طرز تهیه حمص (هوموس) نخود با ارده به روش لبنانی

طرز تهیه حمص (هوموس) نخود با ارده به روش لبنانی


15 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حمص لبنانی

حتما در رستوران یا مهمانی و برنامه‌های آشپزی اسم هوموس یا حمص را زیاد شنیده‌اید. هوموس یک پیش غذای لذیذ و حتی یک میان وعده سالم برای مدرسه و سرکار است. اما ترکیبات حمص چیست؟ در این مقاله سرویس آشپزی از مجله کوروش به شما می‌گوییم حمص یا هوموس چیست و طرز تهیه حمص یا هوموس معروف لبنانی با نخود و ارده به عنوان یک غذای نونی برای شام و ناهار را آموزش می‌دهیم. فیلم طرز تهیه حمص بادمجان را هم تماشا کنید.

هوموس (حمص) چیست؟

حمص یا هوموس یک پیش غذای عربی و در اصل لبنانی با نخود و ارده است که اتفاقا به خاطر خواص حمص و ارزش غذایی بالایی که دارید می‌توان به عنوان یک وعده غذای کامل و سیر کننده هم روی آن حساب کرد. طرز تهیه حمص لبو هم مشهور است اما لبنانی‌ها حمص را با بادمجان هم درست می‌کنند که به نظر می‌رسد از آشپزی یونانی و کشورهای حوزه دریای مدیترانه به آشپزخانه لبنانی راه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حمص دال عدس مجلسی؛ پیش غذای خوشمزه و معروف لبنانی

طرز تهیه غذای حمص یا هوموس لبنانی با نخود و ارده

 

طرز تهیه غذای حمص یا هوموس لبنانی با نخود و ارده

مواد لازم هوموس نخود (برای ۸ نفر)

نخود گرد پخته شده: ۱ و ۱/۲ پیمانه یا یک قوطی کنسروی

آب لیموترش: ۱/۴ پیمانه

حتما بخوانید  4 روش طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ با آلبالو و آب آلبالو

سیر: ۱ بوته متوسط

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

سس تهینی: ۱/۲ پیمانه

آب سرد: ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری

ارده: ۱ قاشق غذاخوری یا بیشتر

روغن زیتون فرابکر: ۱ قاشق غذاخوری (یا بیشتر در صورت تمایل)

مراحل طرز تهیه هوموس نخود و ارده لبنانی

 

طرز تهیه

مرحله اول

برای درست کردن هوموس لبنانی با نخود و ارده ابتدا از شب قبل نخودها را بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس نخودها را بپزید. نخودها حسابی باید بپزند تا بافت حمص کرمی و یکدست شود. بعد از پخت نخودها به مدت ۳۰ ثانیه آن‌ها را در آب سرد قرار دهید و سپس آبکش کنید. برای این دستور پخت حمص لازم نیست پوست نخودها را بگیرید.

مرحله دوم

نخودها را در غذاساز بریزید و حسابی آن‌ها را پوره کنید. آب لیموترش ،نمک و سیرهای پوست گرفته را اضافه کنید و یکبار دیگر غذاساز را روشن کنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. اجازه دهید مایه به دست آمده حدود یک دقیقه یا بیشتر استراحت کند. سپس سس تهینی را هم به مواد اضافه کنید و باز هم با غذاساز مایه حمص را میکس کنید تا یک بافت کرمی و یکدست به دست بیاورید.

مرحله سوم

۲ قاشق آب یخ به مایه حمص اضافه کنید و هم بزنید تا سطح مایه کرمی و یکدست‌تر شود. زردچوبه و روغن زیتون را هم اضافه کنید و خوب با تمام مواد مخلوط کنید. طعم حمص را بچشید و اگر لازم بود نمک، ترشی آن با آب لیمو ترش و روغن زیتون آن را بیشتر بریزید. حمص را در ظرف مورد نظر بریزید و با ته قاشق روی آن را صاف و یکدست کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاکوره هندی به 2 روش

روی حمص را با پودر فلفل قرمز یا فلفل پاپریکا، جعفری ساطوری خرد شده و مقداری روغن زیتون فرابکر تزیین کنید. حمص نخود را می‌توانید به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید. اما حمص را با چی بخوریم؟ با نان پیتا یا هر نان دیگری که می‌پسندید و یا خالی بدون نان با سبزیجاتی مثل هویج و کرفس خرد شده.

 

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه+ترکیب ادویه و ۷ نکته مهم

 

کالابرگ الکترونیک