضطراب جلوگیری می‌کند. امروزه نتایج آزمایش‌های علمی بسیاری خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطرابی دارچین را اثبات کرده‌اند.

طبع گرم این گیاه سبب شده که دارچین یک نوشیدنی عالی برای فصل زمستان محسوب شود، اما دمنوش دارچین تنها گرمی بدن را تامین نمی‌کند، بلکه از افسردگی روزهای زمستان نیز پیشگیری می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از دارچین به کاهش افسردگی زمستانی، اضطراب و غم و اندوه زمستان نیز کمک می‌کند. از این طریق می‌توان از خواص دارچین برای انرژی مثبت نیز بهره برد.

 

عوارض و مضرات احتمالی دارچین

 

با وجود خواص و فواید دارچین برای سلامتی؛ این ماده غذایی مضراتی نیز دارد. از مضرات دارچین می‌توان به زایمان زودرس و انقباضات رحمی اشاره کرد. بنابراین زنان باردار نباید دارچین مصرف کنند.

افرادی که روزانه دارچین مصرف می‌کنند یا دمنوش‌ دارچین با عسل یا دارچین با زنجبیل مصرف می‌کنند. باید توجه داشته باشند که در هفته، ۱ روز استراحت کنند و ۶ روز دارچین مصرف کنند. زیرا مضرات دارچین برای قند خون و رقیق‌کنندگی خون، برای افراد با بیماری‌های قلبی توصیه نمی‌شود. دارچین باعث افزایش ضربان قلب نیز می‌شود.

 

طبع دارچین و مصلح آن در طب سنتی

 

خواص دارچین برای جلوگیری از پیری پوست

 

طبع دارچین گرم است و زیاده‌روی در مصرف دارچین باعث بروز مشکلاتی مثل جوش‌ زدن و دیگر مضرات دارچین می‌شود. مصلح دارچین کتیرا و مصطکی (نوعی صمغ زرد رنگ) هستند که طبع و مزاج آن را ملایم و معتدل می‌کنند.

 

سوالات متداول

 

برای تقویت قوای جنسی دارچین را چطور استفاده کنیم؟

 

برای تقویت قوای جنسی دارچین را چطور استفاده کنیم؟

 

ترکیب عسل و دارچین یک معجون عالی برای تقویت قوای جنسی است و اگر آن را با سیاه دانه، مصرف کنید، تاثیر آن بیشتر خواهد شد. البته استفاده از دارچین در غذاها یا دمنوش هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

خواص دارچین در چای چیست؟

 

چای دارچین یا دمنوش دارچین، یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیت برای درمان بیماری‌های قلبی، برای خوشبو کردن دهان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دهانه رحم و تخمدان، درمان سرطان روده بزرگ و گردن رحم، کاهش وزن، افزایش عملکرد مغز، افزایش گردش خون، برطرف کردن مشکلات گوارشی، متعادل‌سازی دیابت و قند خون، درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و … است.

 

 

کالابرگ الکترونیک