طرز تهیه برنج قهوه ای و خواص آن

طرز تهیه برنج قهوه ای و خواص آن


24 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نحوه پخت برنج قهوه ای

اگرچه برنج قهوه‌ای یک غذای ساده است، اما خواص غذایی آن در مقایسه با برنج سفید بسیار عالی است. برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیند‌های مهم بدن مانند رشد استخوان، ترمیم زخم، متابولیسم و ​​تنظیم قند خون حیاتی است. کمبود منگنز همچنین با افزایش خطر از بین رفتن مواد معدنی لازم برای استخوان، ضعف در مراحل رشد و کاهش باروری همراه است. آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای نیز به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف به رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. در ادامه با ما در سرویس آشپزی از مجله کوروش همراه باشید تا با نحوه پخت برنج قهوه ای آشنا شوید.

برنج قهوه ای را بدون نگرانی در برنامه غذایی خود قرار دهید

 

برنج قهوه ای شاید در نگاه اول خیلی تعجب برانگیز به نظر برسد و آن را یک نوع برنج خارجی یا بی کیفیت به حساب بیاوریم و از آن جا که ذائقه ما با نوع برنج سفید بیشتر خو گرفته است، مصرف آن در ایران کمتر مورد توجه واقع شده باشد؛ ولی بهتر است بدانید برنج قهوه ای دارای خواص بیشتری از نوع سفید آن است و فقط به خاطر رنگی که دارد، خیلی از خانواده ها برای خانواده خود یا زمانی که مهمان دارند، مصرف نمی کنند.

 

 

برنج قهوه ای چیست؟

 

برخلاف باور عمومی، برنج قهوه ای چیز جداگانه ای از برنج سفید نیست. دانه های برنج را زمانیکه از شالیزارها جدا می کنند به آن ها به خاطر داشتن پوسته شلتوک می گویند. تفاوت برنج قهوه ای با سفید در نحوه جداسازی این پوسته رویی است. برنج سفید را به کارگاه های شالی کوبی می برند تا پوست روی آن جدا شوند ولی برنج قهوه ای قبل از گرفتن پوست، آن را حرارت می دهند تا مواد معدنی و ویتامین های موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه های برنج، باعث قهوه ای شدن رنگ آن می شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه ای می گویند.

پس برنج قهوه ای چیزی جدا از نوع سفید آن نیست و تفاوت آن در طرز تهیه اولیه است. برنج قهوه ای به دلیل سبوسی که دارد جز غلات به حساب می آورند و نسبت کربوهیدرات های آن نسبت به بقیه انواع، بیشتر است؛ برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته است، مخصوصا برای افرادی که برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز پخت انواع پلو سبزیجات

 

 

برنج قهوه ای در کجا بیشتر مصرف می شود؟

 

این برنج به دلیل اینکه ضایعات کمتری دارد، مصرف آن رو به گسترش است، ازاین رو باعث افزایش درآمد کشورهایی تولید کننده برنج شده است. این نوع برنج بیشتر در کشورهای جنوب شرقی و شرق آسیا کشت می شود و چند سالی است که مصرف آن در کشور ما افزایش پیدا کرده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه 5 غذای رژیمی با مرغ خوشمزه و ساده

 

 

روش تهیه برنج قهوه ای چگونه است؟

 

روش تهیه برنج قهوه ای مانند برنج سفید است. همانطور که در بالا گفتیم، وقتی دانه های برنج هنوز به صورت شلتوک هستند، به جای انتقال آن ها به کارگاه های شالی کوبی، آن ها را با آب داغ حرارت می دهند تا مواد معدنی و ویتامین های موجود بر روی پوسته داخل دانه های برنج نفوذ پیدا کند. این فرآیند، یعنی حرارت دهی و نفوذ مواد معدنی به داخل دانه های برنج باعث تغییر رنگ دانه ها به رنگ قهوه ای می شود. تفاوت آن ها با برنج سفید، این است که پوسته های شلتوک همان اول جدا نمی شوند؛ بلکه بعد از اینکه حرارت داده شده اند و مواد نفوذ پیدا کردند، آن ها را جدا می کنند. برای همین است خواص این نوع برنج بیشتر از بقیه است و مصرف آن در حال گسترش است.

 

 

البته برنج قهوه ای را می توان به صورت دیگری هم نیز تعریف کرد:

 

” اگر از دانه های شلتوک برنج، فقط یک لایه برداریم به آن برنج قهوه ای می گویند. برداشتن چند لایه دیگر شما را به برنج سفید می رساند.”

طرز تهیه برنج قهوه ای چگونه است؟

طرز تهیه این نوع برنج خیلی ساده است و هیچ تفاوتی با نوع سفید آن ندارد.

 

brown_rice

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی مرحله به مرحله با نکات کلیدی

 

 

مواد لازم

 

– برنج قهوه ای یک پیمانه (ما یک پیمانه را به عنوان نمونه به کار می بریم و شما می توانید بسته به تعداد افراد افزایش دهید)

– آب دو پیمانه

– نمک و روغن به مقدار لازم

 

 

مراحل نحوه پخت برنج قهوه ای

 

– برنج را درون یک قابلمه با آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

– سپس بعد از اینکه به جوش آمد، حرارت را کم کنید تا برنج کامل دم بکشد و آب برنج به اصطلاح تمام شود.

– بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برنج شما مصرف است.

 

 

نکات مهم در پخت

 

– بعد از اینکه آب برنج تمام شد، آن را آبکشی نکنید زیرا آبکشی کردن باعث از بین رفتن ویتامین های و مواد املاحی آن می شود.

– میزان آبی که شما برای پخت برنج قهوه ای استفاده می کنید، باید دو برابر مقدار برنج باشد.

– قبل از پخت، بهتر است که حدود نیم ساعت آن را در آب خیس کنید که در هنگام پخت نرم تر شوند.

– زمان پخت برنج قهوه ای حدود یک ساعت است.

– قبل از پخت، کیفیت آن را بررسی کنید. بسیاری از فروشگاه ها برنج های به رنگ دیگر را به عنوان برنج قهوه ای به فروش می رسانند؛ همچنین از خرید برنج های مانده خودداری کنید، زیرا روغن های موجود در آن ها باعث بدطعم و بی کیفیت تر شدن آن ها می شود

– به دلیل املاح بالا، می توان آن را به صورت پوره برای کودکان مصرف کرد.

– بهترین خوراکی برای مصرف در تمامی وعده ها (ناهار و شام) است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کلوچه فومن نرم و خوشمزه با تمام فوت و فن ها

 

 

خواص برنج قهوه ای چیست؟

 

– سرشار از مواد معدنی مانند آهن، روی، فسفر، منگنز، کلسیم، منیزیوم، پتاسیم، ویتامین های B1،B2، B3، B6، K و E است.

– دانه های برنج قهوه ای به خاطر داشتن خاصیت گلیسمی پایینی که دارند، باعث کاهش انسولین شده و در نتیجه ثبات قند خون می شود و برای افرادی که مشکل دیابتی دارند، یکی از بهترین نوع خوراکی می توان به حساب آورد.

– دارای خاصیت ضد چاقی است و برای افرادی که به دنبال یک وزن ایده آل هستند، می توانند به جای برنج سفید مصرف کنند.

– دانه های برنج قهوه ای می توانند سطح کلسترول ید تا کاهش دهند.

– از آنجا که این نوع برنج جز غلات محسوب می شود، می تواند به عنوان یک دارو برای کودکان به منظور کاهش بیماری آسم مورد استفاده قرار بگیرد.

– از آنجا که این نوع دانه دارای منیزیوم است و منیزیوم یکی از مهمترین مواد در سلامتی استخوان است، ازاین رو مصرف برنج قهوه ای می تواند در سلامت استخوان هم به شما کمک کند.

– سرشار از آنتی اکسیدان که در برابر رادیکال های آزاد به خوبی محافظت می کند.

– به دلیل داشتن خواص گاما آمینوبوتیریک برای پیشگیری از بیماری های اعصاب و روان مصرف می شود.

– به دلیل داشتن فیبربالا، یک ماده مغذی برای کارکرد بهتر دستگاه گوارش و پیشگیری کننده بیماری های سرطانی مانند روده و سینه به حساب می آید.

 

چند نکته که جالب است در خصوص برنج قهوه ای بدانید

 

– برای تهیه برنج قهوه ای می توان از تمامی انواع برنج استفاده کرد.

– به دلیل اینکه در مرحله پیش پخت قبل از کندن پوسته، مواد املاحی و پروتئینی به داخل دانه های برنج نفوذ می کنند، بوی نامطبوعی از آن ها انتشار پیدا می کند. البته این بو برای ما ایرانی ها نامطبوع است و در دیگر کشورها مصرف بیشتری از ما دارند، کاملا عادی است

– برنج های قهوه ای را به دلیل داشتن مواد املاحی نمی توان بیشتر از شش ماه نگهداری کرد و امکان فاسد شدن سریع آن ها در صورت نگهداری نامناسب وجود دارد.

– روش نگهداری آن می تواند همانند برنج سفید باشد و از کیسه های پارچه ای سفید تهیه کرد.

– تفاوت برنج قهوه ای با سفید فقط در همان مرحله جداسازی پوسته است و مانند سفید آن ها را خشک کرده و در کیسه به فروش می رسانند.

 

بیشتر بخوانید: فوت و فن و رازهای خوشمزگی زرشک پلو با مرغ مجلسی و رستورانی

 

 

برنج قهوه ای را از کجا تهیه کنیم؟

 

این نوع برنج با توجه به اینکه در ایران به تازگی باب شده است، نمی توان در همه جا به راحتی پیدا کرد؛ اما برای پیدا کردن آن می توانید از روش های زیر اقدام کنید:

– فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر

– فروشگاه های اینترنتی

– فروشگاه ها موجود در شمال کشور

 

 

نتیجه گیری

 

برنج قهوه ای به دلیل داشتن پروتئین و مواد املاحی جز دسته غلات محسوب می شود و از این رو یکی از بهترین نوع بجای برنج سفید در نظر گرفته می شود. به دلیل اینکه درهنگام پخت اولیه پوست آن گرفته نمی شود، خواص بیشتری نسبت به بقیه انواع دارد.

کالابرگ الکترونیک