۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب کاربران سایت تخصصی فیلم IMDb

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب کاربران سایت تخصصی فیلم IMDb


29 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب سایت تخصصی فیلم IMDb

روز ۲۱ شهریور در ایران روز ملی «سینما» است. کمتر کسی است که اهل فیلم دیدن نباشد و در طول زندگی حداقل یک بار به سینما نرفته باشد. اغلب علاقمندان به سینما به دنبال بهترین فیلم‌ها از نظر منتقدین و صاحب نظران این رشته هستند و در حقیقت نظر این افراد برای دیدن یک فیلم خوب برایشان حجت است. در این مقاله به شما می‌گوییم که پای سینما چگونه به ایران باز شد و در ادامه در بخش هنر و سینما از مجله کوروش ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای دنیا به انتخاب کاربران سایت تخصصی IMDb، از میان ۲۵۰ فیلم منتخب این سایت که بیشترین امتیاز را به دست آورده‌ و در گیشه سینماهای جهان هم بسیار موفق بوده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 

چگونه پای سینما به ایران باز شد؟

 

سینما در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی و زمان سلطنت مظفرالدین شاه به ایران آمد و البته به عنوان هنر هفتم فقط به شاهزاده‌ها و درباریان آن زمان معرفی شد. در سفری به فرانسه مظفرالدین شاه دستگاه «سینما توگراف» را دیده بود و دستور داد که یک دستگاه هم برای دربار خریداری شود. از آن زمان به بعد بود که در مراسم جشن و عروسی سینما توگراف به کار می‌افتاد و اغلب هم فیلم‌های روسی پخش می‌کرد. اما طولی نکشید که عامه مردم ایران هم با پدیده عجیب و هیجان‌انگیز سینما آشنا شدند و در سال ۱۲۸۳ اولین سالن سینمای ایران در شهر تهران افتتاح شد.

 

 

معرفی ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب سایت تخصصی IMDb

 

لیست فیلم‌های برتر سایت تخصصی IMDb بستگی به امتیاز فیلم‌ها در این سایت دارد و در طول زمان ممکن است تغییر کند. با این‌همه تا این لحظه این ۱۰ شاهکار سینمایی رده اول تا دهم را در میان ۲۵۰ فیلم برتر این سایت معتبر را در اختیار دارند.

 

۱- رستگاری در شاوشنگ ( Shawshank Redemption)

 

فیلم های برتر تاریخ سینما

 

«رستگاری در شاوشنگ» اثر درخشان فرانک دارابانت کارگردان آمریکایی است که بعدها «دالان سبز» را هم با بازی «تام هنکس» ساخت تا این لحظه یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است. داستان فیلم در اوایل قرن بیستم و در آمریکا می‌گذرد و برداشتی از داستانی کوتاهی به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنگ» از «استفان کینگ» نویسندۀ معروف رمان‌های وحشت و جنایی است.  مردی به نام «اندی دوفرین» با بازی «تیم رابینز» به عنوان یک بانکدار سابق و به جرم قتل همسرش به حبس ابد محکوم شده و او که همواره این اتهام را رد می‌کند به دنبال راهی برای فرار از زندان است و سرانجام هم با نقشه‌ای ماهرانه و با همکاری هم‌بندش «رد» با بازی درخشان مورگان فریمن و البته جلب اعتماد مسئولان زندان، موفق به انجام این کار می‌شود. ۱۰۰ منتقد برتر سینمای دنیا به این فیلم امتیاز ۸۰ داده‌اند و تا این لحظه فیلم منتخب سایت IMDb در لیست ۲۵۰ فیلم نخست تاریخ سینمای دنیاست.

 

 

بیشتر بخوانید: محصول جدید شبکه نمایش خانگی

 

 

۲- پدر خوانده ۱ (The Godfather 1)

 

حتما بخوانید  لیست 10 کمدی و خنده دار سینمایی خارجی برای تعطیلات

لیست فیلم های برتر تاریخ

 

دومین فیلم از لیست منتخب‌های سایت IMDb و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قسمت نخست از شاهکار کلاسیک جنایی- داستانی «فرانسیس فورد کاپولا» از سه گانه «پدرخوانده» است. پدرخوانده براساس رمانی به همین نام از ماریو پوزو که در سال ۱۹۶۹ نوشته شده، ساخته شده و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است. موضوع فیلم با بازی درخشان مارلون براندو، رابرت دنیرو و ال پاچینو به سال ۱۹۴۰ و شهر نیویورک باز می‌گردد، جایی که «ویتو کورله اونه» رئیس پرنفوذ و قدرتمند یکی از باندهای جنایت و بزرگ یک خانواده مافیایی است و اتفاقا رابطه‌ای محکم و احساسی با خانواده و پسرانش دارد. موسیقی متن فیلم اثری مشهور و محبوب اثر بی‌نظیر «نینو ریتا» موسیقیدان ایتالیایی است. پدرخوانده ۱ در مراسم اسکار سال ۱۹۷۲ نامزد دریافت ۱۱ جایزه اسکار شد که در نهایت جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

 

 

۳- پدرخوانده ۲

 

بهترین فیلم های جهان

 

به دنبال موفقیت بی‌نظیر« پدرخوانده ۱» پدرخوانده ۲ و ۳ هم ساخته شدند که در لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، پدرخوانده ۲ در جایگاه سوم است. جالب است بدانید که پدرخوانده ۲ در اسکار ۱۹۷۴ موفق‌تر بود و جوایز اسکار بهترین فیلم،بهترین کارگردانی،بهترین فیلم‌نامه اقتباسی،بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ( رابرت دنیرو)، بهترین موسیقی فیلم و بهترین کارگردانی هنری را از آن خود کرد. در پدرخوانده ۲ حالا دیگر پسر بزرگ خانواده یعنی مایکل با بازی «ال پاچینو» زمام امور را در دست گرفته و داستان فیلم به طور موازی زندگی به «مایکل کورلئونه» قبل از انقلاب کوبا و زندگی پدر خانواده یعنی «ویتو کورلئونهٔ» جوان، مهاجرت او از سیسیل به آمریکا و چگونگی رسیدن او به قدرت را نشان می‌دهد و اینکه مایکل چگونه در دادگاه به دفاع از خود در مقابل اتهامات مختلف می پردازد.

 

 

بیشتر بخوانید: ترسناک‌ترین فیلم‌های دنیا

 

 

۴- شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

 

فیلم های معروف

 

نخستین قسمت از یک سه‌گانه به سبک فیلم‌های ابرقهرمانی و تخیلی، اثر کارگردان مشهور آمریکایی «کریستوفر نولان» یکی دیگر از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تا این لحظه است. شوالیه تاریکی که در سال ۲۰۰۸ ساخته شد در حقیقت دنباله فیلم «بتمن آغاز می‌کند» است که براساس داستان‌های شخصیت «بتمن» در کتاب‌های تصویری ساخته شده و یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما تاکنون است. کریستین بیل، مورگان فریمن و هیث لجر از جمله مشهورترین بازیگران شوالیه تاریکی هستند. در همان سال شوالیه تاریکی نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که از این بین، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هیت لجر را دریافت کرد.

 

 

۵- دوازده مرد خشمگین

 

10 فیلم برتر

 

داستان یکی از به یاد ماندنی‌ترین و بهترین فیلم‌های تاریخ سینما درباره‌ دوازده مرد در هیات منصفه یک دادگاه است که در زمان تنفس و قبل از اخذ رای نهایی دورهم جمع می‌شوند. همه اعضا معتقدند که مظنون گناهکار است. مظنون یک پسر هجده ساله است که متهم به قتل پدرش است. یکی از اعضای هیات منصفه به‌ نام دیوید اما با این رای موافق نیست و معتقد است که پسر بی‌گناه است. باتوجه به این‌که تمام حقایق اثبات می‌کند که فرد مظنون گناهکار است، سایر اعضا کنجکاو می‌شوند که چگونه دیوید دراین مورد مشکوک است و او دلایل خود را توضیح می‌دهد و… ۱۲ مرد خشمگین به کارگردانی «سیدنی لومت» نامزد سه‌جایزه‌ اسکار بهترین کارگردانی، بهترین عکس و بهترین فیلمنامه شد و خرس طلای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.

حتما بخوانید  همه چیز درباره سریال بازی تاج و تخت/ Game of Thrones

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین کارگردان های جهان

 

 

۶- فهرست شیندلر

 

فیلم های سینمایی خوب

 

«استیون اسپیلبرگ» کارگردان مشهور آمریکایی با «فهرست شیندلر» در سال ۱۹۹۳، ۷ جایزه اسکار را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد. فهرست شیندلر داستان کشتار یهودیان در زمان آلمان نازی و تقابل پیوسته رنج، نفرت دیوانگی و سرگردانی میان سیاهی و سفیدی است. فهرست شیندلر روایت واقعی و پرماجرای زندگی یک تاجر آلمانی مسیحی به نام «اسکار شیندلر» است که بعد از شکست لهستان از آلمان در جریان جنگ جهانی دوم با نازی‌ها همکاری می‌کند و در جریان یکسری اتفاقات پر تنش و پر فراز و نشیب زندگیش دچار تحول می‌شود. به عقیده منتقدان «فهرست شیندلر» بهترین اثر «استیون اسپیلبرگ» از ابتدا تاکنون است.

 

 

۷- ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه

 

فیلم های برتر تاریخ سینما

 

اگر به ژانر فیلم‌های حماسی و تخیلی با حضور موجودات عجیب‌الخلقه و جن و پری علاقمندید حتما سری فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» هم به دل‌تان خواهد نشست. «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» محصول سال ۲۰۰۳ موفق‌ترین قسمت از سری فیلم‌های ارباب حلقه‌هاست که موفق به دریافت ۱۱ جایزه اسکار شده است و در گیشه بیش از یک میلیارد دلار فروخته است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی برنامه همرفیق

 

 

۸- پالپ فیکشن؛ داستان عامه‌پسند

 

لیستی از بهترین فیلم های دنیا

 

«پالپ فیکشن» یا همان «داستان عامه‌پسند» اثر درخشان «کوئنتین تارانتینو» کارگردان مشهور آمریکایی است و با بازی‌های درخشان جان تراولتا، بروس ویلیس، ساموئل ال. جکسن و اما ترومن محصول سال ۱۹۹۴ میلادی به عنوان یکی از آوانگاردترین و پیشروترین فیلم‌های آمریکایی تا به امروز شناخته می‌شود. فیلم داستان دو تبهکار و قاتل حرفه‌ای اما کمی بدشانس و نادان است که در جایی از داستان به طرز معجزه‌آسایی از مهلکه می‌گریزند و … «داستان عامه‌پسند» شامل چند داستان موازی با داستانی غیرخطی و عجیب و غریب، دیالوگ‌های به یاد ماندنی و فیلمنامه‌ای قوی است که تا پایان فیلم شما را میخکوب و هر بار غافلگیر می‌کند. پالپ فیکشن به خاطر دیالوگ‌های درخشان و فیلمنامه بی‌نظیرش یکی دیگر از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

 

 

۹- خوب، بد، زشت (The Good, the Bad, and the Ugly)

 

چه فیلمی ببینیم

 

یک وسترن ایتالیایی که در ژانر فیلم‌های وسترن به «وسترن‌های اسپاگتی» مشهورند. «خوب، بد، زشت» به کارگردانی «سرجو لئونه» و موسیقی شاهکار «انیو موریکونه» و با بازی درخشان «کلینت ایست وود»، «ایلای والاک» و «لی ون‌کلیف» که در حلقه سه‌گانه مشهور کارگردان اثر موسوم به «سه گانه دلار» ساخته شده است. زبان فیلم ایتالیایی-انگلیسی است و داستان ماجراجویی‌هایی هیجان‌انگیز سه مرد با شخصیت‌هایی خوب، بد و زشت است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های کوئینتین تارانتینو

 

 

۱۰- باشگاه مشت‌زنی (Fight Club)

 

فیلم های خوب کدامند

 

اثری درخشان از کارگردان مشهور آمریکایی «دیوید فینچر» و با بازی درخشان «برد پیت»، «هلنا بونهام کارتر» و «ادوارد نورتون» یک درام اجتماعی با تم روانشناختی و جامعه شناسی و یکی دیگر از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است. «ادوراد نورتون» در نقش «جک» کارمندی است که دچار اختلالات خواب است، کارمند یک کارخانه اتومبیل‌سازی است، اخیرا مرتب بدشانسی می‌آورد، زندگی یکنواختی دارد و دچار روزمرگی شده است. در این میان با شخصی به نام «تایلر» که آدمی عجیب و بازاریاب صابون است آشنا می‌شود و…  در ادامه راه مخاطب با رازهای سر به مهری از زندگی جک آشنا می‌شود که حسابی تکان‌دهنده و غافلگیر کننده و البته ترسناک است.

 

 

این مطلب را هم بخوانید:

 

 

کالابرگ الکترونیک