۸ روش برای مدیریت غم و اندوه و رهایی از آن

۸ روش برای مدیریت غم و اندوه و رهایی از آن


27 مهر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مدیریت غم و اندوه

علت غم و اندوه هر چه که باشد، گرفتار شدن در چنگال در غم و اندوه و رهایی از غم یک معضل جهانی است. شاید اصلا به همین دلیل روز ۳۰ آگوست (۸ شهریور) هر سال روز جهانی «آگاهی در مورد غم و اندوه و روش‌های غلبه کردن بر آن » است. اما برای رهایی از غم و اندوه چه کنیم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش به شما می‌گوییم چگونه با ۸ روش موثر در مواقع لزوم مدیریت غم و اندوه را بر عهده بگیرید تا از پس آن بربیایید.

 

هر کسی در زندگی حداقل یکبار با حوادث تلخ و ناگوار روبرو می شود، اما چیزی که مهم است، نحوه ی رویارویی با آنها و رهایی از غم و غصه است. غم و اندوه از عمیق‌ترین احساسات بشری است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم. هر انسانی این حس گذرا را بارها و به درجات مختلف در طول زندگی تجربه می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا راه هایی برای کنار آمدن با غم و اندوه را با هم مرور کنیم.

 

 

۱- برای رهایی از غم گریه کنید

 

برای رهایی از غم گریه کنید

 

اگر چه بسیاری از مردم گریه کردن را نشانه ضعف می‌دانند اما یکی از بهترین روش‌های عاطفی برای رهایی از غم و اندوه، گریه کردن است. اگر در مکانی هستید که نمی‌توانید گریه کنید به یک جای خلوت بروید. می‌دانستید بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زیر دوش حمام گریه کنند؟ اتفاقا ایده خوبی است، چون آب اشک‌ها را با خودش می‌شورد و می‌برد. پس اگر از این به بعد به خاطر مسئله‌ای دچار غم شدید حتما در خلوت خودتان اشک بریزید تا آرام شوید و به هیچوجه خودخوری نکنید.

حتما بخوانید  39 حقیقت جالب در مورد چپ دست‌ها که قطعا نمی‌دانستید

 

 

بیشتر بخوانید: ۴۰ ایده خود‌مراقبتی برای داشتن بدن و ذهن سالم

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- بنویسید

 

اگر به دنبال بهترین راهکار برای رهایی از غم و اندوه هستید، در مورد مسئله‌ای که غمگین‌تان کرده روی کاغذ بنویسید. لازم نیست جملات ادبی بنویسید. هر چه را که سبب اندوه شما شده به زبان ساده روی کاغذ بیاورید. نوشتن یکی از بهترین راهکارها برای بیرون ریختن احساسات و آرام شدن است.

 

 

۳- موزیک گوش کنید

 

این‌که موزیک در تمام شرایط به کمک شما می‌آید کمی عجیب نیست؟ اما واقعیت این است که گوش دادن به موسیقی یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت غم و اندوه و رهایی از غم و کم کردن آن است.

 

 

۴- لباس بپوشید و از خانه بیرون بروید

 

زمانی که از خانه یا محل کار بیرون هستید می‌توانید سر خودتان را با چیزهای زیادی گرم کنید. هم می‌توانید یک خوراکی خوشمزه بخورید یا به کافی‌شاپ بروید یک فنجان قهوه بنوشید. اما اگر در زمان غم و ناراحتی در منزل بمانید احتمالا ترجیح می‌دهید یک فیلم غمگین متناسب با حال و احوال روحی‌تان ببینید و بیشتر در خودتان فرو بروید. حتی اگر شب را در خانه ماندید و به توصیه «گریه کردن» عمل کردید روز بعد حتما از خانه بیرون بروید. از نور آفتاب لذت ببرید، در پارک قدم بزنید یا به کافی‌شاپ محبوب‌تان بروید و خوراکی مورد علاقه‌تان را میل کنید. برای رهایی از غم شما باید یاد بگیرید حرکت کنید و غم را شکست بدهید.

 

 

۵- سرتان را با کارتان گرم کنید

 

سرتان را با کارتان گرم کنید

 

مسئله اساسی اینجاست که اگر شما مدت زمان زیادی را با غم و اندوه سپری کنید دیگر نمی‌توانید از شر آن خلاص شوید. بهتر است به جای فکر کردن به عاملی که سبب اندوهگین شدن‌تان شده است سرتان را با کار و شغل‌تان گرم کنید، پروژه‌های جدید قبول کنید و به نحوی سر خودتان را گرم کنید که فرصت فکر کردن به غم را نداشته باشید. اصلا شاید همین مسئله باعث شود که بیشتر و بهتر کار کنید و در شغل‌تان ترفیع هم بگیرید.

حتما بخوانید  7 روش موثر در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای مادران شاغل و خانه‌دار

 

 

۶- تمیزکاری کنید

 

اگر خانه‌دار هستید و نمی‌توانید سرتان را با کار اداره و شرکت گرم کنید، بهتر است شروع به تمیز کردن و نظافت منزل‌تان بکنید. برای مثال اگر همیشه برای تمیز کردن فریزر تنبلی کرده‌اید الان بهترین فرصت برای انجام این کار است. اصلا می‌توانید انباری را تمیز کنید، کمدها را مرتب کنید یا هر کاری را که پیش از این پشت گوش انداخته‌اید را به سرانجام برسانید. زمانی که احساس غم کردید برای از بین بردن این حس باید درست‌ترین کار را انتخاب کنید.

 

 

۷- درد و دل و صحبت کنید

 

گاهی اوقات صحبت نکردن و خودخوری کردن حتی باعث صدمه به جسم ما هم می‌شود. بنابراین اگر اتفاق ناراحت‌کننده‌ای برای شما رخ داده که روال زندگی‌تان را تغییر داده سعی کنید به صورت رو در رو با یک نفر صحبت کنید. این فرد می‌تواند دوست یا یکی از افراد خانواده شما باشد. اگر دل‌تان نمی‌خواهد دوستان نزدیک یا افراد خانواده‌تان چیزی در مورد مشکلی که برای‌تان پیش آمده بدانند، با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید. فارغ از این‌که چند جلسه باید پیش مشاور یا تراپیست بروید اگر این کار حال‌تان را خوب می‌کند حتما انجامش دهید.

 

 

بیشتر خوانید: ۷ روش موثر و عملی برای داشتن حال خوب

 

 

۸- مثبت فکر کنید

 

برای رهایی از غم و اندوه مثبت فکر کنید

 

مهم نیست تحت چه شرایطی دچار غم و ناراحتی شده‌اید. قطعا شرایط تغییر خواهد کرد و بهتر خواهد شد و شما به نگرشی نیاز دارید که از طریق آن بتوانید بر مشکل‌تان غلبه کنید. زمانی را به غمگین بودن اختصاص بدهید، خودتان را آرام کنید و سپس رو به جلو حرکت کنید و همه چیز را از سر بگیرید. اگر شما در مورد همه چیز مثبت فکر کنید به زودی همه چیز به قدر کافی خوب خواهد شد.

 

 

 

منبع: pra psychology

کالابرگ الکترونیک