طرز تهیه جوجه کباب در فر | غذایی ایده‌آل برای افراد دیابتی

طرز تهیه جوجه کباب در فر | غذایی ایده‌آل برای افراد دیابتی


12 شهریور 1397 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه و مزه دار کردن جوجه کباب در فر؛ غذایی ایده‌آل برای افراد دیابتی

جوجه کباب در فر یکی از انواع کباب های خوشمزه و در عیم حال رژیمی به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت است. طرز تهیه جوجه کباب در فر با دورچین سیب زمینی و مزه دار کردن جوجه کباب به عنوان یک وعده غذای ایده‌آل برای افراد دیابتی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

مواد لازم برای تهیه خوراک سیب زمینی و جوجه کباب در فر 

 

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب و سیب زمینی تنوری+ نحوه مزه دار کردن جوجه کباب

 

مرغ: یک عدد کامل و کوچک

ریحان: یک دسته

روغن زیتون: ۶ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه و قرمز: به میزان لازم

لیموترش: دو عدد

سیب‌زمینی کوچک: نیم کیلوگرم

سیر: ۱۰ حبه

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه و نحوه مزه دار کردن جوجه کباب در فر

 

برای درست کردن خوراک سیب زمینی و جوجه کباب در فر ابتدا فر را روشن کنید و روی درجه ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. مرغ را تمیز کنید و بشورید و دو قاشق روغن زیتون را روی تمام سطح آن را با یک برس بمالید. ریحان‌ها را پاک کنید و بشورید و بگذارید خشک شوند. شکم مرغ را باز کنید و ریحان‌ها را در شکم مرغ بگذارید. مقداری نمک و فلفل سیاه و قرمز روی سطح و داخل شکم مرغ بمالید.

برای سیب‌زمینی این خوراک بهتر است از سیب‌زمینی‌های کوچک استفاده کنید. سیب‌زمینی‌ها را خوب بشورید و اگر ریز هستند به همان ترتیب پوست بگیرید. اگر سیب زمینی‌ها درشت هستند بسته به اندازه آن‌ها به دو یا ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. سیب‌زمینی‌ها را با پوست هم می‌توانید استفاده کنید اما پوست سیب‌زمینی را حتما با یک برس از گل و لای پاک کنید و خوب بشورید. سینی فر را کمی با روغن زیتون چرب کنید و مرغ را وسط سینی فر بگذارید.

برای مزه دار کردن جوجه کباب اطراف مرغ را به سیب‌زمینی و حبه‌های پاک شده سیر پر کنید. لیموترش‌ها را حلقه حلقه کنید و مقداری را داخل شکم مرغ بگذارید و بقیه را در روی سطح مرغ و  روی سیب‌زمینی‌ها بچینید. باقی‌مانده روغن زیتون را روی مرغ و سیب‌زمینی‌ها را بریزید. سینی فر را داخل فر بگذارید و دما را کم کنید. دما را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و به مدت ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا بپزد. برای این‌که تمام قسمت‌های مرغ خوب بپزد و طلایی شود هر ۱۵ دقیقه یک بار مرغ را در سینی زیر و رو کنید.

 

نکات مهم در مورد تغذیه افراد مبتلا به دیابت

 

نکات مهم در مورد تغذیه افراد مبتلا به دیابت+طرز تهیه جوجه کباب برای افراد دیابتی

 

*خوراک جوجه و سیب‌زمینی با حداقل میزان روغن پخته می‌شود و به همین دلیل یک وعده غذای رژیمی و سالم است.

*افراد دیابتی می‌توانند این غذا را بدون نان و برنج میل کنند. سیب‌زمینی پخته شده به این شکل بسیار سیر کننده است.

*رژیم غذایی یک فرد دیابتی به خصوص مبتلایان به دیابت نوع ۲ باید سرشار از پروتئین و سبزیجات و فیبر باشد. در کنار این غذا می‌توانید سبزیجاتی مثل قارچ، گوجه‌فرنگی، بادمجان و کلم‌پیچ را در سینی فر بگذارید تا کنار مرغ و سیب‌زمینی بپزند.

*برای مزه دار کردن جوجه کباب به این روش می‌توانید از مقداری رزماری و فلفل قرمز هم استفاده کنید. برگ رزماری و فلفل قرمز و سبز تند کامل را می‌توانید کنار این غذا در سینی فر بگذارید. فلفل تند سبب پیشگیری از دیابت می‌شود. مواد موجود در فلفل تند، قند خون را پایین می‌آورد و سطح انسولین خون را کاهش می‌دهد. علاوه بر این فلفل تند سبب افزایش سرعت سوخت و ساز و کاهش تشکیل چربی در دیواره سرخرگی و کاهش احتمال لخته شدن خون می‌شود.

 

نکات مهم تغذیه افراد مبتلا به دیابت+طرز تهیه جوجه کباب برای افراد مبتلا به دیابت

 

* خوراک سیب زمینی و جوجه کباب در فر را می‌توانید با سالادی شامل آووکادو، ذرت و لوبیا چیتی، کلم، اسفناج و برگ چغندر میل کنید. لوبیا حاوی مقادیر زیادی فیبر قابل حل در آب است که قند خون را پایین می‌آورد.

*افراد مبتلا به دیابت بهتر است از روغن زیتون برای طبخ غذاهایشان استفاده کنند. روغن زیتون حاوی ترکیباتی ضدالتهاب و قوی است. چربی خوب روغن زیتون سبب کاهش مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود. علاوه بر این روغن زیتون همچنین هضم غذا را کند می‌کند و باعث وارد شدن تدریجی قند به جریان خون می‌شود.

*افراد مبتلا به دیابت باید سیب‌زمینی را به صورت کبابی میل کنند. سیب زمینی کبابی یا طبخ شده با کمترین میزان روغن در فر کمتر از سیب زمینی آب‌پز یا سرخ شده سبب افزایش قند خون می‌شود و سبب کاهش کلسترول و نیز کند شدن جزیان هضم غذا می شود، در نتیجه فرد دیابتی دیرتر گرسنه می‌شود. سیب‌زمینی دارای ترکیب گیاهی طبیعی است که می تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

*می‌توانید در ۵ دقیقه پایانی پخت مقداری زرشک که از قبل در آب خیسانده بودید و آب آن را گرفته‌اید روی خوراک مرغ و سیب‌زمینی تنوری بریزید. زرشک یک ماده غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت است چرا که میزان گلوکز را کاهش می‌دهد و سبب تنظیم قند خون می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک