طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده به ۲ روش یونانی و ایتالیایی

طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده به ۲ روش یونانی و ایتالیایی


27 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده

۲۹ جولای (۸ مرداد) هر سال روز جهانی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی ایتالیایی یعنی «لازانیا» است. اما لازانیا واقعا یک غذای ایتالیایی است؟ چند روایت در این زمینه وجود دارد. با ما باشید تا هم کمی در مورد تاریخچه لازانیا به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایتالیایی با گوشت چرخ کرده صحبت کنیم و هم ۲ طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده یونانی و ایتالیایی با سس مارینارا و نکات خشک نشدن و سرو این غذا با گوشت چرخ کرده را به شما آموزش دهیم.  طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده از بخش آشپزی در مجله کوروش را بخوانید.

 

تاریخچه جالب لازانیا

 

تاریخچه جالب لازانیا

 

لازانیا چیست؟ لازانیا در حقیقت نوعی «پاستا» است که از چند ورقه لازانیا، گوشت، سس و پنیر تشکیل می‌شود. این غذای خوشمزه با ریشه ایتالیایی نخستین بار ۱۹۷ سال قبل از میلاد مسیح و در زمان پیروزی رومی‌ها بر یونانی‌ها پخته شد. به نظر می‌رسد رومی‌ها طرز تهیه این غذای خوشمزه را از سبک آشپزی مدیترانه‌ای یونانی‌ها الگو گرفتند و اسم این غذا هم از کلمه یونانی «Lasagna» گرفته شده است.

در قرن ۱۹ میلادی مهاجران ایتالیایی، لازانیا را با خودشان به ایالات متحده آمریکا بردند تا آوازه پخت این پاستای لایه لایه با گوشت و ادویه‌های خوشبو و پنیر جهانی شود. برای درست کردن لازانیا به شیوه سنتی ایتالیایی به گوشت چرخکرده، پنیر، ریحان، پونه، نمک، فلفل، سس مارینارا و روغن زیتون نیاز دارید. لازانیا می‌تواند یک ناهار خوشمز باشد، پس در لیست ناهار چی بپزم یا برنامه غذایی یک ماه رمضان لازانیا را از قلم نیندازید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لازانیا مرغ و سیب‌ زمینی

 

 

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده به سبک یونانی (Pastistio-Greek Lasagna)

 

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده به سبک یونانی

مواد لازم

 

پاستا پنه: ۴ لیوان

گوشت چرخکرده مخلوط: ۵۰۰ گرم

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز: یک عدد بزرگ و ریز خرد شده

سیر: ۴ حبه رنده شده

دارچین: ۱ و ½ قاشق چایخوری

نمک: ۱و ½  قاشق چایخوری

فلفل قرمز و سیاه: ½ قاشق چایخوری

کنسرو کوجه فرنگی: ۱ عدد ( می‌توانید به جای کنسرو گوجه‌فرنگی از یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی رنده شده استفاده کنید)

پنیر پارمزان: ½ لیوان

تخم‌مرغ: ۳ عدد

روغن مایع: به مقدار لازم

 

 

مواد لازم برای سس لازانیا یونانی

 

کره: ¼ لیوان

آرد الک شده: ۱/۳ لیوان

نمک: ۱ قاشق چایخوری

جوز هندی، ¼ قاشق چایخوری

شیر کامل: ۳ لیوان

تخفیفات لبنیات افق کوروش

پنیر پارمزان رنده شده: ½ لیوان

تخم‌مرغ: ۱ عدد

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ طرز تهیه لازانیای اسفناج با مرغ و قارچ

 

طرز تهیه

 

لازانیا با گوشت چرخ کرده به روش یونانی

 

مرحله اول

 

فر را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. آب را به دمای جوش برسانید، کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید و  پاستا را طبق دستور‌العمل زمانی روی بسته‌بندی در آب‌جوش بپزید.

 

 

مرحله دوم

 

در این فاصله مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را کمی تفت دهید تا سبک شوند. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. سیر، دارچین، نمک و فلفل را اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید. در یک ماهیتابه دیگر روغن زیتون بریزید. پاستاهای پخته شده، گوجه‌فرنگی، ½ لیوان پنیر پارمزان رنده شده و ۳ تخم‌مرغی که از قبل آن‌ها را زده‌اید اضافه کنید و خوب هم بزنید.

حتما بخوانید  ۱۷ راهکار ساده و سریع از بین بردن بوی غذا در خانه و آشپزخانه

 

 

مرحله سوم

 

برای درست کردن سس لازانیا یونانی ، در یک قابلمه کوچک کره را آب کنید، آرد الک شده را اضافه کنید و هم بزنید. حالا یک قاشق چایخوری نمک و جوزهندی را اضافه کنید و روی حرارت متوسظ هم بزنید. مخلوط فوق را مرتب هم بزنید تا روی مایه حباب درست شود. در این مرحله به تدریج شیر را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. بعد از یک دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و ½ لیوان پنیر پارمزان اضافه کنید.

 

 

مرحله چهارم

 

در یک ظرف جداگانه یک تخم‌مرغ بشکنید و خوب هم بزنید و آن را به سس فوق اضافه کنید. حالا در یک ظرف مخصوص فر، ابتدا مواد لازانیا ساده با گوشت را بریزید و روی مواد را کاملا با سس بپوشانید. ظرف را به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه داخل فر بگذارید. بعد از ۳۰ دقیقه لازانیا را از فر خارج کنید و مقداری پنیر موزارلا رنده شده روی آن بریزید. به مدت ۱۰ دقیقه دیگر لازانیا را در فر بگذارید و زمانی که روی پنیر طلایی شد از فر بیرون بیاورید. کمی صبر کنید لازانیا خنک شود و سپس آن را برش بزنید. 

 

 

بیشتر بخوانید: مشهورترین و خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی

 

 

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده به سبک ایتالیایی

 

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده به سبک ایتالیایی

مواد لازم

 

گوشت چرخ‌کره: ۵۰۰ گرم

قارچ: ۲۵۰ گرم

لازانیا: یک بسته

پیاز: یک عدد بزرگ ریز خرد شده

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غداخوری

سس سفید: ۲ لیوان

پنیر پیتزا: ۲۵۰ گرم

روغن مایع: به میزان لازم

نمک: ¼ قاشق چایخوری

پنیر کاتیج: ۱ لیوان

پنیر پارمزان: ½ لیوان

ریحان تازه: ¼ لیوان

ادویه ایتالیایی: به میزان دلخواه

ریحان و پونه خشک شده و پودر شده: یک قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

 

مواد لازم

 

کره: ۵۰ گرم

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

شیر: ۲ لیوان

نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

 

 

طرز تهیه سس بشامل

 

کره را آب کنید و دو قاشق غذاخوری آرد را کم‌کم به آن اضافه کنید و هم بزنید. آرد را با کره تفت دهید. کمی که رنگ آرد تغییر کرد، شیر را کم‌کم اضافه کنید. نمک و فلفل را اضافه کنید. سس سفید آماده است.

نکته مهم: برای جلوگیری از خشک نشده لازانیا حتما از سس سفید بشامل استفاده کنید. شیر موجود در این سس مانع خشک شدن لازانیا می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع گراتن پاستا 

 

 

طرز تهیه 

 

طرز تهیه لازانیا ساده با گوشت به سبک ایتالیایی

 

مرحله اول

 

ابتدا در یک قابلمه آب را جوش بیاورید. وقتی آب به دمای جوش رسید کمی روغن و نمک به آب اضافه کنید و ورقه‌های لازانیا را به آن اضافه کنید. با توجه به دستور‌العمل زمانی روی بسته بعد از چند دقیقه ورقه‌های لازانیا را با آب سرد آبکش کنید.

 

برای اینکه بعد از آبکشی، ورق ها به هم نچسبند، آن‌ها را یا روی لبه آبکش فلزی آویزان کنید یا یک حوله تمیز پهن کنید و ورق‌ها را  روی حوله قرار دهید. این کار باعث می شود ورق های لازانیا هنگام استفاده  به ظرف نچسبند و از هم نپاشند.

 

 

مرحله دوم

 

مایه لازانیا ساده با گوشت چرخ کرده را مثل مایه ماکارونی آماده کنید. برای تهیه ادویه ایتالیایی یک و نیم قاشق مرباخوری پودر خشک رزماری، پرک فلفل قرمز، ریحان خشک شده، پودر سیر، جعفری خشک شده و پودر آویشن از هر کدام یک قاشق غذاخوری را با هم مخلوط کنید و خوب در هاون بکوبید یا آسیاب کنید. یک و نیم قاشق مرباخوری از ادویه ایتالیایی را به مایه لازانیا اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

حتما بخوانید  20 فوت و فن دلمه برگ مو خوشمزه از ادویه تا سبزی و نحوه پیچیدن

 

 

مرحله سوم

 

دمای فر را روی ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. یک ظرف مخصوص فر دیس مانند را انتخاب کنید و کف و دیواره‌های آن را با روغن چرب کنید. دو یا سه ورقه لازانیا با توجه به عرض ظرف کف آن بچینید، یک لایه مایه گوشت و مقداری از مخلوط پنیرهای گفته شده را روی آن بپاشید. روی این مواد ورقه‌های لازانیا را بچینید و یک یا دو قاشق سس سفید یا بشامل روی ورقه‌ها بمالید. این مراحل را تکرار کنید تا به مرحله آخر برسید.

 

 

مرحله چهارم

 

در مرحله آخر ورقه‌های لازانیا را بچینید و روی آن‌ها را با مخلوط پنیرها بپوشانید. روی ظرف را با فویل بپوشانید و ظرف را در فر بگذارید. ۴۵ دقیقه برای پخت کافی است. در ۱۰ دقیقه پایانی فویل را از روی لازانیا بردارید و گریل را روشن کنید تا پنیر طلایی شود. صبر کنید تا لازانیا سرد شود سپس آن را برش بزنید و سرو کنید.

 

لازانیا را در توستر یا در ماهیتابه و روی گاز هم می‌توانید درست کنید.

 

طرز تهیه لازانیا با توستر یا در ماهیتابه

 

نکته: می‌توانید برای تهیه لازانیا ساده با گوشت چرخ کرده از سس مارینارا هم استفاده کنید. سس مارینارا را هر بار قبل از مایه گوشتی لازانیا روی ورقه‌های لازانیا بمالید.

 

برای درست کردن سس ایتالیایی مارینارا ۶ عدد گوجه‌فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری آب لیموترش، آویشن ۱ قاشق غذاخوری، ۵ حبه سیر رنده شده، ۱ قاشق غذاخوری جعفری تازه، ۱ قاشق غذاخوری ریحان تازه، رب یک قاشق غذاخوری، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و کمی نمک و فلفل قرمز و سیاه لازم دارید.

 

ابتدا روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید. کمی که گرم شد پیاز و سیر را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت خوردن، گوجه فرنگی رنده شده، رب، آب لیموترش، نمک و فلفل را اضافه کنید. در مرحله بعد سس به دست آمده را به همراه آویشن، ریحان و جعفری را در میکسر بریزید تا یک سس یکدست به دست بیاورید. سس آماده شده را ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا کمی بجوشد و سپس برای تهیه غذاهایی مثل لازانیا، پاستا و پیتزا از آن استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ کشور که معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای دنیا را دارند

 

 

ارزش غذایی لازانیا

 

ارزش غذایی لازانیا

 

وقتی در مورد خواص غذاهایی صحبت می کنیم که از چندین ماده غذایی تهیه شده‌اند. در واقع خواص این غذا تا حد زیادی ترکیب خواص همه مولفه‌های غذا باید در نظر گرفته شود. در لازانیا مقدار بالایی نشاسته وجود دارد که از خواص اصلی آن می توان به کالری بالای موجود در آن اشاره کرد. همچنین به همین دلیل باید در مواردی که در حال رژیم های لاغری هستیم مصرف این غذا با احتیاط و در حجم های متعارف صورت بگیرد. این غذا حاوی گوشت است از این رو منبع خوبی برای پروتئین و ویتامین های گروه B است. سبزیجات تازه در این غذای معروف نیز حضور دارند سبزیجاتی مانند سیر و پیاز منبع مناسبی برای انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مفید برای بدن هستند. یکی از موارد دیگری که در این غذا وجود دارد روغن خوراکی است که باعث افزایش کلسترول در این غذا می‌شود از این رو افرادی که دچار مشکلات کلسترول بالا هستند باید در مصرف این غذا احتیاط داشته باشند.

 

 

کالابرگ الکترونیک