۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل از زبان یک کارشناس رنگ

۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل از زبان یک کارشناس رنگ


12 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی منزل

رنگ یکی از ارکان اساسی در طراحی دکوراسیون داخلی است. این در حالی است که رنگ و نقاشی در و دیوار ساختمان از جمله آسان‌ترین روش‌ها برای عوض کردن حال و هوای فضای دکوراسیون و معماری داخلی هم محسوب می‌شوند. برای انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی ۶ رازی که «راب هالندر» کارشناس رنگ در دکوراسیون داخلی را با ما در میان گذاشته را در  مجله کوروش بخوانید.

 

با انتخاب رنگ‌های مناسب می‌توان حال و هوای اتاق پذیرایی و اتاق خواب را حسابی عوض کرد و فضایی شاد یا در مجموع فضای مطلوب و همسان با روحیه افرادی که در یک مکان زندگی می‌کنند را رقم زد به خصوص زمانی که نمی‌دانید باید برای تغییر فضا چه کنید و از کجا شروع کنید.

 

 

۱- با هر چه در دسترس دارید شروع کنید

 

برای انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با هر چه در دسترس دارید شروع کنید

 

در طراحی دکوراسیون داخلی و انتخاب عناصر موجود در دکوراسیون سلیقه شخصی حرف نخست را می‌زند و البته بسیار هم مهم است. در حقیقت همین سلیقه شخصی است که سبب انتخاب اجزای دکوراسیون داخلی توسط فرد یا افرادی می‌شود که در آن فضا زندگی می‌کنند. در این میان طیف وسیعی از رنگ‌ها وجود دارد که اتفاقا گاهی انتخاب ما را بسیار هم محدود می‌کنند.

 

به پیشنهاد هالندر بهتر است با هر چه که دم دست‌تان است شروع کنید. در واقع بهتر است سبکی را در طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب کنید که دوستش دارید. با یک تابلو نقاشی یک تکه کاشی یا یک قطعه از مبلمان شروع کنید. در اغلب موارد عناصری مثل تابلوهای نقاشی که روی دیوار می‌نشینند حسابی فضا را عوض می‌کنند. با رنگ‌های دم دست‌تان بازی کنید، جای وسایل را عوض کنید و الگوهای مختلف را امتحان کنید، آیتم‌های مورد علاقه‌تان را کنار هم قرار دهید تا یک تصویر زیبا و متناسب با خلق و خو و روحیه‌تان خلق کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید رنگ‌های مورد علاقه‌تان و آن‌هایی که به حال و هوای دکوراسیون منزل‌تان بیشتر می‌خورند کدامند.

 

 

۲- به کاربری محیط توجه کنید

 

برای انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل به کاربری محیط توجه کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

برای انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی کاربری محیط اهمیت فراوانی دارد. برای مثل انتخاب رنگ برای اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن با رنگ اتاق خواب باید متفاوت باشد. این در واقع روشی برای الهام گرفتن و شروع ماجراست. واقعیت این است که انتخاب رنگ یک موضوع کاملا شخصی است و البته رنگی که برای یک فضای خاص انتخاب می‌کنید بستگی به استفاده از آن فضا دارد.

حتما بخوانید  ارازن‌ترین و آسان‌ترین روش‌های طراحی دکوراسیون داخلی زمستانی

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

برای مثال بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب که محلی برای استراحت و آرامش است سبز کم رنگ و آبی آسمانی، برای اتاق پذیرایی طیف‌های مختلف رنگ خاکستری و قهوه‌ای یا زرد و در مجموع رنگ‌های پر انرژی و برای آشپزخانه رنگ‌های اشتهاآور است.

 

 

۳- همیشه رنگ‌ها را ابتدا روی دیوار امتحان کنید

 

برای انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل همیشه رنگ‌ها را ابتدا روی دیوار امتحان کنید

 

ممکن است رنگ‌هایی که در کاتالوگ رنگ می‌بینید در نگاه اول حسابی دل شما را ببرند اما رنگ‌ها زمانی خودشان را نشان می‌دهند که روی دیوار بنشینند. برای مثال تغییر نور در طول روز سایه‌ها را تیره و روشن و سبک و سنگین می‌کنند. سه تا ۵ رنگ را برای نمونه روی هر دیوار امتحان کنید. البته منظورمان این نیست که کل دیوار را رنگ بزنید. روی یک دیوار سه تا ۵ رنگ را در تکه‌های کوچک رنگ کنید تا ببینید روشنایی و تاریکی در فضا چگونه روی رنگ دیوار تغییر می‌کنند و سرانجام به این ترتیب یک رنگ را برای هر دیوار انتخاب کنید.

 

 

۴- آیا باید رنگ‌ها را با هم سِت کنیم؟ بستگی دارد

 

انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل

 

برخی طراحان دکوراسیون داخلی به این موضوع علاقه دارند که تم را در خانه حفظ کنند و رنگ‌ها را از اتاقی به اتاق دیگر با هم سازگار و مکمل نگه دارند. با این همه به گفته هالندر، انتخاب رنگ و نحوه تغییر آن و مکمل بودن یا نبودن آن‌ها در خانه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

 

اگر نقشه منزل شما به اصطلاح «اُپن» است و آشپزخانه، غذاخوری و اتاق نشیمن همه به یکدیگر ربط دارند با انتخاب یک رنگ یکسان می‌توانید فضا را بزرگ‌تر نشان دهید. از سوی دیگر اگر فضای منزل سبک اُپن هم با مساحت زیاد است و می‌خواهید کدام از فضاها کاملا جداگانه به نظر برسند و بزرگ شدن فضا برای‌تان اهمیت ندارد برای هر فضا یک رنگ جداگانه و البته متضاد در نظر بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ ایده ترندهای جدید طراحی دکوراسیون داخلی زمستان ۲۰۲۱

 

حتما بخوانید  4 روش ایمن برای تمیز کردن کفپوش پارکت چوبی و لمینت

 

در حالی که در استفاده از رنگ‌ها در فضای خانه «قوانین فنی» وجود ندارد اما از اتاقی به اتاق دیگر سعی کنید هماهنگی را رعایت کنید و این چیزی است که خرجی برای شما ندارد.

 

 

۵- از رنگ‌های باکیفیت و همیشه مد روز استفاده کنید

 

برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل از رنگ‌های با کیفیت و همیشه مد روز استفاده کنید

 

رنگ کردن و نقاشی خانه از جمله آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های نوسازی منزل و محل کار محسوب می‌شود اما این به آن معنی نیست که شما قرار است هر سال منزل یا محل کارتان را رنگ کنید. به توصیه هالندر بهتر است از یک رنگ باکیفیت و قابل شستشو استفاده کنید که کیفیت و درخشندگی آن تا چند سال حفظ شود. رنگ‌های درجه یک و با کیفیت تا ده سال هم سر پا می‌مانند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ ایده هوشمندانه برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌ کوچک

 

 

۶- البته که نظر همسرتان هم مهم است

 

برای انتخاب رنگ داخلی منزل البته که نظر همسرتان هم مهم است

 

رنگ از جمله مقولاتی است که نظر افراد مختلف، حتی افرادی که از نظر عاطفی به هم وابسته‌اند، نسبت به آن متفاوت است. این مسئله گاهی سبب اختلاف نظر حتی در میان زن و شوهرها می‌شود. به عقیده هالندر بهتر است ابتدا در مورد حال و هوای فضای دکوراسیون داخلی به توافق برسید و رنگی که به شخصیت و احساسات هر دو طرف نزدیک است را انتخاب کنید. سعی کنید هر کدام لیستی از رنگ‌هایی را که دوست دارید تهیه کنید و لیست‌های یکدیگر را با هم مقایسه کنید. در این صورت احتمال این‌که در مورد رنگ‌های مشترک به توافق برسید بیشتر است.

 

 

۷- شناخت رنگ‌ها در ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل

 

شناخت رنگ‌ها در ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل

 

از موارد مهم و در اولویت  دیگر شناخت رنگ هاست و اینکه که رنگ‌ها کجا کار می کنند. به عنوان مثال، چون نارنجی یک رنگ پر انرژی است و رنگ زرد رنگی دعوت کننده محسوب می شود این دو رنگ هر دو گزینه عالی برای منطقه ورودی هستند. آبی آرامش بخش و ملایم است و اغلب در اتاق خواب و حمام استفاده می شود و یا بنفش غنی، دراماتیک و پیچیده است و اگر شما در حال تلاش برای ایجاد محیط های رسمی تر هستید، می توانید از این رنگ در دکوراسیون اتاق های نشیمن و حتی اتاق غذاخوری استفاده کنید از طرف دیگر  رنگ سبز می تواند اتاق خواب و یا در آشپزخانه به دلیل طراوت آن شگفت انگیز و گزینه مناسبی باشد.

 

 

منبع: the spruce 

 

 

کالابرگ الکترونیک