۳ مقصد بکر و زیبا برای مسافرت تابستان در مرداد و شهریور

۳ مقصد بکر و زیبا برای مسافرت تابستان در مرداد و شهریور


21 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین شهرهای ایران برای مسافرت تابستان

گردشگری‌های تابستانی روزهای آخرش را سپری می‌کند. در ایران معمولا ماه شهریور آخرین فرصت گردشگری و سفر تابستانی برای خانواده‌هایی است که فرزند محصل یا دانشجو دارند. از سوی دیگر در این ماه هنوز هرم گرما چندان شکسته نشده و بهترین مقاصد سفر گردشگری در ایران مناطقی هستند که آب و هوای خنک و مطبوع داشته باشند. اگر قصد مسافرت تابستانی در ماه مرداد و شهریور را دارید درباره بهترین شهرهای ایران و مناطق بکر و خنک برای مسافرت تابستان در مرداد و شهریور در مجله کوروش بخوانید.

 

 

دماوند؛ بهترین عسل آویشن ایران را سوغاتی بیاورید

 

دماوند؛ بهترین عسل آویشن ایران را سوغاتی بیاورید

 

اگر اهل تهران یا شهرهای اطراف تهران هستید و برای گردشگری و مسافرت‌های تابستانی نمی‌خواهید زیاد از شهر خودتان دور شوید، یا اگر برای یک مسافرت ۲ یا سه روزه در آخر هفته می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید «دماوند» یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان به خصوص ماه‌های مرداد و شهریور است. فاصله دماوند که از نظر تقسیمات کشوری جز استان مازندران محسوب می‌شود تا شهر تهران ۷۵ کیلومتر است و یک ساعت زمان برای رسیدن بدون توقف به این شهر از تهران کفایت می‌کند. دماوند شهری باستانی با قدمتی به اندازه تمدن مادها و پارت‌ها است. این شهر ییلاقی و خنک با آب و هوای مطبوع در فصل تابستان هم روایتگر تاریخ است و هم بهشت غذاهای محلی متنوع و خوشمزه برای افرادی که در سفر ترجیح می‌دهند غذاهای محلی هر منطقه را امتحان کنند. برای سفر به دماوند باید از مسیر فیروزکوه حرکت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی ۴ شهر خنک و بکر ایران برای مسافرت در فصل تابستان

 

 

در میانه راه می‌توانید توقفی کوتاه برای صرف صبحانه یا ناهار در شهر خنک و خوش آب و هوای «بومهن» هم داشته باشید. کوه دماوند مهم‌ترین و مشهورترین سمبل شهر دماوند است که در طول تاریخ کوهی مهم و مقدس برای برخی ادیان بوده است. دماوند در اصل با ضمه روی دال، به معنای جایی است که از آن دود بلند می‌شود و این وجه تمثیل احتمالا به خاطر آتشفشانی بودن این کوه است. «چشمه علا» یکی از جاذبه‌های گردشگری دماوند است که در فصل تابستان یکی از مهم‌ترین مقاصد مسافران و اهالی بومی دماوند است. یک چشمه زلال و خنک که توسط درختان بلند بالا و در هم تنیده احاطه شده  و از زیر سنگی صخره‌ای و بزرگ جاری است. ظاهرا چشمه علا در حال حاضر یکی از منابع اصلی تهیه آب مورد نیاز کارخانه آب معدنی دماوند است. دریاچه «تار و هویر» که از زیبا‌ترین و بکر‌ترین دریاچه‌های ایران است، دامنه دماوند با گل‌های شقایق چشم‌نواز، مسجد جامع دماوند، آبشار لار، پارک ملی لار، برج شبلی و دشت مشاء از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی محسوب می‌شوند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بهترین شهر برای مسافرت مرداد و شهریور

 

اگر عادت دارید حین گردشگری، به امامزاده‌ها هم سر بزنید مرقد دو امامزاده مشهور در شهر دماوند همواره پذیرای مردم محلی و گردشگران ایرانی و خارجی است. مقبره امامزادگان «عبدالله» و «عبیدالله» با گنبدی فیروزه‌ای متعلق به دوره ایلخانیان، زیر یک درخت چنار کهن واقع شده و ضزیح چوبی مقبره‌ها که احتمالا در زمان حکومت صفویان ساخته شده‌اند فضایی ساده و معنوی را برای زیارت‌کنندگان رقم می‌زند.

 

اگر قصد دارید غذاهای محلی دماوند را امتحان کنید به یک رستوران محلی بروید و کوکوی دو رو، دمپختک، کوکو کماج یا رولت گوشت محلی سفارش بدهید. آش جوشواره، هفت قوز، فطیر، بورساق، خوراک کبک، بادونه از دیگر غذاهای سنتی دماوند هستند که معمولا در رستوران‌های شهر دماوند هم سرو می‌شوند. عسل آویشن دماوند از جمله بهترین و معتبرترین عسل‌های آویشن در ایران است. گردوی دماوند، حلوا لوز، توتک و آبنبات‌های محلی بهترین سوغاتی‌های دماوند هستند. اگر قصد دارید شب را در دماوند اقامت کنید هم می‌توانید در هتل و مسافرخانه بمانید و هم خانه و ویلاهای محلی را اجاره کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی ۲۰ مورد از جاذبه های گردشگری تهران

 

 

فیلبند؛ بهشت گردشگری و ماجراجویی

 

 فیلبند؛ بهشت گردشگری و ماجراجویی

 

«فیلبند» به بهشت محصور در میان ابرها مشهور است. روستای فیبلند در منطقه «بند پی غربی» استان مازندران واقع شده و مرتفع‌ترین منطقه قابل دسترس و مسکونی این بخش ییلاقی برای یک گردشگری بکر و جذاب تابستانی محسوب می‌شود. برای رفتن به روستای بکر و زیبا و عجیب فیلبند باید از جاده هراز به سمت آمل بروید. در امتداد مسیر و در ۲۵ کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت روستای «سنگچال» جاده دارای یک مسیر فرعی است که شما را به فیلبند می‌رساند. حدود هفت، هشت کیلومتر بعد از سنگچال، روستای «فیلبند» آخرین روستای این جاده است. طول جاده فرعی تا سنگچال ۱۸ کیلومتر و فاصله سنگچال تا فیلبند نیز حدود ۵ کیلومتر است. در حقیقت روستای فیلبند در نوک کوه واقع شده و بلندترین ییلاق منطقه «چلاو» است.

 

فیلبند برای مسافرت در مرداد و شهریور

 

فیلبند دارای آب و هوایی مطبوع و کمی تا قسمتی مرطوب است اما از شرجی و گرمای طاقت‌فرسای شمال و کنار دریا حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم در این‌جا خبری نیست. فیلبند به «بام شرقی» مازندران مشهور است و در فصل بهار و پاییز احتمالا در یک نیم روز ممکن است تمام پدیده‌های جوی از ابر و مه و باران گرفته تا تگرگ و برف و رگبار و سپس رنگین‌کمان و آفتاب را تجربه کنید. قدم به قدم در فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگ سر راهتان سبز می‌شوند که یکی از مشهورترین این چشمه‌ها چشمه «لار» است که چندان بزرگ نیست اما سرشار از املاح معدنی مفید برای درمان امراض مختلف به خصوص دردهای مربوط به «کلیه» و « مفاصل و استخوان» است. اگر قصد دارید اقیانوسی از ابر را از نزدیک به چشم ببینید فیلبند بهترین مقصد برای گردشگری شماست. به خاطر ارتفاع زیاد این منطقه ابرها در زیر پای شما قرار می‌گیرند و این تصور ایجاد می‌شود که اقیانوسی از ابر زیر پای شماست.

 

فیلبند برای مسافرت در تابستان

 

اگر اهل کوهنوردی هستید در مسیر فیلبند به سنگچال قله «حصین بن» از جمله محبوب‌ترین قله‌های کوهنوردان است. کوهستان «یخچال» در شرق حصین بن واقع شده، امامزاده قاسم در غرب و قله «میشینه» در جنوب آن است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری شمال ایران

 

 

اگر به قصد گردشگری به روستای فیلند سفر کردید حتم روستای «سنگچال» را هم از نزدیک ببنید. بهترین زمان سفر به فیلبند از اواخر اردیبهشت تا ابتدای مهر ماه است و به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد برای مسافرت تابستان محسوب می‌شود. برای سفر به فیلبند بهتر است مجهز به دستگاه GPS باشید و از پیش با مردم محلی هماهنگ کنید. در این صورت می‌توانید شب را در خانه‌های محلی هم سپری کنید.

 

 

دیلمان؛ سفر به یک ییلاق تاریخی

 

دیلمان؛ سفر به یک ییلاق تاریخی

 

منطقه ییلاقی دیلمان یکی از بکرترین و خوش آب و هواترین مناطق توریستی و گردشگری در استان گیلان است. منطقه باستانی دیلمان که طبق شواهد و آثار به دست آمده قدمتش به ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا و در شهرستان سیاهکل واقع شده است. منطقه دیلمان بهشت کسانی است که دوست دارند در سفرهای تابستانی همزمان هم برف ببینند (قله کوه درفک در فصل تابستان هم پوشیده از برف است) و هم رودخانه، آبشار، جنگل و دشت. جنگل‌های سیاهکل از جمله مشهورترین جنگل‌های ایران و استان گیلان محسوب می‌شوند.

 

منطقه ییلاقی دیلمان برای مسافرت در مرداد و شهریور

 

برای رفتن به دیلمان ابتدا باید به شهر رشت بروید که اتفاقا این شهر هم یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت تابستان در ماه‌های مرداد و شهریور است. بعد از رسیدن به شهر رشت مسیری ۴۲ کیلومتری را باید به سمت لاهیجان طی کنید و  از آنجا پس از طی ۱۵ کیلومتر به سیاهکل برسید. از سیاهکل مسیری پرپیچ و خم و ۴۵ کیلومتری در پیش رو دارید که شما را به ییلاق دنج و خنک دیلمان می‌رساند. دشت سوسن چراغ، آبشار لونک، دشت شقایق، بازمانده‌های کارونسرای باستانی تی تی و قلعه گرمابر از جمله جاذبه‌های توریستی این منطقه برای گردشگری در فصل تابستان محسوب می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: زیباترین مکان های گردشگری ایران از نگاه توریست ها

 

 

کالابرگ الکترونیک