۱۰ نشانه اولیه که می‌گوید بیماری پارکینسون دارید

۱۰ نشانه اولیه که می‌گوید بیماری پارکینسون دارید


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم بیماری پارکینسون

پارکینسون از جمله بیماری‌هایی است که نشانه‌ها و علائم آن معمولا در سنین بالا بروز پیدا می‌کند. اما مسئله اینجاست که علائم اولیه بیماری پارکینسون معمولا در سنین پایین‌تر خودشان را نشان می‌دهند. در صورتی که فرد با این علائم آشنا باشد می‌توان بروز پارکینسون را به تعویق انداخت یا از ابتلا به آن جلوگیری کرد. ۱۱ آوریل روز جهانی بیماری پارکینسون است. اما علائم بیماری پارکینسون را می‌شناسید؟ پیشگیری و درمان پارکینسون امکان پذیر است؟ ۱۰ نشانه اولیه بیماری پارکینسون را از در مجله کوروش بخوانید. با ما در سرویس سلامت همراه باشید.

۱- ترمور (لرزش انگشتان یا چانه)

 

اگر بخواهید بدانید بیماری پارکینسون چیست و چه علائمی دارد و آیا پیشگیری و درمان آن ممکن است باید کمی در احوالات و حالات روزمره خود دقیق شوید. برای مثال آیا تاکنون متوجه لرزش خفیف در انگشتان دست، پا یا چانه خود شده‌اید؟ این لرزش‌های مختصر می‌توانند از جمله علائم اولیه بیماری پارکینسون باشند. یادتان باشد لرزش چانه یا انگشتان دست یا پا بعد از ورزش کردن، در زمان استرس و اضطراب یا زمانی که در اثر حادثه‌ای مجروح شده‌اید و نیز مصرف برخی داروها امری طبیعی است. منظور ما از لرزشی که علامت بیماری پارکینسون است در شرایطی جز این موارد است.

 

ترمور (لرزش انگشتان یا چانه)

 

 

۲- ریز شدن دستخط

 

آیا احساس می‌کنید دستخط شما نسبت به گذشته ریزتر شده است؟ مثلا حروف را کوچک‌تر می‌نویسید یا کلمات را درهم و برهم و خیلی نزدیک به هم می‌نویسید؟ تغییر در اندازه دستخط از جمله علائم اولیه بیماری پارکینسون است که به آن «میکروگرافیا» می‌گویند. یادتان باشد با بالا رفتن سن دستخط معمولا تغییر می‌کند اما این تغییر زمانی طبیعی است که به هنگام نوشتن لرزش دست و انگشتان را احساس نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه دستخط و روانشناسی دستخط

 

 

۳- ضعیف شدن حس بویایی

 

شاید برای‌تان عجیب باشد اما ضعیف شدن حس بویایی هم از جمله علائم اولیه بیماری پارکینسون است. اگر بوی برخی مواد غذایی مثل موز، ترشی و شیرین بیان را دیگر احساس نمی‌کنید باید با پزشک خود در مورد بیماری پارکینسون مشورت کنید. فراموش نکنید که کاهش حس بویایی در زمان بروز بیماری‌های مقطعی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی امری طبیعی است و به مرور به حالت اولیه برمی‌گردد.

 

 

۴- تکان خوردن در خواب

 

زمانی که در خواب عمیق هستید معمولا در خواب بی‌قرارید و دست و پا می‌زنید؟ ممکن است خودتان متوجه این حالت نشوید اما می‌توانید از همسرتان بپرسید که این حالت را در زمان خواب دارید و آیا او را کلافه می‌کند؟ حرکات ناگهانی بیش از حد در زمان خواب عمیق ممکن است نشانه ابتلا به بیماری پارکینسون باشد.

این در حالی است که غلت زدن در زمان خواب برای هر فردی امری طبیعی است. مثلا زمانی که جایی از بدن شما ناگهان به خارش بیفتد یا خواب‌تان سبک باشد و هنوز به طور کامل به خواب عمیق نرفته باشید این تکان‌ها طبیعی است.

 

 

۵- اشکال در راه رفتن یا حرکت کردن

 

اشکال در راه رفتن یا حرکت کردن از علائم اولیه ابتلا به آلزایمر

 

آیا در دست‌ها، پاها و بازوها احساس لرزش می‌کنید؟ یا مثلا هنگام پیاده‌روی با اطرافیان از آن‌ها عقب می‌افتید؟ یا حرکات را به کندی انجام می‌دهید مثلا برگشتن به عقب یا حتی پلک زدن. یکی از علائم اولیه بیماری پارکینسون سفتی یا درد در ناحیه شانه و یا باسن است. برخی افراد از این شکایت می‌کنند که گاهی انگار پاهای آن‌ها به زمین چسبیده است. همین سفتی در حرکت اندام‌ها یکی از علائم جدی پارکینسون است. البته ضربه و جراحت و نیز بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل ممکن است موجب علائم مشابهی مثل این‌ها شود و جای نگرانی نیست.

 

 

۶- مشکل در اجابت مزاج

 

مشکل در اجابت مدفوع و ادرار یکی دیگر از علائم اولیه بیماری پارکینسون است. اگر به اندازه کافی آب یا غذاهای فیبردار مصرف نمی‌کنید یا داروی خاصی به خصوص برای رفع درد مصرف می‌کنید اسهال یا یبوست امری طبیعی است. اما اگر در حالت عادی به جز رژیم غذایی و مصرف دارو در اجابت مزاج مشکل دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

۷- تغییر در صدا

 

اگر دیگران به شما می‌گویند که تن صدای شما ضعیف و ملایم یا خیلی خشن شده است این تغییر در تکلم، وتن و کیفیت صدا ممکن است علامت بیماری پارکینسون باشد. گاهی ممکن است تصور کنید مشکل از شنوایی اطرافیان است و شما با تن صدای قبلی صحبت می‌کنید اما در حقیقت ممکن است اشکال از تن صدای بیش از حد ملایم و نامفهوم بودن تکلم شما باشد.

سرماخوردگی و برخی ویروس‌ها ممکن است روی تن صدای شما تاثیر بگذارند. اما این حالت قطعا زودگذر است و در صورتی که تغییر تن صدا به این علت باشد با رفع بیماری به حالت اول برمی‌گردد.

 

 

۸- صورت ماسکی

 

صورت ماسکی از نشانه های اولیه ابتلا به آلزایمر

 

اخیرا متوجه این نکته شده‌اید که بدون این‌که اخم کنید یا عصبانی شده باشید حالت چهره‌تان اخمو و عصبانی به نظر برسد؟ به این حالت «صورت ماسکی یا ماسک زده» می‌گویند. صورت ماسکی یکی از علائم اولیه بیماری پارکینسون است. در حالت فرد در بروز حالات چهره ناتوان است و بهتر است با پزشک مشورت کند. لازم به ذکر است که مصرف برخی داروها ممکن است حالت چهره را خشم و عصبانی نشان دهند. اما اگر بعد از قطع مصرف دارو هم این مشکل برطرف نشد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: علت خواب رفتن دست و پا چیست

 

 

۹- احساس سرگیجه در زمان بلند شدن

 

برای شما پیش آمده که موقع بلند شدن از روی صندلی احساس کنید سرتان گیج می‌رود؟ احساس سرگیجه یا غش کردن هنگام ایستادن نشانه فشار خون پایین است و می‌تواند از جمله علائم اولیه بیماری پارکینسون باشد.

احساس سرگیجه هرازچندگاهی امری طبیعی است و ممکن است برای هر فردی پیش بیایید. اما اگر این احساس به صورت مداوم و پیوسته بود حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم دیابت نوع ۲

 

 

۱۰- خمیدگی تدریجی قامت

 

اگر مثل سابق نمی‌توانید صاف بایستید و به گفته اطرافیان تا حدودی از نظر قامت خمیده شده‌اید نشانه خوبی نیست و ممکن است علامت پارکینسون باشد. یادتان باشد احساس درد در اثر جراحت یا بیماری یا مشکل مفصل و استخوان ممکن است به صورت موقت سبب شود نتوانید شق و رق و صاف بایستید. این حالت بعد از رفع درد و بیماری برطرف می‌شود و امری طبیعی است.

 

 

بیشتر بخوانید: سندرم دست بیقرار چیست

 

 

پارکینسون بیماری پیرمردهاست؟

 

پارکینسون بیماری پیرمردهاست؟

 

واقعیت این است که بیماری پارکینسون به عنوان یک بیماری نورولوژیک معمولا از سن ۶۰ سالگی به بعد در برخی افراد بروز پیدا می‌کند. امکان ابتلای مردان بیشتر از زنان است و در صورت سابقه ژنتیکی ممکن است در برخی افراد جوان هم خودش را نشان دهد. واقعیت این است که برای تشخیص بیماری پارکینسون هنوز آزمایش مشخصی وجود ندارد. در این بیماری همه چیز با علائمی که در بالا به آن‌ها اشاره شد خودش را نشان می‌دهد.

 

 

پارکینسون درمان قطعی دارد؟

 

پارکینسون درمان قطعی دارد؟

 

حالا که متوجه علائم بیماری پارکینسون شدید بد نیست بدانید که آیا پارکینسون امکان پیشگیری و درمان دارد یا خیر؟ خبر بد این است که برای بیماری پارکینسون هنوز درمان مشخصی وجود ندارد. علائم بیماری پارکینسون را از طریق مصرف دارو زیر نظر پزشک و در موارد معدود انجام عمل جراحی می‌توان تا حدودی کنترل کرد. برخی داروها حتی تا سال‌ها می‌توانند علائم بیماری را کنترل و مهار کنند. اما خبر خوب این است که اگر چه هنوز درمان قطعی برای پارکینسون وجود ندارد اما تحقیقات مربوط‌ به بیماری پارکینسون امیدوار کننده‌اند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای تا حدود زیادی ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهند و احتمال ابتلا به آن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است. در حال حاضر پزشکان امیدوارند که علت این بیماری چه ژنتیک و چه علل محیطی، شناسایی و تأثیرات دقیق این علل روی عملکرد مغز کشف شود. پژوهشگران همچنین درحال‌ طراحی درمان‌های جدیدی برای پارکینسون هستند. برخی از روش‌های درمانی که هم‌اکنون درحال‌بررسی هستند شامل پیوند سلول‌های جنینی و استفاده از سلول‌های بنیادی و ژن‌درمانی هستند.

 

 

منبع: parkinson

 

کالابرگ الکترونیک