طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ یا گوشت قلقلی + فیلم آموزش

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ یا گوشت قلقلی + فیلم آموزش


6 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرین پلو

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ یا گوشت قلقلی

شیرین پلو از انواع پلوهای مجلسی ایرانی است. این پلوی مجلسی اصالتا قزوینی جزو غذاهای مهمانی و از جمله غذاهای منوی افطار ماه رمضان در قزوین است. طرز تهیه شیرین پلو مجلسی زعفرانی رستورانی با فیله مرغ و هویج یا گوشت قلقلی و نحوه آماده کردن مخلفات شیرین پلو را در مجله کوروش بخوانید. فیلم آموزش طرز تهیه شیرین پلو را هم در ادامه تماشا کنید.

 

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ و هویج یا گوشت قلقلی

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ و هویج یا گوشت قلقلی

مواد لازم برای ۶ نفر

 

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۲ ساعت

 

برنج: ۵ لیوان فرانسوی دسته دار

سینه مرغ: ۲ عدد متوسط

گوشت چرخکرده: ۵۰۰ گرم (اگر می‌خواهید شیرین پلو را با گوشت قلقلی درست کنید)

هویج:  ۳عدد متوسط

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

کره: ۵۰ گرم

شکر: ۱ فنجان

خلال پوست پرتقال شیرین شده: ۱۰۰ گرم

خلال بادام: ۱۰۰ گرم

خلال پسته: ۵۰ گرم

پیاز: ۴ عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

 

فیلم آموزش طرز تهیه شیرین پلو را تماشا کنید:

 

 

مراحل پخت شیرین پلو

 

دستور پخت شیرین پلو با مرغ یا گوشت

 

مرحله اول؛ آماده کردن پوست پرتقال و خلال

 

می‌دانستید طرز تهیه شیرین پلو مجلسی دقیقاً شبیه دستور پخت هویج پلو مجلسی با گوشت یا مرغ است؟ برای پخت شیرین پلو برنج را از قبل خیس کنید. برای درست کردن مایه شیرین پلو خلال بادام و خلال پسته را در مقداری گلاب خیس کنید. پوست پرتقال را خلالی خرد کنید و دو بار در آب بجوشانید. هر بار آب پوست پرتقال را عوض کنید و سپس حدود ۳۰ دقیقه در آب سرد نگه دارید تا تلخی آن‌ها حسابی گرفته شود. سپس دوباره با آب سرد آبکشی کنید و در ۳ قاشق غذاخوری شکر بجوشانید تا حالت مربایی پیدا کنند. (می‌توانید به جای خلال پوست پرتقال از مربای پرتقال به مقدار دلخواه با ذائقه خود استفاده کنید). خلال پسته و بادام را در کمی کره تفت دهید. هویج‌ها را هم با رنده درشت رنده کنید. سپس ابتدا با دو قاشق غذاخوری آب کمی بپزید و وقتی آب آن کشیده شده با مقداری کره و شکر تفت دهید.

 

 

این مقاله را هم بخوانید » طرز تهیه زرشک پلو رستورانی « 

 

 

مرحله دوم؛ پختن مرغ شیرین پلو

 

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرین پلو با هویج و مرغ باید مرغ را با دو عدد پیاز و مقداری آب و ادویه خوب بپزید. بعد از پختن مرغ آب مرغ را از صافی رد کنید و نگه دارید. ۱ فنجان از این آب مرغ را با پوست پرتقال شیرین شده و زعفران دم کرده مخلوط کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه لاپلو با گوشت چرخ کرده به ۲ روش دمی و آبکش

 

پختن مرغ شیرین پلو

 

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد شیرین پلو

 

۲ عدد پیاز را خلالی خرد و تفت دهید تا طلایی شوند. وقتی پیازها طلایی شد مرغ‌های پخته شده را ریش ریش کنید و به پیازها اضافه کنید. مرغ همراه با پیازها خوب تفت دهید تا سرخ شوند. هویج‌های تفت داده شده را هم اضافه کنید. در مرحله آخر مایه آب مرغ و خلال پوست پرتقال و زعفران دم کرده را اضافه کنید. و نمک، فلفل و زردچوبه را هم در اواسط سرخ کردن اضافه کنید. اجازه دهید تا آب مرغ بخار شود و یک مایه گوشتی پرملات درست شود.

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه ته چین مرغ «

 

 

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن مواد با برنج

 

برنج را در آب بپزید و آبکش کنید. برنج را کمی دان بردارید تا پلو شفته نشوددقیقا مطابق برنج آبکش عمل می کنیم در این حالت. حالا کف قابلمه روغن بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس مواد دلخواه خود را برای ته دیگ بچینید و به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه از مایه مرغ سرخ شده را اضافه کنید. شیرین پلو را دم بگذارید. در پایان زمان دم کشیدن خلال‌های تفت داده شده را روی پلو بریزید و شیرین پلو را سرو کنید. در صورت تمایل مقداری زرشک را هم تفت دهید و هنگام سرو روی زرشک پلو بریزید.

اگر از گوشت قلقلی برای درست کردن شیرین پلو استفاده می‌کنید به همان ترتیب معمول گوشت قلقلی ‌ها را درست کنید. گوشت های قلقلی را تفت دهید و موقع دم کردن شیرین پلو لای پلو بگذارید تا با آن دم بکشد. طرز تهیه شیرین پلو ساده هم بدون مغز بادام و پسته است.

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شیرین پلو

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه شیرین پلو

 

  • برای خوش عطر شدن شیرین پلو می توانید مقداری هل کوبیده شده یا دارچین نیز به این غذا اضافه کنید.

 

  • برای پخت این غذا با مرغ هم می توانید از مرغ به صورت درسته استفاده کنید و هم مرغ را ریش ریش کنید و با برنج ترکیب نمایید.

 

  • در طرز تهیه شیرین پلو با مرغ ریش ریش می توانید مقداری کشمش یا زرشک نیز به غذا اضافه کنید.

 

  • برای این که زعفران رنگ بیشتری بگیرد، بهتر است آن را با مقداری یخ دم کنید. این کار موجب می شود تا زعفران شما نسبت به زمانی که با آن را با آب جوش ترکیب می کنید، عطر و طعم بیشتری به خود بگیرد.

 

  • اگر دوست دارید شیرین پلو را با گوشت قلقلی تهیه کنید، باید گوشت، پیاز رنده شده و ادویه ها را به خوبی با هم ترکیب کنید. سپس مقداری از گوشت را بردارید و آن را به صورت قلقلی درآورید و در مقداری روغن داغ سرخ کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه حلوا با کدو تنبل یا کدو حلوایی مرحله به مرحله

 

  • توجه داشته باشید که برای درست کردن شیرین پلو با گوشت قلقلی باید گوشت را به همراه مواد خوب ورز دهید تا در زمان سرخ کردن پخش نشود.

 

 

طرز تهیه و فوت و فن هویج پلو

 

 

  • بهترین روش برای تزئین شیرین پلو مجلسی این است که بعد از کشیدن غذا در دیس، روی آن را با مقداری خلال پسته، خلال بادام، مرغ ریش ریش شده یا گوشت قلقلی، زرشک و یا کشمش تزئین کنید. درواقع بهتر است در زمان آماده کردن مواد داخل برنج، مقداری از آن را برای تزئین روی غذا کنار بگذارید و سطح روی برنج را با این مواد پر کنید. تزئین شیرین پلو با برنج زعفرانی و زرشک نیز ایده خوبی برای این کار محسوب می شود.

 

  • شما می توانید طبق ذائقه خودتان مقدار شکر به کار رفته در این غذا را کم یا زیاد کنید.

 

  • در صورت تمایل می توانید شیرین پلوی خود را با برنج زعفرانی تهیه کنید و یا شیرین پلو را با برنج سفید درست کرده و در نهایت مقداری برنج زعفرانی روی غذا قرار دهید.

 

نکات مهم پخت شیرین پلو مجلسی

 

  • برخی افراد از خلال پسته، بادام و پرتقال تنها برای تزئین روی شیرین پلو استفاده می کنند. اما مخلوط کردن برنج با این مواد طعم فوق العاده ای به غذا می دهد و از طرفی موجب جذاب تر شدن ظاهر شیرین پلوی شما می شود.

 

  • برای استفاده از پوست پرتقال در غذا حتماً باید آن را داخل آب بیندازید. سپس چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست پرتقال به طور کامل از بین برود. توجه داشته باشید که توجه نکردن به این موضوع می تواند موجب تلخ مزه شده شیرین پلوی شما شود.

 

  • برای درست کردن شیرین پلوی مجلسی حتماً از خلال پسته و بادام درجه یک استفاده کنید. زیرا عطر و طعم خلال در این غذا تأثیر زیادی بر خوشمزه شدن آن دارد.

 

  • اضافه کردن مقداری سیب زمینی خلالی یا نگینی خرد شده به این غذا نیز طعم بی نظیر به آن می بخشد. برای این کار می توانید سیب زمینی ها را با برنج ترکیب کنید و یا از آن برای تزئین روی غذا استفاده نمایید.

 

  • قبل از درست کردن برنج بهتر است حداقل دو ساعت آن را در آب و مقداری نمک بخیسانید تا برنج شما بهتر قد بکشد و ظاهر غذا جذاب تر شود.

 

  • در سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه انواع غذا و پلو مجلسی را بخوانید.

 

 

بیشتر بدانید » طرز تهیه انواع ته دیگ خوشمزه «

 

کالابرگ الکترونیک