طرز تهیه ساده خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ و برگ سیر تازه

طرز تهیه ساده خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ و برگ سیر تازه


24 آذر 1397 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ساده خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ و برگ سیر تازه

خورش سیر قلیه جزو انواع خورشت با مرغ و یک غذا با مرغ ساده شمالی است که با برگ سیر تازه درست می‌شود. پاییز و زمستان فصل سیر تازه است و می‌توان با برگ سیر تازه غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ و البته بدون بوی سیر تهیه کرد. «سیر قلیه» یا سیر چغرتمه یک خورش خوشمزه گیلکی است که در فصل زمستان حداقل هفته‌ای یک بار سر سفره گیلانی‌ها حاضر و یکی از غذاهای شام شب یلدا در این استان است. کالری خورش سیر قلیه با این روش پخت چندان زیاد نیست و با خیال راحت می‌توانید آن را میل کنید. طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ

 

طرز تهیه ساده خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ و برگ سیر تازه

 

مدت زمان آماده‌سازی و پخت: ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

 

لپه: ۱و ½ پیمانه

برگ سیر: ۶ پیمانه (برگ سیر بعد از سرخ شدن نصف می‌شود پس در استفاده از آن دست و دلباز باشید)

پیاز: ۲ عدد

تخم‌مرغ: ۵ عدد

مرغ: ۶۰۰ گرم سینه یا ران (می‌توانید با جای گوشت مرغ از گوشت اردک و غاز هم استفاده کنید)

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

 

طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ

 

طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی با مرغ و برگ سیر تازه یا حبه سیر

 

طبق روال درست کردن تمام خورش‌هایی که حبوبات هم دارند بهتر است از شب قبل لپه‌ها را بخیسانید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. آب لپه‌ها را چند بار عوض کنید. قبل از پخت خورش سیر قلیه با مرغ ابتدا لپه‌ها، را به صورت جداگانه بپزید اما مراقب باشید له نشوند. سپس برگ‌های سیر را که از قبل شسته‌اید و آب‌شان گرفته شده را ریز خرد کنید. در واقع اندازه برگ سیرهای خرد شده باید مثل سبزی خورشتی باشد.

پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و کمی تفت دهید تا سبک شود. حالا برگ سیرهای خرد شده را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و هر دو را با هم سرخ کنید تا حسابی سبک و طلایی شوند. مراقب باشید برگ‌های سیر نسوزد و سیاه نشود. بعد از سرخ شدن سیر و پیاز، تخم‌مرغ‌ها را با سیر و پیاز تفت داده شده اضافه کنید و همراه با آن‌ها سرخ کنید. قبل از هم زدن تخم‌مرغ‌ها اجازه دهید کمی خودشان را بگیرند و سپس هم بزنید. حالا لپه‌هایی را که به صورت جداگانه پخته بودید به ترکیب سیر، پیاز و تخم‌مرغ اضافه کنید.

 

 طرز تهیه دقیق خورش سیر قلیه گیلانی+کالری خورش سیر قلیه

 

مرغ را به صورت جداگانه همراه با کمی زردچوبه، نمک و فلفل و یک عدد پیاز بپزید. اگر از مرغ کوچک یا اردک استفاده می‌کنید می‌توانید بعد از شستن و تمیز کردن به صورت درسته آن را بپزید و در خورش استفاده کنید. بهتر است ابتدا مرغ را با آب خالی بپزید، وقتی آب به جوش آمد کف روی آب مرغ را بگیرید و بگذارید دوباره مرغ همراه با پیاز، فلفل، زردچوبه و نمک بپزد. وقتی که مرغ‌ها کاملا پخت آن‌ها را در یک ظرف جداگانه سرخ کنید. حالا مرغ‌های سرخ شده را به مواد سیر و تخم‌مرغ و پیاز اضافه کنید. برای آب خورش از آب مرغی که دارید استفاده کنید. آب مرغ را هم به مواد فوق اضافه کنید و اجازه دهید خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ خوب جا بیفتد و به روغن بیفتد. برای چاشنی این خورش می‌توانید از دو قاشق غذاخوری آبغوره استفاده کنید. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ یک خورش کم آب است پس هم در ریختن آب مرغ روی خورش دقت کنید و هم اجازه دهید آب آن کم شود. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را با برنج و ترب سفید و انواع ترشی و سالاد و زیتون سرو کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

یک روش متفاوت طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی

 

خورش سیر قلیه گیلانی را به یک روش دیگر هم می‌توانید بپزید. گوشت را پس از تفت دادن با آبغوره طعم‌دار کنید و همراه با لپه‌هایی که از شب قبل خیسانده‌اید بپزید. سپس برگ سیر خرده شده را سرخ کرده و با تخم‌غ هم زده کمی دیگر تفت دهید. ترکیب برگ سیر به گوشت اضافه می‌شود و خورش تا زمانی که جا بیفتد و به روغن بیفتد روی شعله ملایم گاز می‌پزد.

 

کالابرگ الکترونیک