۲ طرز تهیه مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی ساده و شکم پر + فیلم آموزش

۲ طرز تهیه مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی ساده و شکم پر + فیلم آموزش


21 آبان 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی ساده و شکم پر + فیلم آموزش

مرغ ناردون زعفرانی یکی از غذاهای مجلسی مازندرانی است که به آن انار مسما هم می‌گویند و همانطور که از نامش پیداست یک غذا با انار است. می‌دانستید در شهرهای مختلف ایران برای شام شب یلدا غذاهای مختلفی پخته می‌شود و اصلا شام شب یلدا در نزد ایرانیان اهمیت فراوانی دارد؟ در لیست انواع غذا با مرغ، «خورش ناردون با مرغ» یا «خورش اناردون» یک غذا با مرغ مشهور است که برای ناهار مهمانی و لیست شام هم پخت آن مرسوم است. در این مقاله از سرویس آشپزی طرز تهیه خورش مرغ ناردونی زعفرانی مازندرانی به عنوان یکی از مشهورترین غذاها با رب انار و یک غذای خوشمزه با آب انار را در مجله کوروش بخوانید. فیلم طرز تهیه خورش مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی را هم تماشا کنید.

مواد لازم برای تهیه مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ ۳ تکه (ران یا سینه)
سیر ۳ حبه (خرد شده)
دانه انار ترش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
آب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
کره یا روغن به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ ناردون مازندرانی: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی برای شب یلدا

مراحل طرز تهیه مرغ ناردونی مجلسی برای شب یلدا
مرغ ناردونی مجلسی یکی از گزینه‌های عالی غذا با مرغ برای مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و شام شب یلدا در مازندران و گیلان است. مراحل تهیه مرغ ناردونی مازندرانی را دنبال کنید.

مرحله اول: تکه‌های مرغ را مرینیت کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش مرغ ناردونی، در یک ظرف تکه‌های مرغ را قرار دهید و نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران را اضافه کنید. ادویه‌ها را با مرغ ماساژ دهید تا روی مرغ به ادویه‌ها آغشته شود. بهتر است مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت استراحت دهید تا ادویه‌ها به خورد مرغ برود، ولی اگر وقت کافی برای این کار ندارید، می‌توانید بلافاصله مرحله بعد را انجام دهید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، انواع ادویه شامل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: مرغ‌ها را سرخ کنید

برای تهیه خورش مرغ ناردون، مرغ‌ها را سرخ کنید
در این مرحله، در یک قابلمه یا تابه عمیق، مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس تکه‌های مرغ را در روغن سرخ کنید تا دو طرف آنها، طلایی شود. مرغ‌ها را بعد از سرخ شدن، از ظرف بیرون بیاورید و کنار بگذارید. کف قابلمه را با دستمال حوله‌ای پاک کنید و کمی روغن بریزید. دوباره ظرف را روی حرارت بگذارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه به پلو با مرغ مجلسی به روش قزوینی و اصفهانی

در صورت تمایل برای خرید انواع روغن مایع، روغن جامد و نیمه جامد و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: تکه‌های مرغ را بپزید

طرز تهیه خورش مرغ ناردونی اصیل
در این مرحله از طرز تهیه خورش مرغ ناردونی اصیل، پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه با مقداری روغن سرخ کنید. بعد از سبک شدن پیازها، سیر خرد شده را هم اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن خارج شود. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کرده و رب گوجه فرنگی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید تا همه مواد روی حرارت تفت بخورند و از خامی بیفتند و رب گوجه‌فرنگی هم رنگ پس بدهد. حالا مرغ‌های تفت داده شده را اضافه کنید. ۱ لیوان آب جوش روی مواد داخل قابلمه بریزید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ‌ها بپزند.

برای خرید رب گوجه فرنگی، پیاز داغ منجمد و سیر داغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: بقیه مواد مرغ ناردونی را اضافه کنید

آب انار، رب انار و دانه‌های انار را به خورش انار مسما اضافه کنید
بعد از ۱۵ دقیقه از پخت مرغ‌ها، آب انار و رب انار را اضافه کنید. اجازه دهید مرغ به مدت ۱ ساعت دیگر بپزد و سس خورش مرغ ناردون، کاملا به خورد مرغ‌ها برود. در این مدت حرارت را بسیار کم کنید. در ۱۵ دقیقه پایانی، دانه‌های انار را اضافه کنید. خورش مرغ ناردون مازندرانی را به همراه برنج سفید آبکش یا برنج زعفرانی، سرو کنید. نوش جان!

در صورت تمایل رب انار و انواع آبمیوه مثل آب انار را می‌توانید به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار ملس و خوشمزه خانگی

روش تهیه مرغ ناردونی مجلسی شکم پر

طرز تهیه خورش مرغ ناردونی مجلسی شکم پر
درست کردن مرغ ناردونی به روش شکم‌پر با مغز گردو برای مهمانی‌ها، این غذا با مرغ را مجلسی‌تر و شیک‌تر می‌کند. برای شکم پر کردن مرغ با مواد خورش مرغ ناردون مازندرانی، موادی را که در روش بالا آورده‌ایم، لازم دارید. با این تفاوت که باید مرغ درسته استفاده کنید. در این روش، پوست مرغ را جدا و شکم آن را خالی کنید. روی مرغ را زردچوبه، نمک و فلفل بزنید و بمالید. سپس در یخچال بگذارید.
پیازها و سیر را سرخ کنید. رب گوجه و رب انار را اضافه کنید. دانه‌های انار، مقدار گردوی خرد شده و ادویه‌های دلخواه را در تابه تفت دهید. مرغ را بیرون بیاورید و این مواد را داخل شکم مرغ بریزید. سپس مرغ را در سینی فر بگذارید تا ۴۵ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بپزد. سپس آن را با برنج سرو کنید.

اگر می‌خواهید جوجه ناردونی شکم پر را در قابلمه بپزید، باید با پیاز داغ، رب گوجه، رب انار و ادویه‌های دلخواه یک سس درست کنید و مرغ شکم‌پر را در آن قرار دهید. مرغ را به مدت ۳ ساعت در قابلمه بگذارید تا بپزد. برای بیرون نریختن مواد داخل شکم مرغ، بهتر است آن را بدوزید یا از خلال دندان استفاده کنید. پاهای مرغ هم با نخ به هم ببندید.

حتما بخوانید  ۶ رژیم لاغری سریع بدون عوارض که از نظر علمی مورد تایید قرار گرفته‌اند

مغز گردو را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات مهم برای تهیه خورش مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی

طرز تهیه خورش مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی+نکات خورش ناردون سایر شهرها

  • درست کردن خورش مرغ ناردون مخصوص شب یلدا با غاز، اردک و بوقلمون یا قسمت‌های مختلف مرغ یا حتی مرغ درسته و کامل هم امری سلیقه‌ای است و بسته به ذائقه شما دارد.
  • برخی افراد از آلو بخارا در طبخ این خورش استفاده می‌کنند و برخی دیگر علاوه بر رب‌ انار، رب گوجه فرنگی هم به این خورش اضافه می‌کنند.
  • اگر رب انار و آب انار شما ترش است می‌توانید از یک قاشق غذاخوری شکر یا چند عدد آلو بخارا برای ملس کردن طعم خورش مرغ ناردون استفاده کنید. آلو بخارا و شکر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.
  • در برخی مناطق به خصوص در شهرهای مازندران از بادمجان قلمی سرخ شده هم برای درست کردن خورش مرغ ناردون زعفرانی مخصوص شب یلدا استفاده می‌کنند. بادمجان‌ها را بعد از پوست گرفتن نمک بزنید و بعد از شستن سرخ کنید. بادمجان‌ها را در ۱۰ دقیقه پایانی پخت به خورش مرغ ناردون اضافه کنید.
  • خورش مرغ ناردون یک خورش ملس با سس غلیظ است و نباید آبکی باشد.
  • برای این‌که رنگ دانه‌های انار تغییر نکند و قرمزی خود را از دست ندهند، بعد از اضافه کردن دانه‌های انار درب قابلمه خورش را نگذارید.
  • دانه‌های انار اگر به مدت بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند، رنگشان سفید خواهد شد. بنابراین، دانه‌های انار را در مراحل پایانی پخت، به خورش اضافه کنید.
  • بهتر است از رب انار طعم ملس استفاده کنید. در این صورت دستتان باز است که اگر می‌خواهید مرغ ناردونی زعفرانی را ترش سرو کنید، کمی آبغوره یا آب نارنج به آن اضافه کنید و اگر می‌خواهید طعم رو به شیرین داشته باشد، مقداری شکر به آن بیفزایید.
  • استفاده از پودر گلپر، می‌تواند عطر فوق‌العاده‌ای به مرغ ناردونی زعفرانی شما بدهد و افزودن آن اختیاری است. آبغوره، آب نارنج و پودر گلپر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش مرغ ناردون

طرز تهیه خورش مرغ ناردون زعفرانی مازندرانی+نکات خورش ناردون سایر شهرها

چه چاشنی‌هایی باعث خوشمزه‌تر شدن خورش مرغ ناردونی شمالی می‌شود؟

اضافه کردن مقداری مغز گردو به خورش مرغ ناردونی زعفرانی مازندرانی یا مرغ ناردونی شمالی هم به ذائقه شما بستگی دارد. گیلانی‌ها معمولا به خورش مرغ ناردون، گردو اضافه می‌کنند. در این صورت نصف فنجان گردوی آسیاب شده را در مرحله سرخ کردن پیازها به آن‌ها اضافه دهید و کمی تفت دهید تا خورش مرغ ناردونی با گردو داشته باشید. 

چه سبزی‌هایی در تهیه مرغ ناردونی استفاده می‌شود؟

استفاده از سبزی‌های معطر برای درست کردن مرغ ناردونی مجلسی کاملا اختیاری است. گیلانی‌ها گاهی به خورش مرغ ناردون، سبزی معطر اضافه می‌کنند و آن را تبدیل به یک خورش خوشمزه دیگر می‌کنند. در صورتی که به سبک گیلانی‌ها به خورش مرغ ناردون مقداری سبزی معطر شامل تره، گشنیز، جعفری و نعناع هم اضافه کنید. در آن صورت این خورش تبدیل به خورش اناربیج یا آنار آویج می‌شود که بسیار شبیه به خورش فسنجان است. تنها تفاوت خورش اناربیج با خورش فسنجان اضافه کردن سبزی معطر به آن است.

کالابرگ الکترونیک