بهترین روش های تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین، سرکه و …

بهترین روش های تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین، سرکه و …


26 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن مبل پارچه

تمیز کردن انواع مبل یکسری اصول و جزییات مهم دارد. ایجاد لکه روی مبلمان و کاناپه امری رایج است و شما باید بدانید تمیز کردن انواع مبل به چه موادی نیاز دارد. برای مثال شناخت راهکارهای مؤثر برای تمیز کردن مبل پارچه ای می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی زود از شر لکه‌های سمج خلاص شوید. در این مقاله می‌توانید روش‌هایی ساده و کاربردی برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای را از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

چه زمانی باید اقدام به تمیز کردن مبل پارچه ای کنید؟

 

چه زمانی باید اقدام به تمیز کردن مبل پارچه ای کنید؟

 

زمان تمیز کردن مبلمان معمولاً به سبک زندگی و مقدار استفاده شما از آن‌ها وابسته است. اگر در خانه فرزند کوچک دارید و از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید و یا چندین ساعت از طول روز را روی مبل دراز می‌کشید و به تماشای تلویزیون و خوردن تنقلات می‌پردازید، باید بدانید که مبلمان شما به تمیزکاری بیشتری احتیاج خواهد داشت. پیشنهاد ما به شما این است که هر هفته حتماً سطح مبلمان را با جارو برقی تمیز کنید تا ذرات اضافی غذا و مویی که روی مبلمان جمع شده، پاک شود.

 

از طرف دیگر هر زمان که لکه‌ای روی مبلمان ایجاد شد و یا چیزی روی آن ریخت، همان لحظه اقدام به تمیز کردن مبل پارچه ای کنید تا لکه‌ها عمیق نشوند و به بافت پارچه نفوذ نکنند. برای تمیزکاری عمیق پارچه مبلی‌تان بهتر است سالی یک بار این کار را انجام دهید و به طور حرفه‌‌ای تمام بخش‌های مبل را تمیز کنید.

 

 

مهم‌ترین اقدامات قبل از تمیزکاری مبل پارچه‌ای

 

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن مبل‌ها کنید، ابتدا لازم است از شر ذرات غذا و گرد و خاکی که روی مبل وجود دارد، راحت شوید برای این کار لازم است چند مرحله را پشت سر بگذارید و سپس تمیز کردن مبل پارچه ای را آغاز کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۱- جارو زدن مبل

 

قبل از تمیز کردن مبل پارچه ای جارو زدن مبل فراموش نشود

 

قبل از تمیز کردن مبل باید به کمک جارو برقی سطح مبل را تمیز کنید و لا به ‌لای درزها و اطراف دسته‌های مبل را به خوبی جارو برقی بزنید. دقت داشته باشید که اگر تشک مبلمان شما جدا می‌شود، آن را بردارید و زیر بالشتک مبل را هم جارو بزنید.

 

 

۲- گردگیری مبل

 

مرحله دو برای تمیز کردن مبل پارچه ای از بین بردن گرد و خاک انباشته شده در آن است. برای این کار یک برس با زبری متوسط بردارید و به آرامی روی سطح پارچه مبل بکشید تا ذرات خاک از داخل تار و پود مبل خارج شود و سپس دوباره سطح مبل را جارو بزنید.

 

 

۳- از بین بردن مو و پرز

 

قبل از تمیزکردن مبل پارچه ای با یک غلتک مو و پرز ها را از روی مبل جمع کنید

 

اگر از حیوان خانگی مراقبت می‌کنید، این مرحله مختص شما است. برای از بین بردن موهای روی پارچه مبلی‌تان، یک غلتک پرزگیر لباس بردارید و روی همه بخش‌های مبل بکشید تا پرز و موهای ریز چسبیده به آن به راحتی تمیز شود.

 

 

۴- تمیز کردن پایه‌ها

 

در انتها بعد از اینکه سطح مبل را تمیز کردید، باید با کمک یک دستمال تمیز و مرطوب پایه‌ها و دسته‌های غیر پارچه‌ای مبل را تمیز کنید.

 

 

۵- چک کردن نوع و رنگ پارچه مبلی

 

یکی از مهم‌ترین مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای قبل از هر اقدامی، تشخیص نوع و رنگ پارچه است. شما باید قبل از استفاده از هر نوع ماده تمیز کننده‌ای، ابتدا مطمئن شوید که جنس پارچه مبل شما چیست و رنگ پارچه حین تمیز کردن تحت تاثیر قرار نمیگیرد سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید و بررسی کنید شما برای تمیز کردن آن مجاز به استفاده از چه نوع تمیز کننده‌هایی هستید.

 

برای مثال تمیز کردن مبل سفید از دغدغه های افراد است که با شناسایی نوع پارچه به راحتی میتوان آن را تمیز کرد. زیر تشک یا پشت مبلمان بسیاری از برندهای معتبر یک برچسب از نحوه تمیز کردن و شستشوی پارچه مبلی وجود دارد که علائم اختصاری در آن مشخص شده است و معناهای آن‌ها به شرح زیر است:

 

 

W: این علامت نشان می‌دهد که شما برای تمیز کردن مبل باید تنها از محصولات تمیز کننده بر پایه آب استفاده کنید.

S: این علامت نشان دهنده این است که شما برای تمیز کردن مبل پارچه ای تنها مجاز به استفاده از پاک کننده‌های بدون آب و خشک هستید.

SW یا WS: این علامت یعنی می‌توانید برای تمیز کردن مبل از مواد تمیز کننده پایه آب و هم خشک استفاده کنید.

O: نشان دهنده این است که پارچه مبلی شما از مواد ارگانیک تهیه شده و برای تمیز کردن آن تنها باید از آب سرد استفاده کنید.

X: این علامت یعنی شما مجاز به استفاده از هیچ نوع شوینده‌ای نیستید و تنها باید از جارو و برس استفاده کنید.

 

توجه داشته باشید که اگر هیچ علامتی روی مبلمان شما وجود ندارد، حتماً با پرسش از جایی که مبل را خریده‌اید، نوع پارچه مبلی‌تان را شناسایی کنید و سپس با استفاده از ماده تمیز کننده مناسب اقدام به از بین بردن لکه‌های روی مبل کنید.

 

 

جوش شیرین ماده‌ای مؤثر برای تمیز کردن مبل پارچه ای و از بین بردن لکه و بوی بد

 

جوش شیرین ماده‌ای مؤثر برای تمیز کردن مبل پارچه ای و از بین بردن لکه و بوی بد

 

جوش شیرین قدرت زیادی در از بین بردن لکه‌ها و بوها دارد. شما می‌توانید برای تمیز کردن مبل پارچه ‌ای به دو روش از جوش شیرین استفاده کنید. در یک کاسه به مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کنید و به کمک یک ابر این ترکیب را روی مبل یا محل لکه قرار دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین کاملاً لکه‌ها را جذب کند. سپس با کمک جارو برقی آن بخش را تمیز کنید.

 

 

بیشتر بخوانید : بهترین روش‌های پاک کردن چربی هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

 

 

برای استفاده از جوش شیرین به روش خشک تنها کافی است آن را در محل لکه بپاشید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه محل لکه را جاروکشی کنید. اگر لکه ایجاد شده روی مبل پر رنگ است می‌توانید با یک برس جوش شیرین را روی لکه بمالید و بعد آن را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که پاشیدن جوش شیرین روی مبل بوی نامطبوع مبل را نیز از بین می‌رود.

 

 

محلول سرکه و مایع ظرفشویی، بهترین ترکیب برای لکه زدایی و تمیز کردن مبل پارچه ای

 

محلول سرکه و مایع ظرفشویی، بهترین ترکیب برای لکه زدایی و تمیز کردن مبل پارچه ای

 

برای تمیز کردن چرک درزها و کناره‌های تودوزی مبل پارچه‌ای باید یک لیوان آب گرم را با ۱/۴ لیوان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس این ترکیب را داخل یک شیشه اسپری بریزید. همه درزها و محل‌هایی از مبل را که چرک و لکه در آن وجود دارد، با کمک این اسپری و یک برس یا مسواک پاک کنید. در نهایت محل را با پارچه خشک تمیز کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

 

 

حتما بخوانید : بهترین ترفندهای تمیزکاری نقاط مختلف خانه با مواد شوینده مناسب

 

 

تمیزکردن لکه چربی یا روغن با استفاده از شوینده مخصوص و بخارشو

 

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن مبل پارچه ای این است که به یک فروشگاه معتبر بروید و یک محلول تمیز کننده متناسب با نوع پارچه مبلی‌تان خریداری کنید. توجه داشته باشید که هر ماده تمیز کننده‌ای چه طبیعی و چه شیمیایی باید قبل از تمیز کردن، حتماً در گوشه‌ای از مبل امتحان شود. برای این کار مقداری از تمیز کننده را روی قسمتی از مبل را که در دید نیست امتحان کنید و اگر مشکلی نبود برای از آن برای تمیز کردن همه بخش‌های مبل استفاده کنید. ضمنا قبل از استفاده از بخارشو حتما لکه چربی یا روغنی را تمیز کنید و بعد از بخارشو استفاده کنید زیرا از بین بردن این لکه ها سخت است و استفاده از بخار شو باعث پخش شدن بیشتر لکه میشود بهتر است ابتدا با مایع شوینده مخصوص و یک پد اسفنجی لکه را تمیز کرده و سپس از بخار شوی و همچنین شامپو فرش استفاده کنید.

 

 

منابع: livingspaces و fantasticcleaners 

 

 

کالابرگ الکترونیک