طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی به روش اصلی + فیلم

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی به روش اصلی + فیلم


11 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی با تمام فوت و فن ها

خورش خلال بادام کرمانشاهی یک غذای ایرانی خوشمزه و خوشرنگ پر از گوشت‌های قیمه شده، خلال بادام، زرشک و گلاب است. از زمان‌های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان و به عنوان غذای شب عید سنتی کرمانشاه خورش خلال را به عنوان یک خورش مجلسی و رسمی تدارک می‌دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد. این خورشت با گوشت لذیذ و مجلسی به عنوان غذای نذری محرم کرمانشاه بسیار محبوب است. کرمانشاهی‌ها اعتقاد دارند خورش خلال به عنوان یکی از انواع خورشت قیمه باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود. اگر می‌خواهید یک غذا با رب گوجه خوشمزه برای شام یا ناهار درست کنید طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ و نکات مهم تیره نشده خورش خلال به عنوان غذای مناسب مهمانی را در مجله کوروش بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی خوشمزه پاسخ خواهیم داد. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

مواد لازم خورش خلال کرمانشاه (برای ۶ نفر)

برای درست کردن خورش خلال اصیل کرمانشاهی نیاز به پیاز فراوان رنده شده و البته گوشت فراوان داریم. بعضی‌ها حتی اعتقاد دارند مقدار گوشت و خلال بادام باید مساوی باشد.

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند ۶۰۰ گرم
خلال بادام ۵۰۰ گرم
پیاز خام ۴ عدد بزرگ
لیمو عمانی ۵ عدد
پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل ۱/۲ قاشق چای‌خوری
گلاب ۱ استکان برای خیس کردن خلال و ۳ قاشق غذاخوری برای داخل خورش
نمک،  فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
زعفران دم کرده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری سرپر
روغن حیوانی به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری سرصاف
چوب دارچین ۱ عدد
زرشک سیاه ۵ قاشق غذاخوری سرپر
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم خورش خلال نذری برای ۱۵۰ و ۳۰۰ نفر

 برای تهیه خورش خلال کرمانشاهی نذری برای ۱۵۰ نفر به حدود ۱۵ کیلوگرم گوشت گوسفند نیاز دارد. مقدار برنج خام مورد نیاز برای ۱۵۰ نفر را حدود ۲۵ کیلوگرم در نظر بگیرید. اگر هم می‌خواهید خورش خلال نذری برای ۳۰۰ نفر درست کنید، ۳۰ کیلوگرم گوشت گوسفند در نظر بگیرید. مقدار برنج خام برای ۳۰۰ نفر هم حدود ۶۰ کیلوگرم است.

مدت زمان پخت و آماده سازی خورش خلال: ۳ ساعت

میزان کالری خورشت خلال بادام در ۱۰۰ گرم: ۱۸۲ کالری

مراحل طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی

 

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی

 

مرحله اول؛ خیساندن خلال بادام و زرشک خورش خلال

برای درست کردن خورش خلال کرمانشاهی مجلسی و اصیل ابتدا خلال بادام‌ها را در یک استکان گلاب و ۲ قاشق غذاخوری زعفران خیس کنید. زرشک‌های سیاه را هم ۱۵ دقیقه خیس کنید و آبکش کنید تا سیاهی زرشک گرفته شود و خورش خلال را کدر نکند.

در صورت تمایل می‌توانید خلال بادام، گلاب و زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ خرد کردن گوشت خورش خلال بادوم

در این مرحله از طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی باید گوشت شسته شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. گوشت خورش خلال باید ریز خرد شود. اندازه تکه‌های گوشت در خورش خلال معمولا نصف بند انگشت است.

برای تهیه گوشت گوسفند به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه ترشی کلم بروکلی فوری بدون نیاز به پخت

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز خورش خلال

 

تفت دادن پیاز برای تهیه خورش خلال

 

در این مرحله پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. برای این‌که خورش خلال شما حسابی لعاب بیندازد باید پیازها را حتما رنده کنید. بعد از رنده کردن پیازها، آب پیازها را بگیرید و آن‌ها را در روغن مایع تفت دهید. در اواخر تفت پیازها کمی زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید. بعد از اضافه کردن زردچوبه دیگر پیازها را زیاد تفت ندهید چون طعم تلخی پیدا می‌کنند.

در صورت تمایل می‌توانید روغن مایع، پیاز داغ منجمد و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ تفت دادن گوشت خورش با رب گوجه

در این مرحله از دستور پخت خورش خلال بادام کرمانشاهی گوشت قیمه شده را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. بعد از این‌که رنگ گوشت تغییر کرد، ۳ قاشق غذاخوری سر‌صاف رب گوجه فرنگی را به گوشت و پیاز اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. طرز تهیه رب گوجه فرنگی را بلد هستید؟

در صورت تمایل برای تهیه رب گوجه می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ گوشت خورش خلال را بپزید

 

اضافه کردن آب به خورش خلال

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی فلفل سیاه و پودر زنجبیل را به گوشت در حال تفت اضافه کنید و خوب هم بزنید. مقداری آب جوش به مواد اضافه کنید (آب باید به حدی باشد که روی گوشت را بگیرد) و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد.

در صورت تمایل می‌توانید فلفل سیاه و پودر زنجبیل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن خلال و لیمو عمانی به خورش

در این مرحله از نحوه درست کردن خورشت خلال بعد از این‌که گوشت نیم‌پز شد خلال‌های خیسانده شده در گلاب و زعفران را به خورش اضافه کنید و یک عدد چوب دارچین هم داخل قابلمه بگذارید. (برای شفاف شدن و خوش رنگ شدن خورش خلال کرمانشاه یک روش این است که خلال بادام‌ها را به صورت جداگانه بپزید. برای این کار باید ابتدا خلال‌ها را با کره تفت دهید و بعد با آب بپزید. سپس خلال‌ها را از صافی رد کنید و به خورش اضافه کنید.)

در این مرحله باید لیمو عمانی‌ها را هم به خورش اضافه کنید. می‌توانید از یک ساعت قبل چند سوراخ در لیمو عمانی‌ها ایجاد کنید و در آب جوش بگذارید تا تلخی لیمو عمانی گرفته شد و سپس داخل خورش بیندازید.

برای تهیه لیمو عمانی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هفتم؛ پخت خورشت خلال کرمانشاهی روی شعله ملایم گاز

اجازه دهید خورش خلال روی حرارت ملایم گاز خوب جا بیفتد و لعاب بیندازد. در بیست دقیقه پایانی پخت که به اندازه یک بند انگشت آب روی خورش هست،  پودر هل، ۳ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ را به خورش اضافه کنید.

در این مرحله نمک خورش را هم اندازه کنید. زرشک‌های سیاه را با روغن حیوانی یا کره تفت دهید و در ده دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید. خورش خلال کرمانشاهی مجلسی را با برنج زعفرانی یا برنج چلو آبکش میل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زرشک، روغن حیوانی، کره و برنج را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

نکات طلایی پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ

 

نکات طلایی پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ

 

  • یکی از مهم‌ترین نکات برای پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی «سفید کردن گوشت» این خورش است. به این ترتیب خونابه گوشت خارج شده و خورش شما بسیار شفاف و خوشرنگ می‌شود. برای سفید کردن گوشت آن را همراه با مقداری آب بجوشانید و سپس کف روی گوشت را دور بریزید. همین که کف روی آب جمع شد کافی است و شعله گاز را خاموش کنید. بعد از سفید کردن گوشت، قیمه کردن گوشت آسان‌تر می‌شود و می‌توانید تکه‌های گوشت را به اندازه مساوی خرد کنید. این روش را برای درست کردن تمام خورش‌ها می‌توانید استفاده کنید.
  • زرشک مورد استفاده برای طبخ خورش خلال مجلسی کرمانشاهی، زرشک سیاه است که در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. در استفاده از زرشک سیاه برای خورش خلال زیاده‌روی نکنید چون رنگ خورش تیره می‌شود.
  • اگر زرشک سیاه ندارید از زرشک قرمز استفاده کنید.
  • پودر دارچین رنگ خورش شما را تیره و کدر می‌کند. حتما از چوب دارچین استفاده کنید.
  • در استفاده از رب گوجه فرنگی زیاده روی نکنید چون طعم خورش را عوض می‌کند و طعم رب گوجه غالب می‌شود.
  • خلال بادام‌ها را حتما در گلاب و زعفران خیس کنید.
  • خورش خلال یک خورش غلیظ و کم آب است پس تا زمانی که خورش غلیظ نشده آن را روی شعله ملایم گاز بپزید.
  • برای درست کردن خورش خلال از گوشت گوسفندی استفاده می‌کنند اما اگر طعم گوشت گوسفند به مذاق‌تان سازگار نیست می‌توانید از قسمت‌های نرم گوشت گوساله استفاده کنید.
  • زرشک را با روغن حیوانی تفت دهید و در همان ده دقیقه پایانی به خورش اضافه کنید تا له نشود. اگر طعم روغن حیوانی را نمی‌پسندید از کره برای تفت دادن زرشک‌ها استفاده کنید.
  • برای تهیه خورش خلال در زودپز می‌توانید تمام مواد را به جز خلال بادام و لیمو عمانی داخل زودپز بریزید و بعد خلال و لیمو عمانی را اضافه کنید و خورش را در یک قابلمه روی گاز قرار دهید تا جا بیفتد.
حتما بخوانید  طبع و مصلح دوغ چیست | ۱۲ مصلح دوغ برای انواع مزاج

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه خورش خلال

 

  • خورش خلال کرمانشاه باید کم آب باشد و بافتی غلیظ و منسجم داشته باشد.
  • در طرز تهیه خورش خلال کرمانشاه بهتر است از روغن کرمانشاهی استفاده کنید.
  • در طرز تهیه خورش خلال بادام می‌توانید از خلال بادام زمینی در خورش استفاده کنید.
  • بهترین طعم دهنده‌های خورش خلال کرمانشاهی هل، چوب دارچین، زعفران و گلاب است.
  • برای تهیه خورش خلال باید گوشت را ریز و به اندازه نصف بند انگشت خرد کنید.
  • در طرز تهیه خورش خلال کرمانشاه بهتر است به جای پیاز خرد شده از پیاز رنده شده استفاده کنید.
  • برای شفاف شدن و خوش رنگ شدن خورش خلال کرمانشاه بهتر است که خلال بادام‌ها را به صورت جداگانه بپزید. برای این کار باید ابتدا خلال‌ها را با کره تفت دهید و بعد با آب بپزید. سپس خلال‌ها را از صافی رد کنید و به خورش اضافه کنید.
  • برای تهیه خورش خلال کرمانشاه پیشنهاد می‌شود از گوشت گوسفندی که کمی چرب‌تر است یا گوشت نرمه گوساله، استفاده کنید.
  • هر چند خورش خلال باید با گوشت گوسفندی تهیه شود، اما برخی افراد این غذا را با گوشت مرغ با گوشت بوقلمون نیز درست می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ و گوشت بوقلمون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

مواد لازم خورش خلال چیست؟

برای درست کردن خورشت خلال از ترکیب گوشت گوسفندی، خلال بادام، پیاز، لیمو عمانی، پودر هل، زنجبیل، گلاب، رب گوجه، دارچین و زرشک استفاده می‌شود.

در دستور پخت خورش خلال از چه نوع زرشکی استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه خورش خلال بادام کرمانشاهی از زرشک سیاه یا همان زرشک سیاه خورشت خلال استفاده می‌شود که در مناطق کوهستانی رشد می‌کند.

در دستور خورش خلال کرمانشاه از چه نوع گوشتی استفاده می‌شود؟

گوشت گوسفندی بهترین نوع گوشت برای تهیه خورش خلال کرمانشاهی اصل است.

علت کدر شدن خورش خلال چیست؟

یک دلیل کدر شدن خورش خلال استفاده از پودر دارچین به جای چوب دارچین و دلیل دیگر آن خیس نکردن زرشک سیاه قبل از پخت است. باید زرشک سیاه را قبل از پخت در آب خیس کنید، و بعد از آبکش کردن به خورش خلال اضافه کنید. یک نکته دیگر برای شفاف شدن و خوش رنگ شدن خورش خلال کرمانشاه این است که خلال بادام‌ها را به صورت جداگانه بپزید. برای این کار باید ابتدا خلال‌ها را با کره تفت دهید و بعد با آب بپزید. سپس خلال‌ها را از صافی رد کنید و به خورش اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک