طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و خیس مجلسی عالی و خوشمزه برای ۱۲ نفر

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و خیس مجلسی عالی و خوشمزه برای ۱۲ نفر


27 مهر 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و خیس مجلسی عالی و خوشمزه برای 12 نفر

کاپ کیک شکلاتی (کاکائویی) خیس یا مافین از جمله محبوب‌ترین دسرها در ویترین قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها به خصوص از نگاه بچه‌هاست. تاریخچه تولد کاپ کیک به سال ۱۷۹۶ میلادی برمی‌گردد. برخی کاپ کیک و Fairy Cake را با هم اشتباه می‌گیرند، اما حقیقت این است که Fairy Cake یا کیک «جن و پری» استایل و سبک انگلیسی کاپ کیک و کوچک‌تر از کاپ کیک است. هر عدد کاپ کیک برای یک نفر سرو می‌شود و معمولا روی آن را با انواع شیرینی و میوه تزیین می‌کنند. ۱۶ اکتبر (۲۶ مهر) هر سال روز جهانی کاپ کیک شکلاتی است. به همین مناسب طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس و نرم و مجلسی با روغن مایع به روش قنادی برای ۱۲ نفر را از سایت آشپزی The Stay At Home CHEFدر مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی خیس نرم و مجلسی 

 

 طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و خیس مجلسی عالی و خوشمزه با روغن مایع برای 12 نفر

 

کاپ کیک شکلاتی یا کاپ کیک کاکائویی که به کیک فنجانی قنادی هم مشهور است شیرینی نرم محبوب بچه‌هاست و اغلب خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که این کیک را در منزل به کمک بچه‌ها درست کنند. به این ترتیب هم لذت خوردن کاپ کیک شکلاتی نرم و عالی هم هم لذت آشپزی کردن با بچه‌ها را تجربه می‌کنید.

 

مواد لازم برای ۲۴ عدد کاپ کیک شکلاتی یا کاکائویی

 

آرد همه کاره یا همه منظوره (آرد ساده): ۱ و ½ پیمانه

شکر آسیاب شده: ۱ و ½ پیمانه

پودر کاکائو شیرین نشده: ¾ پیمانه

جوش شیرین: ۱ و ½ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ¾ قاشق چایخوری

نمک: ¾ قاشق چایخوری

تخم‌مرغ بزرگ: ۲ عدد

باترمیلک: ¾ پیمانه

آب گرم: ¾ پیمانه

روغن مایع: ¼ پیمانه

اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری

 

مواد لازم برای تهیه کرم کره شکلاتی

 

کره نرم شده در دمای اتاق: ۱و ¼ پیمانه

پودر کاکائو شیرین نشده: ¾ پیمانه

اسانس وانیل: ۱ قاشق چایخوری

پودر شکر: ۳ تا ۴ پیمانه

 

طرز تهیه مرحله به مرحله کاپ کیک شکلاتی نرم و خیس مجلسی

 

 طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و مجلسی عالی و خوشمزه با روغن مایع برای 12 نفر+طرز تهیه باترمیلک

 

مرحله اول

 

تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و مجلسی و فنجانی برخلاف اسم و ظاهر این شیرینی نسخه پیچیده‌ای ندارد. فر را روی دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت یا یا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و روشن کنید تا گرم شود. برای درست کردن کاپ کیک بهتر است کپسول کاغذی و ظرف یا قالب کاپ کیک را از مغازه‌های که لوازم قنادی می‌فروشند تهیه کنید. برای تهیه کاپ کیک شکلاتی ابتدا آرد، شکر، کاکائو، جوش شیرین، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. این کار را با سرعت پایین انجام دهید تا مواد خود با هم ترکیب شوند.

 

مرحله دوم

 

در یک ظرف دیگر دو عدد تخم‌مرغ که از قبل در دمای اتاق قرار گرفته‌اند، باتر میلک، آب گرم، روغن و اسانس وانیل را با سرعت متوسط با هم مخلوط کنید. آنقدر این مواد را با هم‌زن دستی یا برقی بزنید تا یک مایه صاف و یکدست به دست بیاورید. دو دقیقه برای هم زدن و مخلوط کردن این مواد کافی است.

 

مرحله سوم

 

در مرحله بعد مواد خشک را که از قبل در یک ظرف جداگانه با هم مخلوط کرده بودید به مایه کم‌کم اضافه کنید و حین اضافه کردن مرتب هم بزنید تا گوله نشود. مایه به دست آمده برای کاپ کیک شکلاتی مجلسی کمی سفت است و این طبیعی است.

 

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و مجلسی عالی و خوشمزه مغزدار برای 12 نفر به روش قنادی

 

مرحله چهارم

 

مایه کاپ کیک شکلاتی خیس آماده است. هر کپسول کاغذی برای یک عدد کاپ کیک است. به اندازه ¾ کپسول کاغذی در آن مایه کاپ کیک را بریزید. اگر کاپ کیک شکلاتی مغزدار دوست دارید وسط کاپ کیک مغز و آجیل مورد علاقه‌تان را بگذارید. قالب را در فر بگذارید و ۲۰ تا ۲۲ دقیقه بعد از فر بیرون بیاورید. برای این‌که مطمئن شوید کاپ کیک‌ها پخته شده‌اند نوک چنگال یا یک خلال دندان تمیز را در کاپ کیک فرو کنید. اگر نوک چنگال یا خلال دندان تمیز بود و مایه کاپ کیک به آن نچسبیده بود نشان دهنده پختن کاپ کیک است.

 

طرز تهیه کرم کره شکلاتی برای مافین یا کاپ کیک

 

برای درست کردن کرم کره شکلاتی در یک ظرف بزرگ کره را بگذارید و با همزن دستی هم بزنید تا روی کره حباب درست شود. سپس پودر کاکائو و اسانس وانیل را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند.

 

در مرحله بعد پودر شکر را اضافه کنید. هر بار یک پیمانه پودر شکر اضافه کنید و هم بزنید. ۳ تا ۴ پیمانه شکر را در ۴ مرحله اضافه کنید و هر بار مایه به دست آمده را هم بزنید. کرم کره کاکائو را برای تزیین کاپ کیک‌ها در یک قیف و ماسوره بریزید و روی کاپ کیک‌هایی که کاملا سر شده‌اند را با آن پر و تزیین کنید. اضافه کردن کرم کاکائو شکلاتی یا هر کرم و شکلات و میوه دیگر برای تزیین کاپ کیک اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف یا اضافه کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی یا کاکائویی

 

روز جهانی کاپ کیک؛ طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی نرم و مجلسی برای 12 نفر به روش قنادی

 

اما باتر میلک چیه؟ موارد استفاده باترمیلک رو می‌دونید؟ انواع کیک شکلاتی و کیک‌های دیگر را با باتر میلک می‌توانید درست کنید و از طعم لذیذ کیک شکلاتی با باتر میلک لذت ببرید. برای درست کردن باتر میلک یک پیمانه شیر پرچرب که به دمای محیط رسیده است را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش یا آبلیمو مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا استراحت کند. آبلیمو باعث می‌شود که شیر بریده شود و ما هم دقیقا همین را می‌خواهیم؛ شیر بریده شده با آبلیمو که روی شیر کمی سفت شده است. برای تهیه ۲۴ عدد کاپ کیک شکلاتی، ۳/۴ پیمانه از این باتر میلک کافی است. بد نیست بدانید از باتر میلک برای تهیه مرغ سوخاری خوشمزه هم استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک