طرز تهیه مربای به مجلسی + فوت و فن های قرمز شدن مربای به

طرز تهیه مربای به مجلسی + فوت و فن های قرمز شدن مربای به


29 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای به مجلسی + فوت و فن براق و قرمز شدن مربای به

پاییز فصل درست کردن مربای به است. مربا به جزو انواع مربا مجلسی با رنگ قرمز و خوش‌رنگ است. اما مربای به چگونه درست می‌شود؟ دستور پخت مربا به زعفرانی مجلسی خوشرنگ و براق و شیشه‌ای و بدون شکرک و کپک تنها با ۱ کیلوگرم به و ۱ کیلوگرم شکر را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه مربا به شفاف و خوشرنگ زعفرانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
به ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل ۴ عدد
آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای به: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربا به غلیظ و شفاف با پیمانه

مراحل طرز تهیه مربا به غلیظ و شفاف با پیمانه

طریقه درست کردن مربای به نگینی یا مربای به رنده شده خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید، فقط کافی است طرز تهیه مربای به خوشرنگ و براق قرمز را قدم به قدم با ما رعایت کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه مربا به با پیمانه آشنا شوید.

مرحله اول؛ مقدمات تهیه مربا به

برای درست کردن مربای به باید میزان شکر و به یکسان باشد. اگر قصد دارید مثلا دو کیلوگرم میوه به برای درست کردن مربا استفاده کنید به دو کیلوگرم شکر هم نیاز دارد. در مجموع برای درست کردن مربای به بهتر است بیشتر از ۲ کیلوگرم به در هر وعده درست نکنید چون معمولا کیفیت مربا پایین می‌آید. اگر به مربای بیشتری نیاز دارید در چند وعده و هر بار ۲ کیلوگرم مربای به درست کنید.

مرحله دوم؛ خرد کردن به

مقدمات تهیه مربا به با مقدار دقیق به و شکر به کیلوگرم

برای درست کردن مربا به زعفرانی مجلسی ابتدا میوه‌های به را خوب بشویید و بعد از خشک شدن پوست بگیرید. بهتر است پوست میوه به را برای درست کردن مربا بگیرد. سپس دانه‌های به را هم جدا کنید و کنار بگذارید (دانه به را دور نریزید، خواص دانه به را می‌دانید؟). سپس به را به قطعات مکعبی ریز خرد کنید. اندازه به‌های خرد شده به سلیقه شما بستگی دارد.

مرحله سوم؛ پختن مربای به در قابلمه مسی یا روحی

در این مرحله از طرز تهیه مربا به خانگی بهتر است از قابلمه روحی یا همان روی یا قابلمه مسی ترجیحا سفید استفاده کنید. جنس قابلمه در براق و شفاف شدن رنگ مربا موثر است. در یک قابلمه روی یا مس سفید ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار سر پر آب را بریزید.

به‌های خرد شده را به آب داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مواد داخل قابلمه روی شعله زیاد گاز جوش بیایند. بعد از جوش آمدن درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید. ۱ ساعت صبر کنید تا مربا روی شعله ملایم گاز بپزد. برای درست کردن یک مربا به زعفرانی مجلسی نباید اجازه دهید تکه‌های به له شود. تکه‌های به باید در عین پخته شدن درسته و سالم باقی بمانند.

طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی+ نکات طلایی مربای براق،بدون شکرک و کپک

مرحله چهارم؛ طعم‌دار کردن مربای به با هل و افزایش غلظت آن

۳۰ تا ۴۵ دقیقه که از پخت مربا گذشت و تکه‌های به نرم شدند پوست دانه‌های هل را بگیرید و همراه با شکر به مربا اضافه کنید. برای قوام بیشتر مربای به ۳ یا چهار عدد دانه به را هم در قابلمه بریزید. اضافه کردن دانه به یکی از فوت و فن‌های طلایی قوام مربا به است.

حتما بخوانید  ۵ مدل طرز تهیه مرنگ یلدایی هندوانه، انار، پاپس مرنگ و ...

اجازه دهید مربا به مدت ۱ ساعت الی ۹۰ دقیقه روی شعله بسیار ملایم گاز بپزد. برای این‌که رنگ مربا به قرمز و خوش‌رنگ و براق شود در تمام طول پخت مربا باید درب قابلمه بسته باشد. پختن مربا به زعفرانی مجلسی خوشرنگ صبوری می‌خواهد پس برای برداشتن درب قابلمه عجله نکنید.

در صورت تمایل شکر و هل را به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ تست غلظت مربای به

مربای به باید به غلظت مناسب برسد تا شکرک نزند. برای تست غلظت مربای به یک روش آسان به شما یاد می‌دهیم. بعد از ۱ ساعت که از پخت مربا گذشت یک قطره از شهد مربا را با قاشق خشک و تمیز بردارید و در یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد به ته لیوان رسید و متلاشی نشد (مثل عسل) غلظت مربا به قوام کافی رسیده است. اما اگر شهد متلاشی شد مربا هنوز برای غلیظ شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. در این صورت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دیگر به مربا زمان بدهید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن سایر مواد به مربای به

در این مرحله از طرز تهیه مربای به نگینی باید بعد از این‌که مربا پخت و به غلظت مناسب رسید (یک بار دیگر تست غلظت را انجام دهید) ۲ قاشق غذاخوری گلاب، ۱ قاشق غذاخوری زعفران و ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو را به مربا اضافه کنید و اجازه دهید مربا دو جوش دیگر بزند و سپس شعله زیر مربا را خاموش کنید و اجازه دهید مربا سرد شود.

در صورت تمایل آبلیمو، زعفران و گلاب را به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ مربا به را در شیشه بریزید

اجازه دهید مربا در قابلمه درب بسته با دمکنی خنک شود و عرق نکند. بعد از سرد شدن مربا آن را در شیشه‌های تمیز و خشک شده درب‌دار بریزید.

ترفندهای قرمز شدن مربای به

ترفندهای قرمز شدن مربای به

  • برای قرمز شدن مربای به بعد از اینکه ترکیب به و آب به جوش آمد، یک دمکنی تمیز روی درب قابلمه بگذارید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید. بعد از ۵ دقیقه یک شعله پخش‌کن هم زیر قابلمه قرار دهید و صبر کنید مربا با حرارت بسیار کم به مدت یک تا دو ساعت بپزد. در زمان پخت مربای به اگر شربت مربا کم شد، باید هر ۳۰ دقیقه یک بار مربا را چک کنید و در صورتی که شربتش بیش از حد غلیظ شده بود، کمی آب جوش از کناره قابلمه به آن اضافه کنید و مجددا درب قابلمه را بگذارید تا رنگ مربای به قرمز شود.
  • یک ترفند دیگر برای قرمز و زرشکی شدن مربای به این است: پس از پختن مربای به، قابلمه مربا را شب تا صبح کنار بگذارید تا خوب خنک شود و سپس مربا را در شیشه بریزید. 
  • برخلاف تهیه سایر انواع مربا، درب قابلمه مربای به در تمام مدت پخت مربا باید بسته باشد تا مربای به قرمز و خوشرنگ شود.
  • برای قرمز شدن مربای به بهتر است از قابلمه مسی استفاده کنید. استفاده از قابلمه مسی موجب تیره و خوشرنگ شدن مربا به می‌شود.
    برای قرمز و خوشرنگ شدن مربای به از به‌های رسیده، سالم و کاملا زرد استفاده کنید.
  • برای خوشرنگ شدن مربا به بهتر است از زعفران استفاده نکنید، زیرا مربا عطر و طعم متفاوتی پیدا می‌کند و رنگ مربا به زردی می‌زند.

نکات طلایی درست کردن مربا به زعفرانی مجلسی بدون شکرک و کپک

نکات طلایی درست کردن مربا به زعفرانی مجلسی بدون شکرک و کپک

  • طرز تهیه مربای به رنده شده هم مثل مربای به نگینی است. در طرز تهیه این مدل مربای به، به جای خرد کردن میوه بهتر است آن‌ها را با پوست رنده کنید.
  • برای این‌که مربای به شکرک نزند اولین نکته این است که نیم ساعت که از پخت به گذشت و به نرم شد باید شکر را اضافه کنید چون شکر روی میوه‌ای که کاملا نپخته سفت می‌شود و همین باعث شکرک زدن مربا می‌شود. همچنین اگر شکر را در ابتدا اضافه کنید باعث سفت و لاستیکی شدن به‌ها می‌شود.
  • مقدار شکر و میوه باید برابر باشد مگر این‌که میوه مورد نظر خیلی شیرین باشد. در این صورت شکر کمتری استفاده کنید مثلا برای یک کیلوگرم میوه خیلی شیرین، ۸۰۰ گرم شکر کافی است به این ترتیب احتمال شکرک زدن مربا کمتر می‌شود. در طرز تهیه مربای به هم می‌توانید از ۸۰۰ یا ۹۰۰ گرم شکر به جای ۱ کیلوگرم شکر استفاده کنید.
  • باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود.
  • اگر مربای به زعفرانی مجلسی شما شکرک زد یک راه‌حل وجود دارد. مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • اضافه کردن آبلیمو به مربا به و سایر انواع مربا در مرحله پخت احتمال شکرک زدن آن را کاهش می‌دهد.
  • اگر مربای به زعفرانی مجلسی روی شعله بسیار ملایم گاز پخته شود و در طول پخت درب قابلمه را زیاد برندارید مربای شما شکرک نمی‌زند.
  • اگر طعم دارچین را در مربا به زعفرانی مجلسی می‌پسندید یک عدد چوب دارچین در یک ساعت آخر پخت مربا به آن اضافه کنید.
  • اگر مربای به زیاد روی حرارت بماند رنگش تیره می‌شود، البته رنگ مربا به سلیقه شما بستگی دارد.
  • تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید باید کاملا تمیز و عاری از هر‌گونه چربی باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.
  • پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترفندهای شکرک و کپک نزدن انواع مربا را مطالعه کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه زولبیا با نشاسته به روش بازاری مرحله به مرحله

نکات و فوت و فن های طرز تهیه مربا به خانگی

  • اضافه کردن هل و گلاب به مربای به خانگی اختیاری است، اما این مواد موجب خوش عطر و طعم شدن مربا می‌شوند.
  • برای تهیه مربای به بدون شکر می‌توانید به جای شکر از مقداری شیره انگور استفاده کنید. در صورتی که شیرینی مربای به کم بود، می‌توانید بعد از آماده شدن مربا کمی عسل به آن اضافه کنید.
  • یک علت سیاه شدن مربای به این است: اگر زمانی که هنوز مربا داغ است آن را در شیشه بریزید مربای به سیاه می‌شود. پس صبر کنید تا مربا سرد شود بعد آن را در شیشه بریزید.
  • در طرز تهیه مربای به و سیب باید از مقدار مساوی سیب زرد و به استفاده کنید. میوه‌ها را خرد کنید و همراه با آب روی حرارت قرار دهید. سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید مربای سیب و به برای ۳ تا ۴ ساعت با شعله ملایم بپزد تا رنگ آن قرمز و خوشرنگ شود.
  • برای طرز تهیه مربا به با گردو می‌توانید مقداری مغز گردو خرد شده به مربای به اضافه کنید تا مربای شما لذیذتر شود.

در صورت تمایل می‌توانید انواع مربا از جمله مربای به، گردو، عسل و شیره را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه مربا به رنده شده چگونه است؟

در طرز تهیه مربای به رنده شده می‌توانید به را قبل از ریختن در قابلمه با رنده درشت و با پوست خرد کنید و سپس سایر مراحل درست کردن مربا را همانند روشی که ذکر شد انجام دهید.

برای درست کردن مربای به شفاف و براق چه کنیم؟

برای داشتن مربای به براق و شفاف از قابلمه روحی یا همان روی یا قابلمه مسی سفید شده استفاده کنید. جنس قابلمه در براق و شفاف شدن رنگ مربای به و سایر انواع مربا موثر است.

 

کالابرگ الکترونیک