۱۰ نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی در روز جهانی شهروندان بازنشسته

۱۰ نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی در روز جهانی شهروندان بازنشسته


28 مرداد 1398 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی در روز جهانی شهروندان بازنشسته

«بازنشستگی» یک برهه مهم در زندگی زنان و مردانی است که سال‌ها شاغل بوده‌اند و در اجتماع به صورت فعال حضور داشته‌اند و حالا خانه‌نشین شده‌اند. برخی این دوره را با یک برنامه‌ریزی منظم سپری می‌کنند و از آن لذت فراوان می‌برند و برخی هم گاهی دچار سردرگمی می‌شوند. در اکثر کشورهای دنیا بازنشستگی مقطعی از زندگی برای بازیابی سلامت، استراحت، وقت‌گذرانی با دوستان و فامیل و البته سفر کردن است. روز ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) هر سال روز جهانی «شهروندان بازنشسته» است. اگر دوران بازنشستگی را می‌گذرانید یا در میان اطرافیان‌تان یک شخص بازنشسته دارد، با مجله کوروش باشید تا در مقاله‌ای که از سایت تخصصی سفر  Thinking Of Travel انتخاب کرده‌ایم، ۱۰ نکته‌ که در سفر انفرادی یا سفر با تور در دوران بازنشستگی باید به آن‌ها توجه کرد را با شما در میان بگذاریم.

برنامه‌ریزی داشته باشید

 

10 نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی در روز جهانی شهروندان بازنشسته

 

حتی اگر با تور سازمان در دوران بازنشستگی مسافرت می‌کنید هم باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. معمولا سازمان بازنشتگی به عنوان پاداش بازنشستگی تسهیلاتی را در این زمینه در نظر می‌گیرد. گاهی اوقات سفر کردن به تنهایی یا با تور به نظر افراد به خصوص در دوران بازنشستگی کاری سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. اما خبر خوب این است که اگر برنامه‌ریزی داشته باشید با رعایت مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانید یک سفر خوب و به یاد ماندنی را در دوران بازنشستگی تجربه کنید. به یاد داشته باشید که سفر کردن چه به صورت فردی یا با تور در دوران بازنشستگی یکی از بهترین و مفیدترین تفریحات برای حفظ روحیه و زندگی سالم و پرنشاط است. برای این‌که یک سفر ایمن و شاد را سپری کنید عمل کردن به نکات زیر ضروری است. می‌توانید یک اپلیکیشن برنامه‌ریزی سفر هم روی گوشی موبایل هوشمند یا تبلت خود نصب کنید. برای مثال اپلیکیشن Tripadvisor که برای هر دور سیستم عامل اندروید و iOS طراحی شده یک لیست کامل از تمامی جذابیت‌های مشهور و گاهی مهجور تمام کشورهای دنیا، از رستوران‌ها، هتل‌ها گرفته تا هاستل و مکان‌های اجاره‌ای برای تعطیلات را در خود جای‌داده است. می‌توانید با ذخیره کردن مکان‌های موردعلاقه‌تان در قسمت جدید « ویژگی سفرها» برنامه‌ریزی شخصی شده خود را ایجاد کنید.

 

۱- از اپلیکیشن‌های سفر یا نقشه کاغذی استفاده کنید

 

10 نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی در روز جهانی شهروندان بازنشسته

 

برای‌ این‌که از سفر انفرادی یا با تور دوران بازنشستگی لذت ببرید و استرس کمتری متحمل شوید، بهتر است از تکنولوژی روز سایت‌ها و اپلیکیشن‌های سفر استفاده کنید. بهترین اپلیکیشن‌های سفر ایرانی را جستجو و روی دستگاه هوشمند همراه خود نصب کنید. بسیاری از سایت‌‌ها و اپلیکیشن‌‌های کاربردی سفر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد مسن‌تر و بازنشسته هم به راحتی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و پیچیدگی خاصی ندارند. در این سایت و اپلیکشن‌های سفر می‌توانید بلیت رزرو کنید، اطلاعات شهرها و کشورهای مختلف را بخوانید و از ساعت پرواز و رسیدن هواپیما یا سایر وسایل نقلیه مطلع شوید. در اغلب اپلیکیشن‌ها نقشه‌هایی به صورت آفلاین وجود دارند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و بسیاری از مسیرهای مقصد مورد نظرتان را بدون نیاز به اینترنت پرسرعت یا در زمان‌هایی که برای دسترسی به اینترنت محدودیت دارید، پیدا کنید. می‌توانید روی دستگاه تلفن همراه‌تان دستگاه GPS نصب کنید و به راحتی در سفر مسیریابی کنید. اگر فرد بازنشسته‌ای در اطراف‌تان دارید که در استفاده از نقشه‌های کاغذی راحت‌تر است و زیاد با تکنولوژی روز راحت نیست، برای او نقشه کاغذی تهیه کنید. بسیاری از سایت‌های سفر این امکان را به شما می‌دهند تا از نقشه‌های مکان‌های مختلف پرینت بگیرید.

 

۲- الویت بندی کنید

 

اگر چه در حال حاضر افراد بازنشسته تواناتر و آگاه‌تر از گذشته شده‌اند اما مسئله اینجاست که برخی محدودیت‌ها و موانع گریزناپذیرند و به ناچار باید با آن‌ها کنار آمد. بهتر است انتظارات خود را الویت بندی کنید. الویت‌بندی چشم‌داشت‌ها و انتظارات از خودتان در هر سنی که هستید بخش مهمی از برنامه سفر است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- کمتر پیاده‌روی کنید، بیشتر استراحت کنید

 

اگر مشکل حرکتی دارید یا در راه رفتن مشکل دارید بهتر است از سرویس‌ها و خدمات مخصوص آژانس‌های مسافرتی، هتل، اقامتگاه یا مهمانسراها برای افرادی که مشکل حرکتی دارند استفاده کنید. مثلا هنگام رزو بلیت هواپیما یا قطار قید کنید که نیاز به ویلچر دارید. اگر سابقه زمین خوردن دارید، به خصوص زمانی که تنها هستید، کمتر راه بروید. همیشه آب آشامیدنی همراه داشته باشید و زمانی را هم برای استراحت در نظر بگیرید تا تجدید قوا کنید. در مجموع بهتر است افرادی که دوران بازنشستگی را سپری کنند حتما با یک همراه به سفر بروند، سفر با همسر، دوست، نوه یا خواهر و برادر برای این افراد هم لذت‌بخش‌تر و همین ایمن‌تر است.

 

خواندن این مطالب هم توصیه می‌شود:

 

۴- تاخیرها را در نظر بگیرید

 

در حالی که در بسیاری از کتابچه‌های راهنمای سفر یا موزه‌ها آمده که مثلا مدت زمان بازید از یک مکان دو ساعت به طول می‌انجامد، اما شما باید معمولا زمان بیشتری برای این فعالیت‌ها در نظر بگیرید. به این ترتیب وقت بیشتری دارید که استراحت کنید و تاخیر احتمالی تاکسی، مترو، آسانسور و شلوغی پله‌ها را جبران کنید.

 

۵- در مسیرهای طولانی توقف و استراحت کنید

 

اگر با اتومبیل سفر می‌کنید زمان سفرتان بیشتر از ۴ ساعت نباید باشد. اگر مجبورید مدت زمانی بیشتری در مسیر باشید بهتر است زمانی را برای استراحت، دراز کردن پاها و استراحت دادن به آن‌ها و حتی گرفتن یک دوش آب گرم اختصاص دهید و تمام مسیر را یکسره طی نکنید. اگر سفر هوایی را انتخاب کرده‌اید از پروازهایی استفاده کنید که بدون توقف و مستقیم باشند. شاید این پروازها گران‌تر باشند اما به استرس و خستگی کمترش می‌ارزد. اگر از سفرهای هوایی می‌ترسید و یا تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید از سایر روش‌های حمل و نقل و سفر استفاده کنید.

 

۶- با دقت چمدان ببندید

 

اگر در خانواده فرد بازنشسته دارید و قصد دارید با هم به سفر بروید وسایلی مانند نسخه‌های پزشکی، دفترچه درمانی، داروهای فرد بازنشسته و شماره تلفن پزشک متخصص او، وکیل و نیز شماره تلفن سایر افراد خانواده را همراه داشته باشید. برای راحتی بیشتر لباس مناسب فصل به اندازه کافی بردارید اما سبک بودن چمدان را هم در نظر بگیرید تا مجبور نباشید مدت زمان زیادی دنبال یک وسیله بگردید. در سفر با یک فرد مسن‌تر به جای ساک و کیف‌دستی سنگین بهتر است از چمدان‌های سبک و چرخ‌دار استفاده کنید. اگر هم بازنشسته شما قصد دارد با تورهای مربوط به بازنشستگان سفر کند تمام این موارد را به کمک هم رعایت کنید.

 

۷- از تخفیف‌ها و خدمات ویژه مخصوص بازنشستگان استفاده کنید

 

10 نکته مهم برای سفر و تور دوران بازنشستگی در روز جهانی شهروندان بازنشسته

 

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و ایرلاین‌ها خدمات و تخفیفات ویژه‌ای برای افراد بازنشسته و سفرهای بازنشستگی در نظر می‌گیرند. تقریبا تمام خطوط هوایی به فرزندان یا همراهان افراد بازنشسته و مسن اجازه می‌دهند تا پای پرواز فرد را همراهی کنند و در اختیار افراد کم‌توان ویلچر قرار می‌دهند. برخی آژانس‌های مسافرتی و سازمان‌ها و ادارات هم بلیت‌های تخفیف‌دار و اقامتگاه با تخفیف ویژه در اختیار افراد بازنشسته قرار می‌دهند که باید در مورد چگونگی استفاده از آن‌ها تحقیق کنید. از سوی دیگر یارانه سفر بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گزینه خوبی است که بد نیست در مورد آن کمی تحقیق و جستجو کتید و از مزایای آن استفاده کنید. سفر کارت بازنشستگان یکی دیگر از تسهیلاتی است که معمولا ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف برای کارکنان بازنشسته خود در نظر می‌گیرند. این موارد را از کانال بازنشستگان کشوری و سایت سازمان بازنشستگی هم می‌توانید پیگیری کنید.

 

۸- خودتان را بیمه کنید

 

بیمه سفر به خصوص برای افرادی که دوره بازنشستگی را سپری می‌کنند یک گزینه مهم در سفر است. بیمه بودن در سفر استرس سفر را در صورت رخدادهای احتمالی و غیر قابل پیش‌بینی سفر کاهش می‌دهد. در این صورت مجبور نیستید به خاطر پیشامدهای احتمالی سفر دوران بازنشستگی را نیمه کاره رها کنید.

 

۹- همراه داشتن نشانی و مشخصات برای کسانی که به آلزایمر دچارند

 

اگر قرار است با یک فرد بازنشسته که مبتلا به آلزایمر است سفر کنید لازم است برخی نکات را حتما رعایت کنید. در وهله نخست یادتان باشد نام و نشانی و آدرس و شماره تلفن خودتان یا سایر اعضای فامیل را روی یک برگه بنویسید و به صورت یک دستبند شناسایی روی دست فرد ببندید تا در صورت گم کردن همدیگر یا حواس‌پرتی فرد به راحتی بتوانید او را پیدا کنید. به این ترتیب نه شما گیج و سردرگم می‌شوید و نه فرد بازنشسته عصبی و به هم ریخته می‌شود.

 

۱۰- پیش از سفر نزد پزشک‌تان بروید

 

قبل از رفتن به سفر حتما سری به پزشک متخصص خودتان بزنید و یک چکاپ انجام دهید. شاید لازم باشد برای سفر به برخی کشورها واکسن بزنید، یا دوز و مقدار و نوع برخی داروهایتان را تغییر بدهید، پس حتما مسئله سفر را با پزشک خود در میان بگذارید. علاوه بر این در مورد تغذیه مناسب در سفر با توجه رژیم غذایی که دارید از پزشک خود سوال کنید و در طول سفر به آن عمل کنید.

حتی اگر به عنوان یک فرد بازنشسته سفر می‌کنید یا قرار است که در سفر با یک فرد بازنشسته همراه باشید، یادتان باشد در صورتی که موارد فوق را رعایت کنید می‌توانید یک سفر دوارن بازنشستگی ایمن و شاد را تجربه کنید.

 

این مطلب هم برایتان مفید است:

 

کالابرگ الکترونیک