طرز تهیه آش ترش شمالی اصیل | دستور پخت در سایر شهرها

طرز تهیه آش ترش شمالی اصیل | دستور پخت در سایر شهرها


6 آذر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

در تمام فصل‌های سال بلد بودن چند دستور پخت آش خالی از لطف نیست. از سوی دیگر در فصول پاییز و زمستان لذت طعم و گرمای دلچسب آش چند برابر می‌شود و مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا هم  همیشه امری ناگزیر است. اش ترش یکی از انواع آش‌های تابستانی خوشمزه و جزو غذاهای ماه رمضانی در زنجان هم هست. طرز تهیه آش ترش انزلی و به قول خود گیلانی‌ها «تورشه آش» را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

اش ترش شمالی یکی از آش‌های معروف ایران است. در آمل نیز این آش را درست می‌کنند. ما در اینجا طرز پخت اش ترش را آموزش می‌دهیم. سپس اشاره‌ای به طرز تهیه آش ترش مازندرانی (آش ترش آملی) خواهیم کرد.

طرز تهیه آش ترش ساده

 

طرز تهیه آش ترش ساده- طرز تهیه آش ترش انزلی

مواد لازم آش ترش

 

  • سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، نعناع: ۱ کیلوگرم و از هر کدام به میزان مساوی
  • باقالی تازه یا خشک: ۲۵۰ گرم
  • نخود: ۱۰۰ گرم
  • آبغوره: ۲ لیوان
  • برنج نیم‌دانه: ۳۰۰ گرم
  • سیر: ۲ بوته ریز خرد شده
  • لوبیا چیتی: ۲۵۰ گرم
  • نعناع خشک: به مقدار دلخواه
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • آب: به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه آش ترش

 

با مراحل تهیه آش ترش انزلی همراه ما باشید.

 

 

مرحله اول؛ خیس کردن لوبیا، نخود و باقالی

 

برای تهیه آش ترش شمالی باید لوبیا، نخود و باقالی را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر فصل باقالی تازه نیست یا باقالی تازه در دسترس ندارید، از باقالی خشک استفاده کنید و از دو روز قبل حتما آن‌ها را بخیسانید.

حتما بخوانید  فواید درمانی شگفت انگیز ماساژ بدن با روغن زیتون

 

مرحله دوم؛ خیس کردن برنج نیم دانه و پختن حبوبات

 

برنج نیم‌دانه را هم چند ساعت قبل از درست کردن در آب و نمک خیس کنید. لوبیا و باقالی و نخود را بپزید تا نیم‌پز شوند. هنگام درست کردن آش، آب برنج را دور بریزید و برای این‌که آش شور نشود یک بار برنج را با آب بشورید.

 

 

مرحله سوم؛ شستن سبزی و خرد کردن آن برای آش ترش

 

سبزی‌ها را بشورید و بگذارید آب آن‌ها کاملا گرفته شود. پوست باقالی‌ها را جدا کنید. بعد از خشک شدن سبزی‌ها آن‌ها را ریز و ساطوری خرد کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ پختن حبوبات به همراه برنج سبزی 

 

در یک قابلمه مناسب باقالی، لوبیا چیتی، برنج، سبزی و زردچوبه را بریزید و آنقدر آب اضافه کنید که مطمئن باشید حبوبات خوب می‌پزند و برنج کاملا له می‌شود. روی شعله ملایم گاز برنج و سبزی را به همراه زردچوبه بپزید، برنج باید آنقدر بپزد که له شود و دانه نباشد.

 

 

مرحله پنجم؛ تفت دادن سیر و نعنا

 

دو بوته سیر را پوست بگیرید و کاملا له کنید. در یک ماهیتابه تفلون مقداری روغن بریزید و بعد از این‌که کمی گرم شد سیر له شده را به همراه کمی زردچوبه و نمک تفت دهید. وقتی که سیرها کمی سبک و رنگ‌شان طلایی شد نعناع خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

 

معمولا هنگام تفت دادن نعنا رنگ آن تیره می‌شود، برای این‌که رنگ نعنا سبز بماند و تیره نشود، می‌توانید کمی آب جوش به مخلوط سیر و نعنا اضافه کنید.

 

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن آبغوره به همراه سیر نعنا داغ به آش ترش

 

قابلمه‌ای که سبزی و برنج و حبوبات در حال پختن است را بررسی کنید. حبوبات باید خوب بپزند و برنج له شود و لعاب پس دهد. حالا آبغوره، مخلوط سیر و نعنا داغ را به قابلمه اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز اجازه دهید آش خوب جا بیفتد.

 

 

مرحله آخر؛ اضافه کردن نمک به آش ترش شمالی

 

بعد از پختن آش به مقدار لازم نمک اضافه کنید، اگر نمک را از ابتدا اضافه کنید حبوبات خوب پخته نمی‌شوند.

 

طرز تهیه اش برنج ترش ساده

 

موقع سرو آش می‌توانید روی آن را با پیازداغ و سیر و نعنا داغ تزیین کنید. این آش مانند تهیه آش انار شمالی بسیار پرطرفدار بوده و از آش‌های ترش خوشمزه است.

حتما بخوانید  ادویه مخصوص آبگوشت چیست | طرز تهیه و ترکیبات ادویه آبگوشت

طرز تهیه آش ترش در شهرهای مختلف

 

گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی میل می‌کنند. حالا در شهرهای دیگر طرز تهیه آش ترش را بررسی می‌کنیم.

 

طرز تهیه آش ترش در شهرهای مختلف

 

طرز تهیه آش ترش تبریزی

 

تبریزی‌ها این آش را با نام «آش آبغوره» درست می‌کنند و برای سبزی آش فقط از تره و جعفری به میزان مساوی استفاده می‌کنند. حبوبات آش ترش تبریزی فقط شامل لوبیا چشم بلبلی است.

 

 

 آش ترش انزلی ( آش ترش در بارداری)

 

در شهر انزلی آش ترش، آش ویارانه زنان باردار است و به جای لوبیا چیتی از لوبیا سفید یا چشم بلبلی به عنوان حبوبات آن استفاده می‌کنند. برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌کنند.

 

 

طرز تهیه آش ترش اردبیلی

 

اردبیلی‌ها آش دوغ را به هر آش دیگری ترجیح می‌دهند. اما برای درست کردن آش ترش، علاوه بر لوبیا و باقالی از عدس و رب انار هم استفاده می‌کنند.

 

 

آش ترش همدانی

 

همدانی‌ها برای تهیه آش ترش از مقداری قیصی و آلو خورشی هم استفاده می‌کنند و سبزی مورد استفاده آن‌ها چغندر، گشنیز، تره و جعفری است.

 

 

طرز تهیه آش ترش زنجانی

 

زنجانی‌ها به آش ترش کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم اضافه می‌کنند.

 

 

طرز تهیه آش ترش آملی

 

آش ترش آملی به جای نخود از عدس سبز استفاده می‌شود. چغندر در آش ریخته می‌شود. چغندرها را جداگانه به صورت نیم پز پخته و به همراه حبوبات، برنج و سبزی آش با هم در یک قابلمه قرار می‌دهیم تا بپزد. به جای آبغوره در اش ترش آملی از رب آلوچه یا رب انار به همراه نصف قاشق غذاخوری شکر استفاده می‌شود.

 

 

طرز تهیه آش ترش برای ۲۰ نفر

 

طرز تهیه آش ترش برای ۲۰ نفر

 

برای تهیه آش ترش برای ۲۰ نفر موادی که در بالا به آن اشاره شد ۵ برابر کنید. این طرز تهیه برای ۴ نفر می‌باشد. بنابراین برای هر تعداد نفر، مواد اولیه آش ترش را به همان میزان زیاد کنید.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- چرا در آش ترش نمک را در آخر اضافه می‌کنیم؟

 

اگر نمک را از ابتدا اضافه کنید حبوبات خوب پخته نمی‌شوند.

 

۲- برای جلوگیری از شور شدن آش ترش برنج را چند بار می‌شوریم؟

 

برای این‌که آش شور نشود یک بار برنج را با آب بشورید.

 

کالابرگ الکترونیک