۱۳ توصیه برای اینکه همواره باهوش و زیرک به نظر برسید

۱۳ توصیه برای اینکه همواره باهوش و زیرک به نظر برسید


30 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
افراد باهوش

باهوش و زیرک بودن از جمله خصوصیات فردی هستند که اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند و همواره در حال تقویت آن‌ها هستند. اما آیا می‌دانید چطور می‌توان هم باهوش و زیرک و هم در عین حال جذاب و مورد توجه بود؟ در اغلب موارد افراد باهوش انسان‌هایی جذاب و مورد توجه هم هستند، با این‌همه برای داشتن این خصوصیات به طور همزمان لازم است چند ترفند و راهکار را بلد باشید. در سرویس سبک زندگی از مجله کوروش ۱۲ توصیه علمی برای دستیابی به این خصوصیات فردی مهم را بخوانید.

 

۱- افراد باهوش از مغزشان استفاده می‌کنند

 

چگونه باهوش به نظر برسیم

 

این یک حقیقت است: یا از مغزتان استفاده می‌کنید یا آن را به صورت آکبند تلف می‌کنید. استفاده بهینه از مغز شما را فردی زیرک و هوشیار نگه می‌دارد. افراد باهوش کسانی هستند که به طور مرتب خودشان را در معرض چالش‌های ذهنی قرار دمی‌هند و ذهن‌شان را فعال نگه می‌دارند و به همین دلیل معمولا هوشیارتر و زیرک‌تر باقی می‌مانند. برخی از این فعالیت‌ها و چالش‌های ذهنی عبارتند:

 

*کتاب خواندن

*شرکت کردن در کنفرانس

*رادیو گوش کردن

*بازی کردن

*بازدید از موزه

*یادگیری یک زبان دوم

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: مهارت شغلی برای پیدا کردن کار و استخدام

 

 

۲- با درهم و برهم کردن مسائل ذهن‌تان را به چالش بکشید

 

افراد باهوش

 

افراد باهوش با یادگیری چیزهای جدید مغز و ذهن‌‌شان را همواره فعال نگه می‌دارند. از آن‌جایی که حواس پنج گانه کلید یادگیری هستند از آن‌ها برای ورزش و تمرین دادن ذهن استفاده کنید. برای مثال اگر راست دست هستید گاهی اوقات از دست چپ هم برای انجام کارها و نوشتن استفاده کنید. چشم‌های‌تان را ببندید و غذاها را از طریق تست کردن طعم آن‌ها حدس بزنید.

 

 

۳- ورزش کردن شما را تیزهوش نگه می‌دارد

 

ورزش کردن به خصوص ورزش‌هایی که ضربان قلب را بالا می‌برند مثل پیاده‌روی یا شنا کردن برای شما فایده ذهنی هم دارند. ورزش کردن سبب می‌شود که در اثر فعالیت فیزیکی خون بیشتری به مغز برسد و ارتباط میان سلول‌های مغزی به صورت مستمر بهبود پیدا کند. فعال بودن از نظر فیزیکی ذهن، قوه تصور و حتی قدرت برنامه‌ریزی را در شما تقویت می‌کند و در نهایت شما را فردی همواره هوشیار و تیزهوش نگه می‌دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین شغل های جهان

 

 

۴- افراد باهوش تغذیه سالم دارند

 

برای داشتن یک ذهن فعال و باهوش باید تغذیه سالمی داشته باشید، غذاهای چرب و فشار خون بالا به خصوص در میانسالی شانس شما را برای داشتن یک ذهن فعال کم می‌کنند. افراد باهوش معمولا این سبک تغذیه را در پیش گرفته‌اند:

*غذاهای آب‌پز و کبابی را جایگزین غذاهای سرخ شده کنید.

*به جای چربی‌های حیوانی، خامه و کره با چربی‌های خوب مثل روغن زیتون و روغن نارگیل، روغن انواع مغز و آجیل مثل پسته و گردو و … آشپزی کنید.

*میوه و سبزیجات رنگارنگ مصرف کنید.

*ماهی بخورید.

 

 

۵- مراقب نوشیدنی‌هایی که می‌خورید باشید

 

می‌دانستید بسیاری از نوشیدنی‌ها بر روی قدرت قضاوت، سخن گفتن، حرکت و حافظه شما اثر می‌گذارند. مصرف نوشیدنی‌ها در دراز مدت این اثرات را دارد و سبب کوچک شدن لب‌های جلوی مغز می‌شود.

 

 

۶- بازی‌های ویدیویی مغز را فعال نگه می‌دارند

 

بازی‌های ویدیویی مغز را فعال نگه می‌دارند

 

نتایج برخی تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که بازی‌های ویدئویی بخش‌هایی از مغز را که مسئول کنترل حرکات، حافظه، برنامه‌ریزی و مهارت اتومبیل‌رانی هستند را فعال نگه می‌دارند. با این‌همه برخی محققان بر این باورند که بازی‌های ویدئویی فقط مهارت بازی کردن را در شما بالا می‌برند و برای قضاوت کردن در مورد تاثیر آن‌ها بر بهبود عملکرد مغز هنوز زود است.

 

 

بیشتر بخوانید: روش‌های یادگیری زبان انگلیسی در خانه 

 

 

۷- موسیقی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

 

یاد گرفتن یکی از آلات موسیقی در دوران کودکی سبب می‌شود در بزرگسالی عملکرد ذهنی بهتری به خصوص در زمینه حافظه و برنامه‌ریزی داشته باشید. علاوه بر این موسیقی سبب می‌شود هماهنگی دستان‌تان بیشتر باشد. به یاد داشته باشید برای یاد گرفتن هیچ‌وقت دیر نیست.

 

 

۸- دوست پیدا کنید

 

اگر فردی اجتماعی هستید باید به شما بگوییم که مراوده و صحبت با دوستان در محل کار و حتی در منزل مغز شما را فعال و شما را فردی تیزهوش نگه می‌دارد. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مراودات اجتماعی سبب بهبود عملکرد ذهنی می‌شود. بهتر است در یک کلاس ثبت‌نام کنید یا همین الان به یک دست تلفن کنید.

 

 

۹- خونسرد باشید

 

خونسردی نشانه باهوش بودن است

 

استرس بیش از حد به سلول‌های خاکستری مغز که مسئول ذخیره و اجرای اطلاعات هستند آسیب می‌رساند. اگر می‌خواهید در گروه افراد باهوش قرار بگیرید برای پیشگیری از این مسئله:

*نفس عمیق بکشید

*بخندید

*موسیقی گوش کنید

*یوگا یا مدیتیشن کنید

*یک هم‌صحبت پیدا کنید

 

 

۱۰- افراد باهوش خواب کافی دارند

 

قبل و بعد از یادگیری یک مطلب جدید حتما بخوابید. زمانی که خسته می‌شوید تمرکز کردن روی مسائل کم می‌شود و زمانی که می‌خوابید مغز شما اطلاعات جدید را پرداخت کرده و بایگانی می‌کند. این امر سبب می‌شود که شما مطالب را بعدها به خاطر بیاورید. خوابیدن در طول شب برای تقویت حافظه بسیار حائز اهمیت است. بزرگسالان به ۷ تا هشت ساعت خواب در طول شب نیاز دارند.

 

 

۱۱- از یادآوری کننده‌ها کمک بگیرید

 

هر فردی ممکن است گاهی اوقات برخی چیزها را فراموش کند. همزمان با بالا رفتن سن ممکن است فرد بسیاری از مسائل را به خوبی به یاد نیاورد. این روند با بالا رفتن سن امری طبیعی است. اما برخی مواردی که به کاهش این مسئله کمک می‌کنند عبارتند از:

*یادداشت کردن و نوشتن

*استفاده از یادآوری کننده‌ها و تقویم‌های تلفن همراه حتی برای مسائل ساده مثل: تولد پدر!

*تمرکز کردن فقط بر روی یک کار در هر زمان

*یاد گرفتن نکات جدید یک مرحله‌ای در هر مرتبه

 

 

بیشتر بخوانید: فواید حل جدول سودوکو

 

 

۱۲- بازی اسم‌ها

 

چطور هوش افزایش می یابد

 

به یاد آوردن اسامی افراد گاهی برای‌تان کاری مشکل است؟ بهتر است هنگام صحبت با افراد معمولا نامشان را به زبان بیاورید گاهی حتی در ذهن‌تان، نه با صدای بلند. یا مثلا نام افراد را با یک تصویر طنز در ذهن‌تان حک کنید. مثلا حمید خیلی لاغر و شبیه نی‌قلیان است.

 

 

۱۳. تقویت حافظه

 

 

کودک باهوش

 

یکی از خصوصیات افراد باهوش این است که این افراد حافظه بسیار خوبی دارند. اگر حافظه قوی ای ندارید می توانید با برخی غذاها و تمرینات خاصی که در این زمینه برای افزایش تمرکز و حافظه وجود دارد استفاده کنید. این تمرین ها باعث می شود یک قوه بسیار مهم در شما یعنی حافظه بسیار قوی تر باشد.

 

منبع: WebMD

 

کالابرگ الکترونیک