مواد غذایی – معرفی دسته بندی اصلی

مواد غذایی – معرفی دسته بندی اصلی


8 اردیبهشت 1397 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مواد غذایی

 

کدام دسته مواد غذایی باعث سلامتی و طول عمر بیشتر شما می شود؟

 

سلامتی نعمتی است که خداوند به هرکسی عطا فرموده و همه ما ملزم به این هستیم که از این امانت خداوند محافظت کنیم. بهترین راه برای تضمین سلامتی داشتن بدنی قوی، ورزش کردن و خوردن مواد غذایی سالم است.

متأسفانه امروزه به دلیل مشغله کاری و اینکه افراد دیگر کمتر فرصت تهیه غذا را دارند، رو به مواد غذایی سریع یا همان فست فود آوردند که نه‌تنها هیچ سودی برای بدن شما ندارد، بلکه تهدیدکننده سلامتتان هم نیز است.

شما برای ادامه فعالیت و زندگی خود نیاز به داشتن بدنی سالمی دارید. بدن سالم برای داشتن یک عملکرد صحیح نیاز به مواد غذایی طبیعی و مغذی دارد. بعضی از افراد سعی می‌کنند که کمبود این مواد را از طریق قرص‌های مولتی‌ ویتامین جبران کنند ولی این را بدانید مصرف خودسرانه این قرص‌ها هم می‌تواند ضرر جبران‌ ناپذیری برای شما داشته باشد و استفاده آن از نظر هزینه هم برای همه مقرون‌ به‌ صرفه نیست.

آشنایی با دسته اصلی مواد غذایی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید در انتخاب غذا و موادی که می‌خورید، تصمیم‌گیری نمایید. در ادامه سعی کرده‌ایم که دسته‌بندی‌های اصلی مواد غذایی را معرفی کنیم.

 

دسته‌بندی اصلی مواد غذایی 

 

سبزیجات 

 

بر اساس تحقیقات و گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، توصیه می‌شود که هر فردی باید روزانه سبزیجات مصرف کند و حداقل‌ترین مقدار برای مصرف سبزیجات نصف فنجان است.

خواص سبزیجات به حدی بالا است که خیلی از آن‌ها به‌عنوان یک میان وعده سبک مصرف می‌کنند و حتماً باید در برنامه غذایی قرار بدهید. یکی از پرخاصیت یا شاید بتوان گفت ارزان‌ترین مواد غذایی در حال حاضر است.

سبزیجات شامل انواع کلم، هویج، خیار، انواع کدو، پیاز، سیر، برگ شلغم و چغندر و غیره است.

 

میوه‌ها

 

میوه‌ها منبع غنی از ترکیبات مواد غذایی است که توصیه می‌شود حداقل در روز هر نفر معادل دو فنجان میوه مصرف کند. پتاسیم، ویتامین A و C، فیبر و نداشتن چربی‌های مضر مهم‌ترین خاصیت‌هایی است که شما می‌توانید در میوه‌ها پیدا کنید و یکی از بهترین منابع برای افرادی است که قصد رژیم دارند.

هلو، موز، گلابی، پرتقال، توت، هندوانه، سیب و غیره از نمونه میوه‌ها می‌باشند.

 

حبوبات و دانه‌ها

 

این گروه، مواد غذایی شامل برنج، جو، ذرت، گندم و غیره است. بیشتر دانه‌های این گروه به‌صورت تصفیه‌شده و جامد و سبوس‌دار می‌باشند که بخش جوانه آن‌ها از قبل جداشده است.

خواص اصلی حبوبات و دانه‌ها شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، فیبر، کربوهیدرات است.

 

مواد پروتئینی

 

پروتئین‌ها جز اصلی ساختار تشکیل‌ دهنده سلول بدنی است. پروتئین‌ها به آمینواسیدها تقسیم‌ شده که پایه و اساس تشکیل بلوک‌ های پروتئینی هستند. ده تا ۳۵ درصد رژیم غذایی شما را باید مواد پروتئینی تشکیل دهند.

مواد پروتئینی شامل گوشت قرمز، گوشت ماهی، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، مواد کم‌چرب و غیره است.

مصرف مواد پروتئین باید حتماً تحت نظر پزشک یا برنامه خاصی باشد و بر اساس جنس، سن و سطح بدنی شخص تعیین می‌شود.

 

لبنیات کم‌چرب

 

بیشترین مواد غذایی که پزشکان مصرف آن را توصیه می‌کنند، لبنیات است. شیر و تمامی محصولاتی که از شیر تولید می‌شوند مانند پنیر، کره و غیره جز دسته لبنیات قرار می‌گیرند.

توصیه می‌شود که حتماً محصول لبنی مخصوصاً شیر را به‌صورت کم‌ چرب مصرف کنید، زیرا پرچرب آن با اینکه خوشمزه‌ تر است اما مصرف مداوم آن می‌تواند باعث اضافه‌ وزن شود. ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم، پتاسیم و فسفر ازجمله خواص مصرف لبنیات است و عامل جلوگیری از پوکی استخوان است.

اگر به دنبال این هستید که لبنیات سالم‌ تر مصرف کنید، سعی کنید که حتماً انواع طبیعی آن را تهیه‌ کرده یا شیر را گرفته و خودتان آن را تبدیل به پنیر و دیگر مواد کنید.

 

از کجا مواد غذایی سالم تهیه کنیم؟

 

برای تهیه این مواد غذایی بهتر است که سوپرمارکت‌های محلی که اقدام به عرضه موادی که خودشان به‌صورت ارگانیک تهیه می‌کنند بروید، همچنین می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیز این مواد را خریداری کنید. در بیشتر این فروشگاه‌ها، مواد پروتئینی به‌ صورت تازه‌ وارد می‌شود و در همان جلوی مشتری نیز بسته‌ بندی می‌شوند و اینکه نظارت بر آن‌ها بیشتراست. نکته خیلی مهم اینکه در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضا آن‌ها دقت نمایید.

 

نتیجه‌گیری

 

هیچ‌چیزی مانند سلامتی و بدن سالم ارزشمند و حیاتی نیست. ورزش کردن به‌ صورت روزانه حتی نرمش‌های کوتاه‌ مدت و مصرف مواد غذایی سالم، تضمین سلامتی بدن شما را به همراه دارد.

سعی کنید که این مواد غذایی را به‌صورت طبیعی تهیه‌ کرده یا برندهایی را خریداری نمایید که دارای استاندارد کامل می‌باشند.

کالابرگ الکترونیک