طرز تهیه ۹ شیرینی‌ محلی گیلان برای عید نوروز

طرز تهیه ۹ شیرینی‌ محلی گیلان برای عید نوروز


26 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 9 شیرینی‌ محلی گیلان برای عید نوروز

شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید شاید آنقدرها معروف نباشد، اما عطر و بوی خوش و طعم بی‌نظیر این شیرینی‌های سنتی گیلانی آن‌ها را در دسته خوشمزه ترین شیرینی‌های عید ایرانی قرار می‌دهد. بیشتر شیرینی‌های خانگی سنتی گیلان سرشار از عطر تازه آرد برنج تازه هستند و بعد از این همه سال هنوز بافت و مزه سنتی خود را حفظ کرده‌اند. شما در سفر به گیلان طعم شیرینی‌های مخصوص عید نوروز در گیلان را چشیده‌اید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن انواع شیرینی عید نوروز گیلان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع شیرینی‌های محلی گیلان برای عید پاسخ خواهیم داد.

شیرینی‌های محلی و سنتی گیلان برای عید نوروز

شیرینی‌های محلی و سنتی گیلان برای عید نوروز

شیرینی‌های عید گیلان جزو شیرینی‌های سنتی این خطه شمالی ایران محسوب می‌شوند و البته هر شهری در استان گیلان شیرینی سنتی خاص خودش را دارد. نکته جالب درباره شیرینی‌های محلی گیلان برای عید نوروز استفاده از برنج و آرد برنج شمالی در طرز تهیه این شیرینی‌هاست که ماده غذایی اصلی و مهم این منطقه است. در ادامه این مقاله به معرفی و طرز تهیه شیرینی‌های محلی و سنتی گیلانی برای عید نوروز می‌پردازیم.

در ضمن برای درست کردن شیرینی‌های گیلانی مخصوص عید نوروز به موادی مثل برنج ایرانی، آرد برنج، کره، تخم مرغ، روغن حیوانی، هل، زعفران، مغز گردو، گلاب، شکر و … نیاز داریم که تمام این مواد را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱- شیرینی نون پنجره ای

شیرینی نون پنجره ای از شیرینی های سنتی گیلان

«شیرینی پنجره‌ای» یا «شیرینی نان پنجره‌ای» یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین شیرینی‌های خانگی ایرانی و جزو شیرینی‌های استان گیلان در عید نوروز است که جنبه نوستالژیک به خصوص برای عید نوروز و سایر اعیاد و مراسم برای نسل‌های گذشته دارد. شیرینی نان پنجره‌ای را شما می‌توانید از قنادی و شیرینی فروشی هم تهیه کنید، اما بد نیست آموزش شیرینی پنجره‌ای که اتفاقا خیلی هم ساده است را هم یاد بگیرد.

درست کردن این شیرینی سنتی گیلان بسیار راحت است. برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی نون پنجره ای خانگی و آشنایی با فوت و فن‌های این شیرینی خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه نون پنجره ای کلیک کنید.

۲- خرش حلوا

خرش حلوا از شیرینی های سنتی گیلان برای عید

«خرش حلوا» یک نوع حلوای مخصوص گیلانی است که به عنوان شیرینی عید نوروز هم آن را درست می‌کنند. در این شیرینی نوعی سبزی مخصوص که شباهت زیادی به پونه وحشی دارد، استفاده می‌شود که در زبان محلی به آن «خرش» می‌گویند.

سایر ترکیبات این حلوای خوشمزه گیلان آرد گندم، آرد برنج، شکر و کره است. این حلوا معمولاً در فصل بهار که زمان رویش این سبزی شمالی معطر است، پخت می‌شود و به عنوان یک حلوا و دسر خصوص در ایام نوروز سرو می‌شود.

برای مشاهده مراحل و جزییات طرز تهیه خرش حلوا روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۳- سوهان بادام سوخته گیلانی

شیرینی بادام سوخته گیلانی

«بادام سوخته» شیرینی سنتی آستان اشرفیه در گیلان است. برای درست کردن بادام سوخته خانگی گیلانی باید مغز بادام را میکس کنید یا با گوشتکوب خرد کنید. برای درست کردن این شیرینی بادام نباید پودر شود و به گونه‌ای خرد کنید که زیر دندان بیاید. سپس وانیل را به آن اضافه کنید. کف یک سینی استیل یا روی را چرب کنید. شکر را روی حرارت قرار دهید تا کاراملی شود. سپس کره را به آن اضافه کنید.

مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند. سپس بادام خرد شده را به مایه شیرینی اضافه نمایید و بعد از هم زدن داخل سینی بریزید. برای خواندن ادامه مراحل درست کردن سوهان بادام سوخته گیلانی روی لینک طرز تهیه سوهان بادام سوخته کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته‌ چین گرمساری خوشمزه مجلسی | نذری محرم گرمسار

۴- شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی گیلان برای عید

شیرینی‌های عید هم باید خشک باشند و هم ترجیحا کوچک و ریزه میزه تا هم به صرفه باشند و هم تا روزهای آخر تعطیلات دوام بیاورند. از قدیم هم رسم بر این بوده که از اواسط اسفند خانم‌های خانه شروع به درست کردن شیرینی‌های خشک مختلف می‌کردند.

یکی از این شیرینی‌ها «نخودچی» یا شیرینی نخودی است که از شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید نیز محسوب می‌شود. برای درست کردن شیرینی نخودچی حتما از مواد اولیه مرغوب و آرد نخودچی باکیفیت استفاده کنید تا طعم نان نخودچی شما مثل قنادی شود. برای درست کردن شیرینی نخودچی چند روش تهیه شیرینی نخودچی در فر و شیرینی نخودچی بدون فر وجود دارد.

برای خواندن طریقه مراحل و جزییات درست کردن شیرینی نخودچی خوشمزه به چند روش بازاری می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی نخودچی مراجعه کنید.

۵- کوکی گردویی لاهیجان

کوکی گردویی لاهیجان برای عید

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید حتماً نام «کوکی لاهیجان» را هم شنیده‌اید. کوکی لاهیجان به خاطر طعم فوق‌العاده و بافت نرمی که دارد، در تمام روزهای سال به عنوان یک شیرینی خوشمزه حسابی محبوب است. کوکی لاهیجان از شیرینی‌های مخصوص عید نوروز در گیلان هم هست و اتفاقا در دسته محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید هم قرار دارد.

طرز تهیه این شیرینی عید نوروز گیلان بسیار شبیه به کوکی شکلاتی و کره‌ای معروف است ولی تفاوت‌هایی هم در آن‌ها وجود دارد. توجه داشته باشید که کوکی‌ها به محض خارج شدن از فر بافت نرمی دارند که بعد از سرد شدن بافت سفتی پیدا می‌کنند. پس حتماً برای تازه‌تر ماندن کوکی‌ها از ظرف دربسته استفاده کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه و جزییات پخت کوکی گردویی لاهیجان روی لینک مقاله طرز تهیه کوکی لاهیجان کلیک کنید.

۶- حلوا ضیابری گیلان

حلوا ضیابری گیلان از شیرینی های سنتی عید

«حلوا ضیابری» یکی از حلواهای محلی استان گیلان است. جالب است بدانید نام این حلوا از نام منطقه‌ای در استان گیلان به نام «ضیابر» گرفته شده است و قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. در واقع دستورالعمل اصلی حلوا ضیابری اولین بار توسط مردمان این منطقه معرفی شد. این حلوا با نام حلوا لا به لا و حلوای عید گیلان نیز شناخته می‌شود و برای ایام نوروز یکی از شیرینی‌های اصلی گیلانی است.

پخت حلوا لایه به لایه در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا باید خمیر حلوا تهیه شود، سپس مواد میانی حلوا به خمیر اضافه شوند. برای پخت حلوا ضیابری بهتر است از آرد برنج ایرانی مرغوب و تازه استفاده شود. شما همچنین می‌توانید برنج محلی و معطر را آسیاب کرده و به عنوان آرد برنج استفاده کنید. آرد برنج را چند بار الک کنید تا یکدست و نرم شده و ناخالصی‌های آن گرفته شود.

آرد برنج را در یک قابلمه یا تابه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم و کم قرار دهید. تفت دادن آرد برنج حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بوی خامی آرد کاملاً گرفته شود. پس از گذشت این زمان آرد برنج تفت داده شده را در ظرف دیگری ریخته و اجازه دهید تا کاملاً خنک شود. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه حلوا ضیابری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۷- شیرینی میان پر گیلانی

شیرینی میان پر گیلانی برای عید

میزان کالری در ۱ عدد شیرینی میان پر: ۴۵۰ کالری
مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه شیرینی میان پر گیلانی

  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • روغن جامد: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران: ۲ قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه: ۱ قاشق مرباخوری
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
  • آرد: به مقدار لازم
  • گردوی آسیاب شده: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر قند: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • دارچین: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه شیرینی میان پر سنتی گیلانی

«شیرینی میان پر» از شیرینی‌های محلی و سنتی گیلان برای عید است. این شیرینی محلی گیلانی فوق‌العاده مقوی و خوشمزه است و همراه با چای سرو می‌شود. برای درست کردن شیرینی میان پر گیلانی باید خمیر مایه را با مقداری آب ولرم ترکیب کنید و یک ربع صبر کنید. در یک ظرف دیگر تخم مرغ، شکر، روغن و بیکینگ پودر را ترکیب نمایید و مواد را هم بزنید. سپس خمیر مایه را اضافه کنید و آرد را کم کم به ترکیب اضافه نمایید تا جایی که خمیر به دست نچسبد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو مرغ خوشمزه به چند روش + فیلم آموزش تهیه

خمیر را برای ۷ دقیقه ورز دهید. اجازه دهید خمیر برای ۱ تا ۲ ساعت در مکانی تاریک استراحت کند. سپس خمیر را پهن کنید و بعد با استفاده از لبه لیوان یا قالب پیراشکی خمیر را به صورت دایره‌ای برش دهید. برای درست کردن مواد داخل خمیر باید وانیل، پودر هل، دارچین، پودر قند و گردو را ترکیب کنید. مواد را داخل خمیر قرار دهید و مثل پیراشکی ببندید. سپس شیرینی را در روغن فراوان سرخ کنید. بعد از سرخ شدن شیرینی‌ها را به ترکیب پودر قند و وانیل آغشته و سرو کنید.

۸- شیرینی دوشاب برنج

شیرینی دوشاب برنج از انواع شیرینی سنتی عید نوروز در گیلان

دوشاب برنج یکی از شیرینی‌های محلی استان گیلان برای عید نوروز و سایر مراسم جشن و مهمانی است. این شیرینی خوشمزه با نام که با دوشاب بج نیز شناخته می‌شود، از شیرینی‌های محلی است که در فصل زمستان پخته می‌شود. مواد اصلی این شیرینی برنج و دوشاب هستند. دوشاب در واقع شیره انگور است. ترکیب دوشاب به همراه مغز گردو باعث شده تا این شیرینی بسیار مقوی و مغذی باشد.

برای درست کردن این شیرینی به فر نیاز ندارید و در یخچال آماده می‌شود. برای درست کردن این شیرینی عید گیلان ابتدا برنج را در یک ظرف ریخته و بگذارید چند ساعت کاملاً خیس بخورد. نمک به برنج اضافه نکنید. برای پخت شیرینی دوشاب بج، شما می‌توانید از برنج نیم دانه و برنج سالم استفاده کنید.

برای اینکه طعم و عطر شیرینی شما افزایش پیدا کند، بهتر است از برنج ایرانی و معطر استفاده نمایید. فراموش نکنید برخی از برنج‌های محلی به زمان کمتری برای خیس خوردن نیاز دارند.
هنگام تهیه برنج در این مورد حتما سوال کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی دوشاب برنج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۹- پلادانه حلوا

پلادانه حلوا از شیرینی های سنتی گیلان برای عید است

«پلادانه حلوا» یکی از انواع حلواهای خوشمزه استان گیلان است که ماده اصلی آن آرد پلادانه (آرد برنج صدری) است. این حلوای محلی، معمولا به عنوان یکی از شیرینی‌های عید نوروز گیلان طبخ می‌شود. پخت این حلوای شمالی با آرد برنج آسان است و شما با صرف زمان کمی می‌توانید یک دسر خوشمزه را برای مجالس مهمانی‌ خود تهیه کنید.

برای درست کردن پلادانه حلوا ابتدا آرد را در یک تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. تفت دادن آرد نکته اصلی و مهم برای تهیه حلوا پلادانه است. آرد را روی شعله گاز رها نکنید. تا زمانی که آرد روی حرارت قرار دارد مرتب و سریع آن را هم بزنید. هم زدن مرتب آرد باعث می‌شود تا آرد نسوزد یا رنگ آن تغییر پیدا نکند.

در این مرحله کره محلی یا پاستوریزه را به آرد تفت داده شده اضافه کنید. بهتر است قبل از اضافه کردن کره به آرد، آن را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید. برای ذوب شدن سریع کره همچنین می‌توانید کره را روی بخار کتری یا سماور بگذارید تا به روش بن ماری کامل آب شود.  سپس آن را به آرد تفت داده شده اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پلادانه حلوا روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره شیرینی‌های محلی گیلان مخصوص عید نوروز

معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی گیلان برای عید چیست؟

شیرینی میان پر، کوکی گردویی، شیرینی نخودچی، حلوای ضیابری و بادام سوخته از معروف‌ترین شیرینی‌های مخصوص نوروز در گیلان هستند.

خرش حلوا چیست؟

خرش حلوا یک نوع حلوای مخصوص شمالی و اصالتا متعلق به شهر رشت است که برای عید نوروز آماده می‌شود. در این شیرینی نوعی سبزی مخصوص که شباهت زیادی به پونه وحشی دارد، استفاده می‌شود که در زبان محلی به آن خرش می‌گویند.

شیرینی شمالی با آرد برنج چی درست کنم؟

خرش حلوا، حلوا ضیابری و شیرینی برنج گیلانی جزو معروف‌ترین شیرینی‌های گیلانی برای عید نوروز هستند.

 

کالابرگ الکترونیک