۲ طرز تهیه لونگی مرغ آستارا و گیلان در فر و قابلمه + ترکیب سبزی

۲ طرز تهیه لونگی مرغ آستارا و گیلان در فر و قابلمه + ترکیب سبزی


29 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه لونگی مرغ آستارا و گیلان در فر و قابلمه + ترکیب سبزی

لونگی با مرغ یا مرغ لونگی  از انواع غذای محلی گیلانی و بومی مناطق شمالی کشور، به ویژه آستارا و تالش است. اهالی آستارا و تالش، برای درست کردن این مدل مرغ شکم پر موسم به لونگی از انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار و ترکیب سبزی لونگی به عنوان چاشنی استفاده می‌کنند. البته لونگی به همین روش با اردک هم درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه غذای لونگی مرغ گیلانی و آستارایی، به همراه جزییات و فوت و فن‌های درست کردن گیلانه مرغ لونگی به عنوان یک غذا با رب انار در فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد. درباره درست کردن لونگی خالی هم نکاتی را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه مرغ لونگی آستارا در فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ با پوست ۱ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه
مغز گردو (پودر شده) ۱۵۰ گرم
رب انار یا رب ازگیل ۴ قاشق غذاخوری
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج برای سرو لونگی مرغ

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت لونگی مرغ آستارا: ۱ و نیم ساعت

مراحل طرز تهیه لونگی مرغ با رب انار

مراحل طرز تهیه لونگی مرغ با رب انار

مرغ لونگی یکی از غذاهای مجلسی آستارا است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. حتی به عنوان غذای شب عید، شب یلدا و مناسبت‌های خاص می‌توانید آن را درست کنید. برای تهیه لونگی مرغ آستارا با رب انار، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ و مایه لونگی را آماده کنید

ابتدا قسمت رو و داخل مرغ را کاملا بشویید و خشک کنید و کنار بگذارید تا آب خود را از دست بدهد. در یک کاسه بزرگ، رب انار (طرز تهیه رب انار) یا رب ازگیل (طرز تهیه رب ازگیل) را بریزید. یک لیوان آب ولرم، نمک و فلفل سیاه را به رب اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

سپس مرغ را داخل کاسه بگذارید و با دست یا برس آشپزی، مایه رب را داخل شکم و روی مرغ ماساژ دهید تا همه جای مرغ، به مایه لونگی آغشته شود.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، رب انار، نمک و فلفل سیاه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مرغ را استراحت دهید

بعد از آغشته شدن مرغ به مواد لونگی، روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا مرغ کاملا طعم‌دار شود. بعد از یک روز، پیاز و سیر را رنده کنید. مغز گردوها را هم پودر کنید. زرشک‌ها را هم بشویید و آبکش کنید. برای شروع آشپزی فر را روشن و روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

برای خرید مغز گردو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مرغ را شکم پر کنید

سپس مرغ را از کاسه بیرون بیاورید و در سینی فر یا ظرف پیرکس چرب شده، بگذارید. گردوهای پودر شده و پیاز، سیر و زرشک را به کاسه‌ای که رب انار در آن است، اضافه و با هم مخلوط کنید. می‌توانید ابتدا مخلوط گردو و سیر و پیاز را در روغن تفت دهید و بعد به کاسه بیفزایید. این کار سلیقه‌ای است. نصف مایه گردو و سیر و پیاز را داخل شکم مرغ بریزید و با نخ و سوزن، شکم مرغ را بدوزید.

حتما بخوانید  16 مورد از نکات ضروری در سفر خانوادگی با ماشین شخصی

زرشک را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مرغ لونگی را در فر بپزید

بقیه مایه لونگی را روی مرغ و داخل ظرف اطراف مرغ بریزید. به اندازه نصف استکان آب به داخل ظرف مرغ اضافه کنید تا موقع پخت، بخار کند. روی مرغ را با فویل آلومینیومی بپوشانید. ظرف را در فر بگذارید و درب آن را ببندید.

حدود ۱/۵ تا ۲ ساعت صبر کنید تا مرغ لونگی در فر بپزد. سپس روی مرغ را باز کنید و ۵ دقیقه گریل را روشن کنید تا روی آن طلایی شود. سپس مرغ لونگی را از فر بیرون بیاورید و با برنج چلو رستورانی سرو کنید.

برنج را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ بریان به روش رستورانی

مواد لازم برای تهیه مرغ لونگی گیلانی در فر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ با پوست ۱ عدد متوسط
مغز گردو ساییده شده یا خیلی ریز خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آلو خورشتی یا قیسی ۱۰ عدد
زرشک ۱۰۰ گرم
سبزی معطر لونگی (ساطوری خرد شده) ۴۰۰ گرم
کره یا روغن جامد نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۳ عدد متوسط
ترکیب رب ازگیل با رب انار یا رب آلوچه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبغوره ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

نکته: سبزی معطر لونگی شامل (گشنیز، جعفری، نعنا، چوقاق (اگر ندارید لازم نیست) و برگ سیر تازه است.

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت گیلانه مرغ لونگی: ۱ و نیم ساعت

مراحل طرز تهیه گیلانه مرغ لونگی در فر

طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه + ترکیب سبزی لونگی

در این روش، از چاشنی‌های بیشتر و سبزی‌های معطر محلی استفاده می‌شود و طعم مرغ لونگی گیلانی، خاص‌تر است. در ادامه مراحل طرز تهیه مرغ لونگی گیلانی را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

برای درست کردن لونگی با مرغ گیلان ابتدا باید از شب قبل مرغ را تمیز کنید و با نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نصف لیوان فرانسوی رب ازگیل، رب انار یا رب آلوچه ملس مزه‌دار کنید. روی مرغ را بپوشانید و چند ساعت در یخچال نگه دارید. تمام قسمت‌های مرغ و داخل شکمش را حسابی به تمام مواد آغشته کنید تا خوب مزه‌دار شود.

مرحله دوم: سبزی‌های معطر و پیاز را تفت دهید

برای شروع آشپزی، فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. پیازها را با رنده درشت رنده کنید، آب پیاز را بگیرید. بک تابه را روی حرارت بگذارید و در آن روغن بریزید تا داغ شود.

پیاز رنده شده را در روغن جامد یا کره سرخ کنید. سبزی‌های معطر مثل گشنیز، جعفری، نعنا، چوقاق (اگر ندارید لازم نیست) و برگ سیر تازه ریز و ساطوری خرد شده را هم اضافه کنید و با پیازها تفت دهید.

برای خرید روغن جامد و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنی اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه مرغ لونگی را درست کنید

گردوی آسیاب شده، را با پیاز داغ، آلوی خیسانده و آبکش شده، زعفران دم کرده، زرشک، بقیه رب انار یا رب ازگیل، آبغوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به سایر مواد در حال تفت اضافه کنید و تفت دهید تا مایه داخل شکم مرغ لونگی آماده شود. این مایه نباید خیلی شل و آبکی باشد. اگر احساس کردید مایه لونگی شل و آبکی است مقداری دیگر مغز گردوی ساییده شده به آن اضافه کنید.

برای خرید آلو و قیسی، آبغوره، زعفران و زردچوبه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مرغ را شکم‌پر کنید

سپس مرغ را از یخچال بیرون بیاورید. مرغ را در یک ظرف مناسب فر بگذارید و داخل شکم آن را با مایه‌ لونگی که آماده کرده‌اید، پر کنید. بخشی از مایه لونگی را با نصف فنجان یا بیشتر آب جوش مخلوط کنید و در ظرف بریزید. ظرف را در طبقه وسط فر قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد به بدون ژلاتین | نکات پخت و نگهداری آن

لونگی باید داخل فر به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه حسابی بپزد و گریل شود. برای این‌که مرغ لونگی خشک نشود هر ۱۵ دقیقه یک بار درب فر را باز کنید و از مایه لونگی که در ظرف حاوی مرغ ریخته شده روی مرغ بریزید.

مرحله پنجم: مرغ لونگی گیلانی را بپزید و سرو کنید

اگر دوست دارید یک لونگی پر ملاط تر داشته باشید مایه داخل شکم مرغ را بیشتر درست کنید و در اواسط پخت روی پوست مرغ بمالید تا لذیذتر شود. برای دورچین لونگی یک عدد سیب زمینی یا چند عدد گوجه فرنگی سرخ کنید. این مخلفات را در صورت تمایل همراه با مقداری زرشک تفت داده شده و پیاز داغ روی لونگی بریزید و آن را با برنج سرو کنید.

روش تهیه لونگی مرغ بدون فر

روش تهیه لونگی مرغ بدون فر

اگر فر ندارید لونگی مرغ را بدون فر و در قابلمه درست کنید. در طرز تهیه مرغ لونگی در قابلمه باید مایه لونگی را کمی بیشتر درست کنید. شکم مرغ مزه‌دار شده به روش‌های بالا را بعد از اضافه کردن مایه لونگی با نخ و سوزن بدوزید.

مرغ را در مقداری روغن داغ با دقت سرخ کنید. در یک قابلمه باقی مانده مواد مایه لونگی و یک لیوان آب جوش بریزید و مرغ را با احتیاط در قابلمه بگذارید. حین پخت لونگی چند بار آن را به آرامی زیر و رو کنید و مرتب از مایه لونگی داخل قابلمه روی آن بریزید که خشک نشود. در نهایت باید مایه داخل قابلمه حسابی غلیظ شود و مرغ مغزپخت شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ ناردونی با فیلم آموزشی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

روش تهیه لونگی خالی

طرز تهیه لونگی خالی

شما می‌توانید مایه لونگی را جداگانه درست کنید. اگر مرغ لونگی تکه‌ای درست کردید، این مایه را بعد از پخت مرغ، روی تکه‌های مرغ بریزید. برای طرز تهیه «لونگی خالی» ۱ لیوان مغز گردو را چرخ کنید و کنار بگذارید. سپس ۲ عدد پیاز را رنده کنید و به آن، ۱ قاشق غذاخوری رب آلوچه و کمی نمک و فلفل سیاه بزنید. این مایه را با مغز گردو چرخ‌کرده در روغن تفت دهید تا گردو روی حرارت ملایم روغن بیندازد. سپس حرارت را قطع کنید.

بعد از پخت مرغ در فر یا به صورت سرخ کرده، به اندازه ۱ قاشق از این مایه را روی مرغ لونگی تکه‌ای یا پرسی بریزید.

نکات طرز تهیه مرغ لونگی

نکات طرز تهیه مرغ لونگی

  • در طرز تهیه مرغ لونگی، هر چه اندازه مرغ کوچک‌تر باشد بهتر است چون هم زودتر می‌پزد و هم بهتر طعم می‌گیرد.
  • برای طرز تهیه لونگی با مرغ تکه ای، تکه‌های مرغ را با مایه لونگی خالی مزه‌دار کنید و بعد در قابلمه یا فر، به روش‌های بالا بپزید.
  • به جای مرغ از اردک هم می‌توانید استفاده کنید. طرز تهیه لونگی اردک هم دقیقا مثل لونگی مرغ است.
  • طرز تهیه لونگی ماهی هم بسیار مشهور است و طرز پخت آن هم مثل لونگی مرغ و اردک است، با این تفاوت که ماهی آزاد یا سفید، با مواد لونگی شکم‌پر و در فر یا قابلمه پخته می‌شود.
  • اگر می‌خواهید رنگ مرغ لونگی در قابلمه طلایی شود، ابتدا مرغ را سرخ کنید و بعد مراحل طرز تهیه مرغ لونگی در قابلمه را دنبال کنید.
  • طرز تهیه مرغ لونگی اردبیل و مرغ لونگی آستارا مشابه است و از مواد مشابهی در تهیه هر دو استفاده می‌شود.
  • روی مرغ لونگی را با دانه‌های انار می‌توانید تزیین کنید یا قبل از پخت، دانه‌های انار را روی مرغ بریزید و فویل را بپیچید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مرغ لونگی

غلظت مایه مرغ لونگی چقدر باید باشد؟

مواد داخل شکم مرغ لونگی نباید زیاد شل یا رقیق باشد و  بیرون مرغ بریزند. بهتر است مایه لونگی حالت خمیری داشته باشد تا کاملا روی مرغ و داخل آن را بپوشاند. در صورت رقیق بودن مایه لونگی، مقداری گردوی پودر شده به آن اضافه کنید.

چه کار کنیم که مرغ لونگی خشک نشود؟

۱- روی مرغ لونگی را در هنگام پخت در فر، با فویل آلومینیومی بپوشانید.

۲- از مایه لونگی روی مرغ بریزید. برای این کار مقداری مایه لونگی را با نصف فنجان آب جوش مخلوط کرده و در ظرف مرغ لونگی و روی آن بریزید.

 

کالابرگ الکترونیک