۳ طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ و گوشت تکه ای و قلقلی

۳ طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ و گوشت تکه ای و قلقلی


28 آذر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ و گوشت تکه ای و قلقلی

نار پلو یا انار پلو یک غذا با مرغ است که با گوشت گوسفندی و گوشت چرخ کرده هم آن را درست می‌کنند. انار پلو از جمله پلوهای ایرانی خوشمزه است که در شهرهایی مثل قزوین و شیراز به نام انار پلو قزوینی و انار پلو شیرازی بسیار محبوب است. انار پلو افغانی هم یکی از غذاهای مشهور افغانستانی است. طرز تهیه انار پلو مجلسی به چند روش با مرغ و گوشت برای شام شب یلدا و نکات پخت و خوشمزه شدن انار پلو را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه انار پلو مجلسی با مرغ به روش قزوینی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
انار دانه شده ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
سینه یا فیله مرغ ۷۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
آب جوش ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
گشنیز تازه و ساطوری خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته ۲۰ گرم
خلال بادام ۲۰ گرم
کشمش ۳۰ گرم (اختیاری)
کره ۱۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت انار پلو با مرغ: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ

مراحل طرز تهیه انار پلو مجلسی با مرغ

انار پلو یکی از غذاهای خوشمزه، خوشرنگ و سنتی ایرانی است که در فصل پاییز و به ویژه برای مناسبت‌های خاص مثل شام شب یلدا در شهرهایی تهیه و سرو می‌شود. برای آموزش جزییات روش تهیه انار پلو، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد انار پلو را آماده کنید

برای طرز تهیه انار پلو با رب انار مجلسی ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید. برنج را با مقداری آب نمک به مدت ۳۰ دقیقه بخیسانید. گوشت فیله یا سینه مرغ را به خوبی بشویید و خرد کنید. کشمش، خلال پسته و خلال بادام را هم در ظروف جداگانه خیس کنید.

در صورت تمایل گوشت مرغ برنج، کشمش پلویی، خلال پسته و خلال بادام را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: مرغ را آماده کنید

یک عدد پیاز را خرد کرده و در یک قابلمه همراه با مقداری روغن تفت دهید. پیازها که سبک شدند، تکه‌های مرغ را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید رنگ مرغ تغییر کند. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد مرغ بروند. به اندازه ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ بپزد و نرم شود.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد، روغن و انواع ادویه مثل زردچوبه، فلفل سیاه و … را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: مرغ پخته را ریش ریش یا خرد کنید

زمانی که سینه مرغ کاملا پخت، اجازه دهید کمی سرد شود. سپس آن را ریش ریش یا مکعبی خرد کنید. یک عدد پیاز دیگر را به صورت خلالی خرد کنید و در مقداری کره تفت دهید تا سبک و طلایی شود. برای این‌ که کره نسوزد و سیاه نشود، کمی روغن مایع به کره در حال آب شدن روی حرارت اضافه کنید. سپس تکه‌های سینه مرغ ریش شده یا مکعبی خرد شده را به پیاز در حال تفت اضافه کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کله پاچه خوشمزه به روش طباخی + ترکیب ادویه

در صورت تمایل کره را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه انار پلو را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه انار پلو با مرغ، مایه انار پلو را آماده کنید. بعد از حدود یک دقیقه که از تفت دادن مرغ‌های ریش ریش شده گذشت، رب انار (طرز تهیه رب انار)، گشنیز تازه ساطوری شده، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر تخم گشنیز را به مرغ‌ها اضافه کنید و باز هم تفت دهید. می‌توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده روی مرغ‌ها بریزید. در ۲ دقیقه پایانی تفت دادن، دانه‌های انار (روش‌های دان کردن انار) را اضافه کنید و تفت دهید. سپس حرارت را قطع کرده و مایه انار پلو را کنار بگذارید.

زعفران و رب انار را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا+انار پلو شیرازی و قزوینی

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

بعد از آماده کردن مایه انار پلو، در یک قابلمه تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس برنج را طبق روال همیشه در آب جوش، نیم‌پز و آبکش کنید. برای این‌که انار پلو شما شفته نشود، برنج را به اصطلاح «دان» آبکش کنید، همین‌ که روی دانه‌های برنج، یک ترک افتاد، زمان آبکش کردن برنج است. یک روش دیگر این است که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت فشار دادید، اطراف دانه برنج، نرم و مغز آن کمی خام باشد.

مرحله ششم: انار پلو را دم بگذارید

برای تهیه ته دیگ انار پلو مجلسی با مرغ می‌توانید از نان یا سیب‌زمینی استفاده کنید. مقداری روغن مایع کف قابلمه بریزید و بعد از این‌ که داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان را کف قابلمه بچینید. یک لایه از برنج آبکش شده را کفِ قابلمه ریخته، سپس مایه انار پلو را روی برنج بریزید. بقیه مایه را به همین ترتیب، لا به لای برنج بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود.

برنج که بخار کرد کره را با ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع، روی حرارت ملایم داغ کنید. زمانی‏ که بخار برنج بلند شد، آن را روی برنج بریزید. بقیه زعفران را هم در گوشه‌ای از برنج بریزید و درِ قابلمه را بگذارید. حرارت را ملایم کنید تا انار پلو به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله هفتم: خلال پسته و بادام و کشمش را آماده کنید

 در فاصله دم کشیدن انار پلو، کشمش پلویی، خلال پسته و خلال بادام را آبکش کنید. سپس خلال پسته، خلال بادام و کشمش را به طور جداگانه در روغن یا کره روی حرارت ملایم برای چند ثانیه تفت دهید.

مرحله آخر: انار پلو را سرو کنید

بعد از پختن انار پلو، کمی کره یا روغن روی انار پلو بریزید و آن را به آرامی هم بزنید. سپس انار پلو را در ظرف مخصوص سرو بریزید و روی آن را با خلال پسته و بادام و کشمش تزیین و سرو کنید. انار پلو را با سالاد شیرازی، انواع ترشی‌ و سبزی خوردن یا ماست دلخواه نوش جان کنید.

ترشی و ماست را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه انار پلو با گوشت تکه‌ای

طرز تهیه انار پلو با گوشت تکه‌ای 

برای تهیه انار پلو با گوشت، باید گوشت‌ (ترجیحا گوشت ران گوسفند) را به صورت تکه‌ای خرد کنید. در یک قابلمه، کمی روغن مایع بریزید و پیاز را خلالی خرد کنید. گوشت گوسفند را همراه مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و … به روغن اضافه کرده و روی حرارت ملایم تفت دهید تا آبِ گوشت کاملا کشیده و قهوه‌ای رنگ شود. به اندازه ۱ یا ۲ لیوان آب جوش به گوشت در حال سرخ شدن اضافه و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس حرارت را ملایم کنید تا گوشت به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزد.

پس از پخت، مقداری نمک به گوشت اضافه کرده و اجازه دهید آب گوشت کاملا کشیده شود. بعد از پخت گوشت، می‌توانید مثل روش بالا، مایه انار پلو را آماده کنید. به جای گوشت تکه‌ای، می‌توانید گوشت را بعد از پخت، ریش ریش کنید و به همراه دیگر مواد تفت دهید. در آخر مایه انار پلو با گوشت تکه‌ای یا گوشت ریش ریش شده را لابه‌لای برنج بریزید و آن را دم کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع هویج پلو به 2 روش شیرازی و تبریزی

گوشت گاو و گوساله و گوشت گوسفند را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده

یک روش دیگر برای تهیه انار پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده است. البته انار پلو شیرازی با مرغ هم به روش بالا مرسوم است. برای تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده باید مایه انار پلو را با گوشت چرخ کرده تفت داده در روغن، پیاز، کمی رب گوجه فرنگی و ادویه درست کنید.

یک روش هم این است که با گوشت چرخ کرده، کوفته‌های قلقلی درست کنید. به طور متداول‌، انار پلو با گوشت به روش مجلسی، به صورت کوفته قلقلی تهیه می‌شود.

برای طرز تهیه انار پلو مجلسی با کوفته قلقلی، ۱ عدد پیاز متوسط رنده شده و آب گرفته را با حدود ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده ترکیب کنید. سپس ۱ قاشق غذاخوری آرد نخودچی، مقداری نمک و ادویه (زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، فلفل پاپریکا) اضافه کنید و مواد را با دست ورز دهید تا چسبناک شوند.

در آخر، مایه گوشت چرخ کرده را به کوفته‌های کوچک به اندازه گردو یا فندق درآورید و در روغن سرخ کنید. سپس کوفته‌های قلقلی را روی انار پلوی ساده بریزید و سرو کنید. برای تزیین انار پلو هم دانه انار و خلال پسته و بادام تفت داده شده یک ایده عالی است.

گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پودر سیر، پودر فلفل پاپریکا و پودر فلفل قرمز را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه انار پلو مجلسی

طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا+انار پلو شیرازی و قزوینی

  • یک روش برای طرز تهیه انار پلو با مرغ این است که سینه مرغ را به قطعات مکعبی کوچک‌تر تقسیم کنید، یا به صورت نواری آن‌ها را برش بزنید. سپس مرغ را با ادویه‌هایی مثل فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران دم کرده، آب پیاز و … به مدت چند ساعت مرینیت کنید. بعد سینه مرغ نواری شده را به صورت حلزونی بپیچید و اگر به صورت مکعبی است، به همان شکل ساده، در روغن سرخ کنید. تکه‌های مرغ‌ را در تابه روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم شود و بپزد. در آخر بعد از دم کشیدن انار پلو تکه‌های مرغ مکعبی یا حلزونی را روی آن بچینید.
  • می‌توانید برای درست کردن انار پلو از کشمش هم استفاده کنید چون انار پلو قزوینی کشمش هم دارد. در این صورت همان‌طور که گفتیم کشمش را همراه با خلال پسته و بادام تفت دهید و روی انار پلو بریزید تا یک انار پلو آجیلی داشته باشید.
  • شیرازی‌ها از پوست خلال پرتقال هم برای طبخ انار پلو استفاده می‌کنند. در این صورت باید تلخی پوست پرتقال خلالی خرد شده را بگیرید و بعد با روغن یا کره تفت دهید.
  • استفاده از گشنیز بستگی به سلیقه شما دارد. قزوینی‌ها و شیرازی‌ها برای طرز تهیه انار پلو مجلسی قزوینی با مرغ شب یلدا از گشنیز هم استفاده می‌کنند.
  • به ادویه‌ انار پلو می‌توانید پودر تخم گشنیز هم اضافه کنید اما در صورت حذف آن هم مشکلی پیش نمی‌آید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن انار پلو شیرازی

طرز تهیه ساده انار پلو مجلسی با مرغ برای شام شب یلدا+انار پلو شیرازی و قزوینی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

انار پلو غذای کدام شهر است؟

انار پلو جزو غذاهایی است که به عنوان یک غذای قدیمی تقریبا در همه شهرهای ایران پخته می‌شود. اما اصالت انار پلو به شهر شیراز و شهر قزوین برمی‌گردد. در طرز تهیه انار پلو شیرازی، معمولا از کمی رب انار هم استفاده می‌شود و روی انار پلو با خلال پرتقال (علاوه بر خلال بادام و پسته) تزیین می‌شود. قزوینی‌ها هم معمولا در انار پلو از کشمش استفاده می‌کنند.

ادویه انار پلو چیست؟

زردچوبه و فلفل سیاه اصلی‌ترین ادویه‌های انار پلو هستند. اما از پودر تخم گشنیز و گاهی اوقات دارچین هم به عنوان ادویه انار پلو استفاده می‌شود.

چکار کنیم انار پلو شفته نشود؟

برای این‌که انار پلو شفته نشود برنج را کمی دان آبکش کنید.

 

کالابرگ الکترونیک