۲ طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده به روش ترکی و شمالی

۲ طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده به روش ترکی و شمالی


26 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراحل طرز تهیه بادمجان شکم پر به روش ترکی

بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده یا بادمجان شکم پاره یا به قول ترک‌ها «قارنی یاریخ» از جمله لذیذترین غذاهای خوشمزه نونی برای شام است که می‌توانید با بادمجان و گوشت چرخ کرده درست کنید. ترک‌ها مدعی‌اند که قارنی یاریخ را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند. البته بادمجان شکم پر شمالی‌ها در جزییات با قارنی یارخ فرق دارد. به هر حال بادمجان شکم پر، شکم پاره یا قارنی یاریخ نخستین بار دستپخت هر قومی که بوده دستشان درد نکند. ۲ طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده به روش‌های ترکی و شمالی را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده به سبک ترک‌ ها (برای ۶ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۸ عدد بزرگ
پیاز ۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
قارچ ۳۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه، پودر زنجبیل و دارچین به مقدار دلخواه
گوجه فرنگی رنده شده ۷ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آب گوشت ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت بادمجان شکم پر با چرخ کرده: ۴۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم بادمجان شکم پر: حدود ۱۹۷ کالری

مراحل طرز تهیه بادمجان شکم پر به روش ترکی

 

مراحل طرز تهیه بادمجان شکم پر به روش ترکی

 

یکی از خوشمزه‌ترین انواع بادمجان شکم پر برای مهمانی، به روش ترکیه‌ای و با استفاده از گوشت چرخ کرده و قارچ تهیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده و قارچ به روش ترکی آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن بادمجان

برای درست کردن بادمجان شکم پر مجلسی با گوشت چرخ کرده ابتدا بادمجان‌ها را از طول یک سانتی‌متر مانده به بالا و پایین بادمجان با چاقوی تیز برش بزنید و شکم‌شان را خالی کنید (دم بادمجان‌ها را جدا نکنید). سپس روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۱ ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن مایه گوشتی بادمجان شکم پر

در این فاصله پیازها را نگینی خرد کنید. وقتی پیازها تفت خوردند و سبک شدند گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت قهوه‌ای شد، ۴ عدد گوجه فرنگی رنده شده، قارچ خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه به همراه فلفل قرمز، پودر زنجبیل و دارچین را اضافه کنید. اجازه دهید آب گوجه فرنگی و قارچ‌ها کاملا کشیده شود و سپس ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه را اضافه کنید. وقتی رب سرخ شد و طعم خامی آن گرفته شد مایه گوشت شما آماده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به خوشمزه و مجلسی با گوشت

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد، نمک، گوشت چرخ کرده، قارچ، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، دارچین و رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ سرخ کردن بادمجان‌ها

در این مرحله از طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده باید بادمجان‌های برش زده را بشورید و خشک کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و  بادمجان‌ها را سرخ کنید.

در صورت تمایل می‌توانید روغن سرخ کردنی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موساکا یونانی با گوشت و بادمجان و سس سفید

مرحله چهارم؛ پر کردن شکم بادمجان

در این مرحله از طرز تهیه بادمجان شکم پر برای مهمانی باید شکم بادمجان‌های سرخ شده را با مایه گوشتی آماده شده پر کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن سس بادمجان شکم پر

برای تهیه سس بادمجان شکم پر باید در یک قابلمه یا ماهیتابه گود مناسب یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. ۳ عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و با پیازها تفت دهید. ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه هم اضافه کنید تا سرخ شود. کمی فلفل و زردچوبه هم اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید. سپس ۲/۳ لیوان آب گوشت یا اگر آب گوشت ندارید ۱ و نیم استکان آب‌جوش و یک عدد عصاره گوشت اضافه کنید و حل کنید.

عصاره گوشت و مرغ را می‌توانید به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ پختن بادمجان شکم پر در سس

بعد از این که سس را آماده کردید، بادمجان‌های شکم پر را با احتیاط در این سس بگذارید و درب قابلمه را ببندید تا بادمجان شکم پر با سسی که درست کرده‌اید حسابی جا بیفتد و سس غلیظ شود. بادمجان شکم پر را در کنار نان و سبزی خوردن سرو کنید.

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه کتلت بادمجان با گوشت و بدون گوشت

مواد لازم بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده و گردو به روش شمالی 

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان قلمی ۶ تا ۸ عدد
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
مغز گردو چرخ کرده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی معطر شامل گشنیز، ریحان، نعنا، جعفری و تره ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
رب آلوچه ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
گوجه فرنگی ۳ یا ۴ عدد

 

مراحل طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی

 

طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی با سبزیجات معطر و گردو

 

شمالی‌ها برای درست کردن بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده از انواع سبزی محلی مثل چوچاق در کنار سایر سبزی‌های معطر استفاده می‌کنند. گاهی هم به ترکیب بادمجان شکم پر رب انار اضافه می‌کنند. طرز تهیه رب انار خانگی را بلد هستید؟ در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده به روش شمالی آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن بادمجان‌ها

در اولین مرحله از طرز تهیه بادمجان شکم پر با گردو رب انار باید بادمجان‌ها را به همان ترتیب گفته شده در دستور قبلی از وسط برش بزنید، شکم بادمجان را با دقت به صورتی که سوراخ یا پاره نشود، خالی کنید و روی آن‌ها نمک بپاشید. یک ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان از بین برود و سپس بادمجان‌ها را بشورید. بادمجان‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی انبه و کیوی کافی شاپی خوشمزه به 5 روش

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد داخل بادمجان شکم پر

در این مرحله از طرز تهیه بادمجان شکم پر باید یک عدد پیاز را ساطوری خرد کنید و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده که سرخ شد، سپس سبزی که قبلا سرخ شده را به مواد اضافه کنید. سپس مغز گردو را اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید. رب گوجه را هم اضافه کنید. کمی صبر کنید تا رب گوجه هم تفت بخورد و طعم خامی آن گرفته شود. حالا رب انار و رب آلوچه را هم اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو و رب انار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه بادمجان در فر و قابلمه

مرحله سوم؛ آماده کردن بادمجان شکم پر

در این مرحله باید گوجه فرنگی‌ها را جداگانه سرخ کنید و کنار بگذارید. شکم بادمجان‌ها را با مواد فوق پر کنید و سپس بادمجان‌ها را در یک ماهیتابه یا قابلمه بچینید. گوجه فرنگی‌ها را هم کنار و اطراف بادمجان‌ها بچینید، یک استکان آب جوش اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا بادمجان‌های شکم‌پر با شعله ملایم گاز پخته شوند و جا بیفتند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بادمجان شکم پر

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

  • برای خوشمزه‌تر شدن بادمجان شکم پر می‌توانید مقداری سبزی معطر خشک یا تازه به مواد داخل بادمجان اضافه کنید.
  • در طرز تهیه بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا نیازی به درست کردن سس نیست. در این روش باید بعد از پر کردن بادمجان با مواد گوشتی، روی آن مقداری پنیر بریزید. در صورت تمایل می‌توانید پنیر موزارلا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • سپس بادمجان‌ها را برای ۱۵ دقیقه در فری که با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده، قرار دهید.
  • بادمجان شکم پر شمالی طعم نسبتا ترشی دارد. در صورتی که دوست ندارید طعم بادمجان شکم پر شما ترش شود، می‌توانید از رب انار شیرین یا ملس برای تهیه این غذا استفاده کنید.
  • در طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده می‌توانید از مقداری آلو نیز استفاده کنید. برای تهیه بادمجان شکم پر با آلو باید آلوها را برای ۱۰ دقیقه در آب گرم بخیسانید. سپس بعد از پر کردن داخل بادمجان یک آلو روی آن قرار دهید تا غذای شما خوشمزه‌تر شود. برای تهیه انواع آلو و قیسی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
    برای تهیه بادمجان شکم پر با سس مخصوص، سس باید کاملا غلیظ شود و به خورد بادمجان‌ها برود.
  • اضافه کردن مقداری سیر یا پودر سیر به بادمجان شکم پر طعم لذیذتری می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید سیر داغ و پودر سیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول

در طرز تهیه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده از چه طعم دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده می‌توانید از فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، دارچین و پودر سیر استفاده کنید.

طرز تهیه بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا چگونه است؟

برای بادمجان شکم پر با پنیر پیتزا باید بعد از پر کردن داخل بادمجان با مواد گوشتی، مقداری پنیر پیتزا روی مواد بریزید. سپس بادمجان‌ها را در ظرف مناسب فر قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا آماده شوند.

 

کالابرگ الکترونیک