ارتباط روانشناسی شخصیت با افسردگی زمستانی در مردان و زنان

ارتباط روانشناسی شخصیت با افسردگی زمستانی در مردان و زنان


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ارتباط روانشناسی شخصیت با افسردگی زمستانی در مردان و زنان

از نظر علم روانشناسی علاقه داشتن به یک فصل خاص از سال می‌توانند گوشه‌هایی از شخصیت شما را آشکار کند. برخی افراد عاشق روزهای گرم تابستان هستند، بعضی در پاییز و زمستان دچار افسردگی می‌شوند و برخی دیگر از سرمای زمستان و روزهای کوتاهش لذت می‌برند. شما به کدام فصل علاقه دارید؟ می‌دانستید یک درمان برای علائم افسردگی پاییزی و زمستانی که افسردگی فصلی است استفاده از رنگ‌های گرم مثل قرمز و نارنجی است؟رابطه میان روانشناسی شخصیت زنان و مردان با افسردگی زمستانی را می‌دانید؟ در مجله کوروش می‌خوانید که چرا از نظر روانشناسی شخصیت زنان و مردان برخی به فصل خاصی علاقه دارند، چرا برخی به افسردگی زمستانی مبتلا می‌شوند و نیز از نظر روانشناسی علاقه داشتن به فصلی خاص در مورد شخصیت شما چه می‌گوید. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

چرا برخی افراد از نظر روانشناسی علاقه به فصل خاصی دارند؟

 

چرا برخی افراد از نظر روانشناسی علاقه به فصل خاصی دارند؟

 

طبق تحقیقات روانشناسان علاقه داشتن به فصلی خاص به دلیل تغییرات دما و نور و تاثیر این عوامل بر حالات روحی و رفتاری است. یک تحقیق دیگر در این زمینه صورت گرفته که ثابت می‌کند فصل تولد اشخاص احتمالا بر شخصیت فرد و علایق آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اما رابطه روانشناسی شخصیت زنان مردان افسردگی زمستانی چیست؟

 

بر اساس این تحلیل شخصیت، کسانی که در فصول بهار و تابستان به دنیا آمده‌اند طبیعت و روحیه مثبت‌تری دارند و بیشتر تحت تاثیر حالات روحی ناشی از تغییر فصل قرار می‌گیرند. از سوی دیگر اغلب افراد که در فصول سرد سال به دنیا آمده‌اند کمتر دچار تغییر خلق و خو ناشی از تغییر فصل می‌شوند.

 

شاید عجیب به نظر برسد اما روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که فصول مختلف سال تاثیر فراوانی بر خلق و خوی افراد دارند و علاوه بر این تاثیر آن‌ها بر حالات روحی و رفتاری افراد بسیار قدرتمند است.

 

 

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی میوه‌ها به شما می‌گوید گلابی هستید یا هلو

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

واقعا پاییز و زمستان دوز افسردگی را بالا می‌برند؟

 

واقعا پاییز و زمستان دوز افسردگی را بالا می‌برند؟

 

روزهای کوتاه‌تر زمستان برای افراد زیادی تجربه اختلال خلق و خو و افسردگی فصلی را به دنبال دارد و از نظر روانشناسی شخصیت زنان و مردان این اختلال بسیار مشهور به «افسردگی زمستانی» شناخته می‌شود. اختلال افسردگی زمستانی با شروع فصل بهار تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند و البته این مسئله به این بستگی دارد که فرد چه مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کند.

نتیجه یک مطالعه عجیب دیگر شگفت‌انگیزتر از این حرفهاست. طبق یک مطالعه صورت گرفته آن دسته از افرادی که در ماه‌های گرم سال در رحم مادر بوده‌اند بعد از تولد در ماه‌های سرد سال، بیشتر در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست داده‌اند.

با این‌همه از نظر روانشناسی علاقه داشتن به فصل خاصی از سال بسته به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل زندگی شما هم دارد. در برخی مناطق روزهای سرد زمستان سریع‌تر از راه می‌رسند و در برخی دیگر از تابستان وارد یک پاییز رنگارنگ و درخشان می‌شویم و رسیدن به روزهای سرد و برفی کمی بیشتر زمان می‌برد. در نتیجه احتمال گرفتار شدن در چنگال افسردگی زمستانی و گاهی هم افسردگی پاییزی کمتر است.

 

 

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی رنگ

 

 

درجه حرارت و دما تعیین کننده است

 

 درجه حرارت و دما تعیین کننده است

 

آنچه مسلم است آب و هوای سرد، حالات و خلق و خوی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسئله اینجاست که سرد شدن هوا می‌توانید رفتار ما را هم عوض کند. برای مثال دمای یک اتاق می‌تواند روی قضاوت افراد در مورد افراد مظنون به جنایت اثر بگذارد. طی تحقیقی که در همین زمینه در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت افرادی که در اتاق‌های گرم بودند در مورد متهمان به جنایت فکر می‌کردند که این افراد از روی انگیزه آنی و بدون نقشه قبلی دست به جنایت زده‌اند.

 

این در حالی است که افرادی که در اتاق‌های سرد بودند در مورد متهمان به جنایت قضاوت دیگری داشتند. آن‌ها معتقد بودند این افراد یک جنایت خونبار را با طرح و نقشه قبلی انجام داده‌اند. نتایج یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۰۸ نشان داد زمانی که افراد نوشیدنی گرم میل می‌کنند گرم‌تر و صمیمی‌تر برخورد می‌کنند اما زمانی که نوشیدنی سرد میل کرده‌اند با دیگران سردتر و رسمی‌تر روبرو می‌شوند. یکی از راهکارهای درمان علائم افسردگی فصلی زمستانی نوشیدن مایعات گرم و دمنوش‌های مناسب فصل زمستان است.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه میان گل مورد علاقه و ویژگی‌های شخصیتی شما

 

 

نور نقش مهمی دارد

 

نور نقش مهمی دارد در روانشناسی شخصیت با افسردگی زمستانی

 

شکی در این نیست که نور می‌تواند بر خلق و خوی افراد تاثیر مستقیم بگذارد. تقریبا در تمام افراد نور و روشنایی انرژی را افزایش می‌دهد اما روزهای کوتاه زمستان که تاریکی هوا زودتر از همیشه از راه می‌رسد از نظر روانشناسی شخصیت زنان و مردان ، یکی از عوامل اصلی ابتلا برخی افراد به «افسردگی فصلی زمستانی» است. ریتم روزانه بدن شما با چرخه تقریبا ۲۴ ساعته خواب و بیداری تحت‌تاثیر نور خورشید قرار می‌گیرد.

 

افرادی که سابقه ابتلا به اختلال افسردگی زمستانی و پاییزی را دارند احتمال در تاریکی و کمبود نور احساس افسردگی می‌کنند، روزهای کوتاه سال آن‌ها را غمگین می‌کند و علائمی مثل اختلال در خواب و خستگی مفرط را در روزهای سرد و کوتاه پاییز و زمستان تجربه می‌کنند.

 

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش علائم و درمان افسردگی زمستانی در این افراد استفاده از «نور درمانی» است. این روش شامل موارد زیر است: قرار گرفتن در معرض نور روز یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر، دیودهای ساطع‌کننده نور، لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های دیکرونیک یا لامپ‌های بسیار روشن و نور تمام-طیف، که معمولاً با دستگاه‌های مختلف کنترل می‌شود. نور درمانی در درمان علائم افسردگی زمستانی و علائم آن یک روش اثبات شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی شخصیت شناسی براساس خوراکی مورد علاقه شما

 

 

روانشناسی شخصیت زنان مردان و افسردگی زمستانی 

علاقه شما به هر فصل در مورد شخصیت شما چه چیزی را مشخص می‌کند؟ می‌دانستید علاقه شما به فصل خاصی از سال می‌تواند نکاتی را از نظر روانشناسی در مورد شخصیت شما بازگو کند؟

 

 

بهار؛ رهبر، شجاع و مبتکر

 

بهار؛ رهبر، شجاع و مبتکر در روانشناسی شخصیت زنان مردان و افسردگی زمستانی 

 

بهار زمانی از راه می‌رسد که سردی و کوتاهی روزها جای خود را به سبزی و آب و هوای گرم‌تر می‌دهد. اگر عاشق فصل بهار و ساعات طولانی‌تر روز هستید، رنگ‌های پاستلی را که ترند فصل بهار هستند برای دکور خانه و لباس‌های خود می‌پسندید و دوست دارید ساعات بیشتری را برای تفریح و کار بیرون از خانه باشید از نظر شخصیتی فردی هستید که از شکست و تغییر مسیر زندگی خود هراسی ندارید. شما از نظر شخصیتی فری رهبر متولد شده‌اید که اعتقاد دارد برای رسیدن به اهداف باید قدم به قدم پیش رفت و البته عمل‌گرا بود.

 

البته این به معنای نقض شخصیت ایده‌آل‌گرا و رومانتیک شما نیست و عموما برای افرادی که عاشق بهار هستند این فصل زمانی برای عاشقی و برگزاری مراسم ازدواج است. نظر دیگران در مورد شما چیست؟ شما در نظر اطرافیان فردی خلاق، مبتکر، دارای طبعی آرام، مستقل، خوش‌بین و البته شاد و موفق هستید.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر عجیب ماست بر درمان افسردگی

 

تابستان؛ خونگرم و مورد تحسین

 

تابستان؛ خونگرم و مورد تحسین در روانشناسی شخصیت

 

عاشق فصل تابستان و روزهای گرم و طولانی‌اش هستید؟ عاشقان فصل تابستان احتمالا بیشتر از این مسئله خوشحال و راضی‌اند که مجبور نیستند خودشان را در لباس‌های سنگین و بوت‌های گرم زمستانی محصور کنند. عاشقان تابستان از احساس رهایی که در اتمسفر این فصل وجود دارند لذت می‌برند.

 

اگر عاشق فصل تابستان هستید احتمالا روحیه‌ای آزادیخواه دارید و دوست دارید در شرایطی که هستید احساس راحتی کنید. «تابستانی‌ها» معمولا افرادی خونگرم و پذیرا هستند که که به خاطر همین گرم بودن‌شان معمولا مورد تحسین دیگران قرار می‌گیرند. تابستانی‌ها معمولا منتظر نمی‌مانند که کسی فرصتی برای ارائه توانایی‌هایشان به آن‌ها بدهند. یک ضرب‌المثل معروف انگلیسی می‌گوید که تابستانی‌ها گاو را با شاخ‌هایش شکار می‌کنند. این افراد برای درمان علائم افسردگی فصلی زمستانی باید به اتاق‌های پر نور و رنگ‌های گرم پناه بیاورند.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت

 

 

پاییز؛ سنتی و اجتماعی

 

پاییز؛ سنتی و اجتماعی در روانشناسی شخصیت

 

عاشقان فصل پاییز که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست عاشق هوای ملس پاییزی و غذاها و دسرهای خوشمزه این فصل به خصوص انواع شیرینی و پای و سوپ هستند. عاشقان پاییز به ندرت دچار افسردگی زمستانی و پاییزی می‌شوند. اگر شما هم در دسته عاشقان فصل پاییز قرار دارید احتمالا شخصیتی تا حدودی سنتی و البته اجتماعی به خصوص در جمع فامیل دارید. پاییزی‌ها افرادی صادق و با وفا، خلاق و خوش‌مشرب هستند. افرادی که عاشق فصل پاییز هستند از سوی اطرافیان‌شان به عنوان افرادی که اصلا خجالتی نیستند و البته نمک‌ کره زمین شناخته می‌شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ارتباط ماه تولد و همسر آینده شما

 

 

زمستان؛ نکته‌سنج و محتاط

 

زمستان؛ نکته‌سنج و محتاط

 

اگر عاشق رخت و لباس‌های گرم زمستان، هات‌چاکلت داغ و برف بازی با بچه‌ها هستید احتمالا با وسواس بیشتری با چالش‌های زندگی روبرو می‌شوید و در این مواقع معمولا یک حصار به دور خود می‌کشید. با این‌همه شما قادرید زیبایی را حتی از پس روزهای کوتاه و تاریک هم ببینید. عاشقان زمستان افرادی محتاط هستند و تا زمانی که لازم نباشد منویات قلبی خود را آشکار نمی‌کنند.

 

با این‌همه نزدیکان و دوستان درجه یک افراد عاشق زمستان همه رازهای قلب‌شان را می‌دانند. عاشقان زمستان از این‌که با افراد زیادی دوست شوند لذت می‌برند اما معمولا با آدم‌های اندکی صمیمی می‌شوند و گروه دوستان محدودی دارند که با وسواس و نکته‌سنجی انتخاب‌شان کرده‌اند. عاشقان زمستان بدون این‌که از آن‌ها خواسته شود هر کاری که از دست‌شان بربیاید بدون سرو صدا و شلوغ‌بازی برای خانواده‌شان انجام می‌دهند. از نظر روانشناسی شخصیت زنان و مردان ، برای زمستانی‌ها افسردگی زمستانی معنایی ندارد.

 

 

منابع: Verrywell Mind / P&G Everyday

 

 

کالابرگ الکترونیک