۲ طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت + فیلم

۲ طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت + فیلم


12 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت + فیلم آموزش

فرنی زعفرانی از آن‌ دسته دسرهایی است که معمولا کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. اغلب افراد فرنی را به دو روش می‌پزند: با آرد برنج یا آرد نشاسته ذرت. البته طرز تهیه انواع فرنی با موادی مثل شیر خشک یا آرد گندم هم مرسوم است. جالب است بدانید ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) هر سال روز جهانی فرنی است. فرنی زعفرانی یک صبحانه تابستانی عالی هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش ۲ روش طرز تهیه فرنی مجلسی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت برای نوزادان و بزرگسالان را برای شما آماده کرده‌ایم. فیلم طرز تهیه فرنی زعفرانی را هم در این مطلب تماشا کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار دلخواه
خلال پسته و پودر گل محمدی (برای تزیین) به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی زعفرانی با آرد برنج: حدود ۲۵ دقیقه (خنک شدن و تزیین فرنی هم حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد)

مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج

مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج
فرنی زعفرانی با آرد برنج یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین انواع فرنی خانگی است که می‌توانید آن را در مدت زمانی کوتاه آماده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد برنج و شیر را ترکیب کنید

برای تهیه فرنی آرد برنج و شیر را ترکیب کنید
در اولین مرحله از تهیه فرنی زعفرونی باید یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید. سپس آرد و شیر را به آن اضافه کنید. مواد را با همزن دستی ترکیب کنید تا آرد کاملا با شیر مخلوط شود.

شما می‌توانید آرد و شیر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ آب و شکر را اضافه کنید

حدود ۱۰ دقیقه شیر و آرد را با هم روی شعله ملایم گاز مخلوط کنید، سپس ۳ لیوان فرانسوی دسته‌‌دار آب به قابلمه اضافه کنید. در ادامه ۲/۳ لیوان شکر به فرنی اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

حتما بخوانید  2 روش طرز تهیه کاپ کیک یا کیک فنجانی دو رنگ در فر و قابلمه

شما می‌توانید شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ فرنی زعفرانی را بپزید

فرنی زعفرانی را آماده کنید
در این مرحله از طرز تهیه فرنی زعفرانی باید گلاب و زعفران را به فرنی اضافه کنید. مقدار زعفران باید به اندازه‌ای باشد که فرنی شما خوشرنگ شود. سپس مواد را با همزن دستی ترکیب کنید. اجازه دهید فرنی به غلظت مناسب برسد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. فرنی را همان‌طور که داغ است در ظرف مورد نظرتان بریزید.

صبر کنید فرنی خنک شود سپس آن را با کمی خلال پسته و پودر گل محمدی تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را در یخچال بگذارید باید فرنی کاملا خنک شود، بعد آن را به یخچال منتقل کنید، در غیر این صورت فرنی آب می‌اندازد و ترک می‌خورد.

شما می‌توانید زعفران، گلاب و خلال پسته را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 مواد لازم تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت و شیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هل با پوست ۳ عدد
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار دلخواه
خلال بادام و خلال پسته ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت

طرز تهیه فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت

برای تهیه فرنی زعفرانی با نشاسته ذرت ابتدا باید نشاسته ذرت را با یک لیوان شیر سرد ترکیب کنید. بعد باقی‌مانده شیر را همراه با هل در قابلمه بریزید بجوشانید. برای تهیه این فرنی باید از هل با پوست استفاده کنید تا بعد آن را به طور کامل از فرنی خارج کنید. شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید و بعد ترکیب نشاسته و شیر را خوب هم بزنید و در قابلمه بریزید.

فرنی را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. زمانی که فرنی به غلظت مناسب رسید، شکر، گلاب و زعفران را اضافه کنید. حدود ۳ دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید. دانه‌های هل را از داخل فرنی خارج کنید. فرنی را داغ در ظرف مورد نظرتان بریزید و زمانی که خنک شد با خلال پسته و خلال بادام و … تزیین کنید.

هل را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش تهیه کنید.

ارزش غذایی فرنی با آرد برنج یا نشاسته ذرت

دستور پخت فرنی ساده یا زعفرانی خوشمزه با آرد برنج طرفداران بیشتری دارد و مسلما از ارزش غذایی بالاتری هم نسبت به فرنی با نشاسته ذرت برخوردار است. فرنی ارزش غذایی بالایی دارد و عمده ویتامین موجود در آن ویتامین B موجود در آرد برنج است. اگر  به جای شکر در آن عسل بریزید تبدیل به یک معجون لاغری بی‌نظیر می‌شود. اگر فرنی را کم شکر یا با عسل درست کنید نه تنها باعث چاقی نمی‌شود که سبب تناسب اندام به عنوان یک وعده غذای اصلی یا میان‌وعده مقوی هم می‌شود.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه برنج ایرانی کته (دمی) ساده و قالبی | نکات مهم کته

فوت و فن‌های درست کردن فرنی زعفرانی و مجلسی

فوت و فن‌های درست کردن فرنی زعفرانی و مجلسی

  • در دستور پخت فرنی زعفرانی خوشمزه آمده است در صورتی که می‌خواهید فرنی را کمی رسمی‌تر و مجلسی‌تر سرو کنید زمانی که آن را از روی شعله گاز برمی‌دارید بلافاصله در قالب‌های مورد نظرتان بریزید تا یک فرنی قالبی داشته باشید.
  • در صورت تمایل به مواد مایه فرنی کمی خامه صبحانه هم می‌توانید اضافه کنید.
  • وقتی فرنی را از قابلمه به ظرف سروتان می‌ریزید، به هیچ عنوان تا زمان سرو آن را هم نزنید چون باعث آب انداختن فرنی می‌شود. بنابراین درست مثل شله زرد مجلسی که وقتی خنک شد و خود را گرفت باید تزئینش کنید، فرنی را هم وقتی خوب خنک شد تزئین کنید.
  • برای تهیه فرنی زعفرانی رژیمی می‌توانید به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی زعفرانی

چطور بفهمیم که فرنی به غلظت کافی رسیده است؟

برای اینکه بتوانید متوجه شوید فرنی شما آماده سرو شده و به غلظت مناسب رسیده است، با کفگیر یا قاشق روی آن خطی بکشید و اگر جای خط باقی ماند و سریع از بین نرفت، غلطت فرنی شما مناسب است.

علت آب انداختن فرنی زعفرانی چیست؟

اگر فرنی را داغ در ظرف بریزید و در یخچال قرار دهید، آب می‌اندازد. بعد از این که فرنی کاملا خنک شد آن را در یخچال قرار دهید.

برای تزیین فرنی زعفرانی از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟

برای تزیین فرنی زعفرانی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقداری خلال پسته، خلال بادام، پودر گل محمدی و همچنین دارچین استفاده کنید.

چرا فرنی تلخ می‌شود؟

استفاده از شیر و آرد نامرغوب در طرز تهیه فرنی زعفرانی و ساده و همچنین پختن فرنی برای مدت زمان طولانی موجب تلخ شدن مزه فرنی می‌شود.

چرا فرنی گلوله می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که چرا فرنی با نشاسته دون دون و گلوله میشه باید بگوییم که مهم‌ترین دلیل گلوله شدن فرنی زعفرانی و ساده این است که آرد را با شیر گرم حل می‌کنید. نشاسته ذرت باید با شیر سرد مخلوط شوند. به علاوه اگر فرنی را مدام هم نزنید، ممکن است گلوله‌ای شود.

چرا فرنی آب میندازه؟

اگر فکر می‌کنید که چرا فرنی ترک میخوره یا آب میندازه باید بدانید که علت آن قرار دادن فرنی داغ در یخچال است. اگر فرنی را داغ در یخچال قرار دهید، آب می‌اندازد و روی آن ترک‌هایی ایجاد می‌شود. صبر کنید فرنی در دمای اتاق خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید.

چرا فرنی شل میشه؟

در پاسخ به این سوال که چرا فرنی سفت نمیشه، باید بگوییم که در صورتی که فرنی را به اندازه کافی روی حرارت نجوشانید، ممکن است شل و آبکی شود.

چرا فرنی سفت میشه؟

استفاده زیاد از آرد و نشاسته در تهیه فرنی و همچنین جوشاندن طولانی مدت فرنی موجب سفت شدن آن می‌شود.

کالابرگ الکترونیک