۷ روش خانگی آسان برای سفت شدن شکم بعد از زایمان

۷ روش خانگی آسان برای سفت شدن شکم بعد از زایمان


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سفت شدن شکم بعد از زایمان

پرورش یک موجود زنده به مدت ۹ ماه در بطن مادر یک رویداد طبیعی شگفت‌انگیز است. با این‌همه آشنا نبودن با مواردی که ممکن است بعد از زایمان برای بدن اتفاق بیفتد گاهی این مقوله را برای برخی زنان تبدیل به پدیده‌ای ترسناک می‌کند. اگر با مقوله بارداری و زایمان و راهکاری موثر برای گذراندن درست و اصولی این دوران آشنا باشید و آگاهی‌های درست و صحیح داشته باشید قطعا روزهای شیرینی را سپری خواهید کرد. یکی از دغدغه‌های خانم‌ها بعد از زایمان رفع افتادگی و سفت شدن شکم است. ۷ روش خانگی برای سفت شدن و کوچک شدن شکم بعد از زایمان را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

شما ممکن است از شکل شکم خود پس از زایمان شگفت‌زده شوید. اگرچه زایمان کرده‌اید، اما هنوز هم ممکن است شکم برآمده و بزرگی داشته باشید که باعث شود همچنان باردار به نظر برسید. همچنین بسیاری از زنان در پایین شکم خود خطی تیره‌رنگ دارند یا ترک‌هایی روی پوست دارند که ناشی از کشیدگی پوست در بارداری است و کسانی که سزارین داشته‌اند با جای زخم جراحی نیز مواجه می‌شوند.

 

 

چطور بعد از بارداری و زایمان افتادگی پوست شکم را درمان کنیم

 

چطور بعد از بارداری و زایمان افتادگی پوست شکم را درمان کنیم

 

واقعیت این است که بارداری سبب تحولات زیادی در پوست شما می‌شود. بسیاری از این تغییرات چند هفته بعد از زایمان برطرف می‌شوند اما برخی دیگر مثل شل شدن و افتادگی پوست شکم با گذر زمان، ورزش کردن و به کار بردن برخی ترفندهای موثر رفع می‌شود. به هر حال مقوله بارداری با افزایش وزن همراه است و با این افزایش وزن کشیده شدن پوست امری طبیعی است. بعد از کشیده شدن پوست برگشتن آن به حالت اولیه کمی مشکل است و نیاز به ممارست و کسب آگاهی در این زمینه دارد. به نظر می‌رسد با این ۷ روش خانگی تا حدود زیادی بتوانید در مقوله سفت شدن پوست شکم و کوچک شدن شکم بعد از زایمان طبیعی و سزارین موفق باشید و نتیجه مثبت بگیرید.

 

 

۱- ورش کاردیو را به طور منظم و روزانه انجام دهید

 

ورزش کاردیو از جمله ورزش‌های کارآمد و موثر برای کاهش وزن و سلامت قلب است. در حقیقت هدف از ورزش کاردیو علاوه بر لاغری و تناسب اندام نظم بخشیدن به سیستم گردش خون و قلب و عروق است. علاوه بر این شما با ورزش کاردیو از افسردگی رایج بعد از زایمان هم در امان می‌مانید و روند بی‌خوابی و کم‌خوابی هم به نحو شگفت‌انگیزی بهبود پیدا می‌کند.

اگر ورزش کاردیو را به صورت منظم پیگیری کنید خطر ابتلا به پوکی استخوان که در خانم‌ها به ویژه خانم‌هایی که سابقه بارداری و شیردهی دارند هم کاهش پیدا می‌کند. کاردیو شامل طیف گسترده‌ای از حرکات ورزشی است از رقص و دویدن و پیاده‌روی گرفته تا دوچرخه‌سواری، تنیس و کوهنوردی. در واقع کاردیو به حرکات ورزشی گفته می‌شود که ضربان قلب شما را ۵۰ تا ۷۵ درصد افزایش دهد.

 

 

۲- چربی و پروتئین‌های سالم بخورید

 

چربی و پروتئین‌های سالم بخورید

 

خوردن پروتئین و چربی‌های سالم سبب عضله‌سازی در بدن شما می‌شود. پروتئین سبب کلاژن‌سازی می‌شود که یک گام مثبت و عملی در جهت سفت شدن شکم بعد از زایمان است. میزان لازم پروتئین دریافتی شما با توجه به میزان ورزش و تحرک، وزن و قد شما متفاوت است و بهتر است زیر نظر پزشک تغذیه مصرف شود. اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید ممکن است به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشید.

 

 

۳- به صورت منظم ورزش کششی انجام دهید

 

برای شکل دادن به عضلاتی که دچار افتادگی شده‌اند حتما باید حرکات ورزشی انجام دهید. یادتان باشد ساختن و شکل دهی به عضلات می‌تواند بر روی پوست نازک و شکننده و دچار افتادگی در اثر زایمان یا کاهش وزن شدید تاثیر مثبت داشته باشید. شرکت در کلاس‌های ورزش پیلاتس و یوگا سبب شکل‌گیری و سفت و محکم شدن عضلات و ماهیچه‌های شما می‌شود.

اگر برای سفت شدن شکم بعد از زایمان زیر نظر یک مربی تمرین کنید نتیجه بسیار بهتری خواهد گرفت. حتما مربی را در جریان زایمان خود و نوع آن (طبیعی یا سزارین) بگذارید تا بهترین و موثرترین حرکات را برای شما طراحی کند. ممکن است انجام برخی حرکات کششی در ماه‌های بعد از زایمان با توجه به وضعیت جسمانی که دارید برای شما ضرر داشته باشد.

 

 

۴- روزی ۸ لیوان آب بنوشید

 

روزانه به اندازه کافی (۶ تا ۸ لیوان) آب بنوشید. اگر در دوران شیردهی هستید این نیاز به نوشیدن آب بیشتر است. آب بدن شما را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد و تاثیر حرکات ورزشی را در سفت شدن شکم بعد از زایمان طبیعی و سزارین تسریع می‌کند. هر چه بیشتر آب بخورید روند چربی‌سوزی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و شکم شما سریع‌تر جمع شده و شکل اولیه را به خودش می‌گیرد.

 

 

۵- از روغن‌های گیاهی موثر استفاده کنید

 

برخی روغن‌های گیاهی نقش موثری در بهبود افتادگی پوست و جمع شدن آن بعد از زایمان پیدا می‌کنند. این امر به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی این روغن‌ها است. برای مثال روغن بادام شیرین تا حدود زیادی در از بین بردن استرچ مارک یا همان خطوط سفید و ترک‌های ناشی از افزایش و کاهش وزن موثر است. روغن بادام شیرین، روغن بادام و روغن نارگیل را روی خطوط استرچ مارک و تمام پوست شکم بمالید تا پوست سفتی قبل را دوباره به دست بیاورد.

 

 

۶- از محصولات سفت کننده پوست استفاده کنید

 

محصولات سفت کننده پوست بعد از زایمان روند ساخت کلاژن و الاستین پوست را تسریع می‌کنند. برخی از این محصولات حاوی مواد موثر زیر هستند: ویتامین c، رتینویید و کلاژن که پوست را بازسازی کرده و سفت‌تر می‌کنند.

 

 

۷- از شکم بند استفاده کنید و اسپا بروید

 

استفاده از شکم‌بندهای طبی یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از افتادن پوست شکم و سفت شدن و کوچک شدن شکم بعد از زایمان طبیعی و سزارین است. این کار را باید چند روز بعد از زایمان و به توصیه پزشک انجام دهید. یک روش دیگر رفتن به اسپا است. در اسپا از جلبک دریایی، نمک دریا و خاک رس برای بهبود وضعیت پوست بدن و نیز سفت شدن پوست استفاده می‌شود.

 

 

منبع: healtline

 

 

کالابرگ الکترونیک