طرز تهیه شامی گیلانی (شامی پوک) + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه شامی گیلانی (شامی پوک) + فیلم آموزش تهیه


9 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شامی گیلانی (شامی پوک) با انواع گوشت به روش رشتی ها

«شامی پوک» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان برای ناهار، شام و افطار نونی و مراسم مختلف مثل نذری محرم است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند. شامی پوک رشتی از غذاهای محبوب ماه رمضان در گیلان و جزو بهترین غذاهای سحری بدون برنج است. طرز تهیه شامی پوک و نکات طلایی که سبب می‌شود یک شامی پوکه گیلانی مجلسی و خوشمزه به عنوان غذای نونی برای شام یا ناهار درست کنید را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

مواد لازم تهیه شامی رشتی (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند بدون چربی ۵۰۰ گرم
لپه ۵۰۰ گرم
فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به مقدار لازم
پیاز خام ۱ عدد متوسط
تخم مرغ ۴ عدد درشت
آب به مقدار کافی
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شامی رشتی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شامی پوک گیلانی

شامی پوکه را معمولا برای شام و ناهار و در ماه رمضان برای افطار و سحری درست می‌کنند. مراحل طرز تهیه شامی لپه را در ادامه بخوانید.

 

طرز تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد شامی پوک

برای تهیه شامی پوک گیلانی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید. لپه‌ها باید خوب پخته شوند و بعد از پخت آن‌ها را آبکش کنید.

گوشت را هم بعد از شستن، بپزید. برای پختن گوشت یک عدد پیاز متوسط را به دو نیم تقسیم کنید. گوشت، پیاز و آب را در یک قابلمه بریزید و فلفل سیاه و زردچوبه هم به آن اضافه کنید. میزان آب باید به قدری باشد که در پایان پخت گوشت چیزی از آن باقی نمانده باشد. گوشت را روی شعله ملایم گاز بپزید و وقتی گوشت کاملا پخت و آب داخل قابلمه کشیده شد اجازه دهید کمی سرد شود.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه ماسک ماست و جوانه گندم برای سفید شدن و چاقی صورت

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لپه، گوشت گوسفند، انواع ادویه‌ مثل فلفل سیاه، نمک و زردچوبه را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

طرز تهیه شامی پوکه گیلانی برای ماه رمضان

 

مرحله دوم؛ مایه شامی لپه را آماده کنید

 اگر بخواهید به روش سنتی و گیلانی‌های قدیمی عمل کنید باید گوشت را ریش ریش کنید و لپه‌ها را با گوشتکوب له کنید و سپس گوشت و لپه را با هم مخلوط کنید و حسابی ورز دهید تا یک مایه یکدست حاصل شود و لپه و گوشت از هم قابل تشخیص نباشند. اگر هم فرصت ندارید گوشت و لپه را در غذاساز بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس تخم‌ مرغ، زعفران، فلفل، نمک و زردچوبه را به مایه گوشت و لپه اضافه کنید و حسابی ورز دهید تا تمام مواد خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

برای خرید تخم مرغ و زعفران می‌توانید از فروشگاه‌های رنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم؛ استراحت دادن به مواد شامی گیلانی

بهتر است مایه شامی پوک گیلانی را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند. روی ظرف سلفون بکشید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن شامی لپه رشتی

برای هر عدد شامی پوک گیلانی یا رشتی مقداری از مایه به اندازه یک گردو بردارید، کف دست گرد کنید و با انگشت یک سوارخ وسطش درست کنید. مقداری روغن مایع سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید، وقتی روغن داغ شد شامی‌ها را در ماهیتابه مانند طرز تهیه شامی کباب  سرخ کنید. وقتی رنگ شامی طلایی شد آن را از ماهیتابه بیرون بیاورید و در ظرف مورد نظر بچینید. شامی پوکه آماده است. نوش جان!

انواع روغن مثل روغن مایع را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات طلایی پخت شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی

 

نکات طلایی پخت شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی

 

  • برای درست کردن شامی پوک بهتر است از گوشت گوسفند استفاده کنید. گوشت گوساله شامی را خشک می‌کند. اگر هم می‌خواهید شامی را با گوشت مرغ یا بوقلمون بپزید حتما مقداری کره آب شده هم به مایه شامی اضافه کنید. برای خرید گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و انواع کره می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
حتما بخوانید  ۳ طرز پخت برنج ایرانی هاشمی به روش آبکش، دمی و فوری
  • برخی ترجیح می‌دهند گوشت و لپه را با هم بپزند. به هیچ وجه این کار را نکنید چون لپه له می‌شود و گوشت نیم‌پز باقی می‌ماند.
  • در شامی پوک مزه غالب طعم لپه است. پس مقدار لپه را کمتر نکنید.
  • بعد از این‌ که چند شامی را در ماهیتابه چیدید و سرخ کردید برای سرخ کردن باقی شامی‌ها حتما روغن را عوض و تازه کنید.
  • برخی برای درست کردن شامی برای این مقدار مواد یک عدد سیب زمینی پخته را هم له کرده و اضافه می‌کنند که اختیاری است ولی ظاهرا چسبندگی مایه شامی را بیشتر و بهتر می‌کند.
  • به شامی رشتی جوش شیرین اضافه نکنید. اضافه کردن لپه مایه شامی را پوک می‌کند و نیازی به جوش شیرین نیست.
  • می‌توانید به جای ۵۰۰ گرم لپه، به اندازه مساوی از لپه، نخود گرد و لوبیا سفید استفاده کنید. به همان ترتیب حبوبات را از شب قبل خیس کنید، چند بار آب‌شان را عوض کنید و جداگانه بپزید.
  • اگر مایه شامی پوک گیلانی شل بود کمی آرد نخودچی با توجه به مقدار مایه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • می‌توانید مایه شامی پوک گیلانی را به مقدار بیشتر درست کنید و باقی مانده آن را برای دفعات بعدی مثل بسته‌های گوشت چرخ کرده بسته‌بندی و فریز کنید.
  • طرز تهیه شامی پوک با لپه و نخود هم بین شمالی‌ها متداول است. در این روش به‌ همان نسبت که از لپه استفاده می‌کنید، از نخود هم باید استفاده کنید. در این روش باید در کنار لپه، نخود را هم آبپز کرده و مایه شامی گیلانی را درست کنید.
  • در طرز تهیه شامی پوک با سیب زمینی، در کنار لپه (و نخود)، از سیب زمینی رنده شده خام یا سیب زمینی آبپز له یا پوره شده، استفاده می‌شود. در این روش، یک یا دو سیب زمینی بیشتر استفاده نکنید، چون طعم سیب زمینی نباید غالب باشد و مزه لپه یا نخود باید بیشتر چشیده شود.
  • شامی پوک گیلانی را برای ناهار بدون برنج درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.

سوالات متداول

 

اگر مایه شامی گیلانی شل بود، چه کار کنیم

 

اگر مایه شامی گیلانی شل بود، چه کار کنیم؟

اگر مایه شامی کمی شل شود، به اندازه ۱ یا ۲ قاشق چای‌خوری آرد نخودچی به مایه اضافه کنید.

اگر شامی پوک وا برود، چه کنیم؟

ممکن است شامی لپه در روغن وا برود، در این صورت یک تخم مرغ به مایه شامی اضافه کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک