طرز تهیه مربا توت فرنگی مجلسی و خوشمزه در ۳۰ دقیقه بدون شکرک

طرز تهیه مربا توت فرنگی مجلسی و خوشمزه در ۳۰ دقیقه بدون شکرک


16 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربا توت فرنگی مجلسی و خوشمزه در 30 دقیقه

مربا توت فرنگی از جمله محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین مرباهای مجلسی است. در واقع یکی از روش‌های بهره بردن از خواص توت فرنگی پخت مربای آن یا کمپوت کردن توت فرنگی است. روش درست کردن و پخت مربای توت فرنگی پیچیدگی خاصی ندارد. طرز تهیه مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و نیز نکات مهم کپک نزدن مربای توت فرنگی را در مجله کوروش بخوانید. همچنین به شما می‌گوییم چکار کنید که مربای توت فرنگی شکرک نزند و البته چطور با شهد مربا شربت توت فرنگی هم درست کنید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه مربا توت فرنگی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
توت فرنگی ۱ کیلوگرم
شکر ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم
آبلیمو نصف قاشق چای‌خوری
هل، وانیل و گلاب به مقدار دلخواه

 

میزان کالری در ‍۱۰۰ گرم مربای توت فرنگی: حدود ۱۲۰ کیلوکالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای توت فرنگی: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای توت فرنگی به روش بازاری

طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ و بدون کپک

برای درست کردن و پختن مربای توت فرنگی، بعد از شستن توت فرنگی‌ها، آن‌ها را همراه با شکر به مدت ۱ شبانه‌روز در یک قابلمه استراحت دهید. پختن مربای توت فرنگی به حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در ضمن بهتر است مربا توت فرنگی را بعد از پختن زیاد نجوشانید.

مرحله اول: توت فرنگی‌ها را آماده کنید

ابتدا کلاهک توت فرنگی‌ها را جدا کنید و سپس بشویید. اگر دوست دارید مربا توت فرنگی درسته داشته باشید توت فرنگی‌ها را خرد نکنید و همان‌طور درسته نگه دارید. اگر هم مربا توت فرنگی خرد شده دوست دارید آن‌ها را به اندازه دلخواه خرد کنید یا از وسط نصف کنید.

بهتر است برای مربای توت فرنگی درسته از توت فرنگی‌های کوچک و برای مربای توت فرنگی خرد شده از توت فرنگی‌های درشت استفاده کنید. توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه بریزید و لا به لای آن‌ها شکر بپاشید.

نکته: میزان شکر در مربای توت فرنگی برای یک کیلوگرم ۸۰۰ گرم است اما اگر مربای شیرین‌تر می‌پسندید به ازای یک کیلوگرم توت فرنگی ۹۰۰ گرم شکر اضافه کنید. مخلوط توت فرنگی و شکر را باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی آب بیندازد. قابلمه را روی شعله زیاد گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. مراقب باشید سر نرود.

در صورت تمایل می‌توانید شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌ها همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: توت فرنگی‌ها را بپزید

وقتی مربا به جوش آمد شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربای توت فرنگی روی شعله ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. در این مدت مرتب کف روی مربا را جمع کنید و دور بریزید.

مرحله سوم: گلاب، وانیل و هل را اضافه کنید

اگر دوست دارید مربا طعم هل، وانیل و گلاب داشته باشد در ۱۰ دقیقه پایانی یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق هل و نوک قاشق چای‌خوری وانیل به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ گوشت بوقلمون خوشمزه به ۲ روش سرد و گرم

در صورت تمایل هل، وانیل و گلاب را به صورت اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: به مربای توت فرنگی آبلیمو اضافه کنید

اگر خواستید از مربای توت فرنگی، شربت توت فرنگی هم بگیرید بعد از ۳۰ دقیقه با ملاقه شربت را جمع کنید و در یک شیشه تمیز بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس به مربا آبلیمو بزنید. مربا را هم بزنید تا کاملا آبلیمو به خورد مربا برود. اجازه دهید مربا حسابی خنک شود و سپس در ظروف شیشه‌ای درب‌دار تمیز، خشک و بدون بو بریزید. درب شیشه مربا را محکم ببندید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

برای خرید آبلیمو و خرید انواع مربا از جمله مربای توت فرنگی به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی توت فرنگی

نکات مهم طرز تهیه مربا توت فرنگی خوشرنگ خانگی

نکات مهم و طرز تهیه شربت و مربا توت فرنگی درسته خانگی خوشرنگ بدون کپک و شکرک

  • در کتاب مستطاب آشپزی، اثر استاد «نجف دریابندری» آمده است در روش درست کردن مربا توت فرنگی این نکته مهم را در نظر بگیرید: اگر بعد از ۲۴ ساعت توت فرنگی و شکر هنوز آب ننداخته بود و شکر در آن حل نشده بود، قابلمه را به مدت ۵ الی ۶ دقیقه روی شعله ملایم گاز حرارت بدهید و صبر کنید خنک شود و دوباره در یخچال بگذارید و ۲۴ ساعت دیگر صبر کنید (یا شب تا صبح) و سپس مربا را بپزید.
  • اگر می‌خواهید مربای توت فرنگی شما کپک نزند حتما اجازه دهید توت فرنگی‌ها بعد از شسته شدن کاملا خشک شوند.
  • برای این‌که مربا توت‌ فرنگی خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی، روحی یا لعابی برای درست کردن مربا استفاده کنید.
  • حین درست شدن مربای توت فرنگی به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.
  • یکی از مشکلات انواع مربای خانگی شکرک زدن مربا است. اگر مربا را با شعله زیاد گاز پخته باشید حتما شکرک خواهد زد چون آب آن سریع تبخیر شده است. اگر مربای شما شکرک زد دوباره کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره مربا را روی شعله ملایم گاز بپزید.
  • برای این‌که مربای توت فرنگی شکرک نزند باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب (مثل عسل) برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره مربا را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود. گاهی اوقات علت کپک زدن مربا کم بودن میزان شکر آن است.
  • اگر به مربای در حال پخت آبلیمو اضافه کنید احتمال شکرک زدن آن کم می‌شود.
  • در صورتی که مربا شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌ جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد و شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر می‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.
  • مربای توت فرنگی را بیشتر از ۳۰ دقیقه نپزید چون کدر و تیره می‌شود و توت فرنگی‌ها له می‌شوند.
  • همیشه انواع مربا و مارمالاد را حین پخت با قاشق چوبی هم بزنید.
  • از مربای توت فرنگی برای تهیه کیک توت فرنگی خامه‌ای و ساده هم می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه مربای توت فرنگی گلخانه‌ای هم به همین ترتیب است.
حتما بخوانید  طرز تهیه نودل سیاه (جاجانگمیون کره ای) با تمام فوت و فن ها

چه کار کنیم که مربا توت فرنگی خوشرنگ شود؟

چه کار کنیم که مربا توت فرنگی خوشرنگ شود؟

برای این که مربای توت فرنگی رنگ شفاف داشته باشد و کدر نشود، بعد از جوش آمدن توت فرنگی‌ها، کف روی مایه مربا را بگیرید و دور بریزید. همچنین در هنگام جوشیدن مربا درب قابلمه را کیپ نکنید. اجازه دهید آب اضافی مربا بخار شود و به داخل مربا برنگردد. آبلیمو را هم در آخرین مرحله به مواد مربا اضافه کنید.

مدت زمان ماندگاری مربای توت فرنگی چقدر است؟

هر چه مربای توت فرنگی را زودتر مصرف کنید بهتر است. ولی اگر قرار است مربا بیش از ۶ ماه در یخچال بماند، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید تا از فاسد شدن و تغییر رنگ و طعم در امان بماند.

چه کار کنیم که مربای توت فرنگی کپک نزند؟

چه کار کنیم که مربای توت فرنگی کپک نزند؟

  • اگر مربای توت فرنگی که درست می‌کنید به اندازه کافی قوام نداشته باشد و شهد مربا غلیظ نباشد، احتمال این که کپک بزند بالا است. پس غلظت آن را به اندازه عسل در نظر بگیرید.
  • دومین عامل کپک زدن مربا، ریختن مربا در بطری‌های شیشه‌ای است که نمدار هستند. فراموش نکنید که مربا را حتما باید در بطری‌های خشک، تمیز و استریل شده بریزید.
  • سعی کنید از بطری‌های شیشه‌ای کوچک برای نگهداری مربا استفاده کنید تا زود تمام شوند و درب بطری زیاد باز و بسته نشود.
  • قاشقی که با آن مربا را از بطری برمی‌دارید، نباید خیس و نمدار باشد.
  • پیشنهاد می‌کنیم مقاله دلایل شکرک و کپک زدن انواع مربا را مطالعه کنید.

روش صحیح ضدعفونی کردن توت فرنگی

روش صحیح ضدعفونی کردن توت فرنگی در دوران کرونا به توصیه سازمان بهداشت جهانی

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهترین روش ضدعفونی کردن توت فرنگی این است که ابتدا توت فرنگی‌ها را در یک قابلمه پر از آب غوطه‌ور کنید و به صورت عادی گل و لای و نوک سبز آن‌ها را بگیرید و سپس با آب تمیز آبکشی کنید.

سپس در قابلمه مناسب با حجم ۵ لیتر توت فرنگی‌ها را بریزید و آب اضافه کنید. آب باید روی سطح توت فرنگی‌ها را بپوشاند. سپس با ۱۵ الی ۲۰ قطره مایع ظرفشویی آب را کف‌آلود کنید. ۵ دقیقه صبر کنید، سپس توت فرنگی‌ها را آبکشی کنید.

در مرحله بعد دوباره ۵ لیتر آب (هر ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل یک لیتر آب است) روی توت فرنگی‌ها بریزید، ۲ قاشق غذاخوری محلول ضدعفونی‌کننده سبزیجات اضافه کنید و دوباره ۵ دقیقه زمان دهید. سپس توت فرنگی‌ها را آبکشی کنید. وقتی آب توت فرنگی خشک شد، در ظرف درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله روش‌های صحیح شستن توت فرنگی را مطالعه کنید.

در صورت تمایل مواد ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مربای توت فرنگی

علت کپک زدن مربای توت فرنگی چیست؟

مهم‌ترین دلیل کپک زدن مربای توت فرنگی قوام نیامدن شهد مربا و استفاده از قاشق خیس برای ریختن مربا در شیشه است. یا اینکه شیشه مربا خیس یا چرب بوده است.

برای شفاف شدن رنگ مربای توت فرنگی چه کار کنیم؟

برای این که مربای شما شفاف شود باید کف روی مربا را با دقت بردارید تا رنگ مربا شفاف شود.

بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت مربای توت فرنگی چیست؟

برای نگهداری طولانی مدت مربای توت فرنگی بهتر است آن را در ظرف درب‌دار بریزید و در فریزر قرار دهید.

 

 

کالابرگ الکترونیک