۵ نکته مهم که در مصاحبه استخدامی نباید بگویید

۵ نکته مهم که در مصاحبه استخدامی نباید بگویید


31 تیر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات بسیار مهم مصاحبه استخدامی

مصاحبه استخدامی می‌تواند به یک خاطر بد یا یکی از خاطره‌های شیرین زندگی شما تبدیل شود. اما معمولا در کمتر مصاحبه استخدامی است که شخص مصاحبه شونده حداقل یک لحظه بد و پر از استرس را تجربه نکرده باشد.  ۵ اشتباه مهلک و وحشتناک که در مصاحبه استخدامی نباید هرگز مرتکب شوید و از جمله نکات بسیار مهم مصاحبه استخدامی هستند را از سرویس رشد و توسعه فردی در مجله کوروش بخوانید.

 

تمام مصاحبه‌های استخدامی خوب پیش نمی‌روند و البته این همیشه تقصیر فرد مصاحبه شونده نیست. با این‌همه گاهی برخی اشتباهات به ظاهر ساده روند مصاحبه استخدامی شما را مختل می‌کنند و با اجتناب از آن‌ها می‌توانید روال مصاحبه را مدیریت کرده و به نفع خودتان تمام کنید. پیش از هر کاری بد نیست کمی در مورد تجربیات استخدامی و این‌که در مصاحبه استخدمی چه بگوییم و چه نگوییم مطالعه کنید. در ادامه نکات بسیار مهم مصاحبه استخدامی را بخوانید.

 

 

۱- برای مصاحبه کاملا آماده نیستید

 

5 نکته بسیار مهم در مصاحبه استخدامی؛ وقتی برای مصاحبه کاملا آماده نیستید

 

یکی از نکات بسیار مهم مصاحبه استخدامی که معمولا تکلیف مصاحبه شما را مشخص می‌کند آماده نبودن شما برای مصاحبه است. البته بعید است مصاحبه‌کنندگان از شما انتظار داشته باشند که هر چیزی را از شما می‌پرسند تمام و کمال بلد باشید. اما اگر می‌خواهید یک پست مهم در شرکت داشته باشید باید حداقل‌ها را در مورد آن بدانید. اگر به انواع سوال در مصاحبه استخدامی که از شما می‌پرسند با شک و تردید و بدون آمادگی پاسخ دهید آن‌ها از کجا باید بدانند برای شغل مورد نظر آماده هستید یا نه؟

 

 

۲- جواب ندادن به سوالات

 

5 نکته بسیار مهم در مصاحبه استخدامی؛ جواب ندادن به سوالات

 

از جمله مهم‌ترین نکات مصاحبه استخدامی جواب ندادن یا بد جواب دادن به سوالات مصاحبه‌کنندگان است. اگر متوجه یک پرسش نشدید این طبیعی است که کمی بیشتر توضیح بخواهید تا سوال برای‌تان واضح‌تر شود. در غیر این صورت توضیحات اضافی و بی‌ربط به سوال مصاحبه‌کنندگان، که اغلب به خاطر متوجه نشدن منظور و فحوای کلام از سوی شماست، باعث می‌شود که آن‌ها متوجه این مسئله شوند و در مورد شما یک قدم به عقب بردارند. به سوالات مصاحبه کنندگاه به دقت گوش دهید تا یک جواب مناسب و مشخص بدهید. قبل از مصاحبه هم پرس و جو کنید و از این مسئله آگاه شوید که برای مصاحبه استخدامی چه بخوانید و در مورد سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی را حسابی پرس و جو کنید چون گاهی اوقات لازم است یکسری منابع را مطالعه کنید. 

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- پوشیدن لباس‌های نامناسب در روز مصاحبه

 

5 نکته بسیار مهم در مصاحبه استخدامی؛پوشیدن لباس‌های نامناسب در روز مصاحبه

 

این یکی از مهلک‌ترین و بدترین اشتباهات مصاحبه استخدامی است. بدر حقیقت اگر از شما بپرسند که برای مصاحبه استخدامی چگونه باید خودتان را معرفی کنید یکی از مهم‌ترین نکات نحوه لباس پوشیدن است. برای یک مصاحبه کاری موفق باید هوشمندانه و حرفه‌ای لباس بپوشید. در حقیقت نحوه لباس پوشیدن به مثابه یک بیوگرافی از شما در مصاحبه استخدامی است. اگر در مصاحبه استخدامی شرکتی قرار است حاضر شوید که در مورد لباس پوشیدن زیاد سخت‌گیر نیستند و لباس فرم برای کارمندان ندارند، به این معنی نیست که با جوراب شلواری یا یک پیراهن رنگی و پر نقش و نگار در روز مصاحبه آن‌جا حاضر شوید. برای روز مصاحبه یک لباس تمیز و اتو کشیده بپوشید. حتما دوش بگیرید. مراقب بوی بدن و بوی دهان‌تان باشید. یک عطر ملایم بزنید. بوی تند و تیز و گرم عطر و اودکلن شما می‌تواند به اندازه بوی عرق بدن برای مصاحبه کنندگان کلافه کننده باشد. مراقب باشید شوره سر روی لباس تیرهتوی ذوق نزند.

شاید باورتان نشود اما نحوه لباس پوشیدن شما بی‌درنگ روی نظر مصاحبه کنندگان تاثیر خواهد گذاشت و در رد یا قبولی شما یکی از فاکتورهای اساسی و تعیین کننده است. منظور این نیست که خیلی اتو کشیده و عصا قورت داده باشید، کافی است درست و مرتب و اصولی لباس بپوشید. اگر جایی که قرار است برای مصاحبه استخدامی بروید فرم و قانون خاصی برای لباس پوشیدن دارد، حتما قبل از روز مصاحبه در مورد آن از افراد مطلع مثل حراست یا اطلاعات شرکت پرس و جو کنید. به این ترتیب نه شما غافلگیر می‌شوید نه مصاحبه کنندگان را دو دل می‌کنید. در مجموع لباسی بپوشید که هم اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرد و هم اعتماد روسا را نسبت به شما جلب کند. بهترین رنگ‌ها برای روی روز مصاحبه استخدامی رنگ‌های خنثی و ملایم هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

چگونه برای مصاحبه کاری لباس بپوشیم؛ ۵ نکته مهم برای انتخاب لباس

 

۱۱ سوالات مصاحبه استخدامی که باید از کارفرما بپرسید

 

 

۴- زیاد یا کم حرف زدن

 

5 نکته بسیار مهم در مصاحبه استخدامی؛زیاد یا کم حرف زدن

 

می‌دانستید فقط یک خط باریک میان زیاد صحبت کردن و دادن اطلاعات بیش از حد و ندادن پاسخ‌های کافی به مصاحبه‌ کنندگان وجود دارد؟ در حقیقت یکی از بدترین اشتباهات مصاحبه استخدامی بیش از حد یا کم حرف زدن است. هم زیاد صحبت کردن می‌تواند برای شما یک امتیاز منفی باشد و هم کم و خیلی مختصر صحبت کردن. هر دو این حالت‌ها سبب می‌شوند که مصاحبه کنندگان نتوانند به ارزیابی مشخصی در مورد توانایی‌های شما برسند.

به سوالات استخدامی پاسخ کافی و روشن بدهید. سعی نکنید اگر در مورد سوالی که پرسیده می‌شود اطلاعات کافی ندارید پاسخ پرت و طولانی بدهید و حاشیه بروید. این مسئله احتمالا در نظر مصاحبه کنندگان نشانه بی‌دقت و حواس پرت بودن شماست. در ضمن یادتان باشد اگر برای شما هم سوالی پیش آمد حتما از مصاحبه کننده بپرسید. این رفتار شما سبب می‌شود تا در نظر مصاحبه کنندگان فردی نکته سنج و تیزبین به نظر برسید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

مهم‌ترین سوالات مصاحبه‌های استخدامی و بهترین جواب‌هایی که باید بدهید

 

 

۵- غیبت کردن و بدگویی در مورد محل کار قبلی

 

حتی اگر آخرین شرکتی که در آن‌جا شاغل بوده‌اید یک جای افتضاح و غیر حرفه‌ای بوده به هیچ وجه در مصاحبه استخدامی شرکت جدید نباید در این مورد با مصاحبه کنندگان صحبت کنید. شما هرگز از معادلات پشت پرده خبر ندارید. شاید شرکت قبلی یکی از مشتریان جدی شرکت جدید یا شریک آن‌ها باشد. یکی از بدترین اشتباهات مصاحبه استخدامی انتقاد، غیبت و بدگویی در مورد محل کار قبلی است. سعی کنید در نگرش و هر چه که سر زبان‌تان می‌آید مثبت اندیش باشید و از صحبت‌های منفی بپرهیزید.

 

 

منبع: سایت Classy Career

 

 

کالابرگ الکترونیک