طرز تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیل + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیل + فیلم آموزش تهیه


4 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

خورش پیچاق قیمه از جمله خورش‌های مشهور استان اردبیل و البته مشهورترین غذای نذری ایام محرم و ماه رمضان در اردبیل است. این غذای ایرانی خوشمزه که به خورش بادام آذری هم مشهور است یک مدل خورش قیمه است که با برنج سرو می‌شود و به عنوان یک خورش لذیذ با گوشت به عنوان ناهار مهمانی و شام ماه رمضان برای برنامه غذایی یک ماهه رمضان در اردبیل بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل و ترکیب ادویه مخصوص پیچاق قیمه را در مجله کوروش بخوانید. در ابتدا فیلم آموزش طرز تهیه پیچاق قیمه را تماشا کنید و در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش پیچاق قیمه: ۱ ساعت

مواد لازم تهیه پیچاق قیمه (برای ۱۰ نفر)

  • گوشت گوسفندی راسته یا قلوه‌گاه: ۱ کیلوگرم
  • پیاز: ۴ عدد متوسط
  • خلال بادام: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۶ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۱۰ عدد (به تعداد نفرات)
  • کره حیوانی: ۱۰۰ گرم
  • ادویه خورشتی: به میزان دلخواه (ترکیب ادویه خورشتی پیچاق قیمه شامل پودر کاری، دارچین، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه و هل ساییده شده است.)
  • نمک: به میزان دلخواه
  • آب جوش: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مقدار مواد لازم برای پیچاق قیمه نذری چقدر است؟

این مقدار مواد خورش پیچاق قیمه برای ۱۰ نفر است. اگر قصد تهیه پیچاق قیمه نذری برای نفرات بیشتر را دارید مقدار مواد را به نسبت افراد چند برابر کنید. مثلا برای ۲۰۰ نفر، این میزان مواد را ۲۰ برابر کنید.

مراحل طرز تهیه خورش بادام آذری (پیچاق قیمه)

 

طرز تهیه خورشت پیچاق قیمه اردبیلی

 

برای درست کردن خورش پیچاق قیمه که یکی از غذاهای نذری ترک زبان‌ها است، باید گوشت را با پیاز تفت دهید و بپزید. خلال‌ بادام را که یکی از اجزای اصلی این غذا است، بعد از خیساندن و آبکش کردن با روغن و زعفران تفت دهید تا رنگ و طعم آن عوض شود. بعد از پخت گوشت‌ها، در ۳۰ دقیقه پایانی، خلال‌ها را به غذا اضافه کنید. برای مشاهده جزییات و ادامه مراحل تهیه این غذای خوشمزه، ادامه مقاله را بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 غذای شب عید مازندران خوشمزه و مجلسی

مرحله اول؛ خلال بادام را خیس کنید

برای درست کردن خورش پیچاق قیمه مجلسی اردبیل ابتدا خلال بادام را به مدت دو یا سه ساعت در آب یا در صورت دلخواه در مقداری گلاب خیس کنید.

مرحله دوم؛ گوشت و پیاز را تفت دهید

گوشت را به صورت قیمه‌ای یا همان تکه‌های خورشتی خرد کنید. پیازها را خلالی و نازک خرد کنید و در کره یا روغن حیوانی (اگر طعم کره و روغن محلی را دوست ندارید روغن مایع استفاده کنید) تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس تکه‌های گوشت را اضافه کنید و کمی تفت دهید. ادویه خورشتی را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

در صورت تمایل ادویه خورشت پیچاق قیمه شامل ادویه کاری، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز، زردچوبه و هل را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، تلفنی یا حضوری.

مرحله سوم؛ گوشت را بپزید

۴ یا ۵ لیوان آب جوش (به حدی که آب روی گوشت‌ها را بپوشاند) روی گوشت بریزید و صبر کنید تا گوشت روی شعله ملایم گاز بپرد.

در صورت تمایل برای خرید گوشت گوسفند، پیاز داغ منجمد، انواع روغن از جمله روغن جامد و نیمه جامد، کره و گلاب می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم؛ تفت دادن خلال بادام 

در این فاصله خلال بادام‌ها را در مقداری کره کمی تفت دهید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن خلال بادام، نمک و زعفران به پیچاق قیمه

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت نمک، خلال بادام و زعفران را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش قیمه پیچاق خوب جا بیفتد و کم آب و غلیظ شود.

در صورت تمایل زعفران، نمک و خلال بادام را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله ششم؛ شکستن تخم مرغ در خورشت

وقتی خورش پیچاق قیمه پخت، در پایان پخت خورش تخم مرغ‌ها را یکی یکی روی خورش بشکنید و درب خورش را بگذارید تا تخم مرغ‌ها خودشان را خوب بگیرند (اگر این روش را نمی‌پسندید کمی قبل از سرو خورش تخم مرغ‌ها را جداگانه نیمرو کنید و سپس روی خورش برای هر نفر یک عدد تخم مرغ نیمرو بگذارید).

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه باسلوق گردویی ساده و رنگی به روش بازاری در 30 دقیقه

تخم مرغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله آخر؛ سرو کردن خورشت پیچاق

از نکات مهم خورش پیچاق قیمه اردبیلی رستورانی این است که در پایان روی خورش پیچاق قیمه را با پیاز داغ مجلسی (اختیاری) تزیین و روی تخم مرغ‌ها را با مقداری زعفران دم کرده تزیین کنید. خورش قیمه پیچاق را با برنج زعفرانی سرو کنید. یادتان باشد موقع سرو خورش پیچاق قیمه باید برای هر نفر یک تخم مرغ روی خورش کنار بگذارید.

برای خرید انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی، به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید اقدام کنید.

نکات طرز تهیه خورش پیچاق قیمه

 

نکات طرز تهیه خورش پیچاق قیمه

 

  • خلال بادام را بهتر است در کمی گلاب خیس کنید و بعد از کمی تفت در کره به خورشت پیچاق قیمه اضافه کنید.
  • پیچاق قیمه باید کم آب و جا افتاده باشد.
  • می‌توانید تخم مرغ‌های به کار رفته در طرز تهیه پیچاق قیمه را نیمرو کرده و موقع سرو روی خورش قرار دهید. در کل می‌توانید تخم مرغ را نیز حذف کنید.
  • در برخی دستورالعمل‌ها به تعداد افراد تخم مرغ روی این غذا شکسته می‌شود و هنگام سرو، طوری این خورش کشیده می‌شود که در برای هر نفر یک تخم مرغ داشته باشیم.
  • یک روش این است که دارچین را به صورت چوب در همان اوایل پخت گوشت اضافه کنید و در آخر آن را بیرون بیاورید. افزودن پودر دارچین ممکن است باعث تیره شدن رنگ خورش شود.

 

خورش بادام یا خورش پیچاق اردبیلی

 

  • زعفران و دیگر چاشنی‌ها را در اواخر پخت به خورش پیچاق قیمه بیفزایید تا عطر آن در خورش بماند.
  • به عنوان چاشنی می‌توانید از مقداری زرشک تفت داده شده، آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید.
  • خورش پیچاق قیمه معمولا با پلوی زعفرانی، ترشی و دوغ سرو می‌شود.

سوالات متداول

 

آیا در خورش پیچاق قیمه از لپه یا نخود استفاده می‌شود؟‌

 

آیا در خورش پیچاق قیمه از لپه یا نخود استفاده می‌شود؟‌

خیر. این خورش به خاطر گوشت‌های تکه تکه‌ای یا به اصطلاح «کاردی» که در آن استفاده می‌شود، خورش پیچاق قیمه نامیده می‌شود. ماده اصلی این غذا، خلال بادام است و در اصل به خورش خلال آذری‌ها هم مشهور است.

ادویه خورش پیچاق قیمه چیست؟

ادویه کاری، فلفل، زردچوبه، دارچین، هل ساییده شده و نمک، ادویه مخصوص خورش پیچاق قیمه است.

پیچاق قیمه مال کجاست؟

پیچاق قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی بوده که اصالت آن متعلق به اردبیل است. این خورش خوشمزه در استان‌های ارومیه، تبریز و تهران نیز به روش مشابهی پخته می‌شود.

پیچاق یعنی چه؟

پیچاق در زبان آذری، به معنی کارد است.
کالابرگ الکترونیک