طرز تهیه و مواد لازم برنج زعفرانی

طرز تهیه و مواد لازم برنج زعفرانی


22 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج زعفرانی

داشتن یک سفره با غذاهای خوش رنگ و خوشمزه می تواند میزان سلیقه کدبانوی منزل را نشان دهد، مخصوصا اینکه مهمانانی خاص داشته باشد. تمامی کدبانوها در چنین مواقعی سعی می کنند تا با تزئین برنج علاوه براینکه شکل زیبا و خاصی به سفره خود بدهند، سلیقه خود را هم به مهمانان و دیگر اعضا نشان بدهند. بعضی از کدبانوها برای تزئین برنج خود، از زعفران استفاده می کنند. برنج زعفرانی را بارها مشاهده کرده اید؛ برنج هایی روی غذاهای خورشتی مانند قیمه و قورمه یا زرشک پلو با مرغ قرار می گیرد. با ما در سرویس آشپزی از مجله کوروش همراه باشید.

طرز تهیه برنج زعفرانی را به سادگی یاد بگیرید

 

تهیه برنج زعفرانی خیلی ساده است و فقط تنها ماده اضافه ای که مورد نیاز است، زعفران است که آن در هنگام پخت به برنج اضافه می کنید. اما قبل از اینکه وارد بحث چگونگی طرز تهیه برنج زعفرانی شویم، کمی در خصوص خود زعفران و خواص آن صحبت کنیم.

 

 

خواص زعفران

 

زعفران گیاه پیازدار است که به عنوان چاشنی و رنگ دهنده غذا استفاده می شود. زعفران دارای ارزش غذایی بالایی است و ازاین رو خواص بالایی دارد. البته به این نکته دقت داشته باشید که رنگ دهنده های زعفرانی زیادی امروزه وارد بازارشده است که فقط تعدادی از آن ها دارای مجوز بهداشتی هستند و بهتراست که این نوع محصولات در مواقع محدود بودن دسترسی به زعفران، مورد استفاده قرار بگیرد. در حالت کلی زعفران دارای خواص زیر است:

 

 

– موجب کاهش کلسترول و چربی خون می شود.

– آرام بخش

– اشتها آور

– تقویت کننده حافظه

– پیشگیری بیماری های قلبی

– درمان کننده بیماری های چشمی، پوستی، رفع نفخ، معده درد و کم خونی

– کمک به هضم غذا

– ضد افسردگی

– جلوگیری از پیشرفت بیماری چشمی و مانع کم دیدی در بزرگسالان

– ضد سرطان

این ها فقط بخشی از خواص زعفران بودند که شما می توانید در تهیه برنج زعفرانی استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه برنج زعفرانی

 

برای تهیه برنج زعفرانی در دو مقیاس می توانید اقدام کنید:

 

– بیشتر خانم ها، برنج زعفرانی را برای تزئین بر روی برنج ساده استفاده می کنند و بیشتر مصرف آن در غذاهای خورشتی و زرشک پلو با مرغ است.

– در بعضی از مناطق، کل برنج را زعفرانی می کنند که به آن برنج کامل زعفرانی می گویند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آرد برنج و خواص و فواید آن

 

 

روش تهیه برنج زعفرانی

 

– زعفران را می توان در تهیه پلو ساده یا کته و تهیه برنج آبکشی استفاده کرد. روش اول، این است که شما قصد داشته باشید تا برنج زعفرانی کامل بپزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لیموناد به سبک کافی شاپی با 6 طعم مختلف گازدار و بدون گاز

– ابتدا براساس تعداد چند پیمانه برنج را با آب ولرم بشویید و نمک زده و خوب به هم بزنید و اجازه بدهید که برنج به مدت ۲تا۳ ساعت در آب بماند. سطح آب باید ۱تا ۲ بند انگشت از برنج بالاتر باشد.

– درون یک قابلمه دیگر آب به مقدار دو سوم ریخته و برروی اجاق قرار می دهید تا جوش بیاید. بعد از اینکه جوش آمد، برنج خیس خورده را داخل آن می ریزید.

– بعد از حدود ده دقیقه که برنج داخل آب خوب پخت و آب موجود در برنج تبخیر شده بود و به عبارتی دیگر آب کمی داشت و برنج نرم شده بود، آن را آبکش کنید.

اینجا مقداری تفاوت در تهیه برنج زعفرانی پلویی و برنج آبکشی بوجود می آید.

– اگر قصد تهیه پلو کته داشته باشید که دیگر نیازی به آبکشی نیست. بعد از اینکه آب تمام شد و قبل از استفاده از دم کنی، زعفران را دم کرده و برروی سطح برنج بریزید. روش دم کردن زعفران هم به این صورت که مقداری از آسیاب شده آن را داخل آبجوش ریخته و بعد یک نعلبکی برروی استکان قرار داده تا دم بکشد

– اگر قصد تهیه برنج آبکش داشته باشید، بعد از اینکه برنج خود را آبکش کردید، زعفران دم کرده را برروی برنج بریزید. دقت کنید که زعفران حتما باید بعد از آبکشی اضافه شود؛ زیرا اگر در هنگام آبکشی اضافه کنید، تمام ماده زعفران همراه آب از بین خواهد رفت.

– بعد از اینکه برنج را آبکشی کردید و آن را داخل قابلمه برگردانید که البته بهتر است کف قابلمه را با روغن چرب کرده و از سیب زمینی و نان برای ته دیگ استفاده کنید، زعفران دم کرده را همراه با دیگر چاشنی ها به آن اضافه کنید و اجازه بدهید تا برنج کامل دم بکشد.

– اگر هم قصد تهیه برنج زعفرانی کامل نداشته باشید و هدف شما تزئین سطح رویی آن است، زعفران را همراه آب جوش با روغن داغ می ریزیم و بعد از مدتی مقداری از برنج سفید را که قبلا آماده کرده بودید، به آن ها اضافه کنید و خوب بهم می زنید. سپس می توانید از این برنج برای تزئین سطح رویی استفاده کنید.

 

 

ایده های جذاب تزئین برنج زعفرانی

 

برنج زعفرانی را می توان با مواد دیگر برای تزئین سطح رویی برنج استفاده کرد، فقط کافی است که کمی خلاقیت و ذوق هنری داشته باشید. اگر هم ایده ای به ذهنتان نمی رسد، می توانید از اینترنت یا کتاب های آشپزی ایده های مختلفی را بدست بیاورید.

برای تزئین برنج زعفرانی می توانید از مخلوط ایده های زیر کمک بگیرید:

برنج زعفرانی و زرشک (البته می توانید از برنج مخلوط شده با آلبالو هم برای تزئین قسمت های دیگر نیز استفاده کنید.)

 

تزئین برنج زعفرانی

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه دسر سوتلاچ ترکیه با برنج یا آرد برنج

حتما بخوانید  ترکیب دوغ و گوشفیل | از پیشینه تاریخی تا خواص آن برای بدن

 

 

– برنج زعفرانی با خلال بادم، زرشک، سیب زمینی

 

– برنج زعفرانی را به شکل قلب یا شکل های متنوع دیگر در بیاورید و برروی سطح برنج قرار بدهید.

 

چطور برنج زعفرانی را تزیین کنیم؟

 

– ترکیب برنج زعفرانی با کشمش

 

– ترکیب برنج زعفرانی با فلفل دلمه ای و رنگارنگ

 

ایده های خیلی متفاوت و زیادی برای تزئین برنج زعفرانی وجود دارد. شما می توانید هر نوع شکلی را که بیشتر به آن علاقه دارید، برروی سطح برنج ایجاد نمایید و از مواد دیگر برای تزئین و دورچین کنار آن استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه پلو زعفرانی با مرغ

 

مراحل تهیه برنج زعفرانی با مرغ همانند مراحل قبل است. شما مرغ و برنج را باید جداگانه بپزید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید، زعفران را به آن اضافه نمایید و اجازه بدهید تا کامل دم بکشد. همچنین در کنار پخت مرغ، زعفران را هم اضافه کنید.

 

 

روش تهیه مرغ برای برنج زعفرانی به این صورت است:

 

 

مواد لازم تهیه مرغ برای برنج زعفرانی

 

 

مرغ ( بسته به تعداد که حداقل یک عدد است)

پیازنگینی خرد شده دو عدد

سیر خرد شده دو حبه

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

– ابتدا در قابلمه ای مقدار روغن ریخته و پیازها را زردچوبه تفت می دهیم

– سپس سیرها را اضافه کرده و تفت می دهیم.

– در هنگام پخت نمک و فلفل را هم اضافه می کنید.

– سپس مرغ را که از قبل پخته بودید، برای تفت دادن برروی آن می ریزید( البته اگر قصد تفت نداشته باشید، این مواد در هنگام پخت به مرغ اضافه نمایید.)

– زعفران را در آخر می توانید به آن اضافه کنید یا در آخر که برنج آماده شده است و بعد از کشیدن آن بر روی دیس، می توانید مقداری زعفران دم کرده و با روغن مخلوط کرده و بر روی مرغ ها بریزید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ زعفرانی

 

 

طرز تهیه برنج زعفرانی در پلوپز
 

 

تهیه برنج با پلوپز نیازی به آبکشی ندارد و شبیه به کته است، فقط این بار شما از دستگاه پلوپز برای این منظور استفاده کرده اید. وقتی که برنج خیس خورده را درون پلوپز ریختید و آب آن تا حدی تمام شد، می توانید قبل از دم کردن، مقداری زعفران را برروی آن ها ریخته و سپس آن را دم کنید. بعضی از افراد از دم کنی برای در این مرحله اسفاده می کنند.

 

 

نتیجه گیری

 

زعفران از جمله گیاهان گرانی است که از آن بیشتر در پخت و پز و برای تزئین سطح روی برنج استفاده می شود. برای استفاده از زعفران کافی است در ابتدا آن را دم کرده و سپس در مرحله دم کردن برنج به آن اضافه کنید یا زعفران دم کرده با روغن مخلوط کنید و با مقداری برنج ترکیب نمایید و برروی سطح برنج برای تزئین بریزید.

 

کالابرگ الکترونیک