۲ طرز تهیه پاناکوتا خرمالو ساده و دو رنگ برای شب یلدا

۲ طرز تهیه پاناکوتا خرمالو ساده و دو رنگ برای شب یلدا


8 آذر 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

پاناکوتا خرمالو یک دسر شیک و مجلسی برای شب یلدا، مهمانی و تولد است. این دسر خرمالو پاییزی و خوشمزه در عین متفاوت بودن به روشی ساده و کم هزینه درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه دسر پاناکوتا خرمالو به دو روش ساده و دو رنگ را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه دسر خرمالو پاناکوتا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر ژلاتین ۱۵ گرم
خامه ۴۰۰ گرم
شیر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
خرمالو ۴ یا ۵ عدد

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی دسر پاناکوتا خرمالو: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه پاناکوتا خرمالو برای شب یلدا

مراحل طرز تهیه پاناکوتا خرمالو برای شب یلدا

دسر پاناکوتا خرمالو، یکی از دسرهای خوشمزه و ساده مخصوص فصول سرد سال است که برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها مخصوصا شب یلدا بسیار مناسب است. این دسر با پوره میوه خرمالو و ژلاتین نیاز به پخت و پز  و فر ندارد و به روش یخچالی می‌توانید آن را تهیه کنید. در ادامه مراحل تهیه این مدل دسر یخچالی با خرمالو و ژلاتین را دنبال کنید.

مرحله اول: پودر ژلاتین را آماده کنید

برای درست کردن دسر خرمالو با ژلاتین باید ابتدا پودر ژلاتین را روی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوشیده خنک بپاشید و اجازه بدهید چند دقیقه در همین حالت بماند. سپس به روش بن ماری روی حرارت کتری یا سماور ژلاتین را آب کنید. مرتب ژلاتین را هم بزنید و در نهایت یک محلول شفاف به دست بیاورید. ژلاتین باید کاملا در آب حل شود تا در دسر تکه تکه نشود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع پودر ژله و ژلاتین را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه دسر پاناکوتا را آماده کنید

در یک شیرجوش یا قابلمه خامه، شیر، شکر و وانیل را بریزید و با همزن دستی هم بزنید. قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و مرتب ترکیب را هم بزنید. درست کردن این دسر با خامه و شیر کمی حساس است چون خامه نباید بجوشد پس همین که شکر حل شد و مخلوط گرم شد، شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پیتزا پپرونی خانگی با سس مخصوص و خمیر ویژه

در صورت تمایل می‌توانید خامه، شیر و شکر را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: پاناکوتا خرمالو را در یخچال بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا خرمالو، خرمالوها را پوست بگیرید و هسته‌های آن را جدا کنید. خرمالوها را در دستگاه غذاساز یا مخلوط کن میکس کنید. سپس خرمالوهای پوره شده، ژلاتین آماده شده و مخلوط خامه و شیر و شکر را با هم مخلوط کنید و با همزن دستی خوب هم بزنید. دسر پاناکوتا خرمالو شما آماده است. آن را در ظرف مورد نظرتان برای سرو یا در قالب‌های تک‌نفره بریزید و به مدت ۳ الی ۴ ساعت در یخچال نگه دارید تا دسر خوب خودش را بگیرد. بعد از سفت شدن پاناکوتا خرمالو، آن را سرو کنید.

طرز تهیه دسر پاناکوتا خرمالو دو رنگ

طرز تهیه دسر پاناکوتا خرمالو دو رنگ 

یک روش دیگر برای تهیه دسر پاناکوتا با خرمالو، این است که خرمالوهای پوره شده را با خامه و شیر و شکر ترکیب نکنید. برای اینکه دسر پاناکوتا دو رنگ داشته باشید، یک لایه از ترکیب خامه و شیر و شکر را در ظرف سرو بریزید و اجازه دهید این لایه در یخچال چند ساعت بماند تا ببندد و سفت شود. سپس لایه دوم که خرمالوی پوره شده است را به آن اضافه کنید.

می‌توانید لایه‌های بیشتری هم اضافه کنید. در این لایه‌ها می‌توانید از خامه، بیسکویت خرد شده، ژله، شکلات،‌ انواع مغزها و … استفاده کنید. مثلا برای مناسبت‌هایی مثل شب یلدا می‌توانید ژله انار درست کنید و وقتی لایه پاناکوتا خودش را گرفت و مایع ژله انار خنک شد، روی هر کدام از ظرف‌های پاناکوتا، مقداری از مایه ژله انار بریزید. در این صورت باید دسر پاناکوتا خرمالو سه لایه یا چند لایه را به مدت ۳ الی ۴ ساعت دیگر در یخچال نگه دارید تا ژله خودش را بگیرد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتا وانیلی با ژله انار برای شب یلدا

ایده‌هایی برای تزیین پاناکوتا خرمالو یخچالی

برای تزیین دسر پاناکوتا خرمالو می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

  • می‌توانید مقداری شکلات رنده شده  روی دسر پاناکوتا خرمالو بریزید و به این ترتیب این دسر آسان و کم هزینه را حسابی شیک و مجلسی کنید.
  • اگر بستنی دوست دارید، برای یک لایه دسر پاناکوتا یک اسکوپ بستنی با طعم مورد علاقه‌تان را بریزید. طرز تهیه انواع بستنی را بلد هستید؟ شما می‌توانید انواع بستنی را به روش‌های تلفنی، اینترنتی و حضوری از افق کوروش بخرید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری کیک خرد شده اسفنجی ساده یا شکلاتی یا مقداری بیسکویت خرد شده، مقداری دانه انار و حتی کمی مغز آجیل مورد علاقه‌تان با هر طعمی که دوست دارید روی لایه بالایی دسر بریزید. انواع مغز آجیل، کیک و بیسکویت را به روش‌های تلفنی، اینترنتی و حضوری از افق کوروش بخرید.
  • استفاده از خامه فرم گرفته روی پاناکوتا به همراه ترافل رنگی و شکلات چیپسی و … هم یک روش جذاب برای تزیین پاناکوتا خرمالو است.
حتما بخوانید  طرز تهیه ترافل خرما مرحله به مرحله بدون نیاز به پخت

نکات طرز تهیه دسر پاناکوتا با خرمالو

  • مقدار شکر برای درست کردن انواع دسر پاناکوتا به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دوست ندارید دسر زیاد شیرین باشد مقدار شکر را کمتر بریزید.
  • اگر برای درست کردن دسر پاناکوتا از خامه فرم گرفته استفاده می‌کنید شکر را از مواد لازم حذف کنید.
  • ژلاتین حل شده را نباید داخل شیر جوشیده یا در حال جوش بریزید چون در این صورت شیر می‌برد و خراب می‌شود.
  • دسر پاناکوتا را به صورت تازه مصرف کنید چون در صورت ماندن، طعم آن تغییر می‌کند و بد مزه می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دسر پاناکوتا خرمالو

چرا پاناکوتا خرمالو سفت می‌شود؟

استفاده از ژلاتین علاوه بر رنگ شفاف و درخشان دادن به دسر، باعث زودتر سفت شدن دسر پاناکوتا می‌شود. اگر میزان ژلاتین را زیاد در نظر بگیرید، دسر پاناکوتا خرمالو شما خیلی سفت می‌شود.

چرا دسر پاناکوتا نمی‌بندد؟

اگر بعد از چند ساعت از قرار دادن دسر پاناکوتا خرمالو در یخچال، پاناکوتا خودش را به‌ خوبی نگرفته و سفت نشده باشد. در این صورت احتمالا ژلاتین به‌ خوبی در شیر حل نشده یا شیر را به مرحله جوشیدن رسانده‌اید. پس مراقب این دو نکته مهم باشید.

برای خوشرنگ شدن دسر پاناکوتا خرمالو چه کنیم؟

اگر می‌خواهید لایه مربوط به خرمالو، رنگ نارنجی‌تری داشته باشد، می‌توانید کمی زعفران حل شده یا کمی رنگ خوراکی به پوره خرمالو اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک