معرفی ۱۲ نمونه از بهترین و بدترین غذاها برای شام

معرفی ۱۲ نمونه از بهترین و بدترین غذاها برای شام


26 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاها برای شام

شب شام بخوریم یا نه؟ یکی از پر بحث‌ترین سوالات تاریخ بشریت که هنوز عده زیادی به جواب قانع کننده‌ای برای آن نرسیده‌اند. اما واقعیت این است که نخوردن شام شب برای سلامت بدن مضر است. اما آیا شما مجاز هستید برای شام شب هر نوع غذا و خوراکی بخورید؟ قطعا پاسخ منفی است. برای انتخاب شام شب بیشتر از دو وعده اصلی دیگر باید محتاط باشید و غذاهای مناسب شام شب را انتخاب کنید. شما می‌توانید ۹ نمونه از بهترین غذاها برای شام که ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام شب هستند و البته بدترین غذاها برای شام را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱- پنیر کم چرب از بهترین وعده‌های شام

 

پنیر بهترین غذا و ماده برای شام

 

به عقیده دانشمندان دانشگاه هاروارد پرخوری کردن در وعده شام بیشتر از گرسنگی برای خواب شبانه و سلامت بدن مضر و مختل کننده است. به همین خاطر دانشمندان اصرار دارند که وعده شام شب را سبک برگزار کنید. برای مثال چند برش پنیر کم چرب بخورید که هم هوس شام خوردن و گرسنه نخوابیدن را رفع کند و هم هضم آن برای معده سخت و سنگین نباشد. پنیر کم چرب از جمله ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام شب است. همچنین شما می‌توانید برای شب از غذاهای سبک به با پنیر درست می‌شوند استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه املت قارچ و سبزیجات با پنیر به چند روش مختلف

 

 

۲- ماست یونانی؛ ساده‌ترین و بهترین شام شب

 

ماست یونانی از بهترین غذاها برای شام

 

طبق گفته متخصصان تغذیه ماست یونانی ساده‌ترین و بهترین شام شب است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد و پروتئین هم فقط باعث احساس سیری در شما می‌شود. پروتئین به بدن کمک می‌کند کالری بیشتری در طول شبانه‌روز بسوزانید و به تناسب اندام برسید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماست خانگی سفت و خوشمزه

 

 

۳- بیسکوییت رژیمی و کراکر؛ حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده

 

بیسکوییت رژیمی و کراکر از بهترین غذاها برای شام

 

بیسکوییت و کراکرهایی که از گندم کامل تهیه می‌شوند از جمله بهترین غذاها برا شام هستند که برای رفع گرسنگی شبانه مناسبند. این خوراکی‌ها که از گندم کامل تهیه شده‌اند. حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌اند که به کندی هضم شده و مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارند. طعم کراکر و بیسکوییت را می‌توانید با پنیر و میوه‌هایی مثل انگور خوشمزه‌تر کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساده بیسکویت لیدی فینگر در خانه

 

 

۴- پاپ کورن یک وعده غذایی کامل برای شام

 

پاپ کورن برای شام و از بهترین وعده‌های شام

 

به توصیه متخصصان تغذیه اگر شب‌ها دوست دارید اسنک و هله هوله بخورید و از سوی دیگر دغدغه سالم بودن این اسنک را دارید «پاپ کورن بدون نمک» بخورید. این هله هوله تناسب اندام شما را به هم نمی‌ریزد. اگر پاپ کورن بدون نمک طعم مورد علاقه شما نیست به جای نمک به آن مقداری فلفل سیاه یا پودر سیر اضافه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع پاپ کورن خانگی

 

 

۵- تخم ‌مرغ یک وعده غذای مقوی و خوشمزه

 

تخم مرغ از بهترین غذاها برای شام

 

یکی از ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام شب تخم مرغ است. هر عدد تخم‌مرغ آب‌پز فقط ۷۵ کالری دارد و برای یک شام سبک و سالم عالی است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ املت پنیری تخم‌ مرغ و بیکن

 

 

۶- سبزیجات و ماهی آب‌پز؛ شامی خوشمزه و متفاوت

 

سبزیجات و ماهی آب‌پز؛ شامی خوشمزه و متفاوت

 

وقتی که از سبزیجات صحبت می‌کنیم منظورمان این نیست که فقط سالاد کاهو و گوجه فرنگی بخورید. برای شام شب از سبزیجات بخارپز یا کبابی که با انواع چاشنی و فلفل و روغن زیتون فرابکر مزه‌دار شده‌اند استفاده کنید. انواع کلم، بروکلی، هویج، لوبیا سبز، سیب‌زمینی، کدو، مارچوبه در کنار یک تکه ماهی آب پز یا کبابی یکی از کامل‌ترین و بهترین غذاهای شام شب را تشکیل می‌دهند. زمانی که این بشقاب رنگی و لذیذ را میل می‌کنید خیال‌تان از هر نظر راحت باشد، تناسب اندام شما سر جایش باقی می‌ماند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۳ طرز تهیه ماهی کولی به روش سوخاری، کبابی و ساندویچی

 

 

۷- پوره سیب با دارچین یکی از ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام

 

پوره سیب با دارچین از بهترین غذاها برای شام

 

غذاهای سالم اغلب خاص هستند. اگر برای شام شب یک خوراکی شیرین هوس کرده‌اید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما «پوره سیب درختی با دارچین» است. به این ترتیب هوس خوردن دونات و انواع شیرینی و کیک خامه‌ای در شما کشته می‌شود. برای درست کردن پوره سیب درختی کافی است سیب‌ها را بعد از پوست گرفتن با مقدار کمی آب بپزید، سیب را داخل میکسر یا با دست و به کمک چنگال پوره کنید و با مقداری دارچین مزه دار کنید. پوره سیب و دارچین یکی از ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام است.

 

 

۸- یک لیوان آب گیلاس؛ وعده خوشمزه را بعد از یک شام سبک

 

یک لیوان آب گیلاس؛ وعده خوشمزه را بعد از یک شام سبک

 

به نظر می‌رسد این وعده خوشمزه برای فصل تابستان توصیه شده است چون منظور از یک لیوان آب گیلاس قطعا یک لیوان آب گیلاس طبیعی است. این وعده خوشمزه را بعد از یک شام سبک هم می‌توانید میل کنید چون طبق تحقیقات انجام شده یک لیوان آب گیلاس کیفیت خواب شما را عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ روش طرز تهیه کمپوت گیلاس خانگی با ماندگاری بالا

 

 

۹- با خوردن یک عدد موز به یک خواب عمیق بروید

 

موز یکی از بهترین غذاها برای شام است

 

با این‌که برخی عقیده دارند موز سنگین است و معده را سنگین می‌کند اما موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و به شما برای آرام بودن در طول شب و یک خواب راحت و عمیق کمک می‌کند. موز سرشار از ملاتونین است که طبق تحقیقات صورت گرفته کیفیت خواب را تا حدود زیادی بهبود می‌بخشد. به همین دلیل اگر دنبال ساده‌ترین و بهترین غذاهای شام می‌گردید خوردن یک عدد موز را فراموش نکنید.

 

 

بدترین غذاها برای وعده شام

 

بدترین غذاها برای وعده شام

 

۱- کربوهیدرات‌های ساده را برای شام حذف کنید

 

کربوهیدرات‌های ساده مثل انواع نان که با گندم ساده تهیه شده‌اند و نیز انواع شیرینی و کیک نه تنها برای وعده شام از جمله بدترین غذاها محسوب می‌شوند بلکه سبب افزایش وزن بی‌رویه شما می‌شوند.

 

 

۲- غذاهای شور و فست فودها ممنوع

 

غذاهای شور و فست‌فودهای چرب نه فقط معده شما را سنگین و ناراحت می‌کنند بلکه سبب اختلال خواب شما هم می‌شوند. زمانی که برای وعده شام غذاهای شور، فست فود و چرب می‌خورید در طول شب مجبورید چندین بار از خواب بیدار شوید و آب بخورید. همین مسئله برای بد خواب شدن شما کافی است. از سوی دیگر معده هم در تکاپوی هضم غذای چرب و سنگینی است که میل کرده‌اید، به همین دلیل در طول شب هم معده و هم سایر اعضای بدن درگیر هضم می‌شوند و به جای استراحت و ریلکس کردن مجبورند مدام فعالیت کنند. به این ترتیب خواب خوب و با کیفیتی نخواهید داشت و روز بعد کسل و خسته هستید.

 

 

بیشتر بخوانید: شام چی بپزم؟ طرز تهیه ۳ غذای سبک و خوشمزه برای شام تابستان

 

 

۳- از خوردن غذاهای تند دوری کنید

 

ادویه‌ها شاید دوای طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد، اما وقتی آخر شب هوس خوردن غذایی به سرتان می‌زند، از سس و غذاهای تند دوری کنید.غذاهای تند می‌توانند باعث ناراحتی معده می‌شوند، و مواد شیمیایی موجود در غذاهای تند می‌توانند باعث تحریک حواس شوند، و به خواب رفتن را سخت کنند.

 

 

منبع: Bright Sight

کالابرگ الکترونیک