بهترین تغذیه و مناسب ‌ترین غذاها و دسرها برای افراد مبتلا به انواع سرطان

بهترین تغذیه و مناسب ‌ترین غذاها و دسرها برای افراد مبتلا به انواع سرطان


28 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تغذیه مناسب بیماران سرطان

۴ فوریه هر سال روز جهانی سرطان و به نوعی روز جهانی مبارزه با سرطان از طریق آگاهی بخشی در مورد این بیماری است. اما خوب است بدانید سرطان از آن جمله بیماری‌هایی است که علاوه بر نیاز به مراقبت‌های درمانی به موقع و مناسب نیاز به یک رژیم غذایی سالم و مقوی در طول دوره درمان و پس از آن دارد. آیا می‌دانید بهترین مواد غذایی و خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به سرطان کدام خوارکی‌ها هستند؟ در سرویس سلامت از مجله کوروش با ما همراه باشید تا مقاله‌ای در مورد  تغذیه مناسب بیماران مبتلا به سرطان را با هم مرور کنیم.

 

تغذیه مناسب بیماران مبتلا به سرطان شامل چه مواردی است؟

 

 

۱- سوپ جوجه با نودل بخورید

 

سوپ جوجه با نودل یکی از تغذیه های مناسب بیماران مبتلا به سرطان

 

برای این‌که بتوانید با عوارض شیمی درمانی به خوبی مقابله کنید و بافت‌های سالم را که در جریان این پروسه تخریب می‌شوند را خیلی زود ترمیم کنید باید غذاهای سالم و مقوی بخورید. از سوی دیگر در برخی مواد شیمی درمانی عوارضی مثل زخم شدن گلو و دهان در پی دارد و همین امر بلع و جویدن غذا را با مشکل روبرو می‌کند. یکی از بهترین موارد تغذیه سالم برای بیماران مبتلا به سرطان سوپ جوجه با نودل است. یک وعده غذای نرم و مقوی و مفید که انرژی لازم را به شما برمی‌گرداند و خوردن و بلع آن هم آسان است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک نودل و جوجه ؛ غذای کم‌کالری و سالم به سبک آشپزی ژاپنی

 

 

۲- غذاهای جایگزین گوشت قرمز را بخورید

 

افراد مبتلا به بیماری سرطان غذاهای جایگزین گوشت قرمز را بخورند

 

یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی در دوره سرطان کم اشتهایی و بی علاقه شدن به خوردن غذاهای مختلف است. اگر شما در این دوره نسبت به گوشت قرمز بی‌علاقه شده‌اید و تمایلی برای خوردن آن دارید بهتر است به جایگزین‌های مقوی برای گوشت قرمز فکر کنید. برای این منظور بهترین غذاها برای بیماران سرطانی مواردی به جز گوشت قرمز است؛ ماهی بخورید، تخم‌مرغ و پنیر هم برای شما مفید هستند. اگر طعم غذا به دهن‌تان خوب نیست از سس‌های سالم مثل سس سیب یا سس قره قروت طبیعی برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. سالاد سرد متشکل از جوجه پخته و برنج به همراه انواع سبزیجات برگ سبز یک انتخاب ایده‌آل برای زمان بی‌اشتهایی شما هستند.

حتما بخوانید  معرفی پرفروش ترین و بهترین برندهای زعفران ایرانی در بازار

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد تبوله مجلسی یونانی و لبنانی با بلغور‌گندم و جعفری و سبزیجات دیگر

 

 

۳- برای رفع حالت تهوع لیموترش و زنجفیل بخورید

 

تغذیه مناسب و بهترین میوه‌ها برای بیماران مبتلا به سرطان؛ برای رفع حالت تهوع لیموترش و زنجفیل بخورید

 

یکی از عوارض شیمی درمانی و داروهای ضد سرطان حالت تهوع و سرطان به خصوص در روزهای اول انجام شیمی درمانی است. به همین دلیل بهتر است در این مواقع غذاهای ساده بخورید. پس بهتر است با چاشنی‌های مفید غذاهای‌تان را مزه‌دار و خوشمزه کنید. در زمانی که حالت تهوع دارید بهتر است برای چاشنی غذا از لیموترش تازه و زنجفیل برای طعم‌دار کردن غذا استفاده کنید. یکی از بهترین انتخاب‌ها خوردن ریزوتو با لیموترش، نخودفرنگی و تره فرنگی و ترخون است. در کنار ریزوتو از مرع آب‌پز و ماهی هم می‌توانید استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی درمان حالت تهوع و استفراغ

 

 

۴- اگر نمی‌توانید زیاد غذا بخورید

 

تغذیه بیماران سرطانی ؛در یک وعده حجم زیادی غذا نخورید، به میان‌وعده‌های مقوی و انرژی‌ زا اکتفا کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در صورتی که کم‌اشتها شده‌اید و نمی‌توانید زیاد غذا بخورید بهتر است پروتئین و کالری مورد نیاز بدن‌تان را به صورت وعده‌های کوچک دریافت کنید. شما مجبور نیستید در یک وعده حجم زیادی غذا بخورید، پس بهتر است به میان‌وعده‌های مقوی و انرژی‌ زا اکتفا کنید. اگر اشتهایی برای خوردن غذا ندارید از شیر برای درست کردن انواع پودینگ ،شیربرنج و اسموتی خانگی استفاده کنید. ماست یونانی بخورید، ماست یونانی دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. اگر انواع میوه را با ماست یونانی میل کنید یک وعده غذای کامل نوش جان کرده‌اید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۱۳ اسموتی خوشمزه و مقوی مخصوص روزهای گرم

 

 

۵- تنها چیزی که می‌توانم بخورم…

 

غذاهای سرد و خامه ای و شکلات تلخ برای بهبود اشتها در بیماران سرطانی

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

جای خالی را با غذای مورد علاقه‌تان یا غذایی که در زمان بی‌اشتهایی هم میل به خوردن آن دارید پر کنید. طبیعی است که که میل به خوردن برخی غذاها داشته باشید، به این میل احترام بگذارید. هر غذایی را که میل دارید بخورید تا حد امکان به سالم‌ترین نحو ممکن طبخ کنید. در این‌گونه موارد معمولا غذاهای سرد و خامه‌ای با اشتهای بیشتری خورده می‌شوند و البته خوردن شکلات تلخ همیشه خوب است. می‌توانید انواع پودینگ شکلاتی را در خانه درست و میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی نازخاتون شمالی به روش گیلانی و مازندرانی

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک یخچالی با پودینگ شکلاتی و موزی و بیسکویت پتی بور

 

 

۶- اگر دهان‌تان خشک است

 

آب و خوراکی های خشک و شیرین مانند خرما و انواع سالاد برای خشکی دهان افراد مبتلا به سرطان

 

یکی از عوارض شایع شیمی درمانی و مصرف داروهای مختلف خشکی بیش از حد دهان است. آب و غذا به خصوص خوراکی‌های خشک و شیرین دهان شما را مرطوب و با ترشح بزاق خشکی دهان را برطرف می‌کنند. در این گونه موارد سالاد بلغور گندم با زیتون و گوجه‌فرنگی و پیاز قرمز و یا خوراکی‌هایی با شیرینی طبیعی مثل خرما بخورید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان سوپ و سالاد ساده و کنجدی در انواع لوله‌‌ای، کاسه‌ای و حلقه‌ای

 

 

۷- اگر دهان‌تان زخم شده است

 

خوردن سوپ و ماکارونی و غذاهایی که بلع آنها آسان است برای زخم دهان ناشی از شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان توصیه میشود

 

اگر در اثر عوارض مصرف دارو و شیمی درمانی دهان‌تان زخم شده است از خوردن غذاهای پرنمک، تند و غذاهایی که بافت زمخت و خشن دارند (مثلا مرغ سوخاری) پرهیز کنید. بهتر است نوشیدنی و غذاهای نرم و غذاهایی که بلع‌شان آسان است میل کنید. انواع سوپ و ماکارونی با پنیر و خامه در این مواقع بهترین انتخاب است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع سوپ های مقوی و خوشمزه

 

 

۸- دسرهای ساده بخورید

 

خوارکی و دسرهای سالم با چربی خوب مثل کره بادام زمینی و آووکادو یا میلک شیک‌های قوی و خانگی، انواع اسموتی و بستنی‌های سنتی در برخی موارد انتخاب‌های خوبی برای دریافت کالری مورد نیاز بدن‌تان هستند. چیزکیک بلوبری با بستنی چطور است؟ این دسرهای ساده از جمله بهترین موارد تغذیه مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳۰ میلک شیک از جمله میلک شیک نوتلا ، شکلاتی ، موز و …

 

 

منبع: Cooking Light

 

کالابرگ الکترونیک