تحول فروش با تدوین استراتژی بازاریابی خرید مادران خانه‌دار و شاغل

تحول فروش با تدوین استراتژی بازاریابی خرید مادران خانه‌دار و شاغل


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تحول فروش با تدوین استراتژی بازاریابی خرید مادران خانه‌دار و شاغل

روز مادر برای اکثر ما روز مهمی است و سعی می‌کنیم اگر برای روز مادر هدیه می‌خریم، خریدی مطابق با سلیقه مادران انجام دهیم. اما نقطه دیگر این ماجرا فروشندگان و بازارهای خرده‌فروشی هستند. مناسبت‌هایی چون روز مادر، عید پاک و اعیاد مختلف در شکستن رکوردهای خرید در سرتاسر دنیا بسیار تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر در همه جای دنیا اکثر مادران سخت خرید می‌کنند و در عین زمان کمی که دارند، برای خرید بسیار زیاد وقت می‌گذارند. اگر پای خرید هدیه روز مادر یا هدیه تولد مادر و سایر مناسب‌ها به میان بیاید که کار کمی سخت‌تر می‌شود. و اگر بخواهیم نگاهی دو سویه به پروسه خرید داشته باشیم باید پاسخ به یک سوال مهم را داشته باشیم. سوالی که هم برای یک استراتژیست بازاریابی در مراکز خرده فروشی و هم از دید یک فرزند در موقعیت انتخاب و خرید هدیه مهم روز مادر و روز تولد مادر و … باید به آن فکر کرد. آن سوال هم این است: مادران معمولا چطور خرید می‌کنند؟ (اینکه چطور به سمت خرید از یک برند خاص کشیده می‌شوند). بنابراین استفاده از یک استراتژی مناسب در بازاریابی برای جذب مخاطب هدف، بسیار مهم است. در مجله کوروش به بررسی استراتژی بازاریابی برای مادران و زنان خانه‌دار و شاغل ‌می‌پردازیم.

 

 

استفاده از آمار و ارقام در استراتژی بازاریابی

 

استفاده از آمار و ارقام در استراتژی بازاریابی

 

شاید بهتر باشد برای پاسخ به پرسش استراتژی خرید برای مادران و زنان خانه‌دار و شاغل و یا همان استراتژی خرید مادران کمی به سمت آمار و ارقام بروید. آمار و ارقام یکی از ابزارهای اولیه و اصلی برای استراتژیست‌ بازاریابی است. آمار و ارقام و جمع کردن داده از رفتار خرید چه در بازاریابی فروش و چه در شناخت شخصی مدل‌های رفتاری افراد بسیار تاثیرگذار است. بر اساس آخرین آمارها سال گذشته آمریکایی‌ها به طور متوسط ۱۶۳ دلار برای خرید هدایای روز مادر هزینه کردند.

 

استراتژی بازاریابی فروش، راهکار جذب مشتری با تکیه بر همین آمار و ارقام است. متخصصین بازاریابی با کمک همین آمار به تمام  پرسش‌ها از راهکار افزایش فروش گرفته تا جذب و وفادارسازی مخاطب، پاسخ می‌دهند.

 

در مرحله‌ای از استراتژی بازاریابی که به بررسی آمار و ارقام از رفتار خرید مشتریان می‌پردازند، آمار و ارقام و بررسی داده‌ها بسیار تاثیر گذار است. اخیرا در یک نظرسنجی از سوی «سروی مانکی اودینس»، بیش از ۳۰۰ مادر شاغل و خانه‌دار هدف بررسی و جمع‌آوری داده در زمینه خرید از بازارهای خرده‌فروشی قرار گرفتند. در جریان این نظرسنجی داده‌های بسیار ارزشمندی جمع‌آوری شد. در بررسی نوع رفتار خرید مادران آنچه مشخص شد این بود که آن‌ها در سال‌های اخیر به بازاریابی آنلاین توجه زیادی می‌کنند. در نظرسنجی‌های بعدی هم همین آمار تقریبا تکرار شدند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۷ روش موثر در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار

 

 

نقش پررنگ بازاریابی دیجیتال در ترغیب به خرید مادران

 

نقش پررنگ بازاریابی دیجیتال در ترغیب به خرید مادران

 

نکته مهم بخش اول داده‌ها تمرکز بیشتر بر روی استراتژی بازاریابی در فضای آنلاین است. بر اساس آمارها یکی از عادت‌های پیش از خرید برای مادران، فرقی نمی‌کند شاغل باشند یا خانه‌دار، استفاده از تلفن همراه است. تقریباً در حال حاضر اکثر آن‌ها از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند و درگاه ورود آن‌ها به دنیای آنلاین همان تلفن هوشمند است. ممکن است شما از تلفن هوشمند برای کارهای روزمره زیادی استفاده کنید. اما بر اساس آمار، مادران از تلفن هوشمند خود برای بررسی کالاها، مشاهده تبلیغات و واکنش‌ها به کالاها بسیار استفاده می‌کنند.

 

بر اساس آخرین آمارها ۸۳ درصد از مادران صاحب گوشی‌های هوشمند، جذب تبلیغات آنلاین و واکنش‌های مخاطببان در غالب نظرات می‌شوند. آن‌ها این پروسه‌ها را با تلفن هوشمند و یا نهایتا تبلت پیگیری می‌کنند. اما تمرکز بر روی استفاده از کدام شبکه‌های اجتماعی بوده است؟ آمارها نشان می‌دهد فیسبوک در راس این شبکه‌های اجتماعی قرار داشته است. این یک نکته مهم برای شرکت فیسبوک و در عین حال استراتژیست‌های بازاریابی است. حقیقت این است که مادران فیسبوک را زیاد چک می‌کنند.

 

مادران معمولاً شبکه‌های اجتماعی را به دقت چک می‌کنند. کاری که ما با دقت کمتری انجام می‌دهیم. اما یکی دیگر از منابع مادران برای کسب اطلاعات خرید ، وبلاگ‌ها هستند. ۴۹ درصد تاثیر گذاری بر روی خرید مادران همین وبلاگ‌های مرتبط با تبادل نظر هستند. نیمی از مادران می‌گویند حداقل هر دو ماه یک بار به این وبلاگ‌ها سر می‌زنند و تنها ۲۰ درصد می‌گویند که آن‌ها را هرگز نمی‌خواند.

 

 

بیشتر بخوانید: وضعیت صنعت خرده فروشی خاورمیانه از نگاه آمار و ارقام

 

 

رفتار خرید مادران در تلفن ‌هوشمند خود

 

رفتار خرید مادران در تلفن ‌هوشمند خود

 

حالا بهتر است کمی به آمار و ارقام استفاده از تلفن هوشمند و زمان استفاده از این وسیله در میان این قشر توجه کنیم. سال گذشته ۳۹ درصد مادران روزانه ۱ تا ۲ ساعت زمان خود را به استفاده از تلفن‌های هوشمند اختصاص داده‌اند. ۹۳ درصد مادران از دوربین‌های تلفن هوشمند برای عکسبرداری استفاده کرده‌اند. همچنین ۴۸ درصد مادران این زمان را در یک هفته قبل از خرید به جستجو در فضای مجازی برای بررسی بازخوردهای مربوط به کالا اختصاص داده‌اند.

 

 

بهترین استراتژی بازاریابی برای خرید مادران

 

بهترین استراتژی بازاریابی برای خرید مادران

 

مرحله بعد از آمار و ارقام تحلیل آن‌ها و تدوین یک استراتژی بازاریابی موفق است. این داده‌ها در استراتژی بازاریابی خرید مادران، حاکی از تمرکز بر روی تبلیغات و تولید محتوا در فیس‌بوک و وبلاگ‌ها برای مادران است. بر اساس آمار و ارقام به طور متوسط ۸۲ درصد مادران هفته‌ای یکبار خرید مواد غذایی انجام می‌دهند. همچنین ۳۴ درصد مادران  ۲ تا ۳ بار در ماه  و ۱۹ درصد، یک بار در هفته کالاهای مصرفی چون لباس و وسایل فنی و اسباب بازی خریداری می‌کنند. همچنین  لباس و کفش محبوب‌ترین وسایلی هستند که آن‌ها در مورد آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی تحقیق می‌کنند. و حتی برای خرید به وبلاگ‌های مرتبط سر می‌زنند.

 

پیشنهاد تخفیف برای مادران در فضای مجازی چندان جذابیت ندارد. در عوض آن‌ها تا حد زیادی جذب بررسی نظر خریداران در بخش معرفی کالاها می‌شوند. بنابراین بهترین استراتژی بازاریابی برای آن‌ها شاید تمرکز بر روی تولید محتوا در زمینه نقد و بررسی کالا باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی برند های معروف دنیا به مناسبت روز مادر

 

 

یک آمار جالب از بررسی خرید مادران

 

یک آمار جالب از بررسی خرید مادران

 

بررسی آمار و ارقام فروشگاه های بزرگی چون آمازون، تارگت و وال‌مارت نشان داده که مادران و زنان خانه‌دار یا شاغل به بخش بررسی محصولات بیشتر توجه می‌کنند. استراتژی بازاریابی دهان به دهان تنها ۱۷ درصد در بازاریابی خرید مادران تأثیرگذار است. نظرات شفاهی کمتر از نظرات مکتوب برای آن‌ها مهم است. تقریباً آخرین آمارها در ایالات متحد نشان داده است ۵۸ درصد مادران قبل از خرید در مورد محصولات مورد نظرشان تحقیق می‌کنند. کلمه تحقیق به معنای بررسی نظرات دیگران در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های فروش محصول است.

 

این در حالیست که ۶۵ درصد مادران به خاطر توصیه‌های خوب در اینترنت از خرید خود راضی بوده‌اند و بعد از رضایت آن را توییت هم کرده‌اند.

 

 

منبع: surveymonkey

کالابرگ الکترونیک