طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت + ترکیب سبزی

طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت + ترکیب سبزی


3 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت

آش ماست یکی از انواع آش‌‌ بین‌المللی است که به دلیل سرد بودن طبعش، جزو انواع آش مخصوص تابستان محسوب می‌شود و شباهت زیادی به ‌آش دوغ دارد. آش ماست یک غذای ماه رمضانی محبوب در تبریز است که بنا به سلیقه به دو روش «آش ماست با گوشت» و «آش ماست بدون گوشت» تهیه می‌شود. این آش با گوشت چرخ کرده در کشورهای همسایه ایران هم به روش مشابه پخته می‌شود. آش ماست ترکی، آش ماست شمالی یا مازندرانی و … هم از دیگر انواع این آش به حساب می‌آیند. در این مطلب از سرویس آشپزی در  مجله کورش طرز تهیه آش ماست با گوشت و بدون گوشت را به شما آموزش می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که ترکیب سبزی آش ماست چیست.

مواد لازم آش ماست با گوشت

  • ماست: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • برنج: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • لپه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیاز: ۴ عدد
  • سیر: ۵ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • سبزی آش (تره، گشنیز، جعفری، نعنا): ۴۰۰ گرم
  • نمک، زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن یا کره: به میزان لازم

زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت آش ماست با گوشت: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش ماست با گوشت

طرز تهیه آش ماست با گوشت

آش ماست را می‌توانید به عنوان یک وعده غذایی سبک و ساده برای ناهار یا شام یا یک پیش غذا برای مهمانی‌ها درست کنید. برای مشاهده مراحل تهیه این آش خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ خیس کردن لپه

برای درست کردن آش ماست ابتدا لپه‌ها را به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت یا از شب قبل خیس کنید. در صورت تمایل انواع حبوبات مثل لپه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز و سیر

در یک قابلمه مناسب ۲ عدد پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید. سیر را رنده یا خیلی ریز خرد کنید و به پیاز اضافه کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن ادویه به پیاز

نمک، فلفل و زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه کنید. در صورت تمایل زردچوبه و پودر سیر را می‌توانید به روش خرید اینترنتی، تلفنی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آب به پیاز سرخ شده در قابلمه

بعد از اینکه پیازها طلایی و سرخ شد و سیر تفت خورد، لپه‌ها را اضافه کنید و روی مواد به اندازه ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید و درب ظرف را بگذارید تا لپه با حرارت ملایم بپزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه، ترکیب و اندازه سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته با طعم نذری 

مرحله پنجم؛ پختن برنج برای آش ماست

بعد از اینکه برنج را شستید، برنج را به همراه ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب در یک قابلمه جداگانه بریزید تا خوب بپزد و کمی شفته شود.

مرحله ششم؛ سبزی آش را به آش ماست اضافه کنید

وقتی برنج و لپه‌ها پختند، آنها را در یک قابلمه با اندازه مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید. سبزی آش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید جا بیفتند و مواد داخل قابلمه لعاب بگیرد. برای خرید انواع برنج و سبزی‌ تازه یا سبزیجات منجمد مثل سبزی آش، می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم؛ درست کردن گوشت قلقلی و سرخ کردن آن

۱ عدد پیاز را رنده کنید، آب آن را بگیرید و به گوشت اضافه کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید. گوشت‌های چرخ‌کرده را به صورت قلقلی دربیاورید و در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند (اندازه هر قلقلی گوشت قد یک فندق باشد). نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، گوشت چرخ کرده و روغن مایع را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش سبزی شیرازی و آبادانی

مرحله هشتم؛ اضافه کردن پیاز داغ و نعناع داغ با گوشت چرخ کرده به آش

با ۱ پیاز باقیمانده، پیاز داغ مجلسی درست کنید و در لحظات آخر، نعناع خشک هم به آن اضافه کنید. مراقب باشید نعناع نسوزد و طعمش تغییر نکند. پیاز داغ و نعناع داغ را به همراه گوشت‌های قلقلی به آش اضافه کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید کمی آبلیمو هم به آش ماست اضافه کنید.

در صورت تمایل سبزی نعناع خشک و پیاز داغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری، تلفنی و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله نهم: آش ماست را سرو کنید

بعد از آماده شدن آش، حرارت زیر آش را خاموش کنید. یک یا دو دقیقه بعد، ماست را به آن کم‌کم اضافه کنید و به هم بزنید. آش را در ظرف مناسب بریزید و سرو کنید. این آش ماست به آش ماست کردی مشهور است. انواع ماست را می‌‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری و آنلاین خریداری کنید.

مواد لازم آش ماست بدون گوشت

  • عدس: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نخود: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • برنج نیم‌دانه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سبزی آش: ۵۰۰ گرم
  • ماست: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت آش ماست بدون گوشت: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش ماست بدون گوشت

طرز تهیه آش ماست بدون گوشت

افرادی که گیاهخوار یا وگان هستند، می‌توانند آش ماست را بدون گوشت و به صورت گیاهی تهیه کنند. این آش، به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. برای پخت این آش تابستانی، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: پختن حبوبات آش

نخود و عدس را از قبل خیس کنید و جداگانه بپزید. بعد از پخته شدن، هر دو را با هم ترکیب کنید و به آن‌ها آب جوش اضافه کنید. می‌توانید به جای آب در آش ماست، آب مرغ یا آب قلم اضافه کنید. نخود و عدس را از افق کوروش بخرید؛ به هر روشی که راحتید، تلفنی، حضوری یا آنلاین.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوای موز ساده و رولتی دو رنگ بوتیکی و مجلسی

مرحله دوم: اضافه کردن برنج و سبزی آش به نخود و عدس 

برنج را به نخود و عدس و آب اضافه کنید. سبزی آش را هم اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز همه مواد با هم بپزند.

مرحله سوم: اضافه کردن پیاز داغ با آش

پیاز داغ درست کنید و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید. پیاز داغ را به آش ماست اضافه کنید.

مرحله چهارم: به آش ماست و تخم مرغ اضافه کنید

بعد از پخت آش حرارت را خاموش کنید. یک یا دو دقیقه صبر کنید. سپس ماست و یک تخم مرغ را به هم بزنید و به تدریج به آش اضافه کنید تا بریده نشود. برای خرید تخم مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: آش ماست را تزیین و سرو کنید

آش آماده سرو است. آش ماست را با نعنا داغ و سیر داغ تزیین و سرو کنید. آش ماست بدون گوشت، سبک‌تر است و به عنوان پیش‌غذا نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی

چه زمانی ماست را به آش اضافه کنیم؟

مهم‌ترین مرحله در طرز تهیه آش ماست، زمان مناسب برای اضافه کردن ماست است. اول باید ماست و تخم مرغ را خارج از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند و سپس ترکیب ماست و تخم مرغ را یک یا دو دقیقه بعد از خاموش کردن شعله گاز کم‌کم به آش اضافه کنید و همزمان هم بزنید.

فوت و فن های طرز تهیه آش ماست

فوت و فن های طرز تهیه آش ماست

  • ماست را پیش از اضافه کردن به آش، کمی با قاشق هم بزنید تا ماست نبرد.
  • اگر می‌خواهید رنگ آش ماستتان سفید نباشد، میزان زردچوبه را بیشتر کنید.
  • بهتر است کوفته‌های گوشت کوچک باشد، چون هم زودتر می‌پزد و هم ظاهر خوبی به آش ماست می‌دهد.
  • آش ماست به خاطر وجود برنج و ماست، کلسیم زیادی دارد و اگر آن را همراه با گوشت و سبزی طبخ کنید، منبع خوبی از پروتئین و فیبر هم خواهد بود.
  • در طرز تهیه آش ماست شیرازی، از گوشت گوسفند استفاده می‌کنند و به همان صورت آبگوشتی، فقط استخوان‌های گوشت گرفته می‌شود و تا جایی پخته می‌شود که کاملا نرم و له شود.
  • در طرز تهیه آش ماست ترکی از سیب زمینی هم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش بادمجان

سوالات متداول

ترکیب سبزی آش ماست چیست؟

ترکیب سبزی آش ماست چیست؟

  • سبزی که در آش ماست به کار می‌رود همان سبزی آش رشته و شامل جعفری، تره، نعنا و مقدار کمی گشنیز است که گاهی به آن شوید و برگ اسفناج نیز اضافه می‌شود.
  • نعنا در این سبزی نباید بیش از دیگر سبزیجات باشد چون احتمال تلخی سبزی آش را بالا می‌برد.
  • ترکیب سبزی که در آش ماست شیرازی استفاده می‌شود، ترخون و شوید است.

چه کار کنیم که ماست در آش نبرد؟

وقتی ماست را به مواد آش اضافه می‌کنید، باید یک یا دو دقیقه بعد از خاموش کردن شعله گاز باشد. در غیر این صورت اگر آش سرد شده، باید دوباره آش را گرم کنید و بعد ماست را اضافه کنید. دقت داشته باشید که در حین اضافه کردن ماست، آش نباید بجوشد و شعله گاز خاموش باشد.

 

کالابرگ الکترونیک